Auteur Topic: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.  (gelezen 9401 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #30 Gepost op: maandag 23 maart 2009 - 18:36:06 »
Eindelijk een Chinees aan wie ik mijn vraag kan stellen waarmee ik al heel lang worstel:

Ik hoorde ooit eens dat het Chinese symbool voor vrede of zo, een huisje zou zijn, met daarin een persoon, zijnde een vrouw. En dat het symbool voor oorlog een gelijkaardig symbooltje zou zijn maar dan een huisje met twee vrouwen erin.

Ik geloof het niet omdat ik die uitdrukking niet kan situeren in de Chinese cultuur. Kunt u mij helpen om dit tegen te spreken, dan wel te bevestigen en weet u nog van dit soort rariteiten. Hoe onthou je trouwens 600 tekens????? Hoedje af!

JMVB
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #31 Gepost op: maandag 23 maart 2009 - 21:05:24 »
Ik ben dan wel niet chinees maar kan wel op je vraag antwoorden:

vrede - an - 安

Dit symbool vind je ook terug in bijvoorbeeld de stad Xi'an - 西安, wat zoveel betekent als westerse vrede.

Het teken voor vrouw (nü) - 女

Dus inderdaad, het teken voor vrede is een vrouw onder een dakje en dat is een ezelsbrugje om dit karakter te leren. Een interessant karakter is het karakter voor thuis, dit is een varken onder een dak.

thuis - jia - 家

Het karakter voor oorlog is bij mijn weten niet een karakter met twee vrouwen. Mijn chinese vrouw beaamt dit.

Als je op deze manier omgaat met de chinese karakters dan kan je al snel 600 karakters memoriseren.

Nog een klein toemaatje:

kracht - li - 力 (dit karakter lijkt een beetje op een arm tegen het lichaam, vandaar kracht, zoals wij onze biceps laten zien, maar dan omlaag gericht)
veld - tian - 田 (lijkt wat op een luchtfoto van enkele vierkante veldjes)

Combineer nu li met tian en je krijgt - nan - 男. Als je dit karakter kent het karakter voor vrouw of vrouwelijk wat hierboven staat kan je al in de juiste deur binnengaan op de toiletten in China. Inderdaad kracht en veld betekent mannelijk, het is immers de man die zijn kracht op het veld gebruikt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #32 Gepost op: maandag 23 maart 2009 - 21:52:12 »
Verdomme (pardon)... ik ben nog maar aan Arabisch gestart, maar nu wil ik ook Chinees leren zoals jij (of je vrouw) dat uitlegt. Waar vind je zo'n soorten opleiding? Toch niet in 'Kantonnees voor Dummies'? (I am a dummy, I admit).

Maar we raken of topic. Ik druk dit wel af en bewaar het heel zorgvuldig. Bedankt voor je uitleg over vrede. Dat woord oorlog is minder van belang! De cultuur die je meegeeft is het mooiste (vernam zo ook ooit van een Chinese vriendin van mijn schoonbroer dat zij rood droeg omdat dat geluk betekende voor haar - ze was graag ook getrouwd met iemand van hier en was een uitermate hard werkende en toch lieve vrouw).  Thx voor de uitleg, hopelijk vindt iedereen deze kleine afbuiging even prachtig als ik. Toch kan ik geen 600 tekens leren, daarvoor zou ik ook getrouwd moeten zijn met een Chinese vrouw, denk ik, en ik ben 15 jaren hemels gelukkig geweest met mijn Vlaamse vrouw tot zij mij verliet nadat haar papa stierf en nog voor ik wist dat er iets aan de hand was (maar dat veranderd mijn huwelijksgelofte noch mijn dankbaarheid tegenover de moeder van mijn drie prachtige kinderen, wat ze me momenteel ook allemaal aandoet via haar advocaat). Idealen veranderen even traag als het Chinese schrift. Liefs & thx!!!
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #33 Gepost op: maandag 23 maart 2009 - 22:01:47 »
Wat ik hier heb neergeschreven was Mandarijns en ik heb bewust de tonen weggelaten. De karakters zijn hetzelfde in het Mandarijns en het Kantonnees. Het Mandarijns is de officiële taal in China en is voor bijna 1 000 000 000 mensen de moedertaal (er bestaan natuurlijk dialecten van). Het Kantonnees is één van de vele andere talen in China en is zelfs niet nummer 2. Het wordt vooral in de streek van Hong Kong gesproken en waarschijnlijk is het daarom hier zo gekend, de meeste Chinezen in Europa zijn van uit de buurt van Hong Kong. Je gaat het dus niet leren in 'Kantonnees voor Dummies'.
Ik heb Mandarijns gevolgd aan het CVO hier in Mechelen. We hadden een prima leerkracht maar de inhoud van de cursus was weinig praktisch. Nu leer ik gewoon zelf verder en voor praktische vragen heb ik een prima leerkracht thuis.

Het ultieme doel is te verhuizen naar China, kennis van het Mandarijns zal daarbij zeker van pas komen. Ik ben het dan ook meer dan kotsbeu in dit apeland. Het klinkt onlogisch, maar in China voel ik me vrijer dan hier, een mening die door vele expart in China wordt gedeeld. En ja, ze hebben er censuur, maar daar blijkt dit apeland ook niet vrij van te zijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 00:08:04 »
Ik ga je nog nodig hebben. Heb namelijk een zeer groot plan om een boek uit te geven over dit apeland, eerst in Nieuw-Zeeland (voor de christelijke waarden die daar nog zijn en tegen echtscheiding in), dan in China (voor een democratisch communisme en tegen de communistische democratie hier), dan in de Arabische landen (voor een geëmancipeerde islam en tegen fundamentalisme hier)... Ik ga je privé mailen daarover, want het is een meerjarenplan voor mij. Ik denk dat we een paar raakvlakken hebben en een paar interessante botsingsvlakken.  Dit item is publiek afgesloten voor mij maar gaat privé verder.
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 16:33:43 »
ze was graag ook getrouwd met iemand van hier en was een uitermate hard werkende en toch lieve vrouw).

Waarom "toch", Jean Marc? Lijkt hard werken en lief zijn paradoxaal voor jou?

Citaat
maar dat veranderd mijn huwelijksgelofte noch mijn dankbaarheid tegenover de moeder van mijn drie prachtige kinderen, wat ze me momenteel ook allemaal aandoet via haar advocaat).

Daarvoor, en voor het feit dat je dat niet onder stoelen of banken steekt, kan ik jou alleen maar bewonderen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 16:46:59 »
Bedoelde eigenlijk dat ik denk dat er nu meer Chinese vrouwen zijn die heel hard werken en toch lief zijn (niet verwarren met onderdanig!), dan de mannen + vrouwen hier die soms snotverwend zijn en vergeten dat een mens in de eerste plaats moet hard werken om gelukkig te zijn. Ook denk ik dat hard werken en lief zijn inderdaad paradoxaal is. Uitzonderingen bevestigen de regel. Ik denk dat ik een harde werker ben, ik denk niet dat ik lief ben, maar wel standvastig. Enkel vrouwen kunnen hard werken en lief tegelijk zijn. Een man kan een vrouw verrassen door eventjes lief te zijn, maar ik geloof niet dat het de natuur is van een jagend beest om lief te zijn.

Voor mijn standpunt qua monogamie: Zie http://www.vb.be/pictures/prive/061124-radio2-rechtvoorderaap-monogamie.MP3

Toch krijg ik de terechte opmerking: hoe kan ik oordelen over monogamie als ik alleen maar monogamie heb beleefd? Angst om zelf verlaten te worden misschien. In elk geval wil ik huwenden deze tip meegeven die ik aanhang: Als je heel rationeel je lief voor het huwelijk nog belooft om - ook al ontmoet je een betere vrouw dan haar - haar toch trouw te blijven, dan is dat ook een stuk volgende egoïstische logica: Als jij een betere man tegenkomt dan ik, wil je er dan ook van af blijven?

Egoïsme is dus niet altijd slecht. Tenzij met al dat LAT- en ander modern gedoe tegenwoordig, waarin ze almaar verder gaan. Om terug on topic te komen: Niet 7 keer met elkaar, maar 771 keer met elkaar is al veel beter, en het beste is: Zelfs als je slaagt voor het rijexamen nog niet weg te rijden van wie je trouw moet blijven! Natuurlijk moet je met twee zijn daarvoor. Als een het opgeeft moet je niet blijven dom doen, denk ik. Maar zelfs dat mag.

De liefste meisjes van mijn klas in het eerste jaar boekhouding waren... allen gezakt voor de examens. Het derde jaar scoorden de ergste bitchen de hoogste punten en toen gingen ze plots op jacht. Ik vond en veroverde mijn vrouwtje uit een hele andere opleiding logopedie omdat ze zo tegenstrijdig was aan mijzelf. Verliefd word je op verschil dat elektriciteit maar soms ook kortsluiting geeft, vriendschap koester je met gevoelens van herkenning en begrip. Het is gemakkelijker een vriend te hebben voor het leven dan als echt paar echt te paren en als echtgenoot echt te genieten met altijd dezelfde persoon. Of nee, eigenlijk is dat gemakkelijk als dat je eerste vrouw of man is. Maar na de tweede, komt gemakkelijker een derde, een vierde, en dan... wat heb je dan nog voor unieks? Niets. Andere meningen worden natuurlijk ook aanvaard, elk moet het voor zichzelf uitmaken maar moet eens durven eerlijk zijn met zichzelf en er ook eens over nadenken. Wie heeft bijvoorbeeld zijn fantasie onder controle? Als je dat niet hebt, ben je gevaarlijk bezig. Je wordt namelijk verliefd op iemand waarmee je in je hoofd meer doet.
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 771 keer gezakt voor haar rijbewijs.
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 17:09:15 »
de mannen + vrouwen hier die soms snotverwend zijn en vergeten dat een mens in de eerste plaats moet hard werken om gelukkig te zijn.

Volgens mij moet je, om gelukkig te zijn, in de eerste plaats gezond zijn. Want gezondheid is niet alles, maar zonder gezondheid is alles niets.

Citaat
Als je heel rationeel je lief voor het huwelijk nog belooft om - ook al ontmoet je een betere vrouw dan haar - haar toch trouw te blijven, dan is dat ook een stuk volgende egoïstische logica: Als jij een betere man tegenkomt dan ik, wil je er dan ook van af blijven?

Ik zie dat niet als egoïsme, maar veeleer als een wederzijds geven aan elkaar.

Citaat
Verliefd word je op verschil dat elektriciteit maar soms ook kortsluiting geeft

Dan wordt het pas écht leuk: als je zó verliefd bent, dat de vonken uit de dakgoot vliegen.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."