Auteur Topic: Limiet voor álle bestuurders verlagen tot 0,2 promille  (gelezen 3851 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Limiet voor álle bestuurders verlagen tot 0,2 promille
« Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 17:07:43 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Als dat er ooit zou doorkomen, kan de horeca het wel helemaal vergeten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Limiet voor álle bestuurders verlagen tot 0,2 promille
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 18:36:46 »
Hebben ze niets beters te doen voor de verkeersveiligheid ?

De onveilgste landen van Europa hebben meestal een veel lagere promillegrens als de veiligste...
http://www.autokiste.de/verkehrsrecht/promillegrenzen.htm

Cijfertjes veranderen doet hoegenaamd niets als de pakkans verwaarloosbaar klein is.

Ik had liever gehoord of gelezen hoe ze de pakkans efficiënt opdrijven... zeggen we maal vijf, maar dan op de 0,5 "Florpromille".  ;D

Geen geld of manschappen ?
Enkel één flitscontainer kost 66.000 € , wat de bijbehorende nieuwe onafscheidelijke Mercedes Vivaro kost weet ik niet, wat de 2 politiemensen die erbij moeten blijven (zorgen ook voor de uitlijning) kosten weet ik ook niet, wat het verdere onderhoud kost weet ik ook niet; maar de flitsbakcombinatie moet toch wel wat opbrengen... aan Euro´s toch...  aan veiligheid zou ik echt niet weten, Vlaamse studies (Nuyts 2006) spreken van niet-significante resultaten (statistisch verwaarloosbaar) qua vermindering van letselongevallen, zelfs als ze op plaatsen staan waar gemiddeld meer ongevallen gebeuren. Het liefst worden die flitsbakken langs -nog- rustige snelwegen verdekt opgesteld: achter brugpeilers, achter vangrails (de lens piept erboven uit), in pechhavens vindt je ze ook. De Vivaro staat verderop opgesteld (verdekt neem ik aan) verbonden met een kabel.

Off-topic, een vinger kriebelde wat...  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 20:18:33 »

Voor er van verlaging sprake is, kan men misschien eens eerst de bestaande norm proberen te doen respecteren.

Vorig jaar was er zogenaamd een recordaantal controles, maar ze waren nauwelijks te zien ...
De Lierse politie deed 1971 ademtesten in 2007.
Dat zijn er geeneens 6 per dag.

Alcohol bij jongeren is bovendien geen buitenmatig probleem in het verkeer.
Er zijn andere bevolkingsgroepen die het op dat vlak aanzienlijk slechter doen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 21:10:51 »
De echt gevaarlijke bestuurders zijn niet degene die onder de 0,5 zitten maar die er (ver) boven zitten, en dus per definitie fout zijn.
Dit lost men niet op door de norm te verlagen.

Deze maatregel kwam weer ter sprake, meen ik, na een ongeval van een trucker die er vér boven zat.
Met de norm te verlagen ga je de echte dronkaards niet afschrikken, dus niet het gevaar verminderen.

Ik heb al 34 jaar mijn rijbewijs, en nog maar één keer tegengehouden voor alcoholcontrole.

Resultaat ga je boeken met Pakkans, en geen belachelijk lage straffen te geven voor mensen die dronken iemand doodrijden.

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 21:16:34 »
De onveilgste landen van Europa hebben meestal een veel lagere promillegrens als de veiligste...
http://www.autokiste.de/verkehrsrecht/promillegrenzen.htm

Het valt op dat de landen met 0,0 die landen zijn waar, zegt men,  je met geritsel van bankbiljetten veel kan oplossen...

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 00:44:18 »
Ik ben het grotendeels eens met Michel en Inazuma. Van mij mag de limiet rustig lager aangezien ik weinig alcohol drink maar het is weer zo'n typische schijnoplossing aangezien de politie de huidige limiet nog niet eens handhaaft.
Dat gezegd hebbende vind ik het zwak dat ze weer alleen de jongeren viseren. Of iedereen of niemand.
Nu dreigen de jongeren politiek te worden misbruikt omdat de politici geen stemmen willen verliezen van alle overige kiezersgroepen. De jongeren vormen een relatief kleine groep die bovendien ondervertegenwoordigd is bij het stemmen dus daar zijn ze niet zo bang voor.
Typisch, een mens zou van minder cynisch kunnen worden. :(
« Laatst bewerkt op: zondag 30 november 2008 - 20:13:59 door BBB »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 01:50:01 »
Het valt op dat de landen met 0,0 die landen zijn waar, zegt men,  je met geritsel van bankbiljetten veel kan oplossen...
ik stel voor dat je dit eens probeert in scandinavie

gegarandeerd een verblijf in de kooi
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 03:39:10 »
Onlangs gehoord op de radio dat ze de eindejaarscontroles zullen opdrijven van, ik dacht 160.000 naar 180.000, als ik me de cijfers goed herinner.
De flikken zullen nogal werk hebben om in al die pijpjes te blazen.
Nieuwe beroepsziekte bij de flikken. Hyperventilatie. ;D ;D ;D

wooter

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 10:43:10 »
RYD komt met dit idee op de proppen nadat onze Etienne Schouppe had voorgesteld de limiet voor jonge bestuurders te verlagen, maar voor oudere bestuurders (die tegenwoordig meer dronken achter het stuur kruipen dan jonge chauffeurs) op hetzelfde niveau te houden.

0,5 promille is goed genoeg voor iedereen, maar Men moet natuurlijk iets doen voor de verkeersveiligheid dus is het viseren van jonge bestuurders makkelijker dan het eigen publiek voor het hoofd stoten, of daadwerkelijk een betere rijvaardigheid vereisen van iedereen.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 13:08:13 »
Het verlagen van de alcohollimiet is analoog aan het verlagen van de snelheidslimiet. Men haalt de extremen er niet mee uit, zeker als de pakkans laag is.

De pakkans is nog altijd zeer laag. Ik ben gisteren nacht van Antwerpen naar Mechelen gereden en ben enkele van de favoriete controleplaatsen voorbij gereden. Ik heb echter niks blauw op straat gezien.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #10 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 20:18:03 »
Onlangs gehoord op de radio dat ze de eindejaarscontroles zullen opdrijven van, ik dacht 160.000 naar 180.000, als ik me de cijfers goed herinner.
Signaalpolitiek. Wat heeft het voor zin om die ene avond 12,5% extra mensen te laten blazen, terwijl men toch al weet dat er gecontroleerd wordt op die ene avond, zonder het aantal controlemomenten en de geografische spreiding van deze momenten te verhogen?
Zo wekt de politiek bij het minder snuggere deel van de kiezers de indruk dat ze iets aan verkeersveiligheid doet zonder dat het iets significants oplevert op de lange termijn.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 21:17:56 »
De eindejaarsavond stelt volgens mij nog het laagste probleem. Het zijn de personeelsfeestjes die rond deze tijd worden gehouden die een probleem vormen. Er worden daar behoorlijke hoeveelheden gedronken waarna men zijn (firma)wagen naar huis neemt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 21:33:44 »
Wij hebben het feestje al achter de rug....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #13 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 19:53:12 »
Signaalpolitiek. Wat heeft het voor zin om die ene avond 12,5% extra mensen te laten blazen

't Gaat niet over 1 dag, maar over een periode van 28/11 tot begin januari ...

180000 controles op 1 nacht, dàt zou pas een schok geven ;D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 00:54:34 »
Signaalpolitiek. Wat heeft het voor zin om die ene avond 12,5% extra mensen te laten blazen

't Gaat niet over 1 dag, maar over een periode van 28/11 tot begin januari ...
Dan nog..
Controles hebben vooral zin wanneer ze voldoende frequent gebeuren in verhouding tot de zwaarte van de straf en wanneer ze voldoende onvoorspelbaar zijn.
In België zijn er op dit moment te weinig controles, ze zijn te voorspelbaar (vraag maar eens aan JC ;)) en de straffen zijn een lachertje.
Één uitzondering, de controle op snelheid.

Citaat
180000 controles op 1 nacht, dàt zou pas een schok geven ;D
Het is inderdaad wel heel erg veel. ;D :-[