Auteur Topic: Strooien helpt niet meer...  (gelezen 7284 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Strooien helpt niet meer...
« Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 19:39:53 »
Voor diegenen die het nog altijd niet weten, naargelang de milieuvriendelijkheid van het strooimiddel "zout" helpt het niet meer bij huidige minustemperaturen.

In Be is het niet anders, vele gemeenten gebruiken het milieuvriendelijke zout dat bij vanaf < -5°C niets meer uitricht.
Waarom zou Be ook "straffer strooimiddel opslaan, ze verwachten zich gewoon niet aan die temperaturen.

Daarbij hebben vele gemeentes "de middelen" ook niet...

Citaat
http://www.regionieuws.nl/link/235474/Strooien_helpt_niet_veel_bij_extreme_kou.html

Strooien helpt niet veel bij extreme kou

door Marc Brink. woensdag 07 januari 2009 | 03:47 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 07 januari 2009 | 14:58

DEN BOSCH - Met deze extreme kou heeft strooien op de wegen nauwelijks effect. "Vanaf zes graden vorst is het effect nihil. Het moet een paar graden warmer zijn om echt resultaten te zien. Bevroren strooizout werkt niet tegen de gladheid", zegt Theo van Weert, coördinator gladheidbestrijding in de gemeente Den Bosch.

Zondagnacht heeft hij zout laten strooien over wegen en fietspaden met een totale lengte van 600 kilometer. Ook daarna nog eens. Dat lijkt ondankbaar werk want de gemeente krijgt geregeld telefoontjes van Bosschenaren die klagen over straten en fietspaden waar niet zou zijn gestrooid.

Volgens Van Weert vergissen de klagers zich vaak. "Vooral in buitenwijken zoals de Donken en de Kruiskamp wordt geklaagd. Dan hebben de mensen niet gezien dat we er 's nachts om vijf uur al zijn geweest. Op de Pettelaarseweg is overal gestrooid. Eén kant is glad door de koude schaduw. "
In Be was het ook gemiddeld kouder als in NL, de afgelopen dagen toch.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Strooien helpt niet meer...
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 23:05:23 »
Ik had een zak zout van de gemeente en ene van den Hubo, die laatste werkte wel bij min 10 en van dien eerste kreeg ik enkel uitgedroogde handen.
http://www.zout.be/winter/dossierstrooizout1.html
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 januari 2009 - 23:09:51 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 23:38:43 »
Ik had een zak zout van de gemeente en ene van den Hubo, die laatste werkte wel bij min 10 en van dien eerste kreeg ik enkel uitgedroogde handen.
http://www.zout.be/winter/dossierstrooizout1.html
Ik heb daar last van wanneer ik te veel pinda's of chips eet, dan krijg ik zeer droge lippen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 januari 2009 - 02:00:26 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 23:53:33 »

Je had toch niet gedacht dat iets van de gemeente ging "werken"? Vroeger "werkte" daar nog het hout van de bureaus, maar sinds ze metalen bureaus hebben, werkt er niets meer.  ;D
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 januari 2009 - 23:55:18 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 09:51:26 »
Zou zand en asse ook niet effectief en toch milieuvriendelijker zijn? Wel een smerig boeltje als het dooit.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 11:31:05 »
I call BS.  Je gaat me niet vertellen dat -25 in Canada een walk-in-the-park is en -13 in België niet te beheren valt, hoewel ze in Canada eveneens zout gebruiken en de wegen er na 2 dagen terug open bij liggen.

De waarheid is dat je voor koudere temperaturen een andere chemische samenstelling moet gebruiken.  En verdorie in teams de rijbaan vrijmaken van sneeuw ipv zielig met een vrachtwagentje wat zout strooien.

http://uk.youtube.com/watch?v=VQj3DM1T7L4
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 januari 2009 - 11:52:02 door wooter »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 12:04:57 »
I call BS.  Je gaat me niet vertellen dat -25 in Canada een walk-in-the-park is en -13 in België niet te beheren valt, hoewel ze in Canada eveneens zout gebruiken en de wegen er na 2 dagen terug open bij liggen.

De waarheid is dat je voor koudere temperaturen een andere chemische samenstelling moet gebruiken.  En verdorie in teams de rijbaan vrijmaken van sneeuw ipv zielig met een vrachtwagentje wat zout strooien.

http://uk.youtube.com/watch?v=VQj3DM1T7L4
Wooter, vb "die éne zoutstrooier van de gemeente was defect... en we hebben geen wisselstukken:'(   ;D

Een sneeuwruimer wasda ?  ;)

let op de data:
Citaat
http://www.halle.be/file_uploads/5484.pdf
GEMEENTEGOEDEREN – Herstelling zoutstrooier bij hoogdringendheid – beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 14 december 2007 -
Toelichting
Begin december was de zoutstrooier defect en diende bij hoogdringendheid te worden hersteld om te kunnen worden ingezet bij eventueel winterweer. Het College besloot dan ook de herstelling te laten uitvoeren voor een totaal bedrag
van 9.075 euro, BTW inbegrepen

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=8e1ngi8v_8
04/02/2008

HALLE - De zoutstrooier van de stad Halle was defect. De stad liet de machine bij hoogdringendheid repareren. Het kostenplaatje bedroeg meer dan 9.000 euro. (idh)
Halle heeft ca. 36.000 inwoners en 213 km wegen (incl 9 km snelweg) http://statbel.fgov.be/downloads/roadkm2005.xls

Btw, in Kleine-Brogel vlogen ze dinsdag laatsleden... ("´t plein" was geruimd...)  ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 januari 2009 - 12:28:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 13:13:12 »
Michel,

Snelwegen en nationale wegen worden geruimd door Wegen & Verkeer.  De gemeenten zijn enkel verantwoordelijk voor hun eigen gemeentewegen.  Een defecte strooiwagen in Halle is niet de verklaring waarom talloze N-wegen in Limburg tot woensdag moesten wachten vooraleer een sneeuwruimer eens degelijk moeite deed om alle sneeuw en ijs te verwijderen.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 13:19:56 »
Michel,

Snelwegen en nationale wegen worden geruimd door Wegen & Verkeer.  De gemeenten zijn enkel verantwoordelijk voor hun eigen gemeentewegen.  Een defecte strooiwagen in Halle is niet de verklaring waarom talloze N-wegen in Limburg tot woensdag moesten wachten vooraleer een sneeuwruimer eens degelijk moeite deed om alle sneeuw en ijs te verwijderen.
Weet ik Wooter, maar op TV Limburg Nieuws waren er reportages van een of meer gemeentes in Limburg waar de strooiwagen na enkele dagen "strooien" "defect" was (vind de link nog niet). En als de gemeente maar één strooiwagen heeft...

Halle heb ik gewoon als (oud) vb genomen omdat daar ik daar een link van vond, en omdat ze maar 1 strooiwagen hebben voor een redelijk grote gemeente.
(vb Halle: 213 km-wegen, daarvan 169 km gemeenteweg)

Ik denk dat er nog jaren veel meer sneeuw moet vallen vooraleer er iets gebeurt...;
deze winter hebben ze nog geluk omdat het hogeluchtdrukgebied alle uitlopers afleidt (eigenlijk hadden ze eergisteren wat verse sneeuw verwacht)

Als er volgend jaar toevallig een zachte winter komt, zijn ze het weer vergeten...  ;D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 januari 2009 - 13:34:40 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 13:41:42 »
Citaat
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2919993/__Strooiwagens_geterroriseerd__.html?pageNumber=7

Strooiwagens geterroriseerd

AMERSFOORT -  Strooiploegen worden de laatste dagen in toenemende mate geterroriseerd door asociale automobilisten. Die hinderen de gladheidbestrijders door ze af te snijden of hinderlijk achter de vrachtwagens met zoutbakken te rijden.
...
blogs:
Voor de Strooiwagens is het toch Glad? - Strooiwagens Geterorriseerd
Terrorist op de weg
Gladheidsbestrijding ernstig in gevaar door wegterroristen
;D
enkele relevante uit hbvl:
Citaat
http://www.hbvl.be/vindzoek/archief/Artikel_detail.asp?id={A7E74C02-529C-46C2-B2D9-8569AB29793D}&check=online
05/03/2008
Titel : Werken uitgesteld door defecte tractor
Sinds begin december is de tractor van de gemeentelijke technische dienst defect. De tractor wordt normaliter dagelijks ingezet voor het uitvoeren van maai- en hakselwerken.

Voorts dient hij als strooiwagen bij winters weer. Een gewone herstelling van de tractor is niet mogelijk. De motor moet volledig worden gedemonteerd. Een exacte raming van de kostprijs voor herstelling is moeilijk. Het gemeentebestuur trekt alvast 2.500 euro uit voor de herstelling.

Citaat
http://www.hbvl.be/vindzoek/archief/Artikel_detail.asp?id={DEB3D749-A873-4AE9-8407-7576CD206850}&check=online

06/01/2009
Titel : “We doen écht onze uiterste best”
Guido Smeets werkt als gemeentearbeider maar rijdt dezer dagen dag en nacht (ook bij oud op nieuw!) met een strooiwagen rond om de Lommelaars sneeuwvrije wegen te bezorgen. En dan doet het pijn als er op nieuwssites kritiek geleverd wordt op de strooidiensten.

Ze zouden te laat uitgerukt zijn, er zou onvoldoende gestrooid zijn. “Mensen beseffen niet altijd dat we echt onze uiterste best doen,” zegt hij. “Ik ben zondagavond om 19 uur opgeroepen. Om 21 uur zijn we preventief beginnen te strooien. Ik heb tot 1 uur ‘s nachts gestrooid, en ben dan gaan slapen.” Om 4 uur zat hij al opnieuw in de strooiwagen om de wegen sneeuwvrij te maken.

“Uiteindelijk was ik om 10 uur klaar. De shift duurde veel langer dan normaal, omdat we vaker terug naar de stelplaats moesten om zout te halen, omdat er al zoveel sneeuw gevallen was.” Vervolgens begon Smeets op de gemeente aan z’n gewone werkdag. Om 16 uur was die afgelopen en mocht hij naar huis. Veel plezier van z’n avond had Guido niet... Hij moest vroeg onder de wol, want dinsdagnacht moest er weer gestrooid worden.”
Of er wel eens waardering komt voor z’n werk? “Bwoa, er rijdt wel eens een automobilist achter me aan als ik aan het strooien ben op een gladde weg, ik neem aan dat dat wel een veilig gevoel geeft.” (lacht)
:D  ;D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 januari 2009 - 13:49:45 door Michel »
© Koning Willem I

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 19:08:37 »
Michel,

Wat een belangrijke fout is in de organisatie, niet enkel i.v.m. het strooien. ;)
Stel toch verdomme 1 instantie verantwoordelijk i.p.v. die politieke poppenkast. Het zou resulteren in een veel efficiënter en veel consistenter beleid.
Een commercieel bedrijf zou zo eens moeten opereren...

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 22:44:55 »
Verdeel en heers
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 10 januari 2009 - 00:57:05 »
Verdeel en heers

Ik zou het niet beter kunnen samenvatten.

Belgen morren en vloeken. Ze noemen hun kunstmatig landje, dat nooit een reden van bestaan gehad heeft, een apenland, maar toch staan ze met enorme massa's te treuren als er een lid overleden is van de koninklijke familie, die folklore die hen elk jaar een fortuin kost. De ene heeft zijn job, de andere zijn sociaal appartementje, en ga zo maar door, van één of andere politicus van een grote partij gekregen, en koppelt daaraan zijn stemgedrag, niettegenstaande hij naar de dokter gaat bij de politiek gedragen Geneeskunde voor het Volk, waar hij geen remgeld moet betalen en de dokters uit louter idealisme voor een armoezaaiersloon werken. Maar ze zwoegen verder zoals in de Middeleeuwen, ten tijde van de lijfeigenen. Want individualisme viert er hoogtij, en solidariteit bestaat er niet meer.

Geen enkel regime, hoe barbaars ook, kan standhouden als het volk er massaal tegen in opstand komt. Dat hebben we gezien in de voormalige oostbloklanden. Maar het volk komt pas in opstand als het geen brood meer heeft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 10 januari 2009 - 04:13:00 »
In Frankrijk heb ik vaak konvooien gezien van 3, 4, 5 of zelfs 6 strooiwagens bijeen.
De sneeuw is wel weg als die langskomen en de wegen zogoed als vrij.
Die sneeuwruimers vooraan de vrachtwagen worden daar tenminste gebruikt.
Hier in België staan ze er alleen maar op als decoratie.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: maandag 12 januari 2009 - 17:00:53 »
Voor diegenen die het niet wisten:
Ook strooizout heeft zijn bijdrage aan fijnstof PM10, en dus ook aan de 90-SMOG...    ;D

zie blz 17 van Ref   (Verkeer en wintersmog / bijdrage verkeer /  blz 17 van 42)

Citaat
Wintersmog en verkeersmaatregelen, effecten op luchtkwaliteit en gezondheid.

http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/650010012.pdf
© Koning Willem I