Auteur Topic: Zebrastrepen in zone 30 - hulp gevraagd  (gelezen 16024 keer)

Offline Rudi

• Expert
  • Geslacht: Man
Zebrastrepen in zone 30 - hulp gevraagd
« Gepost op: vrijdag 16 januari 2009 - 22:58:40 »
De ouderraden van verschillende scholen uit mijn gemeente wensen reeds lang, oversteekplaatsen ter hoogte van de schoolpoorten, allen gelegen in een zone 30. De gemeente heeft dit destijds afgedaan onder voorwendsel dat er wettelijk (wegcode) geen mogelijkheid bestaat om in een zone 30 zebrastrepen te voorzien.
Ik ben daar destijds op wegcode.be een draad over begonnen en Inazuma heeft mij een eind op weg geholpen. Ik heb de gemeente eveneens om bevestiging van hun standpunt gevraagd.

Heden kreeg ik antwoord waarin toegegeven wordt met, “zuiver wettelijk gezien is het niet verboden om een oversteekplaats voor voetgangers aan te leggen in een zone 30” waarbij dit misverstand van de baan is, MAAR toch volharden ze met te stellen dat “ons bestuur de juiste beslissing neemt door geen zebrastrepen meer aan te leggen in een zone 30”.

Wanneer men nu de resultaten in de pers ziet dat 96% van de bestuurders de 30 limiet negeert neem ik geen genoegen met dit standpunt en zoek ik argumenten om vooralsnog zebrastrepen te bekomen.

Uit de argumentatie van de gemeente haal ik een aantal passages aan die ik aan jullie kritisch oog wens voor te leggen.

“Wij lezen in de aanbevelingen voor wegbeheerders, uitgegeven door het BIVV, dat men de aanleg ontraadt omdat het in principe in de gehele zone 30, het voor de voetgangers mogelijk moet zijn om overal over te steken. Extra oversteekvoorzieningen zijn dan ook niet gewenst. Een zone 30 is bij uitstek het domein van de voetganger en de fietser” en men gaat verder (let op het jaartal) met : “in de brochure van oktober 1998, naar aanleiding van de 10 jaarlijkse evaluatie van de invoering van de zone 30, staat nogmaals dat – in principe moeten voetgangers in een zone 30 overal kunnen oversteken waar zij dat wensen-, aan kanalisatie en concentratie van overstekende voetgangers is er geen behoefte, in een zone 30 worden best geen zebrastrepen aangelegd”

Dat is verdorie prehistorisch, meer dan 10 jaar oud, met de resultaten welke we vandaag in de krant lezen. BIVV staat dat voor Belgisch Instituut Voor Verongelukten?

We gaan verder : “door het achterwege laten van zebrastrepen worden de voetgangers niet verplicht om binnen 30 meter afstand op deze plek over te steken; zij genieten ook geen voorrang, maar dit is gezien de lage rijsnelheid geen probleem”

Ik had het wel over scholieren van de lagere school, kinderen dus, en geen volwassen voetgangers hé en naar mijn oordeel zouden die kids beter binnen de 30 meter naar 1 zebrapad gezonden worden.

Nog verder : “ sinds 1 april 1996 geeft het zebrapad bijkomende juridische bescherming aan de overstekende voetganger, hij heeft er namelijk voorrang op”. Voilà, daar gaat het mij net om. Om deze reden willen vele ouders net een zebrapad. Daar is er voorrang en in de zone 30 niet!

De gemeente gaat verder : “helaas stelt men in 2001 (dus ook al 7 jaar oud) vast dat dit slechts schijnveiligheid is. Er werden sedert de invoering van deze maatregel meer voetgangers omver gereden dan tevoren, de voetganger verkeert in de waan dat hij op een zebrapad geen kwaad meer kan”.

Dus geen zebrapad en de kinderen in de waan laten dat zij binnen de zone 30 gezien de lage snelheid toch niets riskeren?

Bij deze vraag ik om jullie hulp naar argumenten. Ik ben sportief genoeg om mij bij een negatieve beslissing neer te leggen, maar niet alvorens ik al het mogelijke zal gedaan hebben dit aan te vechten.

Sniper, Mazda, Wooter, Micele, Jozef, JC, BBB, Kunde, bibi585, …….hulp!

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Zebrastrepen in zone 30 - hulp gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009 - 13:54:25 »
Raar volkje dat BIVV... waar halen ze het eigenlijk uit ?
Eerst verkondigen dat 96% zich niet aan de snelheid houdt in een zone 30 (metingen 2003/ 2007), dus gewoonweg de onmacht vd overheid toegeven dat er amper draagvlak is op onze doordachte zone 30-infra, en dan zeggen "in principe is een zebrapad overbodig bij een zone 30 ... de arme voetgangers (kinderen<>senioren) moeten -dan juist daar- tot 30 meter... meer afleggen om het zebrapad te nemen, om van "veilige" voorrang "te kunnen genieten" op het wegverkeer"  ::)

Tja, waarom zijn er dan überhaupt zebrapaden nodig als men "fysiek zwakke" voetgangers zulke "omwegen" niet wil aandoen
  ;D

Soit, uw mening is ook de mijne Rudi.

Argumenten ? Tellen buurlanden die Be 20 jaar vooruit zijn (en dezelfde discussie al járen achter de rug hebben) ? Wslk niet...

Ik kan alleen maar aanhalen dat in D er meestal zebrapaden liggen bij zone 30; het is alleszins nergens in hun strenge voorwaarden verboden. (in 2000/2001 nogmaals herzien)
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempo_30-Zone
Tempo-30-Zonen können in Deutschland auf der Basis des § 45 Abs. 1c der StVO eingerichtet werden.

Dit is het volledig reglement waaronder daar zone 30 mogen aangelegd worden:
Citaat
§ 45 Verkehrszeichen und Verkehrseinrichtungen

(1c) 1. Die Straßenverkehrsbehörden ordnen ferner innerhalb geschlossener Ortschaften, insbesondere in Wohngebieten und Gebieten mit hoher Fußgänger- und Fahrradverkehrsdichte sowie hohem Querungsbedarf, Tempo 30-Zonen im Einvernehmen mit der Gemeinde an.

2. Die Zonen-Anordnung darf sich weder auf Straßen des überörtlichen Verkehrs (Bundes-, Landes- und Kreisstraßen) noch auf weitere Vorfahrtstraßen (Zeichen 306) erstrecken.

3. Sie darf nur Straßen ohne Lichtzeichen geregelte Kreuzungen oder Einmündungen, Fahrstreifenbegrenzungen (Zeichen 295), Leitlinien (Zeichen 340) und benutzungspflichtige Radwege (Zeichen 237, 240, 241 oder Zeichen 295 in Verbindung mit Zeichen 237) umfassen.

4. An Kreuzungen und Einmündungen innerhalb der Zone muss grundsätzlich die Vorfahrtregel nach § 8 Abs. 1 Satz 1 ("rechts vor links") gelten.

Abweichend von Satz 3 bleiben vor dem 1. November 2000 angeordnete Tempo 30-Zonen mit Lichtzeichenanlagen zum Schutz der Fußgänger zulässig
.
Laatste zin: afwijkend op zin 3. blijven de vóór de 1 Nov 2000 aangelegde zone 30 met verkeerslichten voor de voetganger te beschermen (voetgangers-oversteek-verkeerslichten) geldig.
Citaat

Zeichen 350 (Deutschland): Fußgängerüberweg
Teken nr 350 staat niet in §45 1c

Schoolkinderen helpen een handje bij de aanleg van een zebrapad bij een schoolzone 30...

Zin 2 en 4 : Zone 30 verboden op voorrangswegen, daarom wordt het tot (omgebouwde) VAR-omgevingen beperkt.

Zone 30 begint met opvallend zebrapad én "wat begeleiding" (metalen hek) voor de voetgangers die naast het zebrapad willen lopen...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 17 januari 2009 - 14:43:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009 - 14:55:42 »
Citaat
Wij lezen in de aanbevelingen voor wegbeheerders, uitgegeven door het BIVV, dat men de aanleg ontraadt omdat het in principe in de gehele zone 30, het voor de voetgangers mogelijk moet zijn om overal over te steken. Extra oversteekvoorzieningen zijn dan ook niet gewenst. Een zone 30 is bij uitstek het domein van de voetganger en de fietser” en men gaat verder (let op het jaartal) met : “in de brochure van oktober 1998, naar aanleiding van de 10 jaarlijkse evaluatie van de invoering van de zone 30, staat nogmaals dat – in principe moeten voetgangers in een zone 30 overal kunnen oversteken waar zij dat wensen-, aan kanalisatie en concentratie van overstekende voetgangers is er geen behoefte, in een zone 30 worden best geen zebrastrepen aangelegd”

Een recenter citaat 9 jaar later:
Citaat
http://74.125.77.132/search?q=cache:DR_4zeUPdW4J:www.haaltert.be/file_uploads/1984.doc%3F_vs%3D0_N+zone+30+zebrapad+in+principe&hl=de&ct=clnk&cd=2&gl=be

HAALTERT, 11 mei 2007

Het is ongebruikelijk dat zebrapaden worden aangelegd binnen een zone 30 maar het verkeersreglement verbiedt niet dat zebrapaden worden toegepast. Het principe is immers dat in een zone 30 de voetgangers gelijk waar moeten kunnen oversteken, en dat ze niet gedwongen worden om dit enkel op de voorziene plaatsen te doen.

Advies werd gevraagd aan het Belgisch Instituut voor de verkeersveiligheid vzw Haachtsesteenweg 1405 B-1130 Brussel.

Het advies van PhilipVaneerdewegh – Adviseur/architect-stedenbouwkundige van de Afdeling Mobiliteit en Infrastructuur luidt als volgt, ik citeer:

“Op bepaalde plaatsen binnen een zone 30, zoals in de omgeving van scholen, ziekenhuizen, bejaardenhuizen,… kan het echter wenselijk zijn om toch zebrapaden toe te passen. Op deze manier kan het oversteken gekanaliseerd worden, en voor scholen kan in dat geval gebruik gemaakt worden van gemachtigde opzichters (die immers tijdens de begin- en einduren van de school de auto's mogen doen stoppen doch enkel ter hoogte van een zebrapad).

Conclusie: alhoewel het ongebruikelijk is om zebrapaden toe te passen binnen een zone 30 kan dit wel nuttig en wenselijk zijn onmiddellijk in de omgeving van voormelde locaties. Deze kunnen dan eventueel ook extra beschermd worden door infrastructurele ingrepen en/of door het inzetten van gemachtigde opzichters”.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 17 januari 2009 - 15:08:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009 - 18:09:02 »
@ Michel : DANK U VOOR DE INFO, ik hou je op de hoogte van mijn verdere stappen, kan wel een paar dagen duren.

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009 - 22:55:30 »
http://www.bivv.be/dispatch.wcs?uri=710875829&action=viewStream&language=nl

Rudi,

Neem eventueel eens contact met de heer Pelckmans of Michele Guiliaume van het BIVV en met onze groeten. Volgens Marc moet er een recentelijke studie bestaan dat u ter hulp kan komen.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009 - 23:17:59 »
Ik heb enkele weken terug bijna een "gemachtigd opzichter" (een politieagente nota bene) overhoop gereden in een "zone 50" die onverwacht voor m'n vrachtwagen (oplegger 38 ton) naar het midden van de straat liep voor 2 kinderen die nog niet eens in de buurt van die oversteekplaats waren.
Beter nog, ze waren zelfs nog niet eens in de straat waar die oversteekplaats lag.
Ook ben ik nog maar eens tot de vaststelling moeten komen dat hun knaloranje anorak zoals Urbanus het omschrijft en hun vlammende salami (zonder vlam) eigenlijk niet zo goed zichtbaar is bij geel/oranje straatverlichting. De donker geklede kinderen zag ik in ieder geval veel duidelijker.
Ik vrees dat ik voor het ogenblik mijn objectiviteit niet zal kunnen behouden met een reactie hierop.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 08:35:19 »
Zin 2 en 4 : Zone 30 verboden op voorrangswegen, daarom wordt het tot (omgebouwde) VAR-omgevingen beperkt.
dat was hier ook zo,
tot men zag dat de gemeenten deze wet niet wilden volgen
en toen heeft men die wet maar uitgewist

zo gaat dat hier in belgie
als er genoeg overtredingen zijn, bekijkt men het wel om de wet te wijzigen zodat het geen overtreding meer is
dit geldt echter niet voor gemotoriseerd verkeer :(
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 11:35:05 »
Rudi,

Vraag eens wat de voetgangers moeten doen als ze willen oversteken terwijl het gemotoriseerde verkeer met 30 km/u blijft passeren...  Wettelijk genieten de voetgangers in deze situatie geen voorrang, en elke voetganger die zichzelf een weg baant doorheen deze auto's doet aan voorrangsnegatie.  Natuurlijk kiest de agent de kant van zijn werkgever (de gemeente) dus die zal zelden PV opstellen voor voorrangsnegatie aan een voetganger, maar als er toch een auto een voetganger te stekken heeft, is het niet de publieke opinie ter hoogte van de school die een oordeel zal vellen, maar een rechter achter z'n bureau met het wetboek in handen.  Een zone 30 verschilt in niks van een gewone weg, behalve dat de toegelaten snelheid lager is.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #8 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 17:45:56 »
Citaat
En zo veroorzaakt de overheid willens en wetens extra ongelukken. >:(
Voor mijn deur heb ik al 2 van die ongelukken meegemaakt, dankzij de kunstmatige VAR-omgeving in mijn straat.
Onder het motto "de mensen zullen wel minder hard rijden wanneer ze bij elk kruispunt moeten stoppen omdat ze niet weten ofdat er iemand van rechts komt bij dit onoverzichtelijke kruispunt."
Dit is een sterk staaltje van utopisch denken, dus gespeend van enige realiteitszin. De overheid houdt er geen rekenng mee dat een deel van de mensen toch doorrijdt omdat deze mensen geen zin hebben om elke 50 meter te moeten stoppen terwijl de mensen die uit zo'n inferieure zijstraat komen toch vrijwel altijd stoppen omdat ze weten dat ze uit een inferieure zijstraat komen.
Inferieur heeft hier natuurlijk betrekking op de verkeersintensiteit van de straat, de lengte en breedte van de straat en wellicht nog wat kenmerken.
Bovendien hebben mensen niet eens altijd in de gaten dat ze zo'n kunstmatig VAR-kruispunt naderen, juist omdat het van die inferieure zijstraatjes zijn. Ik kan me niet voorstellen dat mensen beter gaan rijden wanneer ze steeds op en af moeten vertragen en versnellen in zo'n extreme mate dat je op een paar honderd meter 4 keer moet schakelen.
« Laatst bewerkt op: zondag 18 januari 2009 - 17:50:56 door BBB »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 17:55:50 »
En dan maar SMOG afkondigen. ::)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #10 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 17:58:56 »
En dan maar SMOG afkondigen. ::)
Inderdaad, al dat beurtelings accellereren en afremmen is bepaald niet bevordelijk voor het milieu. ;)

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 22:03:31 »
Mijn mening:

Zone 30 wordt niet gerespecteerd.
Inderdaad de contoles worden uitgevoerd als de weg er quasi verlaten bijligt, buiten de schooluren dus.
Op de momenten dat de school uit is of begint is het aan sommige schoolpoorten zelfs onmogelijk om 30 per uur te rijden, door de drukte.

Wanneer aan sommige schooluitgangen die op een brede doorgaande weg liggen,op de momenten dat de school uit is of begint toch sneller kan gereden worden moeten er bijkomende maatregelen genomen worden.

In eerste instantie moet men er voor zorgen dat kinderen niet aan de grote weg de school verlaten.

1 verplichting voor scholen die aan een grote doorgaande weg liggen een andere veilige uitgang te voorzien in een smalle minder drukke straat.(zij of achter uitgang)
2 vaste zone 30 in die smalle minder drukke straten en aan elke schooluitgang die niet op een grote weg uitkomt.
3 Er voor zorgen dat de kinderen de straat aan de schoolpoort niet moeten oversteken, zij blijven gewoon aan de kant van de school.
   Schoolbussen stoppen aan de kant van de schoolpoort, ouders die hun kinderen brengen ook. Verbod stilstaan in de straat langs de overkant vd schoolpoort.
4 indien mogelijk schooluitgang in straatje met éénrichtingsverkeer.

Alleen als aan de punten 1 tot4 niet kan voldaan worden:

5 Verlichte borden zone 30 die vanuit de school bediend kunnen worden, aan of uit.
6 Beschermde oversteekplaatsen met verkeerslichten die werken als het bord zone 30 oplicht.

Punten 5 en 6 zijn van toepassing als de school geen uitgang kan voorzien in een minder drukbereden eenrichtingsstraat.
Als de school begint of uit is zullen de oplichtende borden zone 30 de aandacht trekken van de automobilisten .
Tijdens de werking van de zone borden zal de verplicht aangelegde oversteekplaats aan de schoolpoort geregeld worden door verkeerslichten.

Buiten de momenten dat de school uit is of begint, branden er geen lichten en kunnen de auto's sneller rijden dan 30 km uur.

citaat uit een onderzoek gevoerd door de universiteit van Gent ivm zone 30 aan scholen.

In specifieke situaties, zoals wanneer de schoolomgeving langs een drukke verkeersweg ligt,
kan gedurende bepaalde periodes een schoolomgeving-zone 30 voor een aangepast
snelheidsregime zorgen. In dat geval moet de wegbeheerder zorgen voor een verkeersveilige
weginrichting: gescheiden verkeersstromen, beveiligde oversteekplaatsen, beveiligde
kruispunten, …
Een elektronisch verkeersbord dat slechts op bepaalde tijdstippen geldig is, verdient de
voorkeur boven een vaste signalisatie met vermelding van de tijdelijke geldigheid van de
snelheidslimiet op een onderbord. Een elektronisch bord valt veel beter op en legt de
verantwoordelijkheid voor het overbrengen van de boodschap bij de wegbeheerder. Bij een
vast bord met onderbord staat de weggebruiker voor de moeilijke tot onmogelijke taak om die
tijdelijke geldigheid zelf af te lezen en te begrijpen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 22:10:46 »
Ik heb enkele weken terug bijna een "gemachtigd opzichter" (een politieagente nota bene) overhoop gereden in een "zone 50" die onverwacht voor m'n vrachtwagen (oplegger 38 ton) naar het midden van de straat liep

"Bijna" ... jammer.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 22:29:10 »
« Laatst bewerkt op: zondag 18 januari 2009 - 22:31:44 door Rafael »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zondag 18 januari 2009 - 23:31:49 »
leer die kinderen direct dat de openbare weg geen speelplaats is. Leer die kinderen direct dat een zebrapad dient om over te steken (Weliswaar niet blindelings!!), en leer ze verdorie uit hun ogen kijken
het is u waarschijnlijk nog niet opgevallen dat het door het BIVV verboden werd om aan verkeersopvoeding te doen
er is immers maar één schuldige als het gaat om verkeersonveiligheid en dat is het motorvoertuig

alle campagnes zijn er immers op gericht om die boosdoener trager te laten rijden

vroeger (lang voor bertje blijt en het bivv) werden wij als schoolgaande jeugd erop gewezen wat de gevaren van de openbare weg waren
en we moesten ons ook aan de regels houden
er was ook genoeg toezicht (politie, school, ouders, ...)

maar toen was het ook veel veiliger omdat de dieren nog spraken (ze konden ons waarschuwen voor naderend gevaar)

nu zijn de dieren aan de macht (de ezels toch)
better a bad day at sea
than a good day at the office