Auteur Topic: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde  (gelezen 7593 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #15 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 19:20:40 »
Ik verwijs verder naar een dodelijk verkeersongeval te Berchem, alwaar een motorrijder terechtkwam op een metalen afsluiting van een brug. Deze metalen infrastructuur aanleiding gaf tot de dodelijke letsels.

Da's toch de afrit aan de Grote Steenweg in Berchem ?
Het "alternatief" daar is wel van de brug afstuiken aan de andere kant van de railing ...

Bijster veel is er daar sindsdien ook nog niet veranderd bij mijn weten ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #16 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 21:34:58 »
Citaat van: Inazuma
Da's toch de afrit aan de Grote Steenweg in Berchem ?
Dat is juist.
Citaat van: Inazuma
Het "alternatief" daar is wel van de brug afstuiken aan de andere kant van de railing ...
Of een beter alternatief zoals we ook voor die plaats voorstelden,verwijzend naar de brug komende van de Keetberglaan,rijrichting Antwerpen.Alvorens de aanpassingen te bekomen,diende er eerst meerdere zware ongevallan aldaar te gebeuren.Zoals u schrijft,de brug afstuiken.
Citaat van: Inazuma
Bijster veel is er daar sindsdien ook nog niet veranderd bij mijn weten ...
Behoudens een personenwagen dat nadien ook door de afsluiting is gegaan.Een 30 tal meter voor de plaats alwaar het motorongeval zich situeerde.Dat werkzaamheden ter verbetering van de verkeersveiligheid niet motiverend maar demotiverend werken in België,dat is een feit.En beter de waarheid omzeilen,verdoezelen en verkrachten of men wordt afgeslacht.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 00:50:27 »
Leuven gebruikt die paaltjes omdat het er niet in slaagt de verkeersregels te doen naleven.
Dat is echt wel de slechtste reden om bijkomende straatgarnituur te plaatsen.
Een middel is op zichzelf nooit goed of slecht, het hangt louter van het gebruik van dit middel af.
Ik ben het uiteraard eens met jouw laatste zin, je moet nooit grove middelen gebruiken omdat de politie er niet in slaagt om te handhaven.
In Nederland worden paaltjes soms gebruikt om de bochten af te bakenen om te voorkomen dat automobilisten over het fietspad rijden tijdens het nemen van de bocht. De vraag is hierbij wat zwaarder weegt, het aantal slachtoffers dat er minder valt onder die fietsers of het aantal extra slachtoffers dat valt onder mensen (ik zeg bewust mensen i.p.v. automobilisten) die tegen zo'n paal opknallen.
Dus als iemand cijfers heeft...

Ook in Leuven heb ik ervaren dat veel 4-wielig gemotoriseerd verkeer onaanvaardbare risico's neemt bij bepaalde bochten. Dit is bijvoorbeeld een groot probleem in de Tervuursestraat waar hierdoor al ongelukken zijn gebeurd en waarvan ik voor die tijd al vreesde dat het nog mis zou gaan. *
Bij die bocht voelde ik me als fietser dermate onveilig dat ik op een gegeven moment voor het nemen van die bocht geleidelijk wat uitweek naar het linkerdeel van mijn weghelft om te voorkomen dat automobilisten mij nog zouden inhalen.
Wat gebeurde daar veel?
Mensen halen in en rijden hierbij op de weghelft van de tegenligger. Blijkbaar zijn die mensen extreem optimistisch of extreem dom want indien er een tegenligger aankomt moeten ze uitwijken naar rechts. Leuk voor de fietser die zo wordt afgesneden of zelfs komt te verongelukken hetgeen dus ook uiteindelijk gebeurde. Vooral leuk wanneer het ook nog eens een bus is die jou inhaalt of die van de andere kant komt.



*zoals bij het kruispunt voor mijn huidige kot waar in 2 jaar tijd door dezelfde oorzaak een identiek ongeval plaatsvond, namelijk een botsing door voorrangsnegatie t.g.v. een slechte voorrangsregeling die strijdig is met de logica die gedicteerd wordt door het type kruising (gelijkwaardige kruising bij ongelijkwaardige straten) en waar de Leuvense wethouder van verkeer nog niets aan heeft gedaan om te voorkomen dat het de komende jaren weer mis zal gaan (echt een prutser van formaat, die Leuvense schepen van verkeer).
Ik had op het Wegcode-forum al deze gevaarlijke situatie aangegeven nog voordat ik daar het 1ste ongeval zou gebeuren. Dit zeg ik niet om te stoeven, dit zeg ik om te illustreren dat het makkelijk te zien was voor eenieder die de moeite nam om goed te kijken en die ook maar een beetje verstand van verkeer heeft.
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 december 2008 - 07:48:35 door BBB »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 03:30:59 »
Zo heb ik ook reeds tientallen zoniet honderden keren voorspelt "hier gaan veel ongevallen gebeuren" bij de aanleg.
Zoals bvb. het EI nabij de Expo in Kortrijk, die nieuwe bocht wanneer je van de Kennedytunnel naar linkeroever rijd in Antwerpen.
Kzou begod niet weten hoeveel keer ik op enkel die 2 plaatsen reeds gelijk gekregen heb.
Wat ik wel weet is dat het ondertussen vele keren is.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 22:20:27 »
Zo heb ik ook reeds tientallen zoniet honderden keren voorspelt "hier gaan veel ongevallen gebeuren" bij de aanleg.
Zoals bvb. het EI nabij de Expo in Kortrijk, die nieuwe bocht wanneer je van de Kennedytunnel naar linkeroever rijd in Antwerpen.
Kzou begod niet weten hoeveel keer ik op enkel die 2 plaatsen reeds gelijk gekregen heb.
Wat ik wel weet is dat het ondertussen vele keren is.

Ons wel bekend het EI in Kortrijk, Bibi585. Ontelbare meldingen die we binnen kregen. Op een bepaald ogenblik hebben we de stroefheid van het wegdek eveneens in vraag gesteld. Net zoals de scherpe bocht te Bertem, rijdende richting Leuven-Hasselt. Op een bepaald ogenblik heeft men ons advies proberen op te volgen op het EI in Kortrijk. Wegens onvoldoende financiële middelen heeft men dan de bovenste asfaltlaag afgeschraapt. In de veronderstelling dat het ruwe wegdek tot minder slip en rotaties zouden leiden. Hierop kwam dan het volgende probleem. Namelijk voor de motorrijders. Het wegdek gaf een onstabiel rijgedrag naar motorrijders toe. Gevolg....valpartijen en uitglijdpartijen. Bepaalde gevaarlijke punten staan ons nog fris in het geheugen, Bibi. Vandaar mijn onderschrift...

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE
 
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 04:38:13 »
Moesten ze in vele gevallen al eens beginnen met de helling aan de juiste kant te maken zou ook reeds een groot verschil maken.
Wanneer je bvb. een bocht hebt naar links hebt moet de laagste kant van de weg links zijn en niet rechts zoals zo vaak hier in België.
Middelpuntvliegende kracht weetjewel. ;)

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 23:30:38 »
BBB,

Hier kan u wat beperkte informatie terugvinden inzake gevaarlijke infrastructuur.


http://users.telenet.be/cvv/VERSLAG%20REMTESTEN%20Dendermonde.pdf

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 09 december 2008 - 00:02:28 »
Gaat Antwerpen eigenlijk iets doen om die 75% slechte fietspaden te verbeteren?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien