Auteur Topic: 672 pv's voor niet dragen van gordel in Brussel  (gelezen 7929 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: 672 pv's voor niet dragen van gordel in Brussel
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 07 november 2008 - 22:27:50 »
Normaal hangen die dingen aardig vast. Ik heb echter ook al eens een auto gehad waar de brandblusser minder goed bevestigd was. De passagiers hadden door de jaren de klem wat losgestampt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 08 november 2008 - 04:57:29 »
Jammer dat een brandblusser verplicht is en binnen handbereik bevestigd moet zijn ;)

@BBB; zo'n blussertje is inderdaad vrij waardeloos.

Zou ik niet durven zeggen, al heb ik de mijne ook nog nooit nodig gehad.
Tijdens m'n opleiding ADR (vervoer van gevaarlijke produkten) heb ik reeds een paar keer opleiding gekregen daarover en zelfs effektief een redelijke brand, bij wijze van oefening, moeten blussen.
Wanneer je die brandblusser correkt gebruikt kan die toch veel ellende voorkomen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 08 november 2008 - 14:18:28 »
Een brandblusser van een personenwagen is na 3 seconden leeg.

Na enkele jaren moet je er eerst flink mee tegen een hard voorwerp kloppen, anders spuit hij niet meer. Maar vrijwel niemand weet dat.

Als er brand ontstaan is in de motorruimte, moet je langs onder spuiten, zodat het poeder op de brand valt. Maar de meesten openen de motorkap, waardoor het vuur oplaait door de vrije luchttoevoer.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 08 november 2008 - 22:48:51 »
Een brandblusser van een personenwagen is na 3 seconden leeg.

En de meeste mensen hebben een pak meer tijd nodig om hem aan de praat te krijgen vrees ik.  :'(

3 seconden vind hoe dan ook maar weinig want als je onderkant motor moet spuiten (of waar dan ook) ben je nog niet halverwege en de pret is al gedaan en 3 seconden erna brand het net zo lekker dan als je niet had gespoten. ???

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 01:07:52 »
een brandblusser heb je niet in je auto om je eigen voertuig te blussen, maar om te kunnen blussen als een ander voertuig in brand staat
een hamer/mes zou ook moeten verplicht worden in voetuigen om gordels kunnen los te snijden

ik heb maar één keer gezien dat brandblussers nodig waren
een mes had beter geweest om de bestuurder te bevrijden uit zijn gordel
we kregen hem er niet uit en moesten hem laten om zelf niet te verbranden (is inmiddels al 25 jr geleden)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 01:22:27 »
Motorkap een paar centimeter omhoog, door het gleufje gehele motor bedekken met poederlaag en voornamelijk op de eventuele vlam en motorkap terug dicht.
Kans is groot dat je er met een poetsbeurd en, in verhouding, kleine herstelling vanaf komt ipv een hoopje half gesmolten ijzer naar de schroot mag laten voeren. ;)

Een oud kollega van mij had eens iets anders voor.
Tijdens de winter had hij zich met de oplegger langs de kant van de weg gezet wegens te hevige sneeuwval. Hij vondt het veiliger om wat te slapen in afwachting tot de strooidiensten hun werk hadden gedaan.
Plots werd hij wakker van iets en keek buiten afgaande op het bijhorende kabaal.
Bleek er was een (ouder) koppel, of toch 1 van beiden, in de sneeuw de controle over het stuur kwijtgespeeld en bam achteraan tegen de oplegger aangereden.
Gelukkig zonder al te veel erg, geen gewonden en reeds beiden uitgestapt toen ie uit z'n vrachtwagen stapte.
Naar elkaar toegestapt en tijdens de ermee gepaard gaande uitleg begon de auto plots te branden.
Bleek op de achterbank hun zoon te zitten met het Syndroom van Down en die wilde, wat ze ook probeerden, niet uit de auto stappen van schrik.
Gelukkig heeft m'n oud kollega, welliswaar met 4 waaronder 3 grote brandblussers, het vuur kunnen doven of het voorval ging een veel ergere afloop gekent hebben.
Wanneer en hoe ze die zoon er dan uiteindelijk uit gekregen hebben weet ik niet want toen m'n oud kollega vertrok, na de afhandeling van alle formaliteiten met de politie e.d. zat die zoon nog steeds in het voertuig.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 01:34:20 »
een mes had beter geweest om de bestuurder te bevrijden uit zijn gordel
we kregen hem er niet uit en moesten hem laten

Een mes kan inderdaad soms ook eens handig zijn.

Ook 1 keer een mes vandoen gehad om een gordel door te snijden, gelukkig had iemand die ook hulp kwam bieden er ene bij de hand.
De jonge vrouw was bezig met stikken door haar gordel en ik kreeg hem langs geen kanten los.
Enkele minuten nadat we haar hadden losgesneden kwam ze terug bij bewustzijn, had ze daar nog die 10 minuten zo liggen wachten op de hulpdiensten (die waren er snel) was het waarschijnlijk te laat geweest.

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #22 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 20:09:23 »
Ik denk dat de gordel per slotsom meer levens redt dan dat er bestuurders (passagiers) door omkomen omdat hij niet loskomt. Om maar te zwijgen over minder ernstige verwondingen.

Er bestaan in de handel gordeldoorsnijders, of hoe men die spullen ook noemt? die permanent over de gordel aanwezig blijven en bij nood de gordel doorsnijden door er een bepaalde handeling mee te doen.

Over brandblussers gesproken kan ik melden dat de fabrikanten ervan zelf een blusser van 1 kg in een auto nonsens vinden en men pas vanaf 2,5 kg iets zinnigs kan ondernemen. Maar dat is dan meer dood gewicht in de wagen, dus zijn constructeurs niet geneigd om deze visie te onderschrijven (verbruik, CO2,...)
Een brandblusser van 1kg kan dikwijls meer dienst bewijzen als slaggereedschap (lees hamer). Voor thuisgebruik zou hij handiger zijn temeer dat het poeder niet vastgetrilt wordt zoals in de auto.

De paar autobranden welke ik tot heden heb mogen aanschouwen zijn nooit met standaardblusserkes gedoofd geraakt. Vandaar dat dat spul voor mij niet zou hoeven.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 20:19:43 »
Zijn ze in NL dus slimmer. :-X

In elk geval ik heb altijd braaf gezorgd dat de blusser nog geldig was maar vermits ze hem ook al niet meer keuren zal hij wel gaan vervallen.  ;)
« Laatst bewerkt op: zondag 09 november 2008 - 20:21:42 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #24 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 21:03:31 »
Ik denk dat de gordel per slotsom meer levens redt dan dat er bestuurders (passagiers) door omkomen omdat hij niet loskomt. Om maar te zwijgen over minder ernstige verwondingen.

Er bestaan in de handel gordeldoorsnijders, of hoe men die spullen ook noemt? die permanent over de gordel aanwezig blijven en bij nood de gordel doorsnijden door er een bepaalde handeling mee te doen.

Over brandblussers gesproken kan ik melden dat de fabrikanten ervan zelf een blusser van 1 kg in een auto nonsens vinden en men pas vanaf 2,5 kg iets zinnigs kan ondernemen. Maar dat is dan meer dood gewicht in de wagen, dus zijn constructeurs niet geneigd om deze visie te onderschrijven (verbruik, CO2,...)
Een brandblusser van 1kg kan dikwijls meer dienst bewijzen als slaggereedschap (lees hamer). Voor thuisgebruik zou hij handiger zijn temeer dat het poeder niet vastgetrilt wordt zoals in de auto.

De paar autobranden welke ik tot heden heb mogen aanschouwen zijn nooit met standaardblusserkes gedoofd geraakt. Vandaar dat dat spul voor mij niet zou hoeven.
Conclusie: schaf die onzinnige verplichting tot het hebben van een brandblusser af en voer de verplichting in om een mes danwel een gordeldoorsnijder (geef mij maar een gewoon mes) bij te hebben.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #25 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 21:14:45 »
Zou ik niet durven zeggen, al heb ik de mijne ook nog nooit nodig gehad.

Net genoeg om een beginnende brand mee te blussen.
'k Heb het daar zelf eens voor nodig gehad  :o

Als je er een keer mee op de grond mept voor gebruik, anders is het drijfgas al weg en plakt het poeder nog in het apparaat.
"Brandblussers werkten niet" staat er dan in de krant naast een foto van een berg van die 1 kg-prutsen ...

10.000 ton brandblussers bollen zo dag in, dag uit mee rond.
En zo goed als nutteloos.

Citaat
Tijdens m'n opleiding ADR (vervoer van gevaarlijke produkten) heb ik reeds een paar keer opleiding gekregen daarover en zelfs effektief een redelijke brand, bij wijze van oefening, moeten blussen.
Wanneer je die brandblusser correkt gebruikt kan die toch veel ellende voorkomen.

Dat is dan ook een brandblusser van 9 kilo ofzo.
Wie er ooit een opleiding voor gehad heeft en het koppeke erbij houdt, kan daar een stevig brandje mee blussen.

Als het nodig is, trek ik wel zo éne van een vrachtwagen af.
« Laatst bewerkt op: zondag 09 november 2008 - 21:19:48 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 21:18:25 »
Als er brand ontstaan is in de motorruimte, moet je langs onder spuiten, zodat het poeder op de brand valt.

Dat lukte vroeger, maar tegenwoordig met die bijna volledig ingekapselde motoren is dat een ander paar mouwen.
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 21:23:49 »

En of zo'n akties nuttig zijn :

Naar schatting is ongeveer een kwart van de verkeersdoden vermijdbaar mits het dragen van de gordel.

Het % gordeldragers is de laatste jaren stilaan gestegen, ook achteraan, en dat is vrij waarschijnlijk de werkelijke reden voor het dalende aantal verkeersdoden terwijl de ongevallen met gewonden +/- gelijk blijven .

Bij mij is het simpel :
Gordel aan of uitstappen.
En ik vraag dat geen 2 keer.
Weg Wanbeheer.be

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 21:41:10 »

Bij mij is het simpel :
Gordel aan of uitstappen.
En ik vraag dat geen 2 keer.
8) 8) 8)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 21:56:06 »
Dit is bij mij ook de regel, zeker voor de persoon die achter me zit. Helaas zijn er altijd wel mensen die menen een excuus te hebben om die gordel niet te dragen. Ik voel me quasi naakt in een auto daarentegen, het is puur gewoonte. Instappen, gordel aan, starten !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519