Auteur Topic: het hofke van cassatie?  (gelezen 3373 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
het hofke van cassatie?
« Gepost op: donderdag 18 december 2008 - 18:35:12 »
Ik heb een paar vragen over het hofke. Zij hebben m.i. al enkele bizarre uitspraken gedaan. Daarom:

1) Moet elke weggebruiker de uitspraken van het hofke kennen? (ook de buitenlandse gastweggebruikers?)

2) Mogen/kunnen die uitspraken tegen de wet ingaan?

3) Gaan ze dan ook boven de wet?

4) Waarom?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: het hofke van cassatie?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 18 december 2008 - 19:30:05 »
Ik heb een paar vragen over het hofke.

Ik neem aan dat je het Hof van Cassatie bedoelt.  :)

Citaat
1) Moet elke weggebruiker de uitspraken van het hofke kennen? (ook de buitenlandse gastweggebruikers?)

In B moet elke weggebruiker het Belgisch verkeersrecht naleven. Onwetendheid ontslaat hem daar niet van.

Het recht kent 4 bronnen: de wetten en hun uitvoeringsbesluiten, de rechtspraak, de rechtsleer (= uitleg over de wet door vermaarde juristen), de gewoonte. Gewoonterecht komt in het verkeersrecht niet voor.

Citaat
2) Mogen/kunnen die uitspraken tegen de wet ingaan?

Kunnen wel, mogen niet.

Je kunt tegen een arrest van het Hof van Cassatie beroep aantekenen bij het Europees Hof in Straatsburg (maar je trekt er best niet naartoe met een advocaatje die in B in derde provinciale speelt).

Citaat
3) Gaan ze dan ook boven de wet?
4) Waarom?

Ze gaan niet boven de wet, maar de arresten van het Hof van Cassatie worden geacht weer te geven hoe een wet dient geïnterpreteerd te worden. De arresten van het Hof van Cassatie zijn dan ook bindend voor alle lagere rechtbanken.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: het hofke van cassatie?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 18 december 2008 - 21:30:45 »
Het Hof van Cassatie waakt over de juiste toepassing van de wetten door de hoven en rechtbanken; het Hof van Cassatie zal aldus geen beoordeling doen over de feiten, doch enkel nagaan of de procedurevoorschriften nageleefd werden en of de wet op de juiste manier werd toegepast.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: het hofke van cassatie?
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 18 december 2008 - 21:57:57 »
Citaat
Je kunt tegen een arrest van het Hof van Cassatie beroep aantekenen bij het Europees Hof in Straatsburg (maar je trekt er best niet naartoe met een advocaatje die in B in derde provinciale speelt).
Wanneer en waar ben je als burger eigenlijk wel en niet verplicht om je bij te laten staan door een advocaat?
Je recht halen is immers niet mogelijk wanneer je een (goede) advocaat nodig hebt en die (goede) advocaat niet te betalen is, een gegeven waar grote bedrijven en de overheid (toch poen zat van de belastingbetalers) dankbaar gebruik van maken.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: het hofke van cassatie?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 18 december 2008 - 23:55:22 »
In B moet elke weggebruiker het Belgisch verkeersrecht naleven. Onwetendheid ontslaat hem daar niet van.

Het recht kent 4 bronnen: de wetten en hun uitvoeringsbesluiten, de rechtspraak, de rechtsleer (= uitleg over de wet door vermaarde juristen), de gewoonte. Gewoonterecht komt in het verkeersrecht niet voor.

Als ik je goed begrijp houden we nog 3 bronnen over. Is er een volgorde in prioriteit?


Wat bedoel je met 'het Belgisch verkeersrecht naleven'? Waarom? Bedoel je het 'Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg'? Het is duidelijk dat ik dat reglement moet naleven.
De uitvoeringsbesluiten, de rechtspraak en de rechtsleer zijn mij weinig bekend. Heb ik dat nodig om me op de o.w. te begeven? Staat dat allemaal in het staatsblad?

Sorry voor de vele vragen hoor. Ik hoop op duidelijkheid.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: het hofke van cassatie?
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 18 december 2008 - 23:58:19 »
Wanneer en waar ben je als burger eigenlijk wel en niet verplicht om je bij te laten staan door een advocaat?

Ik kan niet zo direct een volledige opsomming geven, maar bijvoorbeeld voor het vredegerecht en de politierechtbank ben je niet verplicht een advocaat te nemen.

Op de politierechtbank heb ik trouwens jonge advocaten van verzekeringsmaatschappijen bezig gezien, van wie ik dacht: jongen, zal ik het in jouw plaats uitleggen, want zoals je nu bezig bent, ga je hier met fameuze straffen buitenkomen.

Jezelf verdedigen heeft trouwens ook voordelen. Toen een vriend van mij aan zijn vermaarde advocaat vroeg waarom hij bepaalde elementen niet aangevoerd had voor zijn verdediging, antwoordde die advocaat: "Jij moet hier niet meer komen, maar ik nog wel."

Als je slechts geringe bestaansmiddelen hebt, kan je gratis een pro deo advocaat toegewezen krijgen. Daar zitten zeer bekwame mensen tussen; iedere doctor in de rechten die advocaat wordt, moet immers de eerste drie jaren pro deo pleiten.

Heb je wel wat meer bestaansmiddelen, maar wens je geen hoge advocatenkosten op te lopen, dan kun je daarvoor een rechtsbijstandsverzekering afsluiten, waarbij je kiest welke rechtstakken je wil gedekt zien.

Sinds enkele jaren moet overigens de verliezende partij ook de rechtsplegingskosten van de tegenpartij vergoeden.

Soms helpt de werkgever je. Toen de broer van mijn moeder op een vrijdagavond rond 20:00 u. om het leven gekomen is met zijn auto onder een trein, is de juridische dienst van zijn werkgever, Ford Genk, noch diezelde avond in actie geschoten. 6 jaar lang heeft Ford Genk aan de procedure een fortuin besteed dat de weduwe nooit had kunnen ophoesten, alvorens de NMBS definitief volledig aansprakelijk gesteld werd voor het ongeval. Zoiets is niet ongewoon bij een bedrijf met een Duitse moederonderneming; bij een onderdeel van een Amerikaans bedrijf moet je daar uiteraard niet op rekenen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: het hofke van cassatie?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 00:58:46 »
Als ik je goed begrijp houden we nog 3 bronnen over. Is er een volgorde in prioriteit?

Het vertrekpunt is de wet en haar uitvoeringsbesluiten.

Zoals gezegd, worden de arresten van het Hof van Cassatie evenwel geacht de correcte toepassing van de wet weer te geven.

Een flagrant voorbeeld van een wel bijzonder mager gestoffeerd arrest van het Hof van Cassatie is het arrest dat bepaalt dat, indien een C43 een hogere maximum snelheid dan 50 km/h bepaalt, doch nog vóór het volgend kruispunt gevolgd wordt door een F1 (begin bebouwde kom), de maximum toegestane snelheid vanaf daar nog slechts 50 km/h bedraagt. Een C43 geldt immers tot aan het volgend kruispunt, en de snelheidsbeperking in de bebouwde kom vloeit niet voort uit het verkersbord F1, dat slechts een aanwijzingsbord is, doch uit een verkeersregel vervat in art. 11.1. Verkeersregels zijn evenwel krachtens art. 6 ondergeschikt aan verkeerstekens. Het arrest is dan ook regelrecht in strijd met het verkeersreglement, maar toch geldt het.

Met andere rechtspraak kan een rechter rekening houden, doch dat is hij niet verplicht. Dit geldt des te meer voor de rechtsleer, welke slechts relevant is in de mate dat er geen of weinig uniforme rechtspraak over het onderwerp bestaat.

Citaat
Wat bedoel je met 'het Belgisch verkeersrecht naleven'? Waarom? Bedoel je het 'Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg'? Het is duidelijk dat ik dat reglement moet naleven.
De uitvoeringsbesluiten, de rechtspraak en de rechtsleer zijn mij weinig bekend. Heb ik dat nodig om me op de o.w. te begeven? Staat dat allemaal in het staatsblad?

Je moet de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer naleven, evenals haar uitvoeringsbesluiten (koninklijke en ministeriële). Buiten het verkeersreglement moet je bijvoorbeeld ook de wetgeving naleven inzake technische eisen, verzekering, inschrijving, rijbewijs, enz.

Verder zijn ook andere rechtstakken dan verkeersrecht van toepasing op het wegvekeer.

Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het fiskaal recht (belasting op de inverkeersstelling, verkeersbelasting, verbod om met rode diesel te rijden, enz.).

Of bijvoorbeeld het Strafwetboek.

Als ik bijvoorbeeld met jou meerijd en verwond geraak bij een ongeval, zal jij moeten terechtstaan voor onvrijwillige slagen en verwondingen (carpoolers, denk daaraan).

Ook bepaalt het Strafwetboek bijvoorbeeld:

Citaat
Art.  406. Met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar wordt gestraft hij die kwaadwillig het verkeer op de spoorweg, de weg, de binnenwateren of op zee belemmert door enige handeling die een aanslag uitmaakt op de verkeerswegen, de kunstwerken of het materieel, of door enige andere handeling die het verkeer met of het gebruik van vervoermiddelen gevaarlijk kan maken of die ongevallen kan veroorzaken bij het gebruik van of het verkeer met die vervoermiddelen.

Buiten de gevallen van het vorige lid wordt met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden, en met geldboete van zesentwintig frank tot duizend frank gestraft hij die kwaadwillig het verkeer op de spoorweg, de weg, de binnenwateren of op zee belemmert door enig voorwerp dat een belemmering voor het verkeer met of voor het gebruik van vervoermiddelen uitmaakt.

Met gevangenisstraf van acht dagen tot twee maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank wordt gestraft hij die, door enige andere handeling, kwaadwillig het verkeer dat gaande is op de spoorweg of op de weg, belet.

Dat laatste is bijvoorbeeld het geval als je moedwillg weigert om een doorlopende witte streep te overschrijden om rond een wegverzakking te rijden, wijl dat kan zonder gevaar voor andere weggebruikers, en je zodoende het achteropkomend verkeer belemmert.

Bij al deze regelgeving moet je rekening houden met de arresten van het Hof van Cassatie die er betrekking op hebben (althans voor zover ze niet achterhaald zijn door een wetswijziging).

Citaat
Sorry voor de vele vragen hoor. Ik hoop op duidelijkheid.

Geen probleem, we komen hier met plezier om elkaar te helpen.  ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 december 2008 - 01:04:30 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: het hofke van cassatie?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 01:46:35 »
Als je slechts geringe bestaansmiddelen hebt, kan je gratis een pro deo advocaat toegewezen krijgen. Daar zitten zeer bekwame mensen tussen; iedere doctor in de rechten die advocaat wordt, moet immers de eerste drie jaren pro deo pleiten.
Dat vind ik goed beleid.

Citaat
Sinds enkele jaren moet overigens de verliezende partij ook de rechtsplegingskosten van de tegenpartij vergoeden.
Ik heb er geen verstand van maar het lijkt mij verstandig. Op deze manier kan hopelijk enigzins voorkomen worden dat de overheid of een groot bedrijf mensen intimideert door te dreigen met een duur proces, wetende dat zij zelf (overheid/groot bedrijf) veel meer geld kan besteden aan die advocaten.

Citaat
Soms helpt de werkgever je. Toen de broer van mijn moeder op een vrijdagavond rond 20:00 u. om het leven gekomen is met zijn auto onder een trein, is de juridische dienst van zijn werkgever, Ford Genk, noch diezelfde avond in actie geschoten. 6 jaar lang heeft Ford Genk aan de procedure een fortuin besteed dat de weduwe nooit had kunnen ophoesten, alvorens de NMBS definitief volledig aansprakelijk gesteld werd voor het ongeval. Zoiets is niet ongewoon bij een bedrijf met een Duitse moederonderneming; bij een onderdeel van een Amerikaans bedrijf moet je daar uiteraard niet op rekenen.
Het lijkt me verscrhikkelijk wanneer je oom op zo'n verschrikkelijke en onnodige manier om het leven komt.
Klasse van zijn werkgever! Soms is er gelukkig nog enig fatsoen in onze samenleving, soms.
Rest nog de vraag waarom de NMBS aansprakelijk was. Onvoldoende beveiliging?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: het hofke van cassatie?
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 14:27:00 »
Klasse van zijn werkgever! Soms is er gelukkig nog enig fatsoen in onze samenleving, soms.

Ford Genk heeft ervoor gezorgd dat niemand zijn echtgenote kon verwittigen vooraleer hij vanonder de trein gehaald was (dat heeft 4 uren geduurd, want het was in As (Limburg), en er is een spoorkraan van Brussel moeten komen om de voorkant van de locomotief op te heffen).

Op zijn uitvaartplechtigheid merkten we dat er een talrijke delegatie van het Duitse moederhuis aanwezig was (allemaal dezellfde Ford met kenteken K = Köln).

Ford Genk heeft de volledige studies van zijn beide kinderen (toen 12 en 10 jaar) bekostigd.

Citaat
Rest nog de vraag waarom de NMBS aansprakelijk was. Onvoldoende beveiliging?

Inderdaad. Het was een overweg zonder slagbomen, en uit het onderzoek dat Ford Genk laten uitvoeren heeft door Parijse deskundigen, bleek dat mijn oom de rode knipperlichten niet kon gezien hebben, omdat hij verblind was door de laagstaande zon.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."