Auteur Topic: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!  (gelezen 8945 keer)

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
« Gepost op: zondag 07 december 2008 - 20:34:49 »
Citaat
Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Bron: Het belang van Limburg online
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 19:04:32 door jozef »

Offline sniper

• Meer dan expert
Re: Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
« Reactie #1 Gepost op: zondag 07 december 2008 - 20:49:52 »
dan zal bij mij de CC weinig uitvallen
ik gebruik bijna nooit ruitenwissers
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zondag 07 december 2008 - 22:47:58 »
Een verantwoorde chauffeur, die weet waar hij mee bezig is, blijkt precies niet meer te bestaan. Er is een groot verschil tussen een motregen en een gietende regen. Het lijkt me dan ook kort door de bocht om dan ineens de cruisecontrol af te zetten.

Citaat
Wat als het fout gaat?
Wie toch begint te slippen bij slechte weersomstandigheden, kan overigens het beste de koppeling indrukken of de versnellingsbak in neutraal zetten.

Dit is in mijn ogen een idioot advies ! Geen verschil tussen voorwiel, achterwiel of vierwiel aadrijving ? Ik kan me een aantal situaties indenken waar ik net op dat moment tractie wil om me te redden. Dit advies lijkt een beetje op koppeling in, eventueel neutraal zetten (dit lijkt me nog het ergste) en dan met de ogen toe wachten op de impact.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zondag 07 december 2008 - 23:02:40 »
Als de voorwielen schuiven (door motorrem/lage versnelling) drukt men het best de koppeling in de hoop de auto terug stuurbaar te krijgen, bvb voor een nodig uitwijkmaneuver. (zeer gladde weg bij voortractie)

Idem bij achtertractie met de hoop de achterwielen wat uit de slip te halen, zodat men de achterkant nog door tegensturen kan opvangen, ook voor eventueel uit te wijken.

Alles hangt er vanaf of men moet uitwijken (naast hindernis/obstakel kijken en sturen)
« Laatst bewerkt op: zondag 07 december 2008 - 23:13:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maandag 08 december 2008 - 08:50:17 »
Hmja... :)

Met achterwielen in de slip op de ontkoppeling is wachten totdat de achterwielen terug grip krijgen, wat kan betekenen dat je achteruit de gracht kan inrijden.  Met het gas erop bestaat er de mogelijkheid dat je de gracht mist :).

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: maandag 08 december 2008 - 09:36:30 »
Citaat
Bij regen, sneeuw of vorst kan het echter gebeuren dat de wielen even contact verliezen met het wegdek. De cruise control zal de snelheid echter op peil proberen te houden door automatisch een flinke dot gas bij te geven. Dat kan tot gevaarlijke toestanden leiden.
Bron: Het belang van Limburg online
ik stel mij hier een klein vraagje bij
ik rij aan 120 km/u
plots ijs op de baan
wat gebeurt er nu eigenlijk
valt mijn snelheid ineens zo terug dat de CC moet ingrijpen?
ik denk het niet

ik denk dat het gewoon weer iets is om eens mee in het nieuws te komen, zonder dat ze het ooit uitprobeerden
het volgende dat ze zullen aanvechten zal dan het automatisch remsysteem zijn dat je nu in sommige klassewagen begint te zien
better a bad day at sea

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 08 december 2008 - 10:51:14 »
Op een ijsplek heb je geen grip, dus gaan je wielen doorspinnen, waardoor de CC denkt dat je veel te snel rijdt en gas zal lossen; dat is wat er imho zal gebeuren

Ik heb dit fenomeen zelf eens meegemaakt zonder CC, weliswaar niet op ijs maar op een laag water die plots op de snelweg stond.  Mijn voorwielen spinden door, waardoor mijn kilometerteller van 120 ineens naar 180 vloog en ik mijn motor plots in de toeren hoorde gaan

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: maandag 08 december 2008 - 10:59:51 »
Ik heb géén CC, maar bij aquaplaningsgevaar, sneeuw, ijzel/rijm op het wegdek zou ik het logischerwijze zeker niet aanzetten, omdat ge minder feedback krijgt van de wegdektoestand, en een daardoor te late (juiste) reactie kan net te laat zijn.

En zoals JC opmerkte het direkt contact met het gaspedaal kan -meer als men denkt- daarbij ook van nut zijn.

Met moet al helderziend zijn om bij bepaalde -onvoorzienbare- wegtoestanden met -gemeende- aangepaste snelheid te rijden, ijzel onder een laagje sneeuw is maar een voorbeeld.
Een tweede vb is een vochtig/nat wegdek dat plots ijzelig wordt op een open plaats (meer koude of plots opkomende wind, op een strook waar geen struiken-bomen of huizen meer staan, of wegdekondergrond is verschillend)

Gisteren omstreeks 20.00 hr reed ik bvb bij 0°C naar huis (digitale indicatie langs de weg, niet altijd heel nauwkeurig maar toch een referte...) hier en daar laaghangende mist..., sommige stroken droog, andere nat, sommige randen rijmplekken tot ijzel, sommige zelfs half geijzeld. Ik had wel een geleidelijke aanvoelende feedback omdat ik met winterbanden én aangepaste snelheid reed.

Foute reacties - ook paniek is meestal slechte raadgever - kunnen natuurlijk evengoed met of zonder CC-aan gebeuren.

Citaat van: KV
Op een ijsplek heb je geen grip, dus gaan je wielen doorspinnen, waardoor de CC denkt dat je veel te snel rijdt en gas zal lossen; dat is wat er imho zal gebeuren
Dacht ik al een heel tijdje, maar omdat ik geen CC-ervaring heb, wachtte ik liever op een reactie.  ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 08 december 2008 - 11:06:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maandag 08 december 2008 - 11:17:22 »
... dus je wielen gaan stoppen met doorspinnen :).

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 08 december 2008 - 11:36:21 »
Ik heb dit fenomeen zelf eens meegemaakt zonder CC, weliswaar niet op ijs maar op een laag water die plots op de snelweg stond.  Mijn voorwielen spinden door, waardoor mijn kilometerteller van 120 ineens naar 180 vloog en ik mijn motor plots in de toeren hoorde gaan
dan zou ik zeggen, leve de CC
want zolang je zelf niks doet (remmen of gasgeven), blijven je wielen op ijs even snel ronddraaien (zelfs zonder grip), en dus blijft je aangegeven snelheid bvb 120km/u
dus zal de CC beter reageren dan de gemiddelde bestuurder

in een plas water zullen je wielen vertragen, dus dat je van 120 naar 180 gaat zal wss aan een reactie van de bestuurder liggen
« Laatst bewerkt op: maandag 08 december 2008 - 11:41:31 door sniper »
better a bad day at sea

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: maandag 08 december 2008 - 12:31:25 »
dan zou ik zeggen, leve de CC
want zolang je zelf niks doet (remmen of gasgeven), blijven je wielen op ijs even snel ronddraaien (zelfs zonder grip), en dus blijft je aangegeven snelheid bvb 120km/u
dus zal de CC beter reageren dan de gemiddelde bestuurder
- op ijs - 120 kmh bvb ? Uch Uch...  theoretisch bedoel je ?  ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 08 december 2008 - 12:33:50 door Michel »
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 08 december 2008 - 15:16:24 »
- op ijs - 120 kmh bvb ? Uch Uch...  theoretisch bedoel je ?  ;)
idd ;)
je rijd op de snelweg aan 120 km/u en je komt op een vlek ijs
je wielen stoppen toch niet met draaien zolang je niet aan je rem komt
als je aan je rem komt stoppen ze idd, zonder eerst te vertragen
better a bad day at sea

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 11 december 2008 - 23:00:37 »

Niet als je ABS hebt.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 08:30:20 »

Niet als je ABS hebt.  ;)
ik nodig je uit dat te proberen
op ijs stoppen je wielen gelijk dat er geen weg was

of het zou moeten zijn dat het finse ijs anders is dan het duitse
better a bad day at sea

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 12 december 2008 - 10:36:31 »
Citaat van: JC
Dit is in mijn ogen een idioot advies ! Geen verschil tussen voorwiel, achterwiel of vierwiel aadrijving ? Ik kan me een aantal situaties indenken waar ik net op dat moment tractie wil om me te redden. Dit advies lijkt een beetje op koppeling in, eventueel neutraal zetten (dit lijkt me nog het ergste) en dan met de ogen toe wachten op de impact.

....van een verlichtingspaal,boom,brugpeiler,tegemoetkomend verkeer.En nog bandjes met een zo traag mogelijk waterafvoer.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.