Ik wens hier uitdrukkelijk mijn positieve ervaringen met de rijstijl van de Lijn bestuurders te melden.
Grapjas
Helaas, ook mijn ervaring is niet al te positief. Die keren dat ik de bus heb genomen is het mij vooral opgevallen dat ze een zeer wilde rijstijl hebben.
Ze remmen te laat en accelereren onnodig sterk hetgeen ik direct merk aan mijn wagenziekte. Verder is het ook mij opgevallen dat ze vaak voorrang proberen af te dwingen met hun massa en stoppen voor een zebrapad doen de meeste buschauffeurs al helemaal niet tenzij de voetganger zijn voorrang neemt.
De oorzaken zoals ik ze zie:
- Gebrek aan kwaliteit bij de 'chauffeurs', ofdat het nu door een slechte werving en/of een slechte opleiding komt laat ik in het midden.
- Onrealistische schema's waardoor de 'chauffeurs' onverantwoorde risico's gaan nemen en onnodig gehaast gaan rijden, het is overigens niet zo dat ze met dat gehaaste rijgedrag ook maar enige tijd winnen hetgeen bevestigt dat de kwaliteit van de 'chauffeurs' niet al te goed is. Het feit dat die schema's niet variëren over de dag volgens de cycli van drukte zegt mij al genoeg over het gebrek aan planning.
Natuurlijk zit er ook koren tussen het kaf en is het vervelend voor die chauffeurs, die de titel wel waardig zijn, dat het imago zo negatief is door het kaf wat er tussen zit maar ik durf te stellen dat wij als klanten mogen verwachten dat 100% van de buschauffeurs de titel waardig is aangezien zij op een dag tientallen tot honderden mensen vervoeren.
Rechtstaand vervoerd worden is onverenigbaar met gordeldracht
Dat is niet waar. Het is wel degelijk mogelijk maar de consequenties hiervan wil men niet aanvaarden. Het kost meer geld en het aantal 'staanplaatsen' neemt af.
In Nederland hebben ze niet al te lang geleden geëxperimenteerd met zulke harnassen.
Mijn grootste vraag: moeten we wel mensen al staande vervoeren? Misschien moet er gewoon gezegd worden: sorry, de bus is vol.
Ik heb destijds nog een huisgenoot weten thuiskomen met verschillende kneuzingen en breuken nadat ie tijdens het opstaan net voor de halte van helemaal achteraan de bus tot naast de chauffeur gekatapulteerd werd bij een noodstop.
Dan hield hij niets vast tijdens het staan?
Ik heb zelf ook wel eens meegemaakt dat ik gelanceerd werd, van achter naar voor maar slechts een meter of 2 en in de hoogte tijdens het staan, waarbij mijn hoofd het plafond raakte, dankzij de meest ellendige straatbekleding die er ooit is uitgevonden: kasseien.
Nee, voor mij geen bus tenzij ik niet anders kan.
Zo moest ik laatst noodgedwongen met de bus omdat een deel van het spoor afgesloten was (ja, dat gebeurt tegenwoordig in Nederland en het waren nog geplande werken ook).
Plezant vond ik het bepaald niet, nog even los van de extra reistijd.