Eventjes naar "vijgen na pasen"... : 
Dit topic gaat over roetfilters OK, maar wie of wat heeft eigenlijk "
de Diesel" zo populair gemaakt in ons relatief klein land waar de gemiddelde autobestuurder -zelfs nu- nog "maar" 15.123 km/jaar aflegt ? (2007 ; vb 1985: 12.483 km)
De meeste mensen vergeten dat men ... gemiddeld 17.500* km/jaar moet afleggen, vooraleer zich een diesel überhaupt loont.
(*googled-refertes spreken van 15000 km, andere van 20.000 km, hangt natuurlijk van de auto af.
Wij hebben er ook een, waar we wel 35.000 km/jaar mee afleggen
http://www.plusmagazine.be/nl/mensenmening/focus_op/artikel/518/diesel-benzine-of-hybride-hoe-kiezen/2 ) Vroeger (bvb 1987)
wilden toch maar weinig mensen met een diesel rijden?Ik neem als vb 1987, ook omdat ik er cijfers van heb, ook omdat in 1991 de eerste Europese richtlijn (91/444/EEC) uitgevaardigd werd die aan voertuigen in de EU een dieselroetgrens "voorschreef" (ook Euronorm I ), die in juli 1992 voor nieuwe wagens ingevoerd werd, de
maximum PM werd op 0,14 g/km voor personewagens vastgelegd (lichte vracht 0,18 g/km);
dus de overheid was wel degelijk bewust - officieel dan nog van een andere overheid - van de schadelijkheid van fijne roetdeeltjes...
Trouwens de eerste ECC is van 1970...
http://ec.europa.eu/enterprise/automotive/directives/vehicles/dir70_220_cee.html
70/220/EEC Measures to be taken against air pollution by emissions from motor vehicles 20.03.1970
enkele cijfers:
Personenwagens 1977 1987 2008
- rijdend op benzine 2.595.302 2.682.730 2.161.807
- rijdend op diesel 114.622 696.791 2.903.238
- rijdend op gas 1260 57.885 46.587
http://statbel.fgov.be/figures/d37_nl.asp#1bis
Europese emissiestandaard voor Passenger Cars (Categorie M1*), g/km
Emissiestandaard Datum CO HC HC+NOx NOx PM
Diesel
Euro I† July 1992 2.72 (3.16) - 0.97 (1.13) - 0.14 (0.18)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard
Natuurlijk heeft de dieselmotor een positieve evolutie doorgemaakt, maar de benzinemotor eveneens.
Ik denk dan
vooral aan de DIESELPRIJS - voor het grootste deel opgelegd door de staat (accijncen-taksen-BTW );
de prijs is dat wat de modale Belg "ziet en ergens overtuigd een diesel te kopen" (toen er van roetfilters nog geen sprake was).
De cijfers spreken voor zich.
Ik stel me nu de vragen
(vijgen
):stel voor de dieselprijs en benzineprijs waren vanaf euhm 1992 ca. gelijk, zoals in andere landen van de EU,
(bvb accijnzen aanpassen),
of/en stel voor men had de prijs onmiddellijk aan de bestaande Euronormen gekoppeld (en/of de verkeerstaksen, vb D), hoe zou de verhouding diesel/benzine/gas dan geweest zijn ?
Ocharme, de arme dieselrijders die toen klaagden voor 5 cent, terwijl de benzinerijders 30 cent méér betaalden...:
http://cm.roularta.be/Streaming/asx.asp?siteID=48&articleID=12848&parID=10&site=trendsnl