Leuven gebruikt die paaltjes omdat het er niet in slaagt de verkeersregels te doen naleven.
Dat is echt wel de slechtste reden om bijkomende straatgarnituur te plaatsen.
Een middel is op zichzelf nooit goed of slecht, het hangt louter van het gebruik van dit middel af.
Ik ben het uiteraard eens met jouw laatste zin, je moet nooit grove middelen gebruiken omdat de politie er niet in slaagt om te handhaven.
In Nederland worden paaltjes soms gebruikt om de bochten af te bakenen om te voorkomen dat automobilisten over het fietspad rijden tijdens het nemen van de bocht. De vraag is hierbij wat zwaarder weegt, het aantal slachtoffers dat er minder valt onder die fietsers of het aantal extra slachtoffers dat valt onder mensen (ik zeg bewust mensen i.p.v. automobilisten) die tegen zo'n paal opknallen.
Dus als iemand cijfers heeft...
Ook in Leuven heb ik ervaren dat veel 4-wielig gemotoriseerd verkeer onaanvaardbare risico's neemt bij bepaalde bochten. Dit is bijvoorbeeld een groot probleem in de Tervuursestraat waar hierdoor al ongelukken zijn gebeurd en waarvan ik voor die tijd al vreesde dat het nog mis zou gaan. *
Bij die bocht voelde ik me als fietser dermate onveilig dat ik op een gegeven moment voor het nemen van die bocht geleidelijk wat uitweek naar het linkerdeel van mijn weghelft om te voorkomen dat automobilisten mij nog zouden inhalen.
Wat gebeurde daar veel?
Mensen halen in en rijden hierbij op de weghelft van de tegenligger. Blijkbaar zijn die mensen extreem optimistisch of extreem dom want indien er een tegenligger aankomt moeten ze uitwijken naar rechts. Leuk voor de fietser die zo wordt afgesneden of zelfs komt te verongelukken hetgeen dus ook uiteindelijk gebeurde. Vooral leuk wanneer het ook nog eens een bus is die jou inhaalt of die van de andere kant komt.
*zoals bij het kruispunt voor mijn huidige kot waar in 2 jaar tijd door dezelfde oorzaak een identiek ongeval plaatsvond, namelijk een botsing door voorrangsnegatie t.g.v. een slechte voorrangsregeling die strijdig is met de logica die gedicteerd wordt door het type kruising (gelijkwaardige kruising bij ongelijkwaardige straten) en waar de Leuvense wethouder van verkeer nog niets aan heeft gedaan om te voorkomen dat het de komende jaren weer mis zal gaan (echt een prutser van formaat, die Leuvense schepen van verkeer).
Ik had op het Wegcode-forum al deze gevaarlijke situatie aangegeven nog voordat ik daar het 1ste ongeval zou gebeuren. Dit zeg ik niet om te stoeven, dit zeg ik om te illustreren dat het makkelijk te zien was voor eenieder die de moeite nam om goed te kijken en die ook maar een beetje verstand van verkeer heeft.