Auteur Topic: Mechelen krijgt tram en lightrail naar Boom  (gelezen 4031 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Mechelen krijgt tram en lightrail naar Boom
« Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 13:56:41 »
Uit De Standaard:

Citaat
Mechelen krijgt tram en lightrail naar Boom
 
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Hopelijk wordt dit geïntegreerd in de aanpak van de stationsbuurt in Mechelen (http://www.wijzers.be/2008/03/mechelen-bouwt-treinstation-van-de-toekomst/. Op zich is het in ieder geval een goed idee. De industriezones noord en zuid in Mechelen zijn behoorlijk grote gebieden met veel bedrijven. Momenteel worden deze ontsloten met enkele busverbindingen. Een tram naar Mechelen-noord zal tot vlak in de buurt van Walem rijden. Misschien is het dan ook interessant om even verder te kijken. Als gevolg van het masterplan in Antwerpen zal er daar een tramlijn worden doorgetrokken tot in Kontich. Kontich - Walem is niet zo ver en er zou misschien aansluiting kunnen gezocht worden tussen deze twee lijnen.

Ik vermoed dat de lightrail verbinding richting Willebroek ook aansluiting geeft met de industriezone Mechelen-noord. Deze lightrail zal dan de lijnen 52, 53 en 54 volgen. Dit is de spoorlijn van Mechelen naar Gent, voorbij Hombeek gaat het dan over lijn 54 richting Sint-Niklaas, tussen Willebroek en Kalfort kan er via een verbinding op lijn 52 richting Rupeltunnel en Boom gespoord worden.

Deze lijn scheidt de bedrijventerreinen van de twee grootste bedrijven in Mechelen, nl. Procter & Gamble en Dupont. Het zou niet onzinnig zijn om ter hoogte van deze bedrijven een stopplaats te voorzien.
Hopelijk brengt deze light-rail dan ook enige verlichting van de verkeersdruk op de N16 tussen Willebroek en Mechelen. Daar zit het elke dag goed dicht.

« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 20:54:00 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Mechelen krijgt tram en lightrail naar Boom
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 19:29:20 »
Och ja hier en daar nog wat plaats afpakken van de automobilist.

Ik vind een tram geen goed vervoermiddel.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Mechelen krijgt tram en lightrail naar Boom
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 21:07:25 »
Och ja hier en daar nog wat plaats afpakken van de automobilist.

Ik vind een tram geen goed vervoermiddel.
Ik ook.
Ik vraag me af ofdat je dan niet beter wat extra spoor kan aanleggen.
Één groot probleem van de tram is het extra risico.
Fietsers die in de rails terecht komen, trams die slecht remmen, met volle snelheid je voorrang nemen als tramchauffeur op drukke kruispunten en met volle snelheid rijden waar kinderen oversteken en waar mensen winkelen die van een andere plaats komen en niet gewend zijn trams...
Het past i.m.h.o. niet in het onrealistisch ambitieuze verkeersveiligheids-beleid van Vlaanderen.

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: Mechelen krijgt tram en lightrail naar Boom
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 06:22:02 »
Fietsers die in de rails terecht komen, trams die slecht remmen, met volle snelheid je voorrang nemen als tramchauffeur op drukke kruispunten en met volle snelheid rijden waar kinderen oversteken en waar mensen winkelen die van een andere plaats komen en niet gewend zijn trams...
Het past i.m.h.o. niet in het onrealistisch ambitieuze verkeersveiligheids-beleid van Vlaanderen.
Het past daarentegen perfect in de praktische uitvoering van die plannen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Mechelen krijgt tram en lightrail naar Boom
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 09:22:53 »
Een gedeelte van de oplossing gaat over bestaande treinlijnen, nl. de lijnen 52, 53 en 54. Hier kunnen dan een aantal stopplaatsen geheropend of gecreëerd worden. Een heropening van Hombeek en Blaasveld wordt dan mogelijk. Zoals ik al schreef zou een bijkomende stopplaats in de industriezone van Mechelen-noord zeer interessant kunnen zijn. Dit is dan het lightrailstuk van de voorgestelde plannen. Het gaat hier éénvoudig gezegd over kleinere, lichtere treinstellen die sneller kunnen acceleren en remmen dan een standaard treinstel waardoor met meerdere stops toch nog een behoorlijke gemiddelde snelheid kan gehaald worden. Een studie van Grontmij stelt dat een lijn Antwerpen - Boom met lightrail ook een toekomst heeft. Deze twee lijnen zouden dus aansluiten op elkaar.
Ik weet niet hoe de tramlijn zou aangelegd worden. Er zijn echter een aantal routes mogelijk waarbij er bijzonder weinig ruimte van de auto wordt afgenomen zodra men uit het centrum van Mechelen is. Vergeet niet dat een tram een elektrisch voertuig is en dus geen fijn stof zal uitstoten. Iets wat ik vooral in het stadscentrum een voordeel zie.

De opvulling van de industriezones in Mechelen heeft een oplossing nodig naar mobiliteit toe. Zeker in Mechelen noord is de situatie schrijnend. Iemand die wel eens de E19 neemt van Antwerpen naar Brussel kan 's avonds de lange file zien t.h.v. het containerpark, net voor de afrit van Mechelen-Noord. Er staat daar een zeer lange file van voertuigen die de industriezone willen verlaten. Een andere zone die al jaren een groot mobiliteitsprobleem heeft is de industriezone 'Raghenopark'. Deze zone is ontwikkelt zonder aan het vervoersvraagstuk te denken, met als gevolg elke avond lange files van mensen die de zone willen verlaten. Met de ontwikkeling van het nieuwe station moet dit toch een stuk verbeteren.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Mechelen krijgt tram en lightrail naar Boom
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 03 december 2008 - 18:57:52 »
Fietsers die in de rails terecht komen, trams die slecht remmen, met volle snelheid je voorrang nemen als tramchauffeur op drukke kruispunten en met volle snelheid rijden waar kinderen oversteken en waar mensen winkelen die van een andere plaats komen en niet gewend zijn trams...
Het past i.m.h.o. niet in het onrealistisch ambitieuze verkeersveiligheids-beleid van Vlaanderen.
Het past daarentegen perfect in de praktische uitvoering van die plannen.
Wat niet wil zeggen dat het dan een goede keus is.

Een tram maakt veel lawaai, meer dan een bus.
Een tram verbruikt onnodig veel t.o.v. een bus, tram is ca. 40 ton en 400kw , bus is ca. 8 ton  en 170kw

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Mechelen krijgt tram en lightrail naar Boom
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 01:33:13 »
Citaat van: JC
Vergeet niet dat een tram een elektrisch voertuig is en dus geen fijn stof zal uitstoten. Iets wat ik vooral in het stadscentrum een voordeel zie.
Lijkt me nuttig om de voorbereidende studie ervan te kennen. Verlies niet uit het oog, JC, dat een tramrijtuig vier verschillende remmingen heeft. Wat o.a. de verklaring is dat een spoorrijtuig bijzonder moeilijk tot stilstand komt. Voornamelijk bij weersomstandigheden in de herfst. Bladeren op het spoor, het sap van de bladeren hierdoor een extra gladheid veroorzaakt. Een tramrijtuig heeft de elektrische remming, de trommelremming en de railremming. Bij railremming automatisch de zandstrooier, voorzien van wit zand, in werking treed aan de voorste wielen. Kan ook met de hand bediend worden. Als laatste hulpmiddel heeft men de noodremming. Waarbij de het rempedaal volledig wordt ingedrukt en de dodemanspedaal met de linker voet volledig ingedrukt of los wordt gelaten. Bij deze noodremming gaan zowel de trommelremmen, railremmen als elektrische remming gelijktijdig in werking. De dodemanspedaal is een veiligheidssysteem wanneer een trambestuurder onwel of bewusteloos zou worden. Wanneer we de infrastructuur bekijken van Willebroek centrum met de N16 en A12 als aansluitingswegen, behoudens de ringweg rondom Willebroek, stel ik me ernstige vragen bij de verkeersveiligheid. Mijn inziens is een niet gekoppeld tramrijtuig van 16 ton in ledige toestand, met gekoppeld rijtuig 32 ton wat de PCC betreft, ongehoord en mijn inziens onverantwoord.

Ik kan nog opmerken dat we meermaals bij spoorrijtuigen dewelke betrokken werden in zware aanrijdingen, geen zandsporen te bespeuren waren. Zowel voor de plaats, op of na de plaats van het gebeurlijk ongeval. Twee oorzaken die daarvoor in aanmerking komen. Het zand is vochtig waardoor de toevoerleidingen zijn verstopt. Als tweede oorzaak, dat de trambestuurder heeft nagelaten om de zandbakken te vullen die op de eindpunten ter beschikking staan. Laksheid tot nazicht en eventueel navulling of te laattijdig op het te volgen uurschema. Een noodremming, vooral bij aanvang van regen en vallende bladeren, geeft verrassende resultaten in remafstanden. Een veel voorkomende uitspraak bij tramongevallen is "niet gezien". Daarbij ook nog een foutief gegeven dat men in de veronderstelling is dat een trambestuurder steeds in zijn recht wordt gesteld.   
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Mechelen krijgt tram en lightrail naar Boom
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 02:54:55 »
In de buurt van Willebroek zal alleszins geen gebruik gemaakt worden van een tram maar van een lightrail. M.a.w. deze voertuigen maken gebruikt van de al bestaande spoorlijnen (niet tramlijnen). Er is dus geen probleem met de menging van gewone voertuigen en tramvoertuigen. Voor deze lijn worden treinen ingezet, maar dan wel van een soort die is toegespitst op korte ritten tussen de haltes (snelle acceleratie en remming). Als er al voertuigen last hebben van deze lightrails zijn het de treinen zelf.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: Mechelen krijgt tram en lightrail naar Boom
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 06:31:37 »
Een tram maakt veel lawaai, meer dan een bus.
Een tram verbruikt onnodig veel t.o.v. een bus, tram is ca. 40 ton en 400kw , bus is ca. 8 ton  en 170kw
400 kW voor 40 ton is 10 kW / ton
170 kW voor 8 ton is 21.25 kW / ton.
Jo, hier haalt de tram het toch wat verbruik betreft?

En lawaai? Het groot nadeel van een tram is vaak dat je ze niet hoort aankomen... dat kun je van de meeste bussen niet zeggen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Mechelen krijgt tram en lightrail naar Boom
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 06:47:48 »
Een tram maakt veel lawaai, meer dan een bus.
Een tram verbruikt onnodig veel t.o.v. een bus, tram is ca. 40 ton en 400kw , bus is ca. 8 ton  en 170kw
400 kW voor 40 ton is 10 kW / ton
170 kW voor 8 ton is 21.25 kW / ton.
Jo, hier haalt de tram het toch wat verbruik betreft?

En lawaai? Het groot nadeel van een tram is vaak dat je ze niet hoort aankomen... dat kun je van de meeste bussen niet zeggen.
Bemerk wel dat er slechts een klein voordeel in passagiers aantallen is in het voordeel van de tram.
Ofwel met 170kw krijgen we dubbel zoveel passagiers vervoert eer we aan die 400kw zijn.
Hoeveel KW gaat er verloren in de leidingen-transfo's?
Verder moet je heel het plaatje zien, in de veronderstellig dat er evenveel energie verbruikt wordt bij het maken van bus en tram.
Hoeveel miljoen (miljard) KW meer zijn er nodig om het traject van die tram te plaatsen? Hoeveel miljoen KW meer zijn er nodig om het traject te onderhouden?

Verder het lawaai, doe de test en ga in het Rivierenhof op de konijnenweide eens luisteren naar de trams, een bus zal je er niet horen alhoewel ze daar (Stenenbrug - Singel - Turnhoutsebaan) zowat evenveel (ik denk zelfs dubbel zoveel) voorbij komen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Mechelen krijgt tram en lightrail naar Boom
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 09:14:36 »
Voor de levering van de elektriciteit via de bovenleidingen gaan we plots alle verliezen in rekening brengen. Dan moeten we dat eveneens voor de diesel van de bussen doen ! Verlies in raffinage, distributie, ... Verder heeft het vermogen van een voertuig niet zoveel te maken met het verbruik per km (of beter nog verbruik per km per persoon). De tram is zwaar en heeft meer vermogen nodig om op snelheid te komen. Eens op snelheid heeft deze echter veel minder energie nodig dan een voertuig op de weg. Bij het afremmen kan de tram een gedeelte van zijn remenergie terug kwijt aan de bovenleiding wat het systeem zeer efficiënt maakt.

Vergeet niet dat de elektriciteit in België voor ongeveer 50% van nucleaire oorsprong is en dus quasi geen CO2-uitstoot genereerd. Bovendien kan voor de fossiele brandstof centrales er een betere rookgas-zuivering voorzien worden dan op een voertuig.

Een moderne tramlijn kan zeer stil zijn. Zoals al vermeld is het eerder een probleem dat je ze niet hoort komen dan dat ze teveel lawaai maken.

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Mechelen krijgt tram en lightrail naar Boom
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 16:33:09 »
Citaat van: xantingo
En lawaai? Het groot nadeel van een tram is vaak dat je ze niet hoort aankomen... dat kun je van de meeste bussen niet zeggen.

De geluidshinder van trams is in de meeste gevallen afkomstig bij het overrijden van de wissels,met een maximum toegelaten snelheid van 15 km/u gelet op het gevaar van ontsporing.Wat niet altijd wordt gerespecteert.Met als nadeel hoe hoger de snelheid op de wissels, hoe hoger de geluidshinder.Tweede geluidshinder van trams is in de bochten.Het aansijpen van de tramrails en het onderhoud ervan laat dikwijls te wensen over.Bijgevolg,veel geluidoverlast voor omwonenden op die plaatsen.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Mechelen krijgt tram en lightrail naar Boom
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 18:10:36 »


Vergeet niet dat de elektriciteit in België voor ongeveer 50% van nucleaire oorsprong is en dus quasi geen CO2-uitstoot genereerd. Bovendien kan voor de fossiele brandstof centrales er een betere rookgas-zuivering voorzien worden dan op een voertuig.

En? Ik moet hier wel spaarlampen steken, de stand-by van alle toestellen uitschakelen en andere prul om een paar kw/jaar uit te sparen maar de lijn mag ermee smossen?
’Geen gloeilamp meer te koop in 2012’ http://www.telegraaf.nl/binnenland/2722171/__Geen_gloeilamp_te_koop_in_2012__.html

Enfin we zijn toch met geld aan het smijten dat ze dan die bus bij Vanhool kopen en op dat traject inzetten.
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 december 2008 - 21:59:39 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Mechelen krijgt tram en lightrail naar Boom
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 04 december 2008 - 18:50:45 »
Een moderne tramlijn kan zeer stil zijn.

Maar de Antwerpse trams zijn dat al zeker niet.

Ik ben geen voorstander van trams.
Ze zijn veel te gevaarlijk voor de weggebruikers rondom, en geven aanleiding tot afschuwelijke ongevallen, zelfs als het slachtoffer het overleeft.

Antwerpse trambestuurders zijn jaarlijks in ongeveer 2,5 ongevallen betrokken.
Dat is véél .
De ongevallencijfers van De Lijn zijn over het algemeen veel te hoog (bijna 7 per 100.000 km) voor professionele bestuurders in de sector personenvervoer.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Mechelen krijgt tram en lightrail naar Boom
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 10 december 2008 - 23:47:33 »
De geluidshinder van trams is in de meeste gevallen afkomstig bij het overrijden van de wissels,met een maximum toegelaten snelheid van 15 km/u gelet op het gevaar van ontsporing.Wat niet altijd wordt gerespecteert.Met als nadeel hoe hoger de snelheid op de wissels, hoe hoger de geluidshinder.Tweede geluidshinder van trams is in de bochten.Het aansijpen van de tramrails en het onderhoud ervan laat dikwijls te wensen over.Bijgevolg,veel geluidoverlast voor omwonenden op die plaatsen.

Derde geluidshinder is de bel. OK, ze moeten bellen bij vertrek en bij gevaar. Maar er zijn trambestuurders die hun bel op een wel bijzonder irritante wijze weten te gebruiken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."