Auteur Topic: gordeldracht in lijnbussen  (gelezen 6977 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
gordeldracht in lijnbussen
« Gepost op: dinsdag 11 november 2008 - 14:59:00 »
Citaat van: De Zondag 09/11/2008
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) wil met de campagne ‘De gordel achterin redt ook levens voorin’ het belang van
gordeldracht in de auto benadrukken. Maar waarom moet je geen gordel dragen als je het openbaar vervoer neemt ?
De algemene regel is dat iedereen verplicht een gordel moet dragen op de plaatsen die ermee zijn uitgerust. Deze regel geldt ook voor schoolbussen en autocars die vroeger van een vrijstelling genoten.
Alleen voertuigen die staanplaatsen hebben of worden gebruikt voor openbaar vervoer genieten nog van een uitzondering in de Europese wetgeving.
Waarom moeten hun voertuigen niet worden uitgerust met een gordel ?
“Dat is een heel goede vraag”, zegt woordvoerder van het BIVV Werner De Dobbeleer. “Als je in een bus van De Lijn een gordel zou moeten dragen, zouden de op- en afstaptijden veel langer duren, omdat iedereen zich moet vastklikken. In voertuigen van het openbaar vervoer zijn ook staanplaatsen voorzien. Als iedereen een gordel moet dragen, zou de capaciteit verminderen en moeten er een veelvoud van bussen en trams bijkomen.”
De Dobbeleer geeft wel toe dat het dragen van een gordel ook hier de meest ideale situatie zou zijn. “Maar het is praktisch ondoenbaar door de korte reisafstanden. Relatief gezien is de kans dat de inzittende van een bus gewond geraakt zeer klein door de grote massa van het voertuig.”
8749 ONGEVALLEN
In 2007 gebeurden er 8749 ongevallen met voertuigen van De Lijn, wat ongeveer 6,74 ongevallen voorstelt per 100.000 kilometer. Slechts in 4 op de 10 gevallen is De Lijn in fout. “Er gebeuren wel eens ongevallen, maar dat heeft niets te maken met het dragen van gordels”, legt Els Matthijsen van De Lijn uit. “Onze voertuigen kun je
niet vergelijken met een gewone bus. Wij gaan van halte tot halte en onze commerciële snelheid is dus veel kleiner. Wij hechten ook veel belang aan verkeersveiligheid. Onze chauffeurs krijgen allemaal een opleiding defensief rijden om het aantal ongevallen te reduceren.”
Op het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt zien ze het nut van een gordel in voertuigen van het openbaar vervoer niet in. “Het moet niet”, aldus kabinetsmedewerker Astrid Hulhoven. “Door de stevige carrosserie van de bus, is de kans op gewonden ook klein. Ik denk ook niet dat reizigers vragende partij zijn.” (Tessi De Vits)

Deed me spontaan denken aan deze examenvraag  ;D:

« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 november 2008 - 15:06:53 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

wooter

  • Gast
Re: gordeldracht in lijnbussen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 11 november 2008 - 15:47:28 »
Twee maten, twee gewichten... Als een bus in aanrijding raakt met iets wat zwaarder is dan een lichte vrachtwagen <3,5t, moet vaak al het medisch ramplenplan opgestart worden...

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: gordeldracht in lijnbussen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 11 november 2008 - 18:47:41 »
Citaat
Op het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt zien ze het nut van een gordel in voertuigen van het openbaar vervoer niet in. “Het moet niet”, aldus kabinetsmedewerker Astrid Hulhoven. “Door de stevige carrosserie van de bus, is de kans op gewonden ook klein. Ik denk ook niet dat reizigers vragende partij zijn.” (Tessi De Vits)
Hoeveel aandelen heeft Kathleen van de lijn?
Moet ik morgen de gordel in mijn Movano ook niet meer dragen? Dat is een heel stevige carrosserie hoor.
Eigenlijk zouden mensen die zo een stomme uitspraak doen gewoon terug naar school gestuurd moeten worden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: gordeldracht in lijnbussen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 11 november 2008 - 21:16:54 »
Die ene zin was mij eveneens opgevallen "door de stevige carrosserie....." en de geringe snelheid.... Op sommige trajecten sjeezen de bussen wel aan 70 voorbij. Er waren nu toch wel andere redenen op te noemen dan "door de stevige carrosserie". Geeft inderdaad een zeker niveau aan.......

Bij een aantal nieuwere modellen van de Lijn vind ik de treden in het achterste deel van de bus wel gevaarlijk. Misschien moet evenwel de ergonomie en het aantal handgrepen bijgeschaafd worden.

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: gordeldracht in lijnbussen
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 11 november 2008 - 22:24:56 »
De "carrosserie" Zou stevig zijn maar dat als er 20 mensen rechtstaan in die ketel er toch blutsen en builen vallen bij een ongeval zien we dan maar over het hoofd zeker  ???

Citaat
Wij hechten ook veel belang aan verkeersveiligheid. Onze chauffeurs krijgen allemaal een opleiding defensief rijden om het aantal ongevallen te reduceren.”

Ik dacht dat het 11 november was vandaag maar blijkbaar is het 1 april  :-X

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: gordeldracht in lijnbussen
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 12 november 2008 - 01:25:07 »
Twee maten, twee gewichten... Als een bus in aanrijding raakt met iets wat zwaarder is dan een lichte vrachtwagen <3,5t, moet vaak al het medisch ramplenplan opgestart worden...

Hasselt. Mei 2007.
2 Lijnbussen botsen : 100% gewonden (beide bestuurders en 1 passagier)

http://www.hulpdienstenforum-vlaanderen.be/forum/showthread.php?t=36331
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: gordeldracht in lijnbussen
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 12 november 2008 - 01:26:27 »
Op sommige trajecten sjeezen de bussen wel aan 70 voorbij.

Of aan 50+ door de zone 30 ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: gordeldracht in lijnbussen
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 12 november 2008 - 03:55:03 »
Op sommige trajecten sjeezen de bussen wel aan 70 voorbij.

Of aan 50+ door de zone 30 ...

Of aan 120 in een zone 90.

Maakt weeral eens duidelijk wat voor persoon dergelijke onzin uitkraamt. Wat had je dan verwacht.
Wil dus zeggen dat geen enkele bestuurder of inzittende van een voertuig zwaarder dan 3,5T nog een gordel moet dragen.

Ik heb destijds nog een huisgenoot weten thuiskomen met verschillende kneuzingen en breuken nadat ie tijdens het opstaan net voor de halte van helemaal achteraan de bus tot naast de chauffeur gekatapulteerd werd bij een noodstop.
Hij moest uitstappen met de mededeling "zeg tegen uw ouders dat ze bellen naar de lijn voor de verzekering" en weg was de bus.
Da manneke van toen 14 jaar had wel eerst nog enkele kilometers mogen fietsen om thuis te geraken.

Stevige carosserie had die bus, da wel ::)

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: gordeldracht in lijnbussen
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 12 november 2008 - 09:20:44 »
Een deel van mijn woon-werk verplaatsing doe ik met het openbaar vervoer. Het probleem bij noodstops geldt ook bij trams, metro's en treinen. Rechtstaand vervoerd worden is onverenigbaar met gordeldracht en dat heeft niets te maken met hoe sterk een bus, tram,.. dan wel moge zijn. Iets meer bescherming, dikke kussens, betere handgrepen zijn dan wel wenselijk.

Ik wens hier uitdrukkelijk mijn positieve ervaringen met de rijstijl van de Lijn bestuurders te melden.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: gordeldracht in lijnbussen
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 12 november 2008 - 12:04:33 »
Ik wens hier uitdrukkelijk mijn positieve ervaringen met de rijstijl van de Lijn bestuurders te melden.

Da's gek, want telkens als ik de afgelopen pakweg 5 jaar op de bus stapte, kon ik niet echt van een positieve ervaring spreken toen ik weer afstapte.
Ik neem niet zo vaak de bus, maar de rijstijl van de bestuurder is eigenlijk telkenmale uiterst onveilig en brutaal. Ik neem dan ook enkel de bus als het niet anders kan.


Dat gaat van het niet verlenen van voorrang aan bestuurders en voetgangers ; door rood licht rijden ; te snel rijden (zelfs in schoolomgevingen terwijl er veel schoolkinderen op weg zijn ; die 50 in zone 30 is zo een geval) ; rakelings langs fietsers scheren ; rakelings langs geparkeerde en kruisende voertuigen scheren ; verdrijvingsvlakken en stukken trottoir "meepakken" ; GSM-en onder het rijden ; ... over de "kleine" prullen gaan we het dan nog niet hebben, met zo'n gevaarte door de stadscentra denderen is niet altijd even simpel.
Daar komt meestal nog een ziekmakende rijstijl bij . GAS ! REM ! GAS !


Kort gezegd : zowat elke buschauffeur van of in opdracht van De Lijn waar ik de afgelopen jaren mee meegereden ben, zou ter plekke mogen stoppen met rijden mocht ik bij De Lijn hun rijgedrag moeten beoordelen.

Bijna 7 ongevallen / 100.000 km is geen toeval meer ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: gordeldracht in lijnbussen
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 12 november 2008 - 12:46:40 »
Ik heb dezelfde ervaringen met de rijstijl van de chauffeurs van 'De Lijn'. Een grote meerderheid is zijn rijbewijs niet waardig !

Ik herinner me nog al te goed een ritje van het station in Berchem naar het UZ Antwerpen. Op deze rit is de chauffeur 3x door het rode licht gereden. Er werd zeer agressief gereden en zeer bruusk geremd. Ik was dan ook kotsmisselijk toen ik toekwam. Ik ben het de chauffeur ook gaan vertellen dat ik helemaal niet akkoord kon gaan met zijn rijstijl. Hij trok het zich in ieder geval niet te fel aan.
In Mechelen zie regelmatig buschauffeurs met de GSM aan het oor of nog erger aan het SMS-en. Dit gebeurt dan op de Bruul (shoppingstraat met altijd veel mensen op straat).
Voorrangsnegatie blijkt zo een beetje hun handelsmerk te zijn. Bijna elke morgend heb ik wel prijs. Ik heb twee kruispunten waar ik voorrang van rechts heb, maar waar ook zeer veel lijnbussen voorbij rijden (kruispunt Arsenaalstraat - Stationsstraat en einde Stationsstraat t.h.v. café Friends in Mechelen). Op beide kruispunten heb ik voorrang, lijnbussen geven je die voorrang quasi nooit. De snelheid is er meestal maar stapvoets waardoor ik mijn voorrang niet zelden toch kan nemen. Dit lokt haast altijd agressief gedrag van de buschauffeur uit. Niet éénmaal heb ik een agent gezien die nog maar een vermaning gaf aan een buschauffeur, hoewel ze op het ronde punt voor het station in Mechelen ruim voorradig zijn.

Misschien heeft de belabberde kwaliteit van hun chauffeurs ermee te maken dat ze moeilijk kandidaten vinden. In het weekend vond ik op mijn broodzak zelfs een advertentie om lijnbus chauffeur te worden. Het rijbewijs kan je blijkbaar bij hen behalen, ze vragen enkel een definitief B rijbewijs. Met een dergelijke aanwervingspolitiek ga je niet direct de buschauffeurs in hart en nieren in je bedrijf krijgen, die rijden immers al met een bus, maar dan bij een ander bedrijf.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: gordeldracht in lijnbussen
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 12 november 2008 - 13:23:32 »
rakelings langs geparkeerde en kruisende voertuigen scheren ;
dat kan je hen moeilijk als fout aanwrijven
als je lang genoeg met een voertuig rijdt, ken je de afmetingen een beetje,
als pasagier zal het je altijd dichter lijken dan het eigenlijk is


verdrijvingsvlakken en stukken trottoir "meepakken" ;
tegenwoordig wordt de weg een heeel klein beetje veel onmogelijk gemaakt voor grote voertuigen
dikwijls kan je niet anders dan ergens rijden waar het eigenlijk niet mag

zo reed ik een tijd geleden in antwerpen rond met de bus en kon ik niet anders dan aan beide zijden de wielen op de boordsteen te zetten om door te kunnen
als de weg smaller gemaakt wordt dan de reglementaire breedte van een voertuig krijg je gegarandeerd problemen


voor de rest ben ik het wel eens met iedereen die zegt dat bestuurders van de lijn onverantwoordelijke mensen zijn
zowel de bestuurders in de voertuigen als de bestuurders in het management
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: gordeldracht in lijnbussen
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 12 november 2008 - 15:08:09 »
Ik wens hier uitdrukkelijk mijn positieve ervaringen met de rijstijl van de Lijn bestuurders te melden.
Grapjas :D
Helaas, ook mijn ervaring is niet al te positief. Die keren dat ik de bus heb genomen is het mij vooral opgevallen dat ze een zeer wilde rijstijl hebben.
Ze remmen te laat en accelereren onnodig sterk hetgeen ik direct merk aan mijn wagenziekte. Verder is het ook mij opgevallen dat ze vaak voorrang proberen af te dwingen met hun massa en stoppen voor een zebrapad doen de meeste buschauffeurs al helemaal niet tenzij de voetganger zijn voorrang neemt.
De oorzaken zoals ik ze zie:
  • Gebrek aan kwaliteit bij de 'chauffeurs', ofdat het nu door een slechte werving en/of een slechte opleiding komt laat ik in het midden.
  • Onrealistische schema's waardoor de 'chauffeurs' onverantwoorde risico's gaan nemen en onnodig gehaast gaan rijden, het is overigens niet zo dat ze met dat gehaaste rijgedrag ook maar enige tijd winnen hetgeen bevestigt dat de kwaliteit van de 'chauffeurs' niet al te goed is. Het feit dat die schema's niet variëren over de dag volgens de cycli van drukte zegt mij al genoeg over het gebrek aan planning.
Natuurlijk zit er ook koren tussen het kaf en is het vervelend voor die chauffeurs, die de titel wel waardig zijn, dat het imago zo negatief is door het kaf wat er tussen zit maar ik durf te stellen dat wij als klanten mogen verwachten dat 100% van de buschauffeurs de titel waardig is aangezien zij op een dag tientallen tot honderden mensen vervoeren.

Citaat
Rechtstaand vervoerd worden is onverenigbaar met gordeldracht
Dat is niet waar. Het is wel degelijk mogelijk maar de consequenties hiervan wil men niet aanvaarden. Het kost meer geld en het aantal 'staanplaatsen' neemt af.
In Nederland hebben ze niet al te lang geleden geëxperimenteerd met zulke harnassen.
Mijn grootste vraag: moeten we wel mensen al staande vervoeren? Misschien moet er gewoon gezegd worden: sorry, de bus is vol.

Citaat van: bibi
Ik heb destijds nog een huisgenoot weten thuiskomen met verschillende kneuzingen en breuken nadat ie tijdens het opstaan net voor de halte van helemaal achteraan de bus tot naast de chauffeur gekatapulteerd werd bij een noodstop.
Dan hield hij niets vast tijdens het staan?
Ik heb zelf ook wel eens meegemaakt dat ik gelanceerd werd, van achter naar voor maar slechts een meter of 2 en in de hoogte tijdens het staan, waarbij mijn hoofd het plafond raakte, dankzij de meest ellendige straatbekleding die er ooit is uitgevonden: kasseien.
Nee, voor mij geen bus tenzij ik niet anders kan.
Zo moest ik laatst noodgedwongen met de bus omdat een deel van het spoor afgesloten was (ja, dat gebeurt tegenwoordig in Nederland en het waren nog geplande werken ook).
Plezant vond ik het bepaald niet, nog even los van de extra reistijd.
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 november 2008 - 17:59:54 door BBB »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: gordeldracht in lijnbussen
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 12 november 2008 - 16:07:30 »
Citaat van: bibi
Ik heb destijds nog een huisgenoot weten thuiskomen met verschillende kneuzingen en breuken nadat ie tijdens het opstaan net voor de halte van helemaal achteraan de bus tot naast de chauffeur gekatapulteerd werd bij een noodstop.
Dan hield hij niets vast tijdens het staan?

Toch minstens aan z'n zware schooltas dacht ik.
Hja, hoe gaat dat.
Zich van aan het venster tot aan het middenpad wurmen, daarbij proberen op niemand z'n tenen te trappen en tergelijkertijd ervoor zorgen dat niemand die zware schooltas in z'n gezicht krijgt....
Hij verklaarde dat hij zich vasthield maar de greep moest lossen wegens niet meer kunnen houden.