Auteur Topic: 672 pv's voor niet dragen van gordel in Brussel  (gelezen 7943 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
Re: 672 pv's voor niet dragen van gordel in Brussel
« Reactie #30 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 21:57:41 »
Dit is bij mij ook de regel, zeker voor de persoon die achter me zit. Helaas zijn er altijd wel mensen die menen een excuus te hebben om die gordel niet te dragen. Ik voel me quasi naakt in een auto daarentegen, het is puur gewoonte. Instappen, gordel aan, starten !
Zelfs op de parking, eigen oprit. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
« Reactie #31 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 22:01:32 »
Het % gordeldragers is de laatste jaren stilaan gestegen, ook achteraan, en dat is vrij waarschijnlijk de werkelijke reden voor het dalende aantal verkeersdoden terwijl de ongevallen met gewonden +/- gelijk blijven .
Inderdaad. Maar daar wordt natuurlijk nauwelijks op gecontroleeerd, waarom een beetje geld verdienen met een beetje werk wanneer je veel meer geld kan 'verdienen' met veel minder werk?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #32 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 22:06:26 »
In elk geval ik heb altijd braaf gezorgd dat de blusser nog geldig was maar vermits ze hem ook al niet meer keuren zal hij wel gaan vervallen.  ;)

Die keuring had toch geen zin. Diegene van wie de brandblusser vervallen was, nam wel even de brandblusser van zijn buurman mee naar de keuring.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #33 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 22:10:24 »
Wat is eigenlijk de kans dat een vervallen blusapparaat echt niet meer werkt ? Ik heb zo drie vervallen exemplaren in mijn bergplaats staan, geen echt oude exemplaren, maar eerder ongeveer 10 jaar. Mijn bergplaats is naast mijn keuken waar ze misschien (maar hopelijk nooit) van pas kunnen komen.
Als het echt geen zin heeft zwier ik die weg. Ik heb ook een poederblusser van zo'n 10 kg, maar die staat wat verder.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #34 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 22:14:48 »
Instappen, gordel aan, starten !
Zelfs op de parking, eigen oprit. ;D[/quote]

Ik ben ooit 5m vooruit de garage ingereden met de gordel weer aan, ja ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #35 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 22:19:55 »

En of zo'n akties nuttig zijn :

Naar schatting is ongeveer een kwart van de verkeersdoden vermijdbaar mits het dragen van de gordel.

Het % gordeldragers is de laatste jaren stilaan gestegen, ook achteraan, en dat is vrij waarschijnlijk de werkelijke reden voor het dalende aantal verkeersdoden terwijl de ongevallen met gewonden +/- gelijk blijven .
Idd , ik schat* zelfs meer als 1 op 3 verkeersdoden vermijdbaar mits het dragen van de gordel.
*Bepaalde studies zelfs nog meer.

De combinatie moderne driepuntsgordel met 2 airbags -vooraan- spreekt men zelfs tot 65% (buitenlandse studies)

En -speciaal- België komt dan nog het verplichten van de kinderzitjes achteraan bij... (veel te laat, pas in sep 2006).

*als ik de cijfers van Febiac extrapoleer op de verkeersdoden tussen 2001 (1486) en 2007 (1067) met een gordeldrachtpercentage - alle inzittenden dat in die 5 jaar ca 23 % toegenomen is (cijfers BIVV alle inzittenden: van 52 % -> 76%).
127/20% => 146/23% of 146 verkeersdoden minder op 410 geeft 35,6 % verkeersdoden vermijdbaar.

Citaat
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=526
1975-2005: 30 JAAR GORDELPLICHT IN BELGIE (NOVEMBER 2005)  

Nauwelijks 1 Belg op twee klikt de veiligheidsgordel vast bij het autorijden. Nochtans hoeft het nut van de gordel al lang geen betoog meer. De gordel omdoen is zonder twijfel de makkelijkste manier om de gevolgen van een ongeval te beperken en het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. En toch ‘vergeten’ heel wat chauffeurs en passagiers deze elementaire reflex die levens redt. FEBIAC is van oordeel dat gordeldracht meer aandacht en toezicht vraagt.
Al 30 jaar verplicht

Het eerste patent op een heupgordel dateert al van bijna 100 jaar geleden, en op het eind van de jaren ’50 kwamen de eerste auto’s met goed functionerende driepuntsgordels. In juni 1975 werd het in België verplicht om vooraan in de auto de gordel om te doen. Sinds 1991 geldt deze verplichting ook voor de passagiers achterin. Maar toch is de gordeldracht nog geen evidente reflex geworden. Vooral achter in de auto daalt het draagpercentage erg laag: amper 4 op 10 gespt zich vast. In heel veel gevallen zijn het kinderen die op die manier aan een groot gevaar worden blootgesteld.

100 redenen om het niet te doen, maar geen enkele goeie

Vooral bij de invoering van de gordelplicht deden de wildste verhalen de ronde over de gevaren van het dragen van de gordel. Een brandend voertuig zou je nooit meer levend verlaten, net zomin als wanneer je met je auto in het water terechtkwam. Bovendien zou uit het voertuig geslingerd worden je kans op overleven precies verhogen. De waarheid is precies het tegenovergestelde. Wie bij een ongeval uit het voertuig wordt geslingerd, loopt vijf keer meer risico om te overlijden dan iemand die de gordel draagt.

Een ander fabeltje is dat je kinderen het best gewoon vasthoudt. De wetten van de fysica leren dat dit niet kan: bij een botsing tegen 50 km/u verandert een kind van 25 kilogram in een massa van bijna een ton!

Het BIVV leert ons verder volgende cijfers. De gordel vermindert het gevaar voor schedeltrauma’s met meer dan 40% en de kans op overlijden of letsels met ongeveer 50%. Zonder gordel kan een botsing tegen 20 km/u al dodelijk zijn. Bovendien worden niet-vastgeklikte passagiers bij een ongeval tegen de inzittenden voorin gesmakt, met vaak fatale gevolgen voor beiden.

Waarom niet dragen?

De Belgische ongevallencijfers hebben een flinke duik gemaakt na de invoering van de gordelplicht. Bovendien werd de gordel zelf ook een heel stuk comfortabeler. De gordel is vandaag een stukje high-tech met automatisch oprolmechanisme, aanspanner, krachtbegrenzer en hoogteregeling. En toch dragen we hem niet. Uit onverschilligheid of nonchalance, of omdat we liever niet aan de gevaren op de weg denken. De gordeldracht is nochtans een belangrijk signaal inzake defensief rijgedrag. Wie de gordel omdoet, houdt rekening met de risicofactor die autorijden als activiteit onvermijdelijk meebrengt, en stelt zich daar op in.

Bovendien deze bedenking: wij eisen van de autoconstructeurs steeds grotere inspanningen op het gebied van actieve en passieve veiligheid, maar gaan zelf voorbij aan waarschijnlijk de beste uitvinding inzake verkeersveiligheid ooit. Dat kunnen we niet tolereren. België heeft een ambitieus beleid met doelstellingen op het gebeid van het verminderen van de verkeersonveiligheid. We mogen die doelstellingen niet zomaar laten schieten door het niet dragen van de gordel af te doen als een akkefietje. Geen gordel dragen heeft een rechtstreeks en ingrijpend effect op het risico waaraan men zich blootstelt. Het moet als overtreding ook op die manier gecategoriseerd worden.

Besluit: Cijfers zeggen alles

Indien de gordeldracht voorin en achterin met 20 procentpunten toeneemt tot respectievelijk 80% en 60%, dan bedraagt de jaarlijkse veiligheidswinst (Berekend op de ongevallencijfers van 2001, bron: NIS):

127 verkeersdoden minder (-8,5%);
721 ernstig gewonden minder (-8,1%);
5.059 lichtgewonden minder (-9%) Dat lijken ons voldoende ernstige redenen om in het veiligheidsbeleid de gordeldracht als prioritair te beschouwen. De gordel heeft namelijk slechts nut als hij ook daadwerkelijk gedragen wordt.
« Laatst bewerkt op: zondag 09 november 2008 - 22:21:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 22:31:42 »
Ach ja... schaf brandblussers af en drie jaren later staat iedereen weer te schreeuwen voor herinvoering omdat de ene of andere in een autobrand bleef.

Een poederblusser van 1KG kan wél nuttig zijn, en kan bovendien bij goed gebruik méér dan 3 seconden meegaan... Maar je moet dan ook geleerd hebben hoe en wanneer het ding te gebruiken...

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #37 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 22:48:35 »
Ach ja... schaf brandblussers af en drie jaren later staat iedereen weer te schreeuwen voor herinvoering omdat de ene of andere in een autobrand bleef.
Dat noemen ze incidentenpolitiek.
Losstaande incidenten vormen op zichzelf per definitie geen aanleiding voor gewijzigd beleid, iets wat menig Belgische politicus blijkbaar nog niet kan bevatten met zijn hersentjes zoals we o.a. hebben kunnen constateren met de incidentenpolitiek naar aanleiding van de ongevallen bij de Kennedy-tunnel.

Citaat
Een poederblusser van 1KG kan wél nuttig zijn, en kan bovendien bij goed gebruik méér dan 3 seconden meegaan... Maar je moet dan ook geleerd hebben hoe en wanneer het ding te gebruiken...
Ik geloof je Wooter maar je geeft zelf al het probleem aan...
Wil de overheid een blusser verplicht stellen, stel dan ook een voldoende goede blusser verplicht en verplicht een training hierin. Anders is het nutteloos.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #38 Gepost op: zondag 09 november 2008 - 23:43:24 »
Wil de overheid een blusser verplicht stellen, stel dan ook een voldoende goede blusser verplicht en verplicht een training hierin. Anders is het nutteloos.

Bij ons op het werk werden die oefeningen opgeschort ... ondermeer om milieuredenen.

Ze zijn wegens de grote vraag ernaar vanuit de mensen op de werkvloer weer ingevoerd.
Wat hebben meer dan 100 brandblussers, een schuiminstallatie en een paar waterkanonnen op je werkplek immers voor nut als je niet weet hoe ermee om te gaan ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #39 Gepost op: maandag 10 november 2008 - 00:22:23 »
Als het nodig is, trek ik wel zo éne van een vrachtwagen af.

Is ook de bedoeling, wanneer het echt nodig is uiteraard. Anders is het gewoon diefstal. ;)

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #40 Gepost op: maandag 10 november 2008 - 00:29:52 »
Ik ben ooit 5m vooruit de garage ingereden met de gordel weer aan, ja ;)

Ik moet ook echt m'n best doen om dit zonder gordel te doen, lukt soms. ;)

In een wagen of bestelwagen heb ik altijd de gordel om, in een vrachtwagen echter nooit, zeker niet wanneer die zwaar geladen is. Niets kan me nog overtuigen om die gewoonte te veranderen.