Auteur Topic: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.  (gelezen 9402 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009 - 12:23:01 »
Dat moet toch een fortuin gekost hebben... Ze was goedkoper af met een nep rijbewijs  ;D ;D
moest ze eens een paar dagen overslaan en een beetje studeren, en dan pas teruggaan zou het mss wel lukken :)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009 - 17:26:36 »
@ Jozef en Sceptisch
http://en.wikipedia.org/wiki/Binomial_distribution#Probability_mass_function
Veel plezier met het invullen. ;)
Bedankt. Als je de subsituties { n = N,  p = 1/k, k = k - f } doet komt die pmf overeen met de formule die ik heb opgesteld.
'k Had er wel wat tijd ingestoken om de formule zelf af te leiden, maar och, wat oefening houdt de geest scherp.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009 - 18:19:29 »
Dit is een vast onderdeel van een cursus statistiek die je op de unief krijgt.

De tijd dat ik normaal gezien op de unief moest zitten had ik er net een carriere van 8 jaar opzitten als patient met als uitloper nog 2 jaar bij als bezoeker van namelijk wijlen m'n vader die het er niet zogoed vanaf gebracht heeft.
Dat gegeven heeft ietwat roet in het eten gegooid.
De unief is voor de meesten sowieso niet weggelegd. ;)
De unief (uitgezonderd zwakke uniefs, ik zal maar geen namen noemen ;)) is afgestemd op de slimste, of minst domme, 10% van de mensen, waarbij de ene studie wat selectiever is en de andere studie ook toegankelijk is voor de wat minder goede studenten.

Het schijnt, ttz ze maken me dat nu al jaren wijs.
In het vijfde leerjaar lager onderwijs ook reeds en toen lukte het nog met die verzamelingen enzo indertijd.
Eens in het college echter voor m'n eerste middelbaar is er daar precies een gordijn voor dicht gegaan (had mischien ook met de leraar te maken) en heb ik het nooit meer echt open gekregen. :-[ :'(
Voor iedereen is er vroeg of laat een limiet, de vraag is alleen waar. Zelfs Einstein moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen, alleen was die meerdere in zijn geval niet een ander mens. ;D
Ik denk dat het voor een gemiddelde unief-student net zo aanvoelt wanneer hij ineens een gemiddelde leerling is als het voor de gemiddelde mens aanvoelt om niet een zware studie aan de unief aan te kunnen, voor Einstein zal het ongetwijfeld net zo frustrerend zijn geweest dat hij niet op die ene theorie kon komen na ontzettend veel ploeteren enz.
Bovendien, een ander blinkt weer uit in sporten of musiceren. Iemand die uitmuntend goed kan voetballen heeft trouwens ook een uniek talent in zijn hersenen. Die mensen zien spelpatronen dermate snel dat gewoon voetbalspel voor hun enorm traag lijkt te gaan. Onderschat ook niet hoe bijzonder het is dat sommige mensen zo'n goede coördinatie hebben enz.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 februari 2009 - 18:28:00 door BBB »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009 - 20:22:47 »
@ BBB:

Ik heb de indruk dat je ietwat eenzijdig de nadruk legt op talenten en aanleg.

Er zijn heel wat mensen die het, door zeer uiteenlopende omstandigheden, niet zover gebracht hebben als ze zouden gekund hebben.

Daarnaast zijn er mensen die, ondanks bescheiden talenten, toch ver geraakt zijn dank zij een meer dan gewone inzet.

Ik denk dat je in elke studierichting afgestudeerden hebt die het niet ver zullen brengen, en anderen die dat wel zullen doen. Er bestaat een groot verschil tussen een jurist die bij een verzekeringsmaatschappij werkt en een vermaard advocaat. Net zo goed reikt de ene arts nog niet tot aan de enkels van zijn collega. Maar zij die uitblinken in hun beroep, beschikken naast hun opleiding zonder uitzondering over heel wat persoonlijke capaciteiten.

In ieder geval heb ik veel meer bewondering voor een bekwame stielman dan voor een universitair gediplomeerde knoeier.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009 - 23:12:54 »
Citaat
De unief (uitgezonderd zwakke uniefs, ik zal maar geen namen noemen ) is afgestemd op de slimste, of minst domme, 10% van de mensen
Zeker van? Ik heb meer de indruk dat ze zijn afgestemd op mensen die goed van buiten kunnen leren maar na drie maand niet meer weten wat ze in hun korte termijngeheugen gestopt hebben. Je geheugen en verstand leren gebruiken om op lange termijn er baat bij te hebben is blijkbaar van minder belang.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009 - 23:14:05 »
De enige concurent die ik had in de lagere school voor m'n vader en ikzelf ziek werden (al de rest kwam minstens 20% achter) zat op z'n dertigste nog steeds op de unief zonder ook maar 1 jaar te moeten overdoen.
Ik zal er maar niet verder op ingaan.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009 - 23:16:07 »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009 - 23:16:56 »
Citaat
De unief (uitgezonderd zwakke uniefs, ik zal maar geen namen noemen ) is afgestemd op de slimste, of minst domme, 10% van de mensen
Zeker van? Ik heb meer de indruk dat ze zijn afgestemd op mensen die goed van buiten kunnen leren maar na drie maand niet meer weten wat ze in hun korte termijngeheugen gestopt hebben. Je geheugen en verstand leren gebruiken om op lange termijn er baat bij te hebben is blijkbaar van minder belang.

Tiens, klinkt bijzonder bekend in de oren.......soit, kging er niet verder op ingaan. :-X

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 14 februari 2009 - 01:24:26 »
Citaat
De unief (uitgezonderd zwakke uniefs, ik zal maar geen namen noemen ) is afgestemd op de slimste, of minst domme, 10% van de mensen
Zeker van? Ik heb meer de indruk dat ze zijn afgestemd op mensen die goed van buiten kunnen leren maar na drie maand niet meer weten wat ze in hun korte termijngeheugen gestopt hebben. Je geheugen en verstand leren gebruiken om op lange termijn er baat bij te hebben is blijkbaar van minder belang.

Je kunt gelijk hebben, Kunde, maar ik ben daar nog niet zo zeker van.

Voor een burgerlijk ingenieur bijvoorbeeld ligt het voor de hand dat hij, naast wat hij uit het hoofd moet leren, voornamelijk de materie moet begrijpen en kunnen toepassen.

Het andere uiterste, bijvoorbeeld een licentiaat geschiedenis, beperkt zich ook niet tot uit het hoofd leren. Hij moet voornamelijk oorzaken en verbanden kunnen verklaren.

Wij hadden op het werk een bordje hangen (in de tijd toen een industrieel ingenieur nog een "technisch ingenieur" heette):

Citaat

Een burgerlijk ingenieur weet hoe iets in theorie zou moeten werken, doch kan het in de praktijk niet doen werken.

Een technisch ingenieur kan het in de praktijk doen werken, doch begrijpt niet waarom het werkt.

Wij hebben hier beiden: niets werkt, en niemand weet waarom.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 14 februari 2009 - 23:09:55 »
@ BBB:

Ik heb de indruk dat je ietwat eenzijdig de nadruk legt op talenten en aanleg.
Het hangt van de richting af. Een studie burgelijk ingenieur in Leuven (over Gent kan ik niet oordelen, over Brussel heb ik enkel zeer negatieve opmerkingen gehoord, ook van mensen die in Leuven/Gent gestudeerd hebben maar in Brussel nog eens wat losse vakken volgden) haal je echt niet wanneer je niet tot de 10% snuggeren hoort, wellicht mag ik daar zelfs 5% of minder van maken. Bij andere richtingen, waarbij je 'enkel' van buiten moet blokken (ook een talent) kan je met veel wilskracht en motivatie een gebrek aan inzicht compenseren aan veel universiteiten. Mijn opmerking hierboven had betrekking op de doelgroep waarop een goede universiteit (Leuven en Gent in ieder geval) de studie afstemt, dit per soort richting. Ik maakte die opmerking omdat ik soms de indruk heb dat veel mensen er wel erg makkelijk over denken doordat de toelating in Vlaanderen zo vrij is. Het is niet omdat bijna iedereen hier aan elke universite een studie mag beginnen, hetgeen internationaal zeer uitzonderlijk is, dat daarom ook de meesten daarin kunnen slagen.
Ik geloof zeker, tot op aanzienlijke doch gelimiteerde hoogte, in de maakbaarheid van je leven, met en zonder hoge opleiding. Er zijn echter ook grenzen en veel mensen groeien nu eenmaal op in een allesbehalve ideaal milieu. Soms moet je ook geluk hebben. Hoe graag ik ook straaljagerpiloot of astronaut zou willen worden, met mijn lengte en zicht is dat bij voorbaat al uitgesloten. Maar als je van jongs af aan ergens in wil slagen dan is veel mogelijk.

Citaat
Ik denk dat je in elke studierichting afgestudeerden hebt die het niet ver zullen brengen, en anderen die dat wel zullen doen. Er bestaat een groot verschil tussen een jurist die bij een verzekeringsmaatschappij werkt en een vermaard advocaat. Net zo goed reikt de ene arts nog niet tot aan de enkels van zijn collega. Maar zij die uitblinken in hun beroep, beschikken naast hun opleiding zonder uitzondering over heel wat persoonlijke capaciteiten.
Dat ben ik met je eens. Er zijn echter ook richitngen waarbij de behaalde graden een toegangsticket zijn (extreem voorbeeld: neurochirurgie). Ofdat dit gewenst is, dat is een andere discussie (wat mij betreft mag de nadruk daarop i.h.a. wel wat minder zijn).

Citaat
In ieder geval heb ik veel meer bewondering voor een bekwame stielman dan voor een universitair gediplomeerde knoeier.
Mijn bewonderng verdien je niet met je job of talenten, mijn bewondering verdien je al dan niet met hoe menselijk je bent.
Reik je iemand de hand wanneer die dat kan gebruiken of loop je over iemand heen wanneer die op de grond ligt?
Gooi je rotzooi op de grond of niet?
Rook je in het bijzijn van niet-rokers of probeer je dat te vermijden?
Heb je een constructieve of destructieve instelling?
enz.

Citaat
Wij hadden op het werk een bordje hangen (in de tijd toen een industrieel ingenieur nog een "technisch ingenieur" heette):
Waarom hebben ze eigenlijk de naam technisch ingenieur gewijzigd in industrieel ingenieur?

Citaat van: Kunde
Zeker van? Ik heb meer de indruk dat ze zijn afgestemd op mensen die goed van buiten kunnen leren maar na drie maand niet meer weten wat ze in hun korte termijngeheugen gestopt hebben. Je geheugen en verstand leren gebruiken om op lange termijn er baat bij te hebben is blijkbaar van minder belang.
Helaas zijn er veel studies aan de unief in Vlaanderen waar je met enkel van buiten leren zonder er veel van te begrijpen met glans voor kan slagen. Wel is het zo dat mensen die hetgeen ze lezen beter begrijpen er ook makkelijker in zullen slagen om dit te onthouden. Het wordt pas een probleem zogauw je echt nutteloze feitjes van buiten moet leren waar geen enkele logica achter zit.
Ik vind het ook niet eerlijk maar het is nu eenmaal niet anders. Anderzijds, voor sommige richtingen is parate kennis zeer belangrijk.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 februari 2009 - 23:13:45 door BBB »

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #25 Gepost op: zondag 22 februari 2009 - 18:28:09 »
Wie is er hier sterk in statistiek?

In België krijg je 50 vragen, waarvan er 42 correct moeten beantwoord worden, en bij elke vraag heb je 1 kans op 3 dat je ze, louter door te gokken, correct beantwoordt.

Hoe groot is de kans dat die vrouw na 771 pogingen, louter door te gokken, in België al zou geslaagd zijn?

Dit is eenvoudige statistiek bij mijn weten, als we vertrekken van altijd drie mogelijkheden (soms zijn er twee, negeer ik even):
1. Als die mevrouw ENKEL zou gokken (wat niet juist is, zie infra), dan heeft ze
1.1. bij de eerste vraag 1 kans op 3 dat ze die juist heeft.
1.2. Bij de volgende ook 1 kans op 3 dus 1 kans op 9
1.3. 3de vraag 1 kans op 27,
1.4. Dan 1 kans op 81, dus zie je het gaan?
.....
1.42. Is dan 1 kans op 3^42 (tot de 42e macht) = 10.941.898.9131.512.359.209 dagen. of als je deelt door 365 dagen: dus zo'n 300 biljard jaren. Onmogelijk dus, want de zon slorpt ons op binnen een paar miljard jaren (welicht einde binnen 4 miljard jaren).
1.43 en verder: speelt geen rol meer in de kansberekening, mag ze allemaal fout hebben. Ik kon die ook in het begin zetten.

Maar in de krant stond dat ze gemiddeld tussen de 30 en 50 punten had. Ik ga de correctie nu zonder leerproces uitvoeren:

1.1. De vrouw heeft de eerste 40 gemiddeld juist door kennis of herkenning. Mag gewisseld worden. Ik spring dus als juist naar 1.40
1.41. 1 kans op 3
1.42.  1 kans op 9
.....
1.52 1 kans op 3 tot de macht 12 = 531.441 dagen = 1.456 jaren.
1.53 en de rest mag weer fout zijn (voor vitters: mag ook gewisseld worden naar begin of einde, maakt voor machtsberekening niets uit)

Maar om het juist te berekenen, zou ik de groei van de vrouw in haar scores moeten zien. Dan zou ik dit kunnen corrigereren.

Toch denk ik dat de vrouw beter mijn berekening eens leert. Ik zou ze graag als leerling hebben om te kijken of ze de regels wel zou kunnen bijbrengen. Dat lijkt me nog eens een uitdaging die ik als lesgever graag heb. Om heel eerlijk te zijn, denk ik dat het onmogelijk is, maar ik zou ze graag de kans geven om mij ongelijk te geven. Ze zou trouwens niet de eerste zijn (zelfs mijn echtgenote leerde ik rijden en dat was ook een weg van zeer lange duur en vooral van engelengeduld, of laat me zeggen: veel liefde van twee zijden).

Ik zou de vrouw in het Koreaans dit vertellen: 부인, 내가 당신을 처음 공부하는 것이 좋습니다

Jozef, denk niet dat ik slim ben, maar ik geef je graag het raadseltje terug hoe het komt dat ik een vraag in het Koreaans kan stellen... Ben ik de echtgenoot? Nee hoor, niet te ver zoeken en denk aan hoe mijn drie kinderen van mij leren hun huiswerk soms te maken als ze alleen bij de moeder zijn en geen vertaalhulp hebben...

Jozef, heb je nog trouwens nog van die leuke kansberekeningen voor mij? ???
« Laatst bewerkt op: zondag 22 februari 2009 - 18:33:33 door VAN BELLE Jean Marc »
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #26 Gepost op: maandag 23 februari 2009 - 01:16:14 »
Citaat
Jozef, denk niet dat ik slim ben, maar ik geef je graag het raadseltje terug hoe het komt dat ik een vraag in het Koreaans kan stellen...
Google Translate kan het niet zijn, want dan gaat de Koreaan er waarschijnlijk toch geen wijs uit komen. :D

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #27 Gepost op: maandag 23 februari 2009 - 07:23:55 »
Zoek het toch maar niet te ver BBB.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #28 Gepost op: maandag 23 maart 2009 - 17:47:45 »
BBB heeft inderdaad net als ik de gewoonte het te ver te zoeken: gewoon http://translate.google.com of http://google.com/translate is nu ook voor het Koreaans hoor. Maar het addertje zit daar bij het Nederlands. Je neemt best altijd een vertaling naar een normale taal, dus naar of van het Engels:

je kopieert het zinnetje onderaan en zet het daar van Koreaans naar Engels
부인, 내가 당신을 처음 공부하는 것이 좋습니다
wordt dan:
Ma'am, I recommend that you study for the first time.

Ik vroeg gewoon of 부인 (mevrouw), u zou de volgende keer beter eerst studeren.

Let ook op: Translate wordt verbeterd, dus ga niet de slimste uithangen met een taal die u niet kent, want de volgende keer kunt u voor hetzelfde zinnetje een heel ander resultaat hebben. Je moet maar eens een leesteken foutief zetten: humor eerste klas!

<Ik heb u lief> versus <Ik heb u, lief>...
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #29 Gepost op: maandag 23 maart 2009 - 18:27:49 »
Ik gebruik die vertaal dienst wel eens als ik weer te lui ben om een chinese tekst in detail te bestuderen. Vooral als er een aantal karakters in staan die ik niet ken, jaag ik het dikwijls door een dergelijke vertaalservice. Ik blijf momenteel hangen op een parate kennis van zo'n 600 karakters. Pas vanaf een goede 1000 karakters zal ik dergelijke diensten quasi niet meer nodig hebben.

Het resultaat dat eruit komt is begrijpbaar, maar is toch zeer moeilijk leesbaar. We zijn nog een eindje af van een echt bruikbaar systeem. Zeker met een taal als het Chinees waar ook werkelijk vele chinese uitdrukkingen worden gebruikt (bv. de vier woorden chengyu). De vier woorden in kwestie hebben dikwijls een volledig andere betekenis dan men zou vermoeden en daar vallen die vertaalprogramma's nog altijd over.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519