Auteur Topic: Flikken en milieu = slechte combinatie  (gelezen 6459 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Flikken en milieu = slechte combinatie
« Gepost op: dinsdag 21 oktober 2008 - 01:29:45 »
Ik liep laatst weer eens langs het locale voetbalclubje (FC Leuven maar dan een andere naam, een 2deklasser) en daar stonden weer eens een hoop flikken duimen te draaien. De verantwoordelijke persoon, in Nederland de burgemeester, behandelt elke wedstrijd als een risicowedstrijd en elke wedstrijd zie je daar dan ook minstens tientallen flikken staan (inclusief ME).
Nu vind ik dit onwijs zonde aangezien ze (de flikken) vast wel iets nuttigs kunnen doen in deze tijd en het hier slechts een 2deklas-clubje betreft waar er nauwelijks enig hooliganisme is en aangezien slechts hooguit 1.000 toeschouwers zo'n wedstrijdje bijwonen maar dat is natuurlijk niet de reden dat ik hier dit topic open.

Tot mijn grote verbazing hadden de flikken die in het busje zaten de motor aan staan en dit van elk busje terwijl ze daar een lange tijd stil stonden (niemand stapte in of uit en het wedstrijdje was nog bezig).
Kan iemand deze gasten eens uitleggen dat ze zo onnodig het milieu vervuilen?
Blijkbaar zijn die flikken zich hier niet bewust van, of erger, zijn ze zich niet bewust van het feit dat zij een voorbeeldfunctie behoren te hebben.
Ik had goesting om er iets van te zeggen tegen collega's maar heb het maar niet gedaan omdat ik geen tijd had.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flikken en milieu = slechte combinatie
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 21 oktober 2008 - 04:24:05 »
Het is onvoorstelbaar hoeveel mensen de motor laten draaien terwijl dit volstrekt niet noodzakelijk is.

Dat Belgische flikken daarin uitmunten, verwondert me uiteraard niet, aangezien de meesten onder hen niet over de meest elementaire burgerzin beschikken.

Het verkeersreglement bepaalt nochtans nadrukkelijk:

Citaat
8.6. Het is iedere bestuurder verboden de motor in vrijloopstand herhaaldelijk te versnellen.
De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak.

Maar ook heel wat andere burgers parkeren hun wagen achteruit vóór de voorgevel van een appartementsgebouw, zodat de bewoners die daar hun vensters openstaan hebben, de uitlaatgassen in hun woning krijgen.

Hier in het Berchtesgadener Land zijn er parkeerplaatsen aan de wit geschilderde zijgevel van het kerkje van Maria Gern. Men heeft er een bordje "Bitte nicht rückwärts parken" moeten aanbrengen om te vermijden dat de toeristen die witte zijgevel zouden vervuilen met uitlaatgassen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 21 oktober 2008 - 04:25:47 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Flikken en milieu = slechte combinatie
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 21 oktober 2008 - 22:35:21 »
op een warme dag durf ik ook de motor te laten draaien
de airco werk niet zonder motor
voor mij en de kinderen is de airco een noodzaak ;)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flikken en milieu = slechte combinatie
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 21 oktober 2008 - 23:39:38 »
Ik heb mij al afgevraagd of de werking van de airco als een noodzaak in deze samenhang zou beschouwd worden door de rechtbanken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Flikken en milieu = slechte combinatie
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 22 oktober 2008 - 00:00:41 »
op een warme dag durf ik ook de motor te laten draaien
de airco werk niet zonder motor
voor mij en de kinderen is de airco een noodzaak ;)
Het was geen warme dag, het was zaterdag of zondag.
Ik vraag me af ofdat het echt nodig is om die airco enkel te laten werken wanneer de motor aan staat.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flikken en milieu = slechte combinatie
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 22 oktober 2008 - 00:20:02 »
Ik vraag me af ofdat het echt nodig is om die airco enkel te laten werken wanneer de motor aan staat.

Technisch zou het mogelijk zijn een airco in te bouwen die onafhankelijk is van de werking van de motor. De auto zou dan wel behoorlijk wat zwaarder en duurder zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Flikken en milieu = slechte combinatie
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 22 oktober 2008 - 08:14:31 »
Ik vraag me af ofdat het echt nodig is om die airco enkel te laten werken wanneer de motor aan staat.

Technisch zou het mogelijk zijn een airco in te bouwen die onafhankelijk is van de werking van de motor. De auto zou dan wel behoorlijk wat zwaarder en duurder zijn.

En regelmatig te kampen hebben met "nen platte batterie" tenzij ze iets kunnen flikken met zonne-energie. Van contradictie gesproken. ;D

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Flikken en milieu = slechte combinatie
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 30 oktober 2008 - 19:31:04 »
http://www.garagetv.be/video-galerij/carmeleon/Fifth_Gear_elektrische_Smart_ED_vs_Smart_Fortwo.aspx
Niet alle wagens van de flikken moeten 320/uur kunnen rijden of 8 boeven kunnen vervoeren, bijgevolg is die witte meer dan voldoende. :-X
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Flikken en milieu = slechte combinatie
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 30 oktober 2008 - 20:39:59 »
Het verkeersreglement bepaalt nochtans nadrukkelijk:

Citaat
8.6. Het is iedere bestuurder verboden de motor in vrijloopstand herhaaldelijk te versnellen.
De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak.

het verkeersreglement bepaalt ook uitdrukkelijk

Citaat van: de wegcode
art 59.12. De bepalingen van artikel 7.1 gelden niet voor het rijkswacht-, politie- en douanepersoneel wanneer hun opdracht het rechtvaardigt.

 
art 7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

wie zijn wij om te beslissen of die politiemensen hun motor al dan niet warm moet blijven voor mogelijke interventies
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flikken en milieu = slechte combinatie
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 30 oktober 2008 - 22:03:27 »
het verkeersreglement bepaalt ook uitdrukkelijk
Citaat van: de wegcode
art 59.12. De bepalingen van artikel 7.1 gelden niet voor het rijkswacht-, politie- en douanepersoneel wanneer hun opdracht het rechtvaardigt.

 
art 7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

wie zijn wij om te beslissen of die politiemensen hun motor al dan niet warm moet blijven voor mogelijke interventies

Ja sniper, dat grapje heeft al heel wat stof doen opwaaien: toen men de inhoud van artikel 7.1 gewijzigd heeft, heeft men nagelaten artikel 59.12 aan te passen (getuige de verwijzing naar de rijkswacht, die toen al niet meer bestond).

Het grapje houdt een vicieuze cirkel in. Als "de bepalingen in dit reglement" voor hen in die omstandigheden niet gelden, dan geldt ook AR 59.12 niet meer, dus gelden de bepalingen in dit reglement wel weer voor hen.

Stel je voor dat ze zich bij een dringende opdracht aan geen enkele verkeersregel meer zouden moeten houden ... dus zouden ze een rood verkeerslicht mogen voorbijrijden zonder te stoppen ... op een overweg mogen parkeren ... met drie naast elkaar spookrijden op een autosnelweg ... en ga zo maar verder.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Flikken en milieu = slechte combinatie
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 30 oktober 2008 - 23:13:06 »
http://www.garagetv.be/video-galerij/carmeleon/Fifth_Gear_elektrische_Smart_ED_vs_Smart_Fortwo.aspx
Niet alle wagens van de flikken moeten 320/uur kunnen rijden of 8 boeven kunnen vervoeren, bijgevolg is die witte meer dan voldoende. :-X
Uiteindelijk is het belangijkste dat je met een acceptabele tijd een voldoende grote afstand kan overbruggen.
Ofdat de auto 160 of 250 km/uur haalt is voor het gewone gebruik niet relevant*, ofdat een auto iets sneller of iets trager optrekt is op zich wel relevant maar het zal voor de totale reisduur op een lang traject weinig verschil maken.
De grootste problemen van de electrische auto zijn dat de aanschafprijs nu nog wat duur is (je bespaart wel weer veel op het verbruik!) de actieradius nu nog blijft steken op 350-400 km. en dat is helaas net te weinig voor 1 dag.
Indien dit, met een aanvaardbare topsnelheid, een aanvaardbare accelleratie en een normaal comfort vergroot kan worden met een factor 3-4 dan is de electrische auto een volwaardig alternatief aangezien je toch niet meer hoeft te kunnen rijden op 1 dag tijd.).
Dit geldt voor het extreme voorbeeld van de toerist die met de auto 1000 tot een paar duizend kilometer wil overbruggen voor zijn vakantie.
Voor het gewone woon-werk-verkeer volstaat het al om een actieradius van pak hem beet 600 kilometer te hebben indien iemand wel heel erg ver van zijn werk woont (wanneer je meer dan 6 uur per dag reist voor het woon-werk-verkeer dan is het wellicht verstandig om eens bij een psychiater langs te gaan ;D, wanneer je ver reist om een vriend/familielid te bezoeken dan is overnachten voor de meesten prettiger en logischer wanneer het zo ver is). Het bereik kan eventueel nog vergroot worden met zonnecellen die een veel hoger rendement hebben (hier zijn al concrete plannen voor), afhankelijk van hoe de belasting van het extra gewicht zich verhoudt tot de extra stroom die het levert.
Ik zou dan ook graag meer inzicht willen hebben op de ontwikkeling van die batterijtjes, zowel m.b.t. het verleden als m.b.t. de toekomst. Heeft iemand een interessante bron?
Ook zou ik graag willen weten hoeveel procent van de afgelegde kilometers voor het woon-werkverkeer dient.



*Begrijp me niet verkeerd, ook ik krijg een kick van een extreem snelle sport-auto.
« Laatst bewerkt op: donderdag 30 oktober 2008 - 23:29:00 door BBB »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flikken en milieu = slechte combinatie
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 01 november 2008 - 00:29:16 »
@ BBB:

Het gaat niet alleen om actieradius en topsnelheid.

Ik vrees dat ik al te oud ben om de dag nog te zullen beleven dat een elektrisch aangedreven 40-tonner hier gezwind een helling van 25% oprijdt, de batteriijen geen 10 ton van het laadvermogen uitmaken, en hij na 10 minuten oplaadtijd weer 1.000 km kan afleggen.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Flikken en milieu = slechte combinatie
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 01 november 2008 - 02:11:04 »
Ik vrees dat ik al te oud ben om de dag nog te zullen beleven dat een elektrisch aangedreven 40-tonner hier gezwind een helling van 25% oprijdt, de batteriijen geen 10 ton van het laadvermogen uitmaken, en hij na 10 minuten oplaadtijd weer 1.000 km kan afleggen.  ;)
Ja, maar jij bent dan ook al een zeer oude man he Jozef. ;)
In alle ernst, ik ben me daar goed bewust van. Ik durf geen voorspelling te doen over de mogelijkheden en beperkingen van de electrisch aangedreven voertuigen, anders dan dat er nog een forse ontwikkelingsmarge is gezien de vooruitgang van de laatste 20 jaar en de ontwikkelingen in bepaalde segmenten van de technologie.
Voor een personenwagen is het natuurlijk een groot voordeel dat het gewicht van de auto veel lichter is wanneer de motor door batterijen wordt aangedreven i.p.v. door de verbranding van een brandstof, dankzij dit mindere gewicht is er minder vermogen nodig om dezelfde performance te kunnen halen voor zo'n personenwagen. Ofdat een electrich aangedreven voertuig ook zeer zware ladingen kan gaan vervoeren met een aanvaardbare snelheid durf ik niet te voorspellen (al ben ik optimistisch) maar indien hiervoor de brandstofmotor nodig zou blijven dan scheelt het in ieder geval toch al weer veel wanneer de personenwagens dat niet meer nodig hebben.
Er is dan veel minder biodiesel (of van mijn part een andere bron) nodig waardoor het probleem van het opgeraken van de fossiele brandstoffen makkelijker zal kunnen worden opgelost.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 01 november 2008 - 02:12:46 door BBB »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Flikken en milieu = slechte combinatie
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 01 november 2008 - 19:49:12 »
Ja, maar jij bent dan ook al een zeer oude man he Jozef. ;)

Laten we zeggen: een jonge bejaarde ...  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: Flikken en milieu = slechte combinatie
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 01 november 2008 - 20:07:16 »
Ja, maar jij bent dan ook al een zeer oude man he Jozef. ;)
In alle ernst, ik ben me daar goed bewust van.
Wel alles lezen, Jozef  ;)
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be