Gisteren 17u
Ik kom van linkeroever en wil door de waaslandtunnel naar t centrum van antwerpen.
aan de lichten voor het 'verkeersplein' zijn er twee rijstroken waar wagens kunnen aanschuiven voor door de tunnel te gaan. Voorbij het kruispunt zijn er 5 rijstroken, waarvan de meest linkse in het verlengde van de tunnel ligt.
Ik rijd op de meest linkse rijstrook en het ritsen van de twee meest linkse rijstroken gaat heel vlot (de 3e en 4e rijstrook wordt door niemand gebruikt)
Nadat ik een wagen heb voorgelaten en zelf de tunnel wil binnen rijden komt er opeens een Lijnbus aangezwierd die blijkbaar van het vak uiterst rechts komt.
Ik ga volluit in de remmen, maar de bus wringt zich voor mij en raakt met zijn linker achterhoek de rechter voorhoek van mijn wagen. En rijdt gewoon door.
Zo goed als mogelijk heb ik een animatie gemaakt van de aanrijding:
http://pics.bowa.be/boem/Bij het uitkomen van de tunnel ga ik voor hem rijden en zet mijn wagen aan de kant op de bushalte, en vraag de man of hij gemerkt heeft dat hij mij aangereden heeft. Hij zei me brutaal dat een bus altijd voorrang heeft. Ik vraag hem of we de aanrijdingsformulieren niet moeten invullen en hij zegt me daarvoor geen tijd te hebben, sluit de deuren en rijdt verder. (gelukkig kon ik nog een foto nemen van de bus en zn nummerplaat met mn gsm)
Gelukkig waren er twee agenten van de bereden politie het verkeer aan deze kant van de tunnel aan het regelen en die waren getuige van het 'vluchtmisdrijf'.
De vertelden me dat de aanrijdingen met bussen er schering en inslag waren en dat ik klacht moest gaan neerleggen op het politiekantoor. Ik was op weg naar een afspraak maar dat was geen probleem, die aangifte mocht later op de avond ook nog.
Na mn afspraak begaf ik me dus naar het politiekantoor van Oudaen. De agent aan het lokket, beaamde ook dat het niet het eerste geval was van een dergelijke aanrijding, en dat de chauffeur dit keer niet kon beweren niks gevoeld te hebben daar ik hem heb gestopt en daar andere agenten getuige van waren. Ze gingen hem ontbieden op het kantoor voor zn vluchtmisdrijf. Hij kon zelf het pv niet meer opstellen omdat zijn shift er net op zat. Na een half uurtje wachtzaal kwam de agent met nachtdienst me halen voor verhoor. Wat een verschil. 'ja joenk, das een voorrang van rechts he, da gaat ge nie halen zenne, ge zijt duidelijk in fout'. En wat dat vluchtmisdrijf betreft : "oh dr is nen ongeschreven regel van het parket dat bussen van de lijn niet moeten stoppen bij een accident".
Soit, ik heb hem een paar keer zn pv laten aanpassen zodat het de reeele situatie voorstelde. En dit PV is nu op weg naar de verzekeringsmaatschappij.
Ik vraag mij nu wel af hoe zo iets verder verloopt ... bepalen de verzekeringsmaatschappijen onderling uit wie in zn recht was ? of komt hier zowiezo een rechtbank aan te pas ?
En was ik in fout of niet ?
Persoonlijk voel ik het niet aan als een fout, ik reed amper 40 want ik had net een andere wagen laten inritsen. Die bus kwam aangestoven en ik ging vol in de remmen (ABS activeerde) en toch zwaaide de achterkant van de bus nog tegen mijn voorflank. Ik zie geen manier dat ik deze aanrijding had kunnen vermijden.
Wat denken jullie ?