Ik heb géén CC, maar bij aquaplaningsgevaar, sneeuw, ijzel/rijm op het wegdek zou ik het logischerwijze zeker niet aanzetten, omdat ge minder feedback krijgt van de wegdektoestand, en een daardoor te late (juiste) reactie kan net te laat zijn.
En zoals JC opmerkte het direkt contact met het gaspedaal kan -meer als men denkt- daarbij ook van nut zijn.
Met moet al helderziend zijn om bij bepaalde -onvoorzienbare- wegtoestanden met -gemeende- aangepaste snelheid te rijden, ijzel onder een laagje sneeuw is maar een voorbeeld.
Een tweede vb is een vochtig/nat wegdek dat plots ijzelig wordt op een open plaats (meer koude of plots opkomende wind, op een strook waar geen struiken-bomen of huizen meer staan, of wegdekondergrond is verschillend)
Gisteren omstreeks 20.00 hr reed ik bvb bij 0°C naar huis
(digitale indicatie langs de weg, niet altijd heel nauwkeurig maar toch een referte...) hier en daar laaghangende mist..., sommige stroken droog, andere nat, sommige randen rijmplekken tot ijzel, sommige zelfs half geijzeld. Ik had wel een geleidelijke aanvoelende feedback omdat ik met winterbanden én aangepaste snelheid reed.
Foute reacties - ook paniek is meestal slechte raadgever - kunnen natuurlijk evengoed met of zonder CC-aan gebeuren.Op een ijsplek heb je geen grip, dus gaan je wielen doorspinnen, waardoor de CC denkt dat je veel te snel rijdt en gas zal lossen; dat is wat er imho zal gebeuren
Dacht ik al een heel tijdje, maar omdat ik geen CC-ervaring heb, wachtte ik liever op een reactie.