Inhalen met lange duur is idd. verboden en onnodig hinderlijk. Moet men daarom een zulk drastisch inhaalverbod instellen? Het voorbeeld van bibi zegt toch genoeg. Vele cauffeurs worden gegijzeld (63km/u en niet mogen inhalen!!!???) door die stupiede regel.
In het voorbeeld van bibi585 is er inderdaad wat verkeerd gelopen, en dan in de eerste plaats niet door toedoen van de overheid, doch door de schuld van de bestuurder die een overtreding beging, aangezien hij trager dan de verplichte minimum snelheid van 70 km/h op de autosnelwegen reed.
Maar zelfs als die bestuurder tegen 70 km/h gereden had, is het inderdaad onaanvaardbaar dat al de achteropkomende vrachtwagens daardoor ook niet sneller dan 70 km/h zouden kunnen rijden hebben.
Men kan zich trouwens nog een ergere situatie voorstellen: als op een autosnelweg een voertuig tot aan de volgende afrit afgesleept wordt met een noodkoppeling, bedraagt de maximum toegestane snelheid 25 km/h.
Op zichzelf ben ik daarom geen voorstander van een absoluut inhaalverbod voor vrachtwagens. Wel zou er veel meer en strenger moeten opgetreden worden tegen vrachtwagenbestuurders die niet reglementair inhalen omdat ze met een veel te klein snelheidsverschil inhalen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen opgelost worden door de maximum toegestane snelheid voor vrachtwagens tijdens het inhalen te verhogen van 90 tot 100 km/h.
Met mijn bootaanhangwagen reed ik op de autosnelwegen nooit sneller dan 80 km/h. Zo konden de vrachtwagenbestuurders me vlot inhalen, waarbij ik hen een (illegaal) grootlichtsignaal gaf zodra de achterkant van de vrachtwagen voorbij de voorkant van mijn wagen was, zodat ze zo snel mogelijk weer rechts konden invoegen. Als er eens een vrachtwagenbestuurder achter mij had moeten vertragen tot 80 km/h omdat hij niet onmiddellijk kon inhalen, dan vertraagde ik tot 70 km/h terwijl hij me inhaalde. Maar een dergelijke solidariteit in het belang van een vlot verloop van het verkeer in zijn geheel is onder vrachtwagenbestuurders uiteraard vrijwel onbestaande.
Als ze allemaal voor een andere job gaan kiezen gaan we wel niet meer aan onze producten raken.
Geen nood: dan komen er wel bedrijven en chauffeurs uit de voormalige Oostbloklanden het goedkoper doen.
Waarom ben je eigenlijk zo'n fan van extreem hoge snelheden?
Wat beschouw jij als extreem hoge snelheden?
Voor mij zijn dat snelheden van 250 km/h en meer. Daar ben ik geen fan van. Rijden tegen dergelijke snelheden is al gauw vermoeiend vanwege de hoge concentratie die het vergt, en het brandstofverbruik en de bandenslijtage worden dan exorbitant hoog. Maar ik vind het wel goed dat het op vele plaatsen op de Duitse autosnelwegen mag: "Freie Fahrt für freie Bürger", het vooruitkomen niet afremmen.
Gemoedelijk tegen 180 km/h ligt mij beter. Tegenover 120 km/h is de kans op concentratieverlies veel geringer, en vooral op langere trajecten verkort de totale reisduur. Allebei factoren die de veiligheid ten goede komen.