Auteur Topic: Bus rijdt jonge fietser aan in Mechelen  (gelezen 3694 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Bus rijdt jonge fietser aan in Mechelen
« Gepost op: vrijdag 30 januari 2009 - 10:15:15 »
Aan de Jubellaan in Mechelen is gisteren een fietser van 14 omver gereden door een bus van het gemeenschapsonderwijs. Later bleek dat de chauffeur te veel gedronken had.

Ik had het er gisteren al over met enkele collega muzikanten en dit soort berichten geeft natuurlijk aanleiding tot harde standpunten.

Ik weerhoud momenteel het volgende:

- het is absoluut onaanvaardbaar dat iemand die kinderen rondvoert in een bus gedronken heeft, ik hoop dat ook dat die kerel zijn rijbewijs levenslang wordt ingetrokken
- wat betreft die fietser van 14, de omstandigheden van het ongeval ken ik niet (heb wel een paar versies gehoord) dus daar oordeel ik niet over. Hoewel de chauffeur gedronken had kan de fietser nog altijd mede het ongeval veroorzaakt hebben, of was de fietser gewoon een pechvogel en kon hij niets doen om het ongeval te vermijden. De dronken chauffeur zal wel aansprakelijk gesteld worden en dat lijkt me ook goed zo.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Bus rijdt jonge fietser aan in Mechelen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 30 januari 2009 - 17:00:44 »
Ook ik hoop dat deze man zijn rijbewijs wordt afgepakt.
Het mag natuurlijk nooit voorkomen dat buschauffeurs onder invloed rijden. Wordt er op dit moment steeksproefsgewijs gecontroleerd? Nemen de maatschappijen onverwacht een ademtest af bij chauffeurs?
Zo nee, dan moet dit misschien maar eens wettelijk verplicht worden. Wellicht dat een onafhankelijke organisatie dit kan doen op kosten van de maatschappijen (vaste bijdrage per jaar).
Wordt kinderen voldoende uitgelegd hoe je voor je eigen veiligheid zorgt door te anticiperen op fouten van anderen, een veiligheidsruimte in te bouwen en uit de dode hoek te blijven?
Zo nee, dan doen ze op de basisscholen op dat vlak hun werk nog niet goed.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 30 januari 2009 - 18:38:33 »
Als ik zulke berichten lees moet ik bekenen dat ze de 0 promille moegen invoeren.
Natuurlijk is het onaanvaardbaar van een busschauffeur, zeker als hij kinderren vervoert.
Straks blijkt dat hij 0.45 promille had, nog steeds schande, zelfs dat kan niet.
De vraag is dan wel of de rest rond die bus wel 0.5 promille mag hebben.

Ik wil geen pleidooi voor die chauffeur voeren, ken inderdaad niet alles over deze.

Het blijft wel een zeer spijtig voorval, hopelijk geneest die jongen volledig.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 30 januari 2009 - 21:11:53 »
Als ik zulke berichten lees moet ik bekenen dat ze de 0 promille moegen invoeren.
Natuurlijk is het onaanvaardbaar van een busschauffeur, zeker als hij kinderren vervoert.
Straks blijkt dat hij 0.45 promille had, nog steeds schande, zelfs dat kan niet.
De vraag is dan wel of de rest rond die bus wel 0.5 promille mag hebben.

Ik wil geen pleidooi voor die chauffeur voeren, ken inderdaad niet alles over deze.

Het blijft wel een zeer spijtig voorval, hopelijk geneest die jongen volledig.

Voor idioten als deze chauffeur met je de grens niet op 0 promille zetten. Het zou soortgelijke exemplaren er alleszins niet van weerhouden om te drinken. Sommige mensen kunnen beter niet de verantwoordelijkheid dragen om met een bus te rijden en zeker als het met kinderen is. Ik zou het spijtig vinden dat men een ervaren en verantwoord chauffeur zijn wijntje of zijn pintje bij zijn middagmaal zou ontnemen. Hij zal er misschien 0,2 promille mee halen en zal nog steeds zeer goed kunnen rijden. Ik ken een aantal buschauffeurs die deze gewoonte hebben. Als ze op weg zijn met een volle bus durven ze één alcoholische consumptie drinken bij het eten.

Misschien is het geen slecht idee om alcoholsloten in bussen in te bouwen. Op de kostprijs van een bus is het vrijwel niks extra en het voorkomt het organiseren van steekproeven en/of controles.

Trouwens ik ken ook een buschauffeur die geregeld met behoorlijk wat alcohol achter het stuur plaatsneemt. Ooit zag ik hem na 14 pinten achter het stuur kruipen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 30 januari 2009 - 21:39:03 »
Mij moet je dààr dan eens de logica van uitleggen: de max verlagen omdat ze de huidige regels al niet naleven  ???
Exact hetzelfde is de laatste 10-15 jaar met de max snelheid gebeurd

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 30 januari 2009 - 22:00:33 »
Citaat
Nemen de maatschappijen onverwacht een ademtest af bij chauffeurs?
De Lijn doet dit; nog onlangs in het nieuws geweest, met medewerking van de politie. Private maatschappijen, ook buiten het personenvervoer, doen dit niet. Je werkgever is verplicht te waken over de veiligheid op de werkvloer. Uiteraard kan alcohol- of druggebruik de veiligheid op het werk bedreigen en zal het gebruik hiervan op de werkvloer worden verboden. Je werkgever mag dit echter niet onbeperkt controleren. Doorgedreven controle zou immers strijdig kunnen zijn met het recht op privacy. Het KB van 28 mei 2003 verbiedt werkgevers daarom drugs- of alcoholtesten te organiseren, zelfs met uitdrukkelijke instemming van de werknemer of bij vermoeden van misbruik.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 00:58:10 »
Ik wil hier niet de advocaat des duivels spelen, maar ...

Voor zijn alcoholintoxicatie wordt deze buschauffeur uiteraard gestraft.

Op burgerlijk vlak zal moeten nagegaan worden welke overtreding(en) een rechtstreeks oorzakelijk verband had(den) met het ongeval. Het is bijvoorbeeld niet omdat ik achteraan aangereden word terwijl ik voor een rood verkeerslicht gestopt ben en 2 promille alcohol in mijn bloed heb, dat er een oorzakelijk verband zou bestaan tussen mijn alcoholintoxicatie en het ongeval.

We beschikken over te weinig elementen om ons hier een gefundeerd oordeel te kunnen vormen. Doch wat mij de wenkbrauwen doet fronsen, is dat er in het desbetreffenKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Van het zebrapad gemaaid? Een fietser? Misschien de zoveelste die dacht dat hij voorrang heeft als hij al fietsend oversteekt op een oversteekplaats voor voetgangers, en daarbij geen rekening hoeft te houden met de vertragingsmogelijkheden van de bus?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 17:41:52 »
Ik moet jozef hier bijtreden.
Ik heb de beelden meerdere keren gezien op tv en ook de getuigenverklaringen.
Men spreekt overal dat de chauffeur gedronken had, wat inderdaad onaanvaardbaar is.
Wat ik echter nog nergens gezien heb is hoeveel de chauffeur gedronken had. Was het van een praline te eten met drank in of was het van een fles jennever achterover te gieten? Ik weet het (nog) niet.
Wat ik wel heb kunnen uitmaken uit de beelden is dat de bus stilstond net voorbij een zebrapad en volgens de getuigen waren er een groepje jongeren al fietsend gestopt voor het oversteken van het zebrapad om de bus te laten passeren........behalve die ene.
Volgens de plaats waar het "slachtoffer" lag, het zebrapad zich bevondt en waar de bus stond heeft de buschauffeur in mijn ogen normaal gereageerd.
Volgens mij bescheiden mening was het ongeval zowieso gebeurdt, gedronken of niet.
Het ruikt hier terug verdacht veel naar stemmingmakerij.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 21:50:07 »
Voor zijn alcoholintoxicatie wordt deze buschauffeur uiteraard gestraft.
Alleen omdat het deze keer mogelijk mede tot een ongeval heeft geleid.
Het probleem is dat alcoholintoxicatie in België pas wordt aangepakt wanneer er al brokken zijn en niet voordat er brokken vallen.
Daar kan een BOB-campagnetje, wat op de korte termijn een behoorlijk resultaat geeft maar op de lange termijn geen mentaliteitsverandering faciliteert, niets aan veranderen.
De politie moet veel meer haar best doen om de pakkans voor deze verkeers-criminelen te vergroten en de burger moet eindelijk eens gaan beseffen dat het niet getolereerd kan worden om met meer dan 1 glas alcoholische consumptie in de laatste uren achter het stuur te stappen. Dit houdt ook in dat burgers elkaar hier meer op moeten aanspreken. De overheid heeft helaas vooral de simplistische mantra 'snelheid is foei'.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 22:58:57 »
de burger moet eindelijk eens gaan beseffen dat het niet getolereerd kan worden om met meer dan 1 glas alcoholische consumptie in de laatste uren achter het stuur te stappen.

Gelukkig hebben ze hier bierglazen van 1 liter.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 23:05:36 »
de burger moet eindelijk eens gaan beseffen dat het niet getolereerd kan worden om met meer dan 1 glas alcoholische consumptie in de laatste uren achter het stuur te stappen.

Gelukkig hebben ze hier bierglazen van 1 liter.  :D

Moet wel met dat Duits fluitjesbier ! Of hebben ze daar ook Duvel in glazen van 1 liter ? ;D

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zondag 01 februari 2009 - 01:05:15 »
Daar kan een BOB-campagnetje, wat op de korte termijn een behoorlijk resultaat geeft maar op de lange termijn geen mentaliteitsverandering faciliteert, niets aan veranderen.
je moet wel toegeven dat je tegenwoordig het hele jaar door over BOB hoort praten
dus er is toch iets aan het veranderen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: zondag 01 februari 2009 - 15:10:41 »
Moet wel met dat Duits fluitjesbier ! Of hebben ze daar ook Duvel in glazen van 1 liter ? ;D

Fluitjesbier? Een Helles is 4,6° en een Weißbier 5,3°.  :)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #13 Gepost op: zondag 01 februari 2009 - 18:05:09 »
[q

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #14 Gepost op: zondag 01 februari 2009 - 18:38:11 »
Citaat
Van het zebrapad gemaaid? Een fietser? Misschien de zoveelste die dacht dat hij voorrang heeft als hij al fietsend oversteekt op een oversteekplaats voor voetgangers, en daarbij geen rekening hoeft te houden met de vertragingsmogelijkheden van de bus?
Als we via Googlemaps de plaats van het ongeval bekijken zien we de volgende configuratie op het kruispunt:
  • bus volgde Tervuursesteenweg welke voorzien is van B9, voorrangsweg
  • de aanpalende straten zijn voorzien van een B1 en haaietanden
  • de voorrangsweg wordt gedwarst door een doorlopend fietspad waarop geen haaietanden voorzien zijn; of er een B1 staat is niet vast te stellen
Dergelijke configuatie geeft aanleiding tot ongevallen waarvoor de wegbeheerder aansprakelijk gesteld kan worden. Deze heeft immers verzaakt aan zijn plicht zijn wegen zo veilig mogelijk te maken; hij mag geen verwarring stichten.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.