Auteur Topic: Minister Van Brempt laat alle verkeersborden tellen en filmen  (gelezen 4001 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Minister Van Brempt laat alle verkeersborden tellen en filmen
« Gepost op: zaterdag 18 oktober 2008 - 21:48:59 »
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 04:32:27 door jozef »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Minister Van Brempt laat alle verkeersborden tellen en filmen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 18 oktober 2008 - 22:31:47 »
Moest ze even op de markt rondgekeken hebben dan had ze geweten dat dergelijke data al bestaat. Dergelijke speciale auto's bestaan al en de borden zijn al gefilmd en geteld. Waarom zou men dit terug doen.  Je vind een foto op: http://www.pocketgpsworld.com/teleatlas-mapping-van-a1000.php.

Alle wegen die deze van's rijden worden gefilmd met meerdere camera's (vooraan, langszij, achteraan) en bovendien zijn er enkele GPS's aanboord. De films van de camera's worden gebruikt om de locatie van verkeersborden te achterhalen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Minister Van Brempt laat alle verkeersborden tellen en filmen
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 18 oktober 2008 - 22:35:26 »
Ja, maar dan hebben ze correcte informatie, en dat is blijkbaar niet de bedoeling. Want tegen 2010 heeft die ene auto zijn ronde gedaan. Maar intussen zijn er natuurlijk al op vele plaatsen verkeersborden bijgekomen, gewijzigd, beschadigd, versleten of verwijderd.

Huilen met de pet op ...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Minister Van Brempt laat alle verkeersborden tellen en filmen
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 18 oktober 2008 - 23:14:55 »
Die auto is dan uiteindelijk nog het kleinste probleem. Het is alle infrastructuur die er rond hangt. Er moet een systeem uitgebouwd worden dat deze auto zijn routes geeft. Hierbij moet rekening gehouden worden met het minimaliseren van de km, prioriteit voor belangrijke wegen, ... Er moet dan ook nog iemand zijn die uit al die foto's de verkeersborden gaat halen. Ik ben ervan overtuigd dat ze niet weten waar ze aan beginnen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Minister Van Brempt laat alle verkeersborden tellen en filmen
« Reactie #4 Gepost op: zondag 19 oktober 2008 - 01:49:25 »
Als je ziet wie de opdrachtgever is kan je er natuurlijk ook niet veel van verwachten.
Begrijp nog steeds niet goed hoe ze aan dat postje is gekomen en hoe ze het kan behouden.
Anderzijds ben ik wel wat vertrouwd met de politiekvoering in België wat het onbegrip eigenlijk wat nuanceerd. ::)

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Minister Van Brempt laat alle verkeersborden tellen en filmen
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 21 oktober 2008 - 01:21:18 »
Citaat
Die auto is dan uiteindelijk nog het kleinste probleem. Het is alle infrastructuur die er rond hangt. Er moet een systeem uitgebouwd worden dat deze auto zijn routes geeft. Hierbij moet rekening gehouden worden met het minimaliseren van de km, prioriteit voor belangrijke wegen, ... Er moet dan ook nog iemand zijn die uit al die foto's de verkeersborden gaat halen. Ik ben ervan overtuigd dat ze niet weten waar ze aan beginnen.
Op hoop van zegen heb ik eens een net mailtje gestuurd naar deze 'minister' (feitelijk wordt het zeer waarschijnlijk enkel door een assistent gelezen) waarin ik dit uitleg.
Niet dat ik er veel vertrouwen in heb dat ze daar rationeel zijn wanneer ze überhaupt zo'n beslissing nemen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Minister Van Brempt laat alle verkeersborden tellen en filmen
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 21 oktober 2008 - 04:39:47 »
Op hoop van zegen heb ik eens een net mailtje gestuurd naar deze 'minister' (feitelijk wordt het zeer waarschijnlijk enkel door een assistent gelezen) waarin ik dit uitleg.
Niet dat ik er veel vertrouwen in heb dat ze daar rationeel zijn wanneer ze überhaupt zo'n beslissing nemen.

Beste BBB,

Ik ben benieuwd welk antwoord je zult ontvangen. Maar ik kan jou alvast verzekeren dat, als je al een antwoord krijgt, dat zeker niet bevredigend zal zijn. Wedden dat?                 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 21 oktober 2008 - 04:43:42 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Minister Van Brempt laat alle verkeersborden tellen en filmen
« Reactie #7 Gepost op: maandag 03 november 2008 - 23:25:57 »
Citaat
Die auto is dan uiteindelijk nog het kleinste probleem. Het is alle infrastructuur die er rond hangt. Er moet een systeem uitgebouwd worden dat deze auto zijn routes geeft. Hierbij moet rekening gehouden worden met het minimaliseren van de km, prioriteit voor belangrijke wegen, ... Er moet dan ook nog iemand zijn die uit al die foto's de verkeersborden gaat halen. Ik ben ervan overtuigd dat ze niet weten waar ze aan beginnen.
Op hoop van zegen heb ik eens een net mailtje gestuurd naar deze 'minister' (feitelijk wordt het zeer waarschijnlijk enkel door een assistent gelezen) waarin ik dit uitleg.
Antwoord
Citaat
Geachte heer ...
 
Hartelijk dank voor uw mail.
 
De verkeersbordendatabank is inderdaad een groot project, en ik kan u
verzekeren dat dit niet overbodig is en ook geen verspilling van
overheidsgeld.
 
Het opmaken van een beheersinstrument op vlak van snelheids- en
toegankelijkheidskaarten is mijn doelstelling. Hiermee zal verkeer
gestuurd kunnen worden. Sluipverkeer bijvoorbeeld zal kunnen worden
ingeperkt. Er zijn ook heel wat andere toepassingen mogelijk zoals
bijvoorbeeld het zoeken van een parkeerplaats voor andersvaliden.
Bovendien zal de databank een belangrijk instrument zijn waarmee
wegbeheerders de consistentie van de signalisatie kunnen verbeteren.
 
Dit alles heeft als uiteindelijk doel de verkeersveiligheid te
verbeteren.
 
Kaartenmakers vertrekken vanuit een andere doelstelling. Zij brengen
wegen en geen borden in kaart. Als zij verkeerssignalisatie
inventariseren, gaat het om snelheid en toegankelijkheid en zij doen
dit niet in de eerste plaats met de bedoeling om de verkeersveiligheid
te verbeteren, maar om hun product beter te kunnen verkopen. De
eventuele snelheids- en toegankelijkheidsinformatie is enkel
een ‘extraatje’ bij de hoofddoelstelling namelijk iemand de weg van
punt A naar punt B tonen.
 
Kaartenmakers nemen in hoofdzaak de grote wegen op (en dus niet alle
wegen, zoals de Vlaamse overheid zal doen), terwijl onduidelijke of
verkeerde signalisatie en sluipverkeer zich evenzeer op kleinere wegen
voordoet. Bovendien rijden de kaartenmakers maar +/-10% van het
wegennet per jaar opnieuw af. Zij updaten dus maar een klein deel van
de gegevens en dat nog enkel voor wat snelheid en toegankelijkheid
betreft. Voor een groot deel van de wegen wordt gewerkt met
veronderstellingen (o.b.v. het type weg) over de toegelaten snelheid.
De databank van de Vlaamse overheid zal samengevat dus veel meer
informatie bevatten (die dan voor extra toepassingen gebruikt kan
worden) en nauwkeuriger zijn. De gegevens zullen in principe ook
steeds actueel zijn.
 
Er is een nauw contact met de grootste kaartenmakers. Teleatlas en
Navteq hebben grote interesse in het project (wat ook aantoont dat zij
zeker niet over dezelfde gegevens beschikken). Deze samenwerking
tussen publiek en privaat betekent een meerwaarde voor het project en
voor de uiteindelijke doelstellingen.
 
De databank zal niet enkel gebruikt kunnen worden in het kader van
snelheids- en toegankelijkheidskaarten, maar heeft ook een grote
meerwaarde als beheersinstrument. Hiermee worden de lokale besturen
(die vragende partij zijn) ondersteund in hun taak. Zij krijgen de
nodige ondersteuning van de Vlaamse overheid om een goed
mobiliteitsbeleid uit te bouwen, wat zorgt voor meer
verkeersveiligheid en besparing, door een efficiënt beheer van
signalisatie.
 
De gunning van de basisinventarisatie is volledig volgens de wet op de
overheidsopdrachten gebeurd. De voordeligste en beste inschrijver is
gekozen. Bovendien had de Vlaamse overheid een benchmark in het
project dat loopt bij AWV. Ook de ervaring van AWV kan voor een stuk
gerecupereerd worden en zorgt ervoor dat er niet onvoorbereid aan het
project begonnen is.
 
Met vriendelijke groeten
 
Kathleen Van Brempt

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Minister Van Brempt laat alle verkeersborden tellen en filmen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 04 november 2008 - 01:36:52 »
Citaat
Geachte heer ...
 
Hartelijk dank voor uw mail.
 
De verkeersbordendatabank is inderdaad een groot project, en ik kan u
verzekeren dat dit niet overbodig is en ook geen verspilling van
overheidsgeld.
 
Het opmaken van een beheersinstrument op vlak van snelheids- en
toegankelijkheidskaarten is mijn doelstelling. Hiermee zal verkeer
gestuurd kunnen worden. Sluipverkeer bijvoorbeeld zal kunnen worden
ingeperkt. Er zijn ook heel wat andere toepassingen mogelijk zoals
bijvoorbeeld het zoeken van een parkeerplaats voor andersvaliden.
Bovendien zal de databank een belangrijk instrument zijn waarmee
wegbeheerders de consistentie van de signalisatie kunnen verbeteren.
 
Dit alles heeft als uiteindelijk doel de verkeersveiligheid te
verbeteren.
 
Kaartenmakers vertrekken vanuit een andere doelstelling. Zij brengen
wegen en geen borden in kaart. Als zij verkeerssignalisatie
inventariseren, gaat het om snelheid en toegankelijkheid en zij doen
dit niet in de eerste plaats met de bedoeling om de verkeersveiligheid
te verbeteren, maar om hun product beter te kunnen verkopen. De
eventuele snelheids- en toegankelijkheidsinformatie is enkel
een ‘extraatje’ bij de hoofddoelstelling namelijk iemand de weg van
punt A naar punt B tonen.

Zij brengen wel degelijk borden in kaart ! Zij weet dus niet waarover ze spreekt (was dat een verrassing ?). De borden geven trouwens de max. snelheid weer en deze heeft weinig te maken met de effectieve snelheid op een traject. Het is net de effectieve snelheid waar kaartenmakers in geïnteresseerd zijn. Zij hebben trouwens de gemiddelde snelheid over een bepaalde weg i.f.v. het tijdstip. Dit zou pas interessante beleidsinformatie zijn. Ze liggen bij de kaartenmakers gewoon in de digitale kast.

Citaat
Kaartenmakers nemen in hoofdzaak de grote wegen op (en dus niet alle
wegen, zoals de Vlaamse overheid zal doen), terwijl onduidelijke of
verkeerde signalisatie en sluipverkeer zich evenzeer op kleinere wegen
voordoet. Bovendien rijden de kaartenmakers maar +/-10% van het
wegennet per jaar opnieuw af. Zij updaten dus maar een klein deel van
de gegevens en dat nog enkel voor wat snelheid en toegankelijkheid
betreft. Voor een groot deel van de wegen wordt gewerkt met
veronderstellingen (o.b.v. het type weg) over de toegelaten snelheid.
De databank van de Vlaamse overheid zal samengevat dus veel meer
informatie bevatten (die dan voor extra toepassingen gebruikt kan
worden) en nauwkeuriger zijn. De gegevens zullen in principe ook
steeds actueel zijn.

Ik dacht dat het meer dan 10% van het wegennet was en ik weet zeker dat ook kleinere wegen worden afgereden om te inventariseren. Bovendien hebben ze akkoorden met wegbeheerders om de wijzigingen door te geven, wat deze beheerders helaas niet altijd doen.

Voor alle wegen wordt trouwens gewerkt met snelheidsprofielen die worden aangeleverd door de gebruikers van hun systemen. Men heeft dus veel gedetailleerder informatie dan de borden. Ik geef een voorbeeld: een veldweggetje kan een max. snelheid hebben van 90 km/u. De kaartenmakers weten echt wel hoe snel er effectief kan gereden worden. Het inventariserne van de borden kan deze informatie nooit leveren.
 
Citaat
Er is een nauw contact met de grootste kaartenmakers. Teleatlas en
Navteq hebben grote interesse in het project (wat ook aantoont dat zij
zeker niet over dezelfde gegevens beschikken). Deze samenwerking
tussen publiek en privaat betekent een meerwaarde voor het project en
voor de uiteindelijke doelstellingen.
Is dat mens nu echt naïef ? De kaartenmakers hebben grote interesse omdat ze de data hebben liggen en het met weinig moeite en duur verkocht krijgen !

Citaat

De databank zal niet enkel gebruikt kunnen worden in het kader van
snelheids- en toegankelijkheidskaarten, maar heeft ook een grote
meerwaarde als beheersinstrument. Hiermee worden de lokale besturen
(die vragende partij zijn) ondersteund in hun taak. Zij krijgen de
nodige ondersteuning van de Vlaamse overheid om een goed
mobiliteitsbeleid uit te bouwen, wat zorgt voor meer
verkeersveiligheid en besparing, door een efficiënt beheer van
signalisatie.
 
De gunning van de basisinventarisatie is volledig volgens de wet op de
overheidsopdrachten gebeurd. De voordeligste en beste inschrijver is
gekozen. Bovendien had de Vlaamse overheid een benchmark in het
project dat loopt bij AWV. Ook de ervaring van AWV kan voor een stuk
gerecupereerd worden en zorgt ervoor dat er niet onvoorbereid aan het
project begonnen is.
 
Met vriendelijke groeten
 
Kathleen Van Brempt

Ze weet niet waarover ze spreekt en dat blijkt duidelijk uit haar antwoord. Ik had de aanbesteding niet opgemerkt in het bulletin der aanbestedingen, maar dat kan mijn fout zijn. Het lijkt me echter iets dat via AGIV moet lopen (Administratie geografische informatie Vlaanderen). Helaas is de kennis daar ook niet altijd even groot. Door de geringe verloning vertrekken de betere mensen richting privé. Ik zal het even navragen en kom binnenkort wel met een meer gedetailleerd beeld.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519