Auteur Topic: Vrachtwagens mogen terug inhalen, ... of toch niet ?  (gelezen 7420 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Vrachtwagens mogen terug inhalen, ... of toch niet ?
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 05 maart 2009 - 23:17:24 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 03:03:44 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 00:38:43 »
Bepaalde bestuurders lang genoeg pesten... kan men zoiets wel noemen... en de gevolgen.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 10:56:25 »
Gisterenavond om 20.00u, geen kat op baan (behalve ik dan). Weer een flits gehad op de A19 in Zedelgem.
Hoeveel zal het deze keer weer zijn ???
Telkens ik buiten kom bijna met diene aanhangwagen is het prijs alleen maar omdat het kenteken een ander kleurke heeft.
Moest ik doen zoals velen en gewoon niet laten keuren, extra laten verzekeren, inschrijven zoals het hoort, zou er geen haan naar kraaien wanneer ik 110km/u rij op een verlaten snelweg.
Een eigen zaak beginnen zeggen ze dan, de economie draaiende houden, niet bij de pakken blijven zitten met de crisis, ...
Kzou het beter wel doen want werken kost meer dan thuiszitten. >:(

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 13:21:35 »
Citaat van: Stefto
Een paar kilometertjes tegen 90km meerijden is echt niet zo erg. Zij moeten het al een hele dag doen hé.

Ik daarentegen vind dat zeer erg.

Voor één vrachtwagenbestuurder, die niet tegen 89 km/h achter zijn voorligger wil blijven rijden, maar een kwartier en drie dorpen nodig heeft om zijn voorligger in te halen tegen 91 km/h (= 2 km/h sneller), moeten honderden achteropkomende bestuurders van personenwagens en bestelwagens hun snelheid met maar liefst 30 km/h (van 120 naar 90 km/h) verminderen.

Vanwege het accordeoneffect kan een dergelijke vrachtwagenbestuurder kilometers achter hem monsterfiles creëren.

Het achteropkomend verkeer massaal ophouden door in te halen met amper 2 km/h snelheidsverschil is ronduit bijzonder ascociaal, en zou zeer zwaar moeten bestraft worden. Het is een symptoom van de "ikke, en de rest kan stikke" mentaliteit die de samenleving alsmaar meer naar de knoppen helpt.

Dat vrachtwagenbestuurders een hele dag maar tegen ongeveer 90 km/h kunnen rijden, is eigen aan de job waarvoor ze gekozen hebben, en die ze kunnen verlaten als ze willen.

Jozef,

Ik lees je bericht met gemengde gevoelens.
Inhalen met lange duur is idd. verboden en onnodig hinderlijk. Moet men daarom een zulk drastisch inhaalverbod instellen? Het voorbeeld van bibi zegt toch genoeg. Vele cauffeurs worden gegijzeld (63km/u en niet mogen inhalen!!!???) door die stupiede regel.

Als ze allemaal voor een andere job gaan kiezen gaan we wel niet meer aan onze producten raken.

Waarom ben je eigenlijk zo'n fan van extreem hoge snelheden?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 maart 2009 - 13:23:45 door Stefto »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 15:16:35 »
Inhalen met lange duur is idd. verboden en onnodig hinderlijk. Moet men daarom een zulk drastisch inhaalverbod instellen? Het voorbeeld van bibi zegt toch genoeg. Vele cauffeurs worden gegijzeld (63km/u en niet mogen inhalen!!!???) door die stupiede regel.

In het voorbeeld van bibi585 is er inderdaad wat verkeerd gelopen, en dan in de eerste plaats niet door toedoen van de overheid, doch door de schuld van de bestuurder die een overtreding beging, aangezien hij trager dan de verplichte minimum snelheid van 70 km/h op de autosnelwegen reed.

Maar zelfs als die bestuurder tegen 70 km/h gereden had, is het inderdaad onaanvaardbaar dat al de achteropkomende vrachtwagens daardoor ook niet sneller dan 70 km/h zouden kunnen rijden hebben.

Men kan zich trouwens nog een ergere situatie voorstellen: als op een autosnelweg een voertuig tot aan de volgende afrit afgesleept wordt met een noodkoppeling, bedraagt de maximum toegestane snelheid 25 km/h.

Op zichzelf ben ik daarom geen voorstander van een absoluut inhaalverbod voor vrachtwagens. Wel zou er veel meer en strenger moeten opgetreden worden tegen vrachtwagenbestuurders die niet reglementair inhalen omdat ze met een veel te klein snelheidsverschil inhalen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen opgelost worden door de maximum toegestane snelheid voor vrachtwagens tijdens het inhalen te verhogen van 90 tot 100 km/h.

Met mijn bootaanhangwagen reed ik op de autosnelwegen nooit sneller dan 80 km/h. Zo konden de vrachtwagenbestuurders me vlot inhalen, waarbij ik hen een (illegaal) grootlichtsignaal gaf zodra de achterkant van de vrachtwagen voorbij de voorkant van mijn wagen was, zodat ze zo snel mogelijk weer rechts konden invoegen. Als er eens een vrachtwagenbestuurder achter mij had moeten vertragen tot 80 km/h omdat hij niet onmiddellijk kon inhalen, dan vertraagde ik tot 70 km/h terwijl hij me inhaalde. Maar een dergelijke solidariteit in het belang van een vlot verloop van het verkeer in zijn geheel is onder vrachtwagenbestuurders uiteraard vrijwel onbestaande.

Citaat
Als ze allemaal voor een andere job gaan kiezen gaan we wel niet meer aan onze producten raken.

Geen nood: dan komen er wel bedrijven en chauffeurs uit de voormalige Oostbloklanden het goedkoper doen.

Citaat
Waarom ben je eigenlijk zo'n fan van extreem hoge snelheden?

Wat beschouw jij als extreem hoge snelheden?

Voor mij zijn dat snelheden van 250 km/h en meer. Daar ben ik geen fan van. Rijden tegen dergelijke snelheden is al gauw vermoeiend vanwege de hoge concentratie die het vergt, en het brandstofverbruik en de bandenslijtage worden dan exorbitant hoog. Maar ik vind het wel goed dat het op vele plaatsen op de Duitse autosnelwegen mag: "Freie Fahrt für freie Bürger", het vooruitkomen niet afremmen.

Gemoedelijk tegen 180 km/h ligt mij beter. Tegenover 120 km/h is de kans op concentratieverlies veel geringer, en vooral op langere trajecten verkort de totale reisduur. Allebei factoren die de veiligheid ten goede komen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 15:41:32 »
Ik onthoud dat je ook geen voorstander bent van een algemeen inhaalverbod. Goed zo.

Voor mij zijn dat snelheden van 250 km/h en meer. Daar ben ik geen fan van. Rijden tegen dergelijke snelheden is al gauw vermoeiend vanwege de hoge concentratie die het vergt, en het brandstofverbruik en de bandenslijtage worden dan exorbitant hoog. Maar ik vind het wel goed dat het op vele plaatsen op de Duitse autosnelwegen mag: "Freie Fahrt für freie Bürger", het vooruitkomen niet afremmen.

Gemoedelijk tegen 180 km/h ligt mij beter. Tegenover 120 km/h is de kans op concentratieverlies veel geringer, en vooral op langere trajecten verkort de totale reisduur. Allebei factoren die de veiligheid ten goede komen.

Voor mij is 120km/u ruim voldoende. Als ik er niet mee zou storen zou ik meestal zelfs iets minder rijden. (mijn wilde jaren zijn al even voorbij, totaal geen behoefte meer aan hoge snelheden)
Ik begrijp dat je op lange afstanden graag wat sneller wil rijden. Zoals je zelf al vermeldde is dat wel niet zo goed voor je portemonee en voor het milieu. Het snelheidsverschil met het zwaar vervoer wordt ook te groot. Je bent zelf niet voor het algemene inhaalverbod dus als één van die wegreuzen begint in te halen ...
O.a. om deze redenen hoop ik dat men alhier geen hogere snelheden zal toelaten.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 16:12:29 »
Het komt er eigenlijk op neer dat ik met mijn voertuig zonder aanhangwagen gerust kan rijden zoals met een auto, inhalen, 120km/u (en meer in het buitenland) en van het moment dat ik die aanhangwagen mee heb ook moet treintje rijden op de rechterrijstrook.
Moest ik echter, zoals zo vaak gebeurd, gewoon hetzelfde kenteken van mijn voertuig aan de aanhangwagen bevestigen, niet laten keuren, inschrijven en extra verzekeren kan ik geruster de baan op.
Is dit aanzetten tot......?????
Ik begrijp het niet meer. ??? :'(

Ik heb altijd al leren rekening houden met het voertuig waarmee ik reed en m'n rijstijl aanpassen. Is dit tegenwoordig ook al verboden?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 16:42:06 »
mijn wilde jaren zijn al even voorbij

Die van mij nog lang niet; ik behoor nog tot de jonge bejaarden, want ik word in juli nog maar 57, maar mijn vrouw is 20 jaar jonger, en ja, ze is jong en ze wil wat...  ;).

Citaat
Je bent zelf niet voor het algemene inhaalverbod dus als één van die wegreuzen begint in te halen ...

Juist, tegen 180 km/h moet je voortdurend ver vooruit kijken en anticiperen op wat andere bestuurders zouden kunnen gaan doen. Als een Duitse vrachtwagen zijn voorligger nadert, hoef je niet te vertragen. Maar als het een vrachtwagen met een Belgisch of Nederlands kenteken is, heb je gegarandeerd prijs als je niet vertraagt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 18:00:06 »
Het snelheidsverschil met het zwaar vervoer wordt ook te groot. Je bent zelf niet voor het algemene inhaalverbod dus als één van die wegreuzen begint in te halen ...
Wie A zegt moet ook B zeggen.

Bij 180 kmh dat is maar 90 kmh tov een camion hé  ??? 
Dat van die "snelheidsverschillen" op autosnelwegen is eigenlijk verhoudingsgewijs totaal overdreven.
Stefto , denk eens beter na.  ;)

Is dat gevaarlijker als de hogere snelheidsverschillen op een gewone weg met tegenverkeer, gelijkvloerse kruispunten, bepaalde zwakke weggebruikers, onbeschermde middenbermen en zijbermen met obstakels, enz... enz... ?

Overal max 30 kmh dan ? want het snelheidsverschil met een fietser kan dan 60 kmh zijn...  ;)

Die snelwegen zijn nog altijd ontworpen om met veel hogere snelheden te rijden als 120 kmh, en dat in een tijd waar de meeste auto´s bij 30 kmh-impact passief onveiliger waren als nu bij 70 kmh-impact. De actieve veiligheidsreserves zijn ook enorm toegenomen.

Citaat
O.a. om deze redenen hoop ik dat men alhier geen hogere snelheden zal toelaten
Hoezo ? In D mag men ook 120 rijden hoor.

In Oostenrijk had men een proefproject waar dynamisch 160 kmh toegelaten werd, 15% heeft die 160 kmh  benut.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 maart 2009 - 18:04:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 20:08:21 »

Die van mij nog lang niet; ik behoor nog tot de jonge bejaarden, want ik word in juli nog maar 57, maar mijn vrouw is 20 jaar jonger, en ja, ze is jong en ze wil wat...  ;).

Ben je dan nu in de fase dat je een motorfiets wil kopen en zo? ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 06 maart 2009 - 21:41:16 »
Ben je dan nu in de fase dat je een motorfiets wil kopen en zo? ;)

Eerder in de fase van de ouwe bok die nog een groen blaadje lust en de oude schuur die niet meer te blussen valt.  :D

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 07 maart 2009 - 00:50:53 »
Gemoedelijk tegen 180 km/h ligt mij beter.

Voor mij is 120km/u ruim voldoende.
Ik begrijp dat je op lange afstanden graag wat sneller wil rijden. Zoals je zelf al vermeldde is dat wel niet zo goed voor je portemonee en voor het milieu.
goed voor de portemonee en het milieu is enkel in belgie van toepassing
in duitsland rij ik ook aan 180 km/u en mijn wagen verbruikt met airco en lichten minder aan die snelheid dan in belgie aan 120 90 70 km/u
 gemiddeld snelweg verbruik in belgie is 6.3 en in duitsland aan +160 is het -5.8 ltr/100km
meestal zelfs 5.3-5.5
komt daarbij ook nog dat ik dan zelfs een koffer op het dak heb en volgeladen ben (zou toch +2 ltr moeten zijn)

als ze in belgie over milieu willen praten, moeten ze eerst de infrastruktuur aanpassen zodat de auto's minder verbruiken
maar dat is net wat ze niet willen ($$$$$$$$$$$$$$$$$)
better a bad day at sea
than a good day at the office