Bij lagere snelheid zijn de gevolgen bij een eventueel incident minder erg en bij een gelijkvormige snelheid is de doorstroom ook beter. Om deze redenen kan het plaatsen van autowegenflitsers, zij het matig, op mijn steun rekenen. Hopelijk vallen er in een eerste periode geen ongevallen met paniekremmers op deze nieuwe locaties.
Idd, men verwacht helemaal geen plotse verkeerstremmingen bij relatief normaal verkeer aan ~120kmh... die gaan nu zeker toenemen aan die lokaties, al weten ze de flitspalen na een tijdje staan, de meeste (die iets minder op het verkeer letten) gaan toch plots vertragen kort voor de flitspaal, andere weer niet. En elke snelheidsmeter is verschillend qua nauwkeurigheid, vele bestuurders benutten de +6% (7.2 kmh)-tolerantie ook niet of ze weten het gewoon niet. De snelheidsverschillen zullen zeker plots toenemen op die plaatsen, en vooral zal de tussenafstand aldaar plots nog meer afnemen... met mogelijke kettingreactie-gevolgen....
Ge spreekt van een \eerste periode ?\ Ik denk dat dat geen grote rol speelt, mensen zijn er niet altijd met hun (gezond) verstand bij, gewoon menselijk... zelfs de dagelijkse flitspaal die ze al 5 jaar voorbijrijden vergeten ze wel eens naargelang gemoedsgevoel...
bij een gelijkvormige snelheid is de doorstroom ook beter
Flitspalen gaan dit niet verbeteren, eerder integendeel.
Bij lagere snelheid zijn de gevolgen bij een eventueel incident minder erg
Maar dat weegt bijlange niet op als er meer ongevallen zijn en heel zeker niet als er 1 zwaar vtg in betrokken geraakt, want late-te late opgemerkte snelheidscontroles kunnen ongevallen uitlokken, zeker bij het "Be-treintjesverkeer" met dikwijls te weinig veiligheidsafstand in alle weersomstandigheden (waar amper controle op is).
Flitspalen flitsen
enkel "snelheid"

vanaf 128,0 echte kmh, dus geen onaangepaste snelheid eronder.
Sinds de snelheidscontroles steeds maar opgedreven zijn op de snelweg zijn het aantal ongevallen op de snelweg niet gedaald, zelfs integendeel, met als mogelijk ongevalgevolg - ondanks gestegen gordeldrachtpercentage - dat de snelwegdoden (2003-2006) 4 jaar achtereen gestaag gestegen zijn, vooral te wijten aan gestegen ongevallen met zwaar verkeer - dikwijls kopstaartongeval - die steeds nog toenemen, zulke zijn ca. 4 x dodelijker als "auto-ongevallen".
Bijkomende factor daarbij is dat het -zwaar- transitverkeer steeds verder toeneemt, het autoverkeer quasi niet meer sinds 2005.
Het verwachtingspatroon van de gemiddelde bestuurder is dat er "snel" gereden wordt op een auto"snel"weg, plotse verkeersstremmingen wegens gebrek aan anticiperen/te weinig afstrand kunnen leiden tot ongevallen in verbinding met onoplettendheid.
Feit is dat er gemiddeld trager gereden wordt (bij 90 kmh-wegen was dat al -12 kmh na 3 jaar objectieve metingen, op de autosnelweg wordt ~15 kmh geschat) maar de cijfers van ongevaldoden op de
snelweg zijn stijgende (vooral door toegenomen ongevallen met zwaar verkeer), op 90 kmh wegen dalende (vooral ook door verhoogde gordeldracht). Nachtelijke weekend-doden op de snelweg - dikwijls onder invloed - spelen hier ook een voorname rol.-
Alleen is het veiligheidsaspect niet de hoofdreden.
Tja, het aspect vinden we nog steeds niet terug in de snelwegcijfers van ongevallen/slachtoffers.
Het is een bijkomende bron van inkomsten voor de overheid. Indien de ministeressen geen personeel bij de politie vinden moeten zij misschien volk halen bij de kansspelen-commissie want voor mij zijn het eerder "jackpots".
Hopelijk niet bij mobiele verkeerscontroles alcohol/drugs...
"Meer blauw op straat" ?, of gaan ze die extra-flitspalen fluo-blauw verven ?
