Zowel metingen als theoretische berekeningen hebben aangetoond dat het smogalarm geen significant of zelfs een negatief effect heeft.
Op een voormalig forum is was dit uitgebreid gedocumenteerd dus ik ga niet de moeite doen om het nog eens een keer op te zoeken.
Idd, die buitenlandse (NL) studies die dat zwart op wit aantoonden passen niet in de Belgische kraam...
(die NL-studie vind ik voorlopig niet)
ONLY Belgium...

btw. er is nochtans een Be-studie -
enkel over vrachtwagens 90>80 - die zegt dat 10 kmh minder snel de *fijnstofuitstoot verhoogt !
2+2 = 3 in Be hé

page 10
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/persberichten/eindrapport-vito.pdf 5.1.2 Scenario 1: effect van een snelheidsverlaging van 90 km/h naar 80 km/h
In scenario 1 hebben we bekeken wat de milieu-impact is door de snelheidslimiet voor zware vrachtwagens te verlagen van 90 km/h naar 80 km/h.
We hebben dit voor de vier gewichtsklassen (3,5-7,5 ton, 7,5-16 ton, 16-32 ton en 32-40 ton) afzonderlijk berekend en ook voor de totale vloot (zware vrachtwagens die op diesel rijden tijdens normaal verkeer op autosnelwegen).
In Tabel 1 geven we de procentuele hoeveelheid uitstoot weer bij overschakeling van 90 km/h naar 80 km/h als snelheidslimiet.
Indien we naar de totale vloot kijken zien we dus een daling van de CO2-vlootemissiefactor (of verbruik) met 5 à 10 %, een stijging van de NOx-vlootemissiefactor met 2 à 3 % en een stijging van de PM-vlootemissiefactor met 3 à 4 %.
*
PM= fijne roetdeeltjes, hoofdverantwoordelijk voor wintersmog.
NOx= is meer verantwoordelijk voor zomersmog in verbinding met UV-straling.Waar de turbodieselmotoren van vrachtwagens afgestemd zijn om ca 90 kmh aan te houden met beste roetverbranding is dat voor de *meeste (turbo)dieselauto´s ook niet veel anders, die zijn eerder afgestemd om 110-130 kmh op de snelweg aan beste roetverbranding te rijden (bij ca. optimale turbodruk/koppel in hoogste versnelling)
*uitzonderingen zijn er : eerder zeer kleine/lichte dieselmotoren, ook zonder turbo, en ...