Auteur Topic: Dodehoekspiegel doet aantal ongevallen niet dalen  (gelezen 3886 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Dodehoekspiegel doet aantal ongevallen niet dalen
« Gepost op: maandag 20 oktober 2008 - 18:01:19 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Dodehoekspiegel doet aantal ongevallen niet dalen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 20 oktober 2008 - 18:17:16 »

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Dodehoekspiegel doet aantal ongevallen niet dalen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 21 oktober 2008 - 00:51:34 »
Citaat
De reden hiervoor is een slechte afstelling van de spiegels of omdat chauffeurs er niet voldoende in kijken.

En natuurlijk dat de mensen hier geen fluit rekening mee houden. Beetje belachelijk dat ze de hele schuld in de chauffeur zijn schoenen willen schuiven.
Combinatie van.
Van ons drieën mag verwacht worden dat we ons bewust zijn van het slechte zicht van een vrachtwagenchauffeur. Mag je hetzelfde verwachten van kleine kindjes wiens ouders en leraren hen dat niet geleerd hebben of bijvoorbeeld zwabegaafde of zwakzinnige mensen?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dodehoekspiegel doet aantal ongevallen niet dalen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 21 oktober 2008 - 04:02:34 »
In de eerste plaats lijkt het mij niet normaal dat de dodehoekspiegel niet leidt tot minder dodehoekongevallen.

In de mate dat dit daadwerkelijk te wijten is aan het feit dat de vrachtwagenbestuurders hem slecht afstellen of er niet voldoende in kijken, zijn deze bestuurders hiervoor uiteraard verantwoordelijk.

Citaat van: Rafael
En natuurlijk dat de mensen hier geen fluit rekening mee houden. Beetje belachelijk dat ze de hele schuld in de chauffeur zijn schoenen willen schuiven.

Inderdaad. Iedere weggebruiker heeft vooreerst als plicht alles te doen wat in zijn mogelijkheden ligt om een ongeval te vermijden, ongeacht wie voor een eventueel ongeval aansprakelijk zou zijn. Dus: blijf uit de dode hoek van een vrachtwagenbestuurder.

Citaat van: BBB
Mag je hetzelfde verwachten van kleine kindjes wiens ouders en leraren hen dat niet geleerd hebben of bijvoorbeeld zwabegaafde of zwakzinnige mensen?

Wat kleine kindjes betreft, mag je verwachten dat hun ouders hen dat wel degelijk geleerd hebben alvorens ze alleen deelnemen aan het verkeer.

Inzake "zwakzinnige mensen" ga je wel heel ver. Er bestaan daarin zeer vele gradaties, en het is kwestie om uit te maken in welke mate een zwakzinnige mens in het algemeen al dan niet in staat is om op een veilige manier zelfstandig deel te nemen aan het verkeer. Maar elke bestuurder heeft een bijzondere verantwoordelijkheid jegens deze weggebruikers:

Citaat
AR  7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Dodehoekspiegel doet aantal ongevallen niet dalen
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 21 oktober 2008 - 05:35:28 »
Het is reeds van voor dat de dodehoekspiegel verplicht was dat ik van de daken schreeuw dat dit onding alleen maar voor extra ellende ging zorgen.
-kostprijs
-zorgt voor extra stukje dodehoek dus meer ongevallen
-...

Tegenwoordig zie ik op de nieuwere vrachtwagens wel een betere plaatsing.
Namelijk in het midden bovenaan de voorruit.
Daar heeft ie tenminste nog enig nut en zorgt ie niet voor een extra stuk dodehoek.

Toen ik dit bericht in het nieuws zag op TV kon ik m'n lachspieren moeilijk bedwingen en tergelijkertijd een gevoel van... oef, eindelijk hebben ze het door.
Langs de andere kant weerom een gevoel van afkeer omdat men weerom hun uiterste best deed om de schuld op de vrachtwagenchauffeurs te steken door (voor mij toch) duidelijk gemanipuleerde informatie. (zonder de naam van de zender te vernoemen) >:(
« Laatst bewerkt op: dinsdag 21 oktober 2008 - 05:41:08 door bibi585 »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Dodehoekspiegel doet aantal ongevallen niet dalen
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 21 oktober 2008 - 22:40:46 »
ik denk dat er in ons belgenland vooral een vals veilighiedsgevoel gecreëerd is voor de fietsers en voetgangers
de anderen moetn ons toch voorrang geven en in geval van een ongeval zijn we in ons recht

voeg daarbij dat de meeste fietsers asociale aso's zijn die denken de weg voor zichzelf te hebben, en het feit dat ze zich naast een afdraaiende vrachtwagen durven begeven
en zo krijg je 'dodehoek ongevallen'

imho bestaan die zogenaamde d'dodehoek ongevallen' niet meer

iedereen weet immers dat die dode hoek er is

zoals reeds aangehaald is, mag geen enkele bestuurder anderen in gevaar brengen, vooral de zwakkeren

zeg dan ook aan de zwakkeren dat ze geen zelfmoordpogingen moeten ondernemen door naast een vrachtwagen te gaan rijden die te kennen heeft gegeven dat hij gaat afdraaien
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dodehoekspiegel doet aantal ongevallen niet dalen
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 21 oktober 2008 - 23:41:39 »
Je slaat volgens mij de spijker op de kop, sniper!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Dodehoekspiegel doet aantal ongevallen niet dalen
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 22 oktober 2008 - 00:06:17 »
Citaat van: BBB
Mag je hetzelfde verwachten van kleine kindjes wiens ouders en leraren hen dat niet geleerd hebben of bijvoorbeeld zwabegaafde of zwakzinnige mensen?
Wat kleine kindjes betreft, mag je verwachten dat hun ouders hen dat wel degelijk geleerd hebben alvorens ze alleen deelnemen aan het verkeer.
Niet alle kindjes hebben verstandige ouders en daar kunnen die kindjes niets aan doen. ;)

Citaat
Inzake "zwakzinnige mensen" ga je wel heel ver. Er bestaan daarin zeer vele gradaties, en het is kwestie om uit te maken in welke mate een zwakzinnige mens in het algemeen al dan niet in staat is om op een veilige manier zelfstandig deel te nemen aan het verkeer.
Uiteraard, net als dat het geval is voor bijvoorbeeld autistische mensen (van totaal afhankelijk tot toptalent).
Het spreekt voor zich dat ik hier spreek over die categorie zwakzinnigen die niet in staat is om te leren om zo'n risico in te schatten. D

voeg daarbij dat de meeste fietsers asociale aso's zijn die denken de weg voor zichzelf te hebben
Dat geldt ook voor de meeste automobilisten, bijvoorbeeld die asomobilisten die op het fietspad parkeren, die alvorens ze afslaan op het fietspad gaan staan terwijl er een fietser aankomt, die extra gas geven wanneer je rechtmatig gebruik wil maken van een zebrapad, die geen richting aangeven voor voetgangers en nog veel meer.
Asociaal gedrag hoort helaas bij veel Belgische verkeersdeelnemers. Helaas werkt het nog aanstekelijk ook voor nieuwkomers. ???

Citaat
iedereen weet immers dat die dode hoek er is
Kinderen, zwakzinnigen, zwakbegaafden, zwaarder autitstische mensen...
Nu kunnen we zeggen dat deze mensen enkel begeleid deel zouden moeten nemen aan het verkeer maar wanneer ze geen goede begeleiding hebben of wanneer ze zich onttrekken aan die begeleiding...
« Laatst bewerkt op: woensdag 22 oktober 2008 - 00:13:24 door BBB »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dodehoekspiegel doet aantal ongevallen niet dalen
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 22 oktober 2008 - 00:29:32 »
Nu kunnen we zeggen dat deze mensen enkel begeleid deel zouden moeten nemen aan het verkeer maar wanneer ze geen goede begeleiding hebben of wanneer ze zich onttrekken aan die begeleiding...

... dan is de kans groot dat ze verongelukken, niet alleen met de dode hoek.

Ik zou het mezelf nooit vergeven (en de rechter wellicht ook niet) als ik bijvoorbeeld in een woonerf een kind zou aanrijden. Maar als men onvoldoende toezicht uitoefent op een zwakzinnige en hij steekt plots te voet de autosnelweg over op het ogenblik dat ik er tegen 200 km/h kom aangereden, dan zal ik nog alles doen wat ik kan om hem niet aan te rijden, doch dan kan ik niet meer verzekeren dat dat altijd zal lukken.

Wees gerust dat de meeste slachtoffers van dode hoek ongevallen alleen maar roekeloos gehandeld hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Dodehoekspiegel doet aantal ongevallen niet dalen
« Reactie #9 Gepost op: maandag 27 oktober 2008 - 14:15:06 »
die extra gas geven wanneer je rechtmatig gebruik wil maken van een zebrapad,
de enige manier om rechtmatig gebruik te maken van een zeebrapad, is afstappen en als voetganger over te steken
als je er wilt over fietsen moet je als fietser voorrang geven aan alle weggebruikers die zich bevinden op de weg die je gaat oversteken
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Dodehoekspiegel doet aantal ongevallen niet dalen
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 28 oktober 2008 - 01:08:30 »
die extra gas geven wanneer je rechtmatig gebruik wil maken van een zebrapad,
de enige manier om rechtmatig gebruik te maken van een zeebrapad, is afstappen en als voetganger over te steken
als je er wilt over fietsen moet je als fietser voorrang geven aan alle weggebruikers die zich bevinden op de weg die je gaat oversteken
Dat weet ik ook wel. ;)
Ik had het hier over het geval wanneer je te voet gebruik wil maken van het zebrapad, ik snap dat je het anders interpreteerde als gevolg van die opsomming.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Dodehoekspiegel doet aantal ongevallen niet dalen
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 28 oktober 2008 - 09:00:41 »
ik snap dat je het anders interpreteerde als gevolg van die opsomming.
idd
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Dodehoekspiegel doet aantal ongevallen niet dalen
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 29 oktober 2008 - 20:31:02 »
Citaat
de anderen moeten ons toch voorrang geven en in geval van een ongeval zijn we in ons recht
Zo wordt de wet niet geïnterpreteerd. Hier ten lande wordt een verplichting van de ene uitgelegd door de andere als "ik heb het". Dus heb ik voorrang.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dodehoekspiegel doet aantal ongevallen niet dalen
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 28 november 2008 - 21:51:07 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
5 jaar geleden ?
Tot april 2009 zijn er al nieuwe dodehoeksspiegels verplicht voor EU-camions + 3,5 T vanaf inschrijvingsjaar 2000.

Klik:  http://www.bmvbs.de/Bild/original_1000136/Altes-und-neues-Sichtfeld-eines-Frontspiegels.jpg
voor uit te vergroten; de gestippelde lijnen is het oud zichtbereik, de volle lijnen (kleurgrenzen) de nieuwe.

Ref:
Citaat
http://www.bmvbs.de/Verkehr/Gueterverkehr-Logistik/Links-fuer-Berufskraftfahrer-,2924.1000041/Tiefensee-Lkw-muessen-verbesse.htm?global.back=/Verkehr/Gueterverkehr-Logistik-%2C2924/Links-fuer-Berufskraftfahrer.htm

Tiefensee: Lkw müssen verbesserte Spiegel gegen "toten Winkel" nachrüsten

EU-Ministerrat in Brüssel

25. Juni 2007, Nr.: 183/2007
Der EU-Ministerrat hat heute in Brüssel die Richtlinie zur Nachrüstung schwerer Lastkraftwagen mit verbesserten Spiegeln verabschiedet. Der Vorschlag geht zurück auf eine Initiative Deutschlands und soll künftig dazu beitragen, schwere Verkehrsunfälle von Lastkraftwagen mit Radfahrern, Motorrädern und Fußgängern zu verhindern. Durch den nachträglichen Einbau der Spiegel soll der gefürchtete "tote Winkel" beseitigt und das indirekte Sichtfeld der Lkw-Fahrer erweitert werden.

Dazu erklärte der amtierende EU-Ratsvorsitzende, Bundesverkehrsminister Wolfgang Tiefensee:

"Das ist eine gute Entscheidung für mehr Verkehrssicherheit. Damit kommen wir dem Ziel einer europaweiten und einheitlichen Nachrüstpflicht für Lkw entscheidend näher. Spätestens bis April 2009 müssen innerhalb Europas alle im Verkehr befindlichen großen Lkw über 3,5 Tonnen Gewicht mit diesen Spiegeln nachgerüstet werden. Für neu zugelassene Lkw gilt die Ausrüstungspflicht bereits ab Ende Januar 2007. Nur wer sieht, was und wer sich rechts vom Lkw befindet, kann schwere, oft tödliche Unfälle vermeiden."

Die Nachrüstpflicht gilt für alle Lkw, die ab 1. Januar 2000 zugelassen worden sind
.

Ik ben benieuwd of alle EU-landen die richtlijn gaan controleren/handhaven... ik vrees ervoor

Hoe herkend men camions voor en na 1 jan 2000 ?  :- enkel bij controle vd papieren...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 november 2008 - 21:54:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Dodehoekspiegel doet aantal ongevallen niet dalen
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 09:23:10 »
zolang men de fietsers niet gaat verbieden om naarst een afslaande vrachtwagen te rijden, zal er niks veranderen
better a bad day at sea
than a good day at the office