Auteur Topic: Proefrit met een Tesla Roadster  (gelezen 21000 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #45 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 10:56:04 »
Zeg niet dat je er niet aan gedacht had om de pakweg 300W per vierkante meter te proberen te recupereren die de aarde 's nachts, en zelfs bij vriestemperaturen, als blackbody straling terug de ruimte instuurt ?
glad vergeten
hoeveel % kunnen we daar weer van opvangen 5%
dat is dan goed voor 15 W /m²/nacht
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #46 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 11:48:07 »
Zeg niet dat je er niet aan gedacht had om de pakweg 300W per vierkante meter te proberen te recupereren die de aarde 's nachts, en zelfs bij vriestemperaturen, als blackbody straling terug de ruimte instuurt ?
glad vergeten
hoeveel % kunnen we daar weer van opvangen 5%
dat is dan goed voor 15 W /m²/nacht

Yep, met 5% rendement kunnen we 510GW over heel België genereren, of zoveel als 500 kerncentrales. Voldoende voor 1 miljard gezinnen, uitgedrukt in de nieuwe, wazige en politiek gecorrigeerde SI eenheid van verbruik. Waar wachten we op ?  ;D

Voor alle duidelijkheid: ik hoop dat iedereen door heeft dat ik hier wild om me heen aan het fantaseren ben.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #47 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 15:22:49 »
ik ben nu een test aan het opzetten, en binnen een jaartje kan ik zeggen wat mogelijk is
Leg eens uit?

Citaat
Yep, met 5% rendement kunnen we 510GW over heel België genereren, of zoveel als 500 kerncentrales. Voldoende voor 1 miljard gezinnen, uitgedrukt in de nieuwe, wazige en politiek gecorrigeerde SI eenheid van verbruik.
Wanneer je over energie spreekt dan is het wel zo handig om de eenheid watt (of joule wanneer de tijd er niet toe doet) te gebruiken. ;)
Ze mogen van mij beginnen met alle empirische eenheden te verbieden op straffe van 500 keer opdrukken per keer dat iemand een empirische eenheid heeft gebruikt, verbaal, schriftelijk of anderzijds.  ;D
Daarna kan voor elke grootheid 1 eenheid worden afgesproken. Goh, wat zou dat het leven van ingenieurs en natuurkundigen makkelijker maken.
Naar het schijnt zouden bepaalde drastische ongelukken niet gebeurd zijn zonder die empirische eenheden. Voor de eenheid druk is het bijvoorbeeld een echte kermis, 6 eenheden voor deze ene grootheid waarvan als ik het goed heb begrepen 5 eenheden in de praktijk veel gebruikt worden: atmosfeer (bijvoorbeeld duiken), bar (banden), torr (bloeddruk, die eigenwijze artsen toch ;)), psi (voor de Anglo-Saksianen) en pascal (meteorologen en bouwkundigen). De technische atmosfeer ben ik nog nooit tegengekomen in de praktijk.

Citaat
Waar wachten we op ? ;D
Aan pak hem beet 10 kerncentrales zou België nu al genoeg hebben (ik meen dat België er nu pak hem beet 8 heeft (in ieder geval niet meer) waaronder wat kleinere centrales en voor iets meer dan 80% zelfvoorzienend is in electriciteit), dus dan zou een rendement van 1/10de promille toch al genoeg zijn?
Ken je links naar interessante experimenten om die blackbody straling te gebruiken voor electriciteitsproducdtie?

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #48 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 15:45:38 »
ik ben nu een test aan het opzetten, en binnen een jaartje kan ik zeggen wat mogelijk is
Leg eens uit?
dat had je gewild

 
Citaat
Waar wachten we op ? 
totdat iedereen naar het buitenland verhuisd is om plaats te maken voor je centrale :)
niet vergeten dat 80 % van belgië groen moet zijn,
100% van de energie groen moet zijn
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #49 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 20:45:13 »
Wanneer je over energie spreekt dan is het wel zo handig om de eenheid watt (of joule wanneer de tijd er niet toe doet) te gebruiken. ;)
Ze mogen van mij beginnen met alle empirische eenheden te verbieden op straffe van 500 keer opdrukken per keer dat iemand een empirische eenheid heeft gebruikt, verbaal, schriftelijk of anderzijds.  ;D

Energie wordt uitgedrukt in Joule. Vermogen wordt uitgedrukt in Watt. Als je zo kritisch bent om je eenheden, mag je dat misschien ook doen op wat ze uitdrukken. Begin alvast maar 500 keer op te drukken  ;D.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #50 Gepost op: dinsdag 30 december 2008 - 20:58:49 »
Ze mogen van mij beginnen met alle empirische eenheden te verbieden op straffe van 500 keer opdrukken per keer dat iemand een empirische eenheid heeft gebruikt, verbaal, schriftelijk of anderzijds.  ;D
ik ben alvast begonnen met 5000 keer op te drukken voor alle keren ik verkeerde eenheden zal gebruiken
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #51 Gepost op: donderdag 22 januari 2009 - 20:23:54 »
Elektrische voertuigen zijn echt gevaarlijk.
http://www.autojunk.nl/clips/view/133220?relevant
 :-[
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #52 Gepost op: donderdag 22 januari 2009 - 21:13:30 »
Elektrische voertuigen zijn echt gevaarlijk.
http://www.autojunk.nl/clips/view/133220?relevant
 :-[
Zolang als er geen idioot mee wil rijden niet...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #53 Gepost op: vrijdag 23 januari 2009 - 00:55:51 »
Het is dus bewezen, het is niet omdat je er 1 hebt of 1 kan maken dat je er daarom mee kan rijden.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #54 Gepost op: vrijdag 23 januari 2009 - 01:22:04 »
Het verschil tussen theorie en praktijk. Je kan nog zo goed weten hoe je zoiets in elkaar kan zetten, de praktijk laat je beter maar aan iemand over die erg handig is met zo'n machine.
Hopelijk is het, naar omstandigheden, nog goed afgelopen.
Elektrische voertuigen zijn echt gevaarlijk.
Helaas is dit aantal PK's nog ongebruikelijk voor een electrische wagen. Komt nog. ;D


Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #55 Gepost op: vrijdag 23 januari 2009 - 02:35:04 »
Het verschil tussen theorie en praktijk. Je kan nog zo goed weten hoe je zoiets in elkaar kan zetten, de praktijk laat je beter maar aan iemand over die erg handig is met zo'n machine.
Hopelijk is het, naar omstandigheden, nog goed afgelopen.
Elektrische voertuigen zijn echt gevaarlijk.
Helaas is dit aantal PK's nog ongebruikelijk voor een electrische wagen. Komt nog. ;D


De BBL zat nog in mijn achterhoofd toen ik het poste.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #56 Gepost op: vrijdag 23 januari 2009 - 09:50:01 »
De BBL zat nog in mijn achterhoofd toen ik het poste.

Ik vraag mij af hoe die op termijn gaan reageren. Het effectief energieverbruik van een electrische wagen ligt zo'n 5x lager, en uiteindelijk zal alle electrische energie op "schone" wijze gegenereerd worden, en een hele hoop al of niet vermeende milieuproblemen vallen dan weg. Een goede zaak, zelfs al denk ik dat die problemen op het ogenblik zwaar overroepen zijn.

Ik vrees dat een gedeelte zich nog altijd wars gaat blijven opstellen, omdat ik aanvoel dat factoren zoals fobie, mystiek, onbegrip en afgunst meespelen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #57 Gepost op: maandag 02 februari 2009 - 15:59:01 »
Dit weekend had ik de eer als een van de eerste in België met een Tesla Roadster te rijden. Ik wil jullie mijn volledig subjectief verslag niet onthouden. Subjectief, inderdaad, want er zijn al een groot aantal artikels in de pers over deze baanbrekende wagen verschenen met daarin alle objectieve gegevens, en het heeft geen zin die te herhalen.
De Tesla Roadster Sport wordt deze zomer in de EU ingevoerd.
Daarbij wordt hij nog ca. 15% sportiever, meer koppel en navenant PK (328 ipv 300 serieversie), wslk ook zuiniger als men even diep op het "stroompedaal" duwt.

Citaat
http://www.kfz-betrieb.vogel.de/firmendatenbank/antrieb/articles/166397/

12. Jan 09
Elektroroadster noch sportlicher

Der amerikanische Hersteller Tesla bringt eine aufgepeppte Variante seines Stromflitzers
 
Auch bei Ökosportwagen zählt vor allem die Power. Der Tesla-Roadster mit Elektromotor beschleunigt nun noch schneller.
 
Der amerikanische Hersteller Tesla macht seinen Elektroroadster noch sportlicher. Mit höherem Drehmoment soll der Zweisitzer in nur 3,7 Sekunden von Null auf 100 km/h beschleunigen – zwei Zehntelsekunden schneller als das Grundmodell.

Ein handgewickelter Stator mit höherer Spulendichte sorgt laut Hersteller für einen geringeren elektrischen Widerstand und damit für ein höheres Drehmoment. Der Tesla Roadster Sport verfügt darüber hinaus über UHP-Reifen von Yokohama, ein weiterentwickeltes Fahrwerk und einen Stabilisator, den der Fahrer nach seinen Wünschen einstellen kann.

Seine Beschleunigungswerte machen das Auto konkurrenzfähig zu den meisten Supersportwagen, es soll laut Tesla aber weniger Energie verbrauchen als ein Hybridauto der Kompaktklasse. Der Sportwagen basiert auf dem Chassis des Lotus Elise, die Lithium-Ionen-Batterie speichert Energie für 220 Meilen (356 Kilometer) Fahrstrecke.

Tesla hat nach eigenen Angaben bislang über 150 Fahrzeuge in den USA ausgeliefert und noch mehr als 1.100 Interessenten stehen auf der Warteliste. Im Jahr 2011 will das Unternehmen eine viertürige Limousine mit E-Antrieb auf den Markt bringen.

Der Tesla Roadster Sport kostet in Europa 112.000 Euro zuzüglich der landesspezifischen Mehrwertsteuer. Die Auslieferungen beginnen im Juni 2009.
ook:
Citaat
http://www.moniteurautomobile.be/article/telex/tesla-roadster-sport-12030.htm


La Tesla Roadster Sport, avec son toit amovible en fibre de carbone non colorée, coûte 13.000 euros de plus (hors taxes), soit 112.000 euros HTVA. Elle reçoit en réalité un pack qui peut aussi être commandé par ceux qui attendent leur voiture. Car si 150 Tesla ont déjà été livrées, 1100 personnes attendent encore leur roadster 100 % électrique aux Etats-Unis et en Europe. Chez nous, les premières livraisons sont attendues pour mai-juin.
99.000 € voor het normale model dus.

http://auto.freenet.de/tests/fahrberichte/tesla-roadster-volta-renn_241074_61442.html

Brabus pakt het E-beestje al serieus onder handen, hier en daar extra´s, maar ook gewichtsbesparing om te compenseren... :
http://www.sportauto-online.de/test_U_technik/fahrberichte/hxcms_article_517725_14469.hbs

En vooral ipv 300 of 328 pk maar max 250 pk... de zuinigere toer op dus, maar de prijs (link p 2 )
Citaat
Brabus Tesla Roadster
Motor k.A.
Zylinder k.A.
Hubraum k.A.
Leistung 185 kW (250 PS)
Drehmoment (bei 1/min) 380
Leergewicht 1238 kg
Beschleunigung 0-100 km/h 3,9 s
Höchstgeschwindigkeit 200 km/h
Kraftstoff k.A.
Grundpreis 141682
N.B.
Volgens de laatste AMS 29 jan 2009  zou de sportversie zelfs "maar" 104.000 € kosten, toch diegenen die in juni 2009 al naar D komen, de prijs zal wslk ook door de dollarkoers bepaald worden.
« Laatst bewerkt op: maandag 02 februari 2009 - 16:31:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #58 Gepost op: maandag 02 februari 2009 - 21:34:05 »
Ach, die prijs zal in de toekomst nog voldoende dalen naarmate de batterijen efficiënter en goedkoper worden. :)
De stroom kost bovendien nagenoeg niets (het opladen) in vergelijking met de brandstof die je tankt.
Voor nu ben ik al blij dat de markt is aangesneden, de technologische evolutie zal vast niet veel langer dan 1-2 decennia op zich laten wachten om dit soort wagens echt betaalbaar te maken.
« Laatst bewerkt op: maandag 02 februari 2009 - 21:35:58 door BBB »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Proefrit met een Tesla Roadster
« Reactie #59 Gepost op: dinsdag 03 februari 2009 - 19:27:15 »
Hier de ongebruikelijke PK's BBB.
Citaat van:  www.hln.be
SSC Ultimate Aero: een van de snelste productieauto's ter wereld
 
 
 Het Amerikaanse Shelby SuperCars is in Europa niet zo bekend. Toch bouwt het één van de snelste auto's ter wereld (413 km/u.), de Ultimate Aero. Die auto dient als basis voor de snelste elektrische auto ter wereld: de Ultimate Aero EV.

Het doel van dit project is te laten zien dat elektrische voertuigen niet alleen hun conventionele broeders bij kunnen houden, maar zelfs kunnen verslaan op prestatie-gebied.

Schaalbaar
Het knappe is dat SCC een elektrische aandrijflijn ontwikkeld heeft die kan gebruikt worden voor supersnelle sportwagens tot meer alledaagse wagens en zelfs lichte vrachtwagens. Daarom werd de aandrijving 'All-Electric Scalable Powertrain' (AESP) gedoopt

Het AESP in de Ultimate Aero EV produceert met een dubbele elektromotor ongeveer 1.000 pk en 1.085 Nm trekkracht. Aangezien dit koppel direct beschikbaar is, sprint de auto in 2,5 seconden naar de honderd. De topsnelheid ligt op 335 kilometer per uur. De transmissie is een drietraps automaat die in 24 honderdsten van een seconde van versnelling kan wisselen.

Daarmee laat hij die andere elektrische supercar, de Tesla Roadster kansloos achter zich. Die haalt de 100 in iets minder dan 4 seconden en heeft een begrensde top van 200 km per uur. De Tesla is al te koop aan zo'n 99.000 euro. Hoeveel de Ultimate Aero EV gaat kosten, is nog niet bekend.

320 km actieradius
Met volgeladen batterijen kan de Ultimate Aero EV tussen de 240 en 320 kilometer afleggen. De auto wordt uitgerust met Shelby's 'Charge on the Run'-systeem. Hiermee moet het volgens SCC mogelijk zijn om in tien minuten de batterijen vol te laden op een 110 volt aansluiting. Met onze 240 V zou het nog ten tikkeltje sneller kunnen.

Als dit systeem goed werkt, wordt het AESP in een later stadium ook toegepast in andere voertuigen. Het vermogen moet dan tussen de 200 pk voor kleinere auto's, tot 500 pk voor lichte trucks komen te liggen.

Massaproductie
SSC wil de AESP-aandrijving ter beschikking stellen van andere fabrikanten van elektrische auto's. Bij een productie van zo'n 10.000 stuks zou de leveringsprijs voor zo'n systeem rond de 5 à 6.000 dollar (4.600 euro) schommelen. Maar die prijs kan zakken, zodra de productie opgedreven wordt.

Maar eerst wil SSC de wereld overtuigen met de Ultimate Aero EV. De eerste exemplaren zouden in het derde kwartaal van de band rollen. In het vierde kwartaal worden dan de eerste auto's aan klanten geleverd. Voor die tijd zal SCC op hogesnelheidsbanen laten zien aan het publiek dat het systeem ook echt werkt. (autoweek.nl/jvr)
26/01/09 11u19



Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien