Auteur Topic: Diesel steeds minder interessant  (gelezen 6841 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Diesel steeds minder interessant
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 10:46:00 »
dus voor de mensen die minder dan ... km rijden is het duurder, dus waarover zagen jullie dan nog
De milieucontext, Sniper    ???
dat komt niet naar voor uit de discutie
Mag ik jou en anderen dan aan de inleidingszin vd topicstarter herinneren:
Citaat van: Michel
Ik ga dit maar bij verkeersbeleid zetten, want normaal gezien ging de 1 jan 2009 de ecotaks ingevoerd worden, om het milieuonvriendelijk accijnsverschil van diesel ten nadele van benzine eens serieus recht te trekken.
Dat een discussie lijkt af te glijden naar enkel "prijs-dit-dat" klopt mss, maar de context is altijd het milieu geweest.
Anders hoef ik geen topics meer op te starten.  :-\

Citaat
ik hoor enkel maar praten over prijzen die onrelijk zijn en oneerlijk zij tov benzinerijders
Van jou heb ik nog geen tegenargument gehoord, benzine is wel goedkoper aan de bron moest ge het vergeten zijn:

Citaat
http://www.petrolfed.be/dutch/docs/samenstelling_maximumprijs_motorbrandstoffen.xls
                                 benzine 95     diesel           
Prijs ex-raffinaderij   0,2479        0,2639

juist, dat is al altijd zo geweest, maar schijnbaar tellen de Europese milieunormen voor Be niet, of zelfs helemaal niet meer omdat ze de hogere verkeerstaks voor dieselauto´s afgeschaft hebben, toch raar dat hier geen dieselrijder over klaagt  ;D

Ik heb adhv cijfers toch al duidelijk gemaakt dat het aantal dieselrijders in de loop van 15-20 jaar totaal scheef getrokken is omdat de staat hier niets voor het milieu inbrengt, de verhouding stevent naar 60/40 diesel/benzine-gas af, ipv andersom, m.a.w. er zouden 1,5 miljoen minder dieselpersonenwagens kunnen rondrijden in Be indien ze van het begin af aan die milieunormen gebruikt had om de milieuvriendelijkste brandstoffen te stimuleren.
Dat de staat nu met xx-teveel giftige roetdeeltjes opgescheept zit, die de gemiddelde levensverwachting met x-jaren inkort, heeft ze grotendeels aan zichzelf te danken. Wintersmogalarmen bij weersinversie gaan dat niet veranderen, 1,5 miljoen teveel aan dieselpersonenwagens laat zich niet in 1-2-3 wegwerken die blijven onder die "weersinversiedeksel" rijden, en die paar duizend die met een roetfilter rijden stoten fijnere roetdeeltjes uit, die bij dezelfde hoeveelheid veel giftiger zijn volgens de WHO of Wereldgezondheidsorganisatie.
Citaat
PM2,5 is 2x maal giftiger als PM10 zie opgelegde grenswaarden
http://www.euro.who.int/air/activities/20050222_2?language=German
de kleinere PM 1 tot PM 0,1 zijn navenant nog veel giftiger maar die worden nog niet gemeten... en genormd op giftigheid... ja gezondheid...  ;D >:(  

Citaat
De Europese emissiestandaard is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie van kracht is. De emissiestandaard wordt voortdurend strenger: voertuigen mogen steeds minder schadelijke stoffen in het milieu uitstoten.
Deze Emissienormen of milieurichtlijnen mogen (moeten eigenlijk) - door de EU-landen die het ondertekend hebben - gebruikt worden om de bestuurders financieel aan te zetten - via accijnzen en/of verkeerstaks - als ze een nieuwe of occasiewagen aankopen om met het milieu rekening te houden, en zich niet laten verleiden door verkoperspraatjes en clichés.

Dit laatste zeg ik omdat de gemiddelde afgelegde kms in Be 15.000 km is, en pas vanaf 15.000 km kan in Be een diesel interessanter worden, enkel in totale prijs hé. En we stellen toch al vast dat het niet 50/50 diesel/benzine-gas is maar 60/40 dus 10% heeft zich al sowieso laten misleiden.

Had de Be-staat nu van het begin af (Euro I was 1992 voor pw*) accijnzen zoals in onze buurlanden gehanteerd - of geleidelijk ingebracht - zodat het prijsverschil  nu ca. 20 cent minder zou zijn in het voordeel vd diesel, zodat een diesel pas loonde vanaf 30.000 km of meer, dan had het er al heel wat anders uitgezien, namelijk een veel "gezondere" benzine/diesel-verhouding.
*(voor camions-bussen waren de eerste roetdeeltjes-richlijnen in 1988 !)

Citaat
net als door de groenen wordt er door sommigen hier ook de kaart milieu te pas en te onpas getrokken
Ik heb in mijn vorige post aangetoond dat de groenen helemaal niets gedaan hebben, ik krijg het gevoel dat jij niet goed leest. 
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 maart 2009 - 11:06:18 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 11:05:04 »
Ik heb adhv cijfers toch al duidelijk gemaakt dat het aantal dieselrijders in de loop van 15-20 jaar totaal scheef getrokken is omdat de staat hier niets voor het milieu inbrengt,
ge moet niet ongerust zijn
eens de staat het beetheeft dat ze onder het mom van milieu terug nieuwe inkomsten kunnen krijgen zullen ze dat rap genoeg aanpassen

ik snap eigenlijk niet hoe het komt dat ze het nog niet gedaan hebben

van de meeste belastingen die we in belgie betalen onde de milieu noemer, gaat niet echt veel naar dat 'milieu'
tenzij een gat in de begroting een deel van het milieu is

ik hoor de wetenschappers alleen maar klagen dat ze geen geld krijgen voor deftig onderzoek
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 11:07:38 »

De milieucontext, Sniper    ???
dat komt niet naar voor uit de discutie
Mag ik jou en anderen dan aan de inleidingszin vd topicstarter herinneren:
Citaat van: Michel
Ik ga dit maar bij verkeersbeleid zetten, want normaal gezien ging de 1 jan 2009 de ecotaks ingevoerd worden, om het milieuonvriendelijk accijnsverschil van diesel ten nadele van benzine eens serieus recht te trekken.
Dat een discussie lijkt af te glijden naar enkel "prijs-dit-dat" klopt mss, maar de context is altijd het milieu geweest.
Anders hoef ik geen topics meer op te starten.  :-\
ge moet het voor mij niet laten
maar dus was het al in de eerste post om het geld te doen ;)
better a bad day at sea

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 11:19:05 »
Ik heb adhv cijfers toch al duidelijk gemaakt dat het aantal dieselrijders in de loop van 15-20 jaar totaal scheef getrokken is omdat de staat hier niets voor het milieu inbrengt,
ge moet niet ongerust zijn
Ik zal in uw taal proberen te antwoorden:  ;)

ik niet zoveel, maar de jongere generatie en kinderen die nog wat meer vergiftigd wordt, vooral diegene met asthma en longproblemen  ;D
De dodelijkste kanker van allemaal - longkanker - komt niet alleen van ´t roken hoor, Sniper.
Vindt gij het normaal dat altijd maar meer mensen sterven aan kankers e.d. waar ook de fijne roetdeeltjes van verbrande diesel direct mee verband hebben ?
Citaat
... onder het mom...
Ik denk dat hier maar weinig mom is, of ademt gij graag nog meer zwevende giftige roetdeeltjes in ?
Citaat
ik snap eigenlijk niet hoe het komt dat ze het nog niet gedaan hebben
Ik wel, omdat ze het niet geregeld krijgen (in kunststaat Be niets nieuws) of uit laksheid, of om de vergrijzing tegen te gaan, of eerder stervende mensen behoeven minder pensioen hé.  ;D

Citaat
ik hoor de wetenschappers alleen maar klagen dat ze geen geld krijgen voor deftig onderzoek
Die onderzoeken op giftige roetdeeltjes zijn al lang gedaan, Sniper.
Ik raad eens aan ze te lezen.  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 11:23:38 »
ge moet het voor mij niet laten
maar dus was het al in de eerste post om het geld te doen ;)
énkel in verband met het milieu zoals ge zelf heel dik in ´t vet gezet hebt.

Maar dat begrijpt ge niet zeker  ???
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 12:55:36 »
Citaat
Die onderzoeken op giftige roetdeeltjes zijn al lang gedaan, Sniper.
Ik raad eens aan ze te lezen.  ;)
onderzoek naar roetdeeltjes is er al genoeg

onderzoek naar duurzame oplossingen is er niet (genoeg)

windmolens zijn niet duurzaam genoeg
windmolens zullen trouwens binnen niet te veel jaren voor voldoende vervuiling zorgen als ze vervangen moeten worden
of denk je dat die dingen gebouwd zijn met afbreekbare materialen (zoals polyester ed)

astma ed zijn het gevolg van de 'verpropering' van onze maatschappij
onze kinderen worden zo proper opgevoed dat ze niet meer weerbaar zijn

kijk maar in de meest vervuilde landen (india,...)
daar heeft men niet veel last van die 'te proper'-ziektes

maar je hebt gelijk in die zin
de enige mensen die ik ken die gestorven zijn aan longkanker waren niet rokers
dus het moet ook van ergens anders kunnen komen
hoewel in belgie nog steeds word vastgehouden aan de redenering dat longkanker van roken komt
better a bad day at sea

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 13:10:10 »
kijk maar in de meest vervuilde landen (india,...)
daar heeft men niet veel last van die 'te proper'-ziektes

Daar rijden ook veel minder diesels rond !

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 13:27:06 »
Blij dat ons 2 diesels dus nog steeds winstgevend zijn. ;)
-Corolla 24 maand 80.000km
-Vivaro 10 maand 30.000km
Beiden +/- 90% autosnelweg. :D
Daar zegt ook niemand iets van hé, bij zulke kms is de diesel in het voordeel, zelfs bij milieuvriendelijkere accijnsen en taksen die in bepaalde buurlanden gelden is 30-35000 km/jaar een randgeval. 

Wij hebben ook een diesel Euro 2  :-\ met ca. 35.000 km/jaar Bj 1999 , ook meestal vlotte wegen en autosnelweg;
die we* wel nooit gekocht hadden (*auto vd vrouw) moesten de Belgische accijnzen/taks niet zo fel nadelig zijn voor een milieuvriendelijkere (toen al) Benzine Euro 3-norm.

- - - - - - - - - - -

Moesten we in D gewoond hebben hadden we alleszins een benzine genomen, omwille van het *verkeerstaksnadeel voor de diesel én de duurdere diesel (soms was de diesel zelfs even duur als de 95-benzine).
*even uitrekenen nieuwe D-kfz-steuer voor 2009:
verkeerstaks Euro 2 diesel 2000 cc : 575 €/jaar
verkeerstaks Euro 3 benzine 2000 cc: 215 €/jaar (daarenboven waren de eerste 2 jaren verkeerstaksvrij bij aankoop)

Diegenen die nu in **D hun auto ingeschreven hebben mogen met ca. 90 % vd diesels zonder roetfilter de centra van bepaalde steden -of straten- niet meer in, zelfs kleinere steden gaan een milieuzone in hun stadskern aanvragen, die wettelijke stedelijke fijnstofzones gaan dit jaar en de volgende allemaal van kracht worden.

**Voorlopig nog niet voor buitenlandse nummerplaten, mijn vrouw heeft persoonlijk navraag gedaan bij de bevoegde ambtenaren;
in het begin-ontwerp wilden ze het wel ook voor buitenlandse nr-platen verplichten maar dat is blijkbaar teruggefloten door de EU..., sommige sites -zelfs ADAC- spreken nog altijd van ook voor toeristen verplicht...

Hier refs ook met de lijsten van de steden, met hun specifieke zones, waar naargelang kleur Feinstaubplakette bepaalde auto´s nog mogen:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Umweltplakette#Umweltzonen_in_Deutschland 
de kleuren spreken voor zich.

Info:
http://www.adac.de/Auto_Motorrad/Umwelt/umweltzonen_plaketten/   plakette naargelang auto
http://gis.uba.de/website/umweltzonen/index.htm   kaart (land te selecteren)

Met benzines Euro 1-2 tot 20 jaar oud  ;) mét geregelde katalysator krijg ik nog altijd de milieuvriendelijkste groene Feinstaubplakette, met diesels zonder roetfilter krijgt men hoogstens het gele vignet indien Euro 4, meestal de rode zelfs bij Euro 2-3, Bij Euro 1 diesels zelfs geen plakette...
Moderne diesels Euro 4-5 mét roetfilter krijgen pas de groene plakette.
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 maart 2009 - 14:01:32 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 22:50:37 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 02:59:08 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 23:34:47 »
Ik lees ook dat er sprake is om de LPG-premie terug in te voeren, (500€ als je een LPG installatie laat plaatsen).
Waarom schaffen ze die extra wegentaks op de LPG niet af?
Idd ergens onbegrijpelijk, maar je mag zeker niet vergeten dat er helemaal geen accijnzen zijn op LPG en dus meestal goedkoper zijn als in bepaalde buurlanden, wat heb je liever ?  ;)
http://www.petrolfed.be/dutch/docs/samenstelling_maximumprijs_motorbrandstoffen.xls

huidige offic. prijzen:
LPG:
vb D: 62,6 Eurocent doorsneeprijs   http://www.gas-tankstellen.de/main.php?language=de_DE
vb Be: 43,7 Eurocent max-prijs  http://brandstofprijzen.be/

Benzine 95:       http://benzinpreis.de/statistik.phtml           
D: 1,176  Euro
Be: 1,233 Euro

Diesel:
D:  0,987 €
Be: 0,961 €
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 maart 2009 - 23:41:52 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 23:41:41 »
Ik lees ook dat er sprake is om de LPG-premie terug in te voeren, (500€ als je een LPG installatie laat plaatsen).
Waarom schaffen ze die extra wegentaks op de LPG niet af?

Die LPG-premie is eenmalig, de bijkomende verkeersbelasting voor LPG jaarlijks.

Deze laatste bedraagt momenteel 208,20 Euro voor een fiskaal vermogen van 14 PK en meer.

Vanaf het derde jaar is het dus voor de overheid al winstgevender om een eenmalige premie van 500 Euro te geven en 208,20 Euro per jaar te blijven incasseren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 23:45:53 »
Zover ik weet is die bijkomende verkeersbelasting een vervanging voor de accijnzen op LPG. In België zitten op LPG zeer weinig accijnzen waardoor het goedkoper is dan in alle omringende landen !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 23:50:05 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 02:58:51 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 23:57:46 »
Zover ik weet is die bijkomende verkeersbelasting een vervanging voor de accijnzen op LPG. In België zitten op LPG zeer weinig accijnzen waardoor het goedkoper is dan in alle omringende landen !
idd, er zit zelfs geen of 0,0 accijnzen op; enkel distributiemarge en BTW volgens: (stond in mijn vorige post)

http://brandstofprijzen.be/ klik op >Links< dan onderaan <samenstelling maximum prijs<, of open direct:

« Laatst bewerkt op: donderdag 12 maart 2009 - 00:02:07 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 12 maart 2009 - 00:08:10 »
Zover ik weet is die bijkomende verkeersbelasting een vervanging voor de accijnzen op LPG.

Dat klopt.

Daardoor hebben ze het rijden op LPG dus duurder gemaakt voor wie weinig kilometers aflegt en goedkoper voor wie veel kilometers aflegt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."