Auteur Topic: Strooien  (gelezen 10586 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Strooien
« Gepost op: zondag 23 november 2008 - 21:52:48 »
Ik ben misschien de enige, maar ik heb vandaag tegen wil en dank zo'n 200 km met de wagen moeten rijden, waarvan meer dan de helft door de sneeuwbuien die we vanaf een uur of  te verwerken kregen.
Nu had ik op de radio sinds vanmorgen al gehoord dat er in de namiddag in Vlaanderen een grote kans bestond op sneeuwval, ze spraken zelfs tot 10 à 15 cm. Ik was dus gewaarschuwd...
Ik heb zelf ook geen probleem met het rijden door sneeuw of over gladde wegen, ik ben al lang blij wanneer ik dat op 4 wielen mag doen  ;D

Maar wat me wel opgevallen is: de eerste strooiwagen die ik vandaag gezien heb, reed omstreeks 19u voorbij mijn voordeur.
Voor de rest heb ik een stuk over de E19 Antwerpen-Brussel gereden, een deel over de N15 Mechelen- Heist-op-den-Berg, voor de rest wat gemeentewegen.

Ik vraag me dan af waarom die strooidiensten niet wat eerder klaar kunnen staan zodat ze meteen kunnen vertrekken wanneer het begint te sneeuwen. Nu wacht men tot de chaos compleet is, alle wegen glad liggen, vastgereden sneeuw die ijzel vormt,...

Krijgen die mensen dan geen weerbericht  ??? ??? ???
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Strooien
« Reactie #1 Gepost op: zondag 23 november 2008 - 22:12:00 »
Ik ben akkoord dat men snelwegen en belangrijke doorgaande wegen sneeuwvrij houdt. Kleinere wegen zie ik persoonlijk liever niet gestrooid. Het is inderdaad zo dat men er vandaag een knoeiboel heeft van gemaakt. Ik was vandaag ook op de weg en heb lang in de file gestaan in het Brusselse. Uiteindelijk bleek dat niemand het viaduct van Vilvoorde opgeraakte op de buitenring en dat men de ring had afgesloten om te strooien.
Als men op kleinere wegen niet strooit blijven de chauffeurs er voorzichtiger. Er zijn er die vanaf ze een strooiwagen hebben gezien denken dat er niks meer aan de hand is. In gevaarlijke bochten en op kruispunten kan er wat zand gestrooid worden voor meer grip.

Op mijn huidige leasewagen heb ik geen winterbanden en dat had vandaag toch weer fijn geweest. Gelukkig kan dit op de volgende wagen wel.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Strooien
« Reactie #2 Gepost op: zondag 23 november 2008 - 23:40:30 »
Eergisteren toen ik naar de supermarkt wandelde merkte ik dat daar niet gestrooid was (op zich niet zo vreemd gezien dat pas later in de middag en avond zo glad werd). Delen van de stoep en het fietspad waren spekglad. Even later zag ik een fietser komen van een zijweg waarvan ik wist dat hij op het fietspad zou draaien (kan van daar niet anders), ik dacht bij mij eigen 'goh, die heeft te veel snelheid om met deze gladheid veilig de bocht te maken' en inderdaad, 2 seconden later lag hij op zijn bek.
Voor een jonge gast is het meestal alleen ambetant wanneer er niet gestrooid wordt voor fietspaden en troitoirs, voor minder jonge mensen betent het gebroken heupen en meer van die ellende.
Strooi dus alsjeblieft ook op fietspaden en troitoirs als je toch bezig bent.
« Laatst bewerkt op: zondag 23 november 2008 - 23:43:38 door BBB »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Strooien
« Reactie #3 Gepost op: zondag 23 november 2008 - 23:56:20 »
Ik volg JC.

Vele modale Belgen gaan weer klagen dat er te laat of te weing gestrooid wordt... laat me niet lachen.
Hopelijk strooien ze hun uitrit zelf... anders geraken ze zelfs daar niet weg met hun "lederen zomersloffen".

Alerte bestuurders wisten 4-5 dagen op voorhand dat het zeker ging sneeuwen (weerbericht)
Maar zolang wacht ik uiteraard niet, mijn winterbanden lagen er al een week eerder op (tesamen met oliewissel)

Egenlijk weten alle Belgen elk jaar dat het zelfs kan sneeuwen en vriezen vanaf november...  :)

Gelukkig moet ik meestal de andere kant op (D) waar iedereen ondertussen met winterbanden rijdt.

Maar er is hoop sinds de laatste 3-4 jaren stijgt de winterbandenverkoop elk jaar met 30% in Be.  :)
« Laatst bewerkt op: maandag 24 november 2008 - 00:00:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Strooien
« Reactie #4 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 10:17:35 »
Maar er is hoop sinds de laatste 3-4 jaren stijgt de winterbandenverkoop elk jaar met 30% in Be.  :)

Benieuwd of we hierdoor ook de stijging in ongevallen gaan zien zoals in D, na de invoering van de voor Duitsers verplichte winterbanden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Strooien
« Reactie #5 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 11:56:16 »
reeds de hele vorige week sprak men van een komend winterprikje

gisteren in het nieuws zei men :"de strooidiensten waren niet voorbereid op deze winterprik"
in finland ligt men nu plat van het lachen

er was daar dit WE een sneeuwstorm en het leven ging gewoon door
bij een sneeuwstorm kan je ervan uitgaan dat er op 5 minuten meer valt dan wat hier dit WE gevallen is
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: Strooien
« Reactie #6 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 12:42:00 »
Ik ben verward... Als er de laatste weken zo'n rush was op winterbanden bij bandenbedrijven, waarom stond het zondagavond dan toch stil?

Den deze op brede zomersloffen toch thuis geraakt.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Strooien
« Reactie #7 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 13:38:40 »
Geen strooidingens of ruimers gezien gisteren, en de fietspaden lagen er vanmorgen ook nog wittekes bij.  Wie zich verveelt kan de exkuustruuzen lezen op onze krantren online. Sorry maar toestanden zoals op de Gentse expo zijn een beschaafd land onwaardig.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Strooien
« Reactie #8 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 13:52:27 »
Deze ochtend heb ik nog een bezemwagentje van de stad Mechelen gezien. Hij probeerde hiermee de wandelboulevard voor mijn deur mee proper te vegen. Natuurlijk was de laadruimte van dat wagentje vrijwel direct vol met de pappige, smeltende sneeuw. Het resultaat van zijn actie was een zo mogelijk nog gladder wegdek omdat er een laagje compacte sneeuw achterbleef.
Het voordeel was dan wel dat hij met zijn karretje niet in volle spits op de drukste kruispunten van Mechelen gaat rondhangen.

Hier had een beetje zout wel op zijn plaats geweest. De weg wordt elke morgend gebruikt door honderden studenten die van het station naar de scholen aan de Zandpoortvest wandelen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Strooien
« Reactie #9 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 14:25:21 »
Om maar wat clichés uit de weg te ruimen: ik moest gisteren achterzomerbandenaangedreven, en niet gehinderd door tractiecontrole, mijn beurt afwachten tot de voorwieltrekkspinners opgaven en de glijbaan in de niet-gestrooide Hagelandse heuvels hadden vrijgemaakt, om voorzichtig maar probleemloos verder te kunnen.  ;D

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Strooien
« Reactie #10 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 14:46:39 »
Sommige wagens gedragen zich beter op gladde wegen dan andere en dan is er natuurlijk de chauffeur. Sommige mensen bakken er niets van en zouden beter thuis blijven als er dergelijk weer wordt voorspeld. Ik had gisteren ook even problemen. Ik geraakte op een lichte helling niet weg met mijn Mondeo Clipper met zomersloffen. Ik heb geen tractiecontrole, maar na enkele sec. was ik toch aan het bollen. Bovendien komen mijn sloffen oncomfortabel dicht in de buurt van de wettelijke limiet. Blijkbaar heeft mijn voorganger zijn bandenrantsoen opgebruikt waardoor ik geen banden kan laten wisselen of er moet bijbetaald worden. Mijn werkgever ziet dat niet zitten voor nog enkele duizenden km. De waarschijnlijke leverdatum van de opvolger is midden februari 2009.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Strooien
« Reactie #11 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 14:53:55 »
Maar er is hoop sinds de laatste 3-4 jaren stijgt de winterbandenverkoop elk jaar met 30% in Be.  :)

Benieuwd of we hierdoor ook de stijging in ongevallen gaan zien zoals in D, na de invoering van de voor Duitsers verplichte winterbanden.
Tja, mss moeten bepaalde Duitsers moeten zich nog wat gewennen en hun snelheid lichtjes aanpassen aan die winterbanden bij overwegend droge wegen, want de laatste winters 2007 en 2008 waren eerder zacht in Duitsland.  ;)
Maar ik denk dat ze het nu langzaam geleerd hebben want de ongevallen in D dalen terug serieus, was maar een licht uitschuivertje...

Toch veel te kort door de bocht Ina, als ge U enkel op 2007 baseert...
We zouden nog enkele jaren moeten afwachten vooraleer er echte conclusies kunnen getrokken worden.

Ik probeer eens wat voorbarigs (zonder conclusies):

Winter dec 2006- maart 2007 was de eerste winter sinds de nieuwe StVO § 2 (3a) geschikte-banden-verplichting bij winterlijke neerslag op de openbare weg (klik) 

Gans 2007 was bijna in heel Europa een matig jaar wat het aantal ongevallen en slachtoffers betreft MAAR dan wel vergeleken met een redelijk positief jaar 2006 over heel Europa; zelfs D inclusief voorbeeldstaat NRW had iets minder goede cijfers qua aantal ongevallen in 2007 tov 2006, maar qua minder verkeersdoden toch alweer een recordjaar voor D, maar wachten we dan maar tenminste 2008 af (of de winter 2008) om -voorlopige- conclusies te kunnen trekken tov de jaren zonder winterbandenverplichting op winterse straten.

Ik zal eens rap de statistieken 2006-2007- halfjaar 2008 bekijken van Be tov D dan wordt het al duidelijker:
Ref D: destatis.de Verkehrstoten im Jahr 2007 / 2006
Ref Be: http://statbel.fgov.be/downloads/accidents_dossier_2007_nl.xls

       Verschil in % tov referte 2006 voor:          Be                            D                          
aantal letselongevallen 2007                       + 1,26 %                     + 2,4 %
aantal verkeersdoden+30d 2007                  - 0,1 %                       - 2,8 %


aantal letselongevallen t/m 5/2008              - 1,38 %                       - 8,2 %
aantal verkeersdoden* t/m 5/2008              - 2,76 % (terplaatse*)   - 13 % (+ 30d*)

gemiddeld verschil %/jaar ((1+5/12):2)           Be                             D                     
     letselongevallen                                + 0,34 %                    - 1,02 %                                       
     verkeersdoden                                  - 0,63 %                     - 4,11 %       
                             
   
Be-bron 2008:
http://bivvweb.ipower.be/baro/Baro_NL_Main.htm  % jaartotalen t/m mei 2008 tov idem 2007 (wel verkeersdoden ter plaatse)

D-bron 2008:
http://www.autokiste.de/psg/0807/7305.htm % verkeersongevallen (bron: destatis.de)
http://www.autokiste.de/psg/0807/7305_2.htm tabel % slachtoffers/verkeersdoden eerste 5 maanden 2008 tov 2007

Ziet er alleszins weer positief uit voor D, terwijl Be eerder terplaatse blijft trappelen... dankzij, of ondanks winterbanden, Ina ?

(zelfs het ruime gordeldrachtpercentagepotentiaal (scrabble) wat Be nog heeft, ten spijt... )

« Laatst bewerkt op: maandag 24 november 2008 - 15:02:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Strooien
« Reactie #12 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 15:05:43 »
Sommige wagens gedragen zich beter op gladde wegen dan andere en dan is er natuurlijk de chauffeur.

Inderdaad, 't is én-én. Zowel chauffeur als wagen moeten meekunnen. Maar wat een wagen er van terecht brengt is soms niet wat je uit de karakteristieken zou afleiden.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Strooien
« Reactie #13 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 15:12:22 »
Om maar wat clichés uit de weg te ruimen: ik moest gisteren achterzomerbandenaangedreven, en niet gehinderd door tractiecontrole, mijn beurt afwachten tot de voorwieltrekkspinners opgaven en de glijbaan in de niet-gestrooide Hagelandse heuvels hadden vrijgemaakt, om voorzichtig maar probleemloos verder te kunnen.  ;D
Bergop verlaagd het (dynamisch) gewicht zich naar achter, de achterwielaangedreven auto´s zijn nu in ´t voordeel omdat er meer gewicht op de aangedreven wielen liggen (het mag wel niet té bochtig worden).
Motor achteraan is dan nog veel beter (Kever, 911, ...)

Bij een voorwielaandrijver gaat de vooras veel minder gewicht op zijn voorwielen krijgen en sommigen (zonder tractiecontrole of winterbanden) gaan net hopeloos spartelen...  ;D
Een moderne achtertractie met goede gewichtsverdeling V/A en tractiecontrole (of sperdiff.) gaat dan net wel de (zwakke) berg op geraken, zelfs met zomerbanden... als de chauffeur toch een redelijk goed rijgevoel heeft  ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 24 november 2008 - 15:16:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Strooien
« Reactie #14 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 15:15:09 »
Bij een voorwielaandrijver gaat de vooras veel minder gewicht op zijn voorwielen krijgen en sommigen (zonder tractiecontrole-winterbanden) gaan hopeloos spartelen...  ;D

De passagiers uitladen en op de motorkap laten zitten wil wel eens helpen bij een dergelijke voorwielaandrijver.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519