ik ben nu een test aan het opzetten, en binnen een jaartje kan ik zeggen wat mogelijk is
Leg eens uit?
Yep, met 5% rendement kunnen we 510GW over heel België genereren, of zoveel als 500 kerncentrales. Voldoende voor 1 miljard gezinnen, uitgedrukt in de nieuwe, wazige en politiek gecorrigeerde SI eenheid van verbruik.
Wanneer je over energie spreekt dan is het wel zo handig om de eenheid watt (of joule wanneer de tijd er niet toe doet) te gebruiken.
Ze mogen van mij beginnen met alle empirische eenheden te verbieden op straffe van 500 keer opdrukken per keer dat iemand een empirische eenheid heeft gebruikt, verbaal, schriftelijk of anderzijds.
Daarna kan voor elke grootheid 1 eenheid worden afgesproken. Goh, wat zou dat het leven van ingenieurs en natuurkundigen makkelijker maken.
Naar het schijnt zouden bepaalde drastische ongelukken niet gebeurd zijn zonder die empirische eenheden. Voor de eenheid druk is het bijvoorbeeld een echte kermis, 6 eenheden voor deze ene grootheid waarvan als ik het goed heb begrepen 5 eenheden in de praktijk veel gebruikt worden: atmosfeer (bijvoorbeeld duiken), bar (banden), torr (bloeddruk, die eigenwijze artsen toch
), psi (voor de Anglo-Saksianen) en pascal (meteorologen en bouwkundigen). De technische atmosfeer ben ik nog nooit tegengekomen in de praktijk.
Waar wachten we op ?
Aan pak hem beet 10 kerncentrales zou België nu al genoeg hebben (ik meen dat België er nu pak hem beet 8 heeft (in ieder geval niet meer) waaronder wat kleinere centrales en voor iets meer dan 80% zelfvoorzienend is in electriciteit), dus dan zou een rendement van 1/10de promille toch al genoeg zijn?
Ken je links naar interessante experimenten om die blackbody straling te gebruiken voor electriciteitsproducdtie?