Auteur Topic: Remsporen, gereden snelheid  (gelezen 9117 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Remsporen, gereden snelheid
« Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 12:39:09 »
Volgend ongeval deed me vragen stellen:


Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Volgens tabellen betekent dergelijk remspoor dat de Golf een snelheid van 120 km/u haalde.

Het lijkt me nogal sterk om snelheden te gaan bepalen adhv remsporen, en daarbij de grip van het rubber van de banden, het wegoppervlak en de oneffenheden buiten tel te laten.

Hoe worden in zo een omstandigheden snelheden bepaald?  Nattevingerwerk?  Tabellen?  Gemiddelden?

Want zo vond ik bv een link over remafstanden die stelde dat je bij een goede remwerking aan 90 km/u 45 meter remafstand nodig hebt.  Ikzelf heb mijn wagen gemeten op 41 meter remafstand bij +6°C vanaf 100 km/u, gemeten met een daarvoor ontworpen meeteenheid.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 00:19:51 door jozef »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Remsporen, gereden snelheid
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 12:45:12 »
De banden zijn in dit geval gekend, ook de staat van de banden, het gebruikte wegdek en de staat ervan. Het moet toch mogelijk zijn om met deze parameters tot een redelijke schatting te komen. Er zal daar wel altijd een fout op zitten. Het zou interessant zijn te weten hoe groot deze fout is.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

  • Gast
Re: Remsporen, gereden snelheid
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 13:02:25 »
In dit geval heeft een band overigens 71 meter remspoor gelegd, maar de andere band maar een 40-tal omdat deze weg invers ligt en men de waterafvoer in het midden van de rijbaan heeft geplaatst.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Remsporen, gereden snelheid
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 14:36:08 »
Idd, zeer moeilijk in te schatten of te berekenen, zeker als er 2 verschillende remsporen zijn.
Moest de auto gelijkmatig afgeremd hebben waren beide theoretische remsporen ca x-korter geweest, de gemiddelde remvertraging x-hoger, en de impactsnelheid navenant minder, eveneens kan men dan ook op een lagere beginsnelheid uitkomen.
Als we dan het gemiddelde van de 2 remsporen nemen komen we bij 56 m bvb. (71 + 41)/2

Dat was het theoretische totale remspoor 71 m neem ik aan, hoeveel was de geschatte impactsnelheid ?
Want zonder impact was de remweg x-meter méér tot stilstand...

Citaat van: wooter
Volgens tabellen betekent dergelijk remspoor dat de Golf een snelheid van 120 km/u haalde.

Dat zal er niet ver vanaf zitten, ttz als voor de Golf een gemiddelde remvertraging van ca 7.5 tot 8 m/sec² aangenomen werd:

Ik heb een berekening gemaakt adhv deze link:
http://www.kfz.net/sicherheit/anhalteweg/

ingegeven waardes:
120 kmh snelheid
(1 sec reactietijd)
7.8 m/sec² gemiddelde remvertraging  (punt nemen, niet komma)
100 m hindernisafstand als vb.
resultaat:
Bremsweg: 71,23 meter  (de theoretische remweg) blijft hier steeds hetzelfde ook als er geen impact is.
Impactsnelheid: 30,36 kmh.

Nu zou men een averechtse berekening moeten vinden, waar men de impactsnelheid ingeeft en een gemiddelde remweg, en zo naar een beginsnelheid komt.

Ik neem aan dat men de impactsnelheid schat adhv de schade/richting impact/plaats/ aard vtgn enz..., dan het remspoor met nog een paar andere parameters eigen aan de auto, het wegdek, enz.. voor de geschatte gemiddelde remvertraging te bepalen;
deze bepaalde -geschatte- parameters ingeeft in een vaste tabel of tabelberekening en dan de waarde afleest met plusminus een vaste xx-tolerantie.



Als ik deze foto zo zie schat ik pi x duim  ;) een impactsnelheid die ca. 50-60 kmh is...
De hindernisafstand zal navenant korter gelegen hebben bij het begin vh remspoor, als men de andere waardes niet anders inschat.
(of + reactietijd korter bij de totale geschatte remweg (Anhalteweg)
nog eens rekenen: bij 90 meter hindernisafstand kom ik bij een impactsnelheid van 54,25 kmh uit.
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 maart 2009 - 15:21:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Remsporen, gereden snelheid
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 17:00:55 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Remsporen, gereden snelheid
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 17:20:21 »
Lijkt een bebouwde kom -max 50 kmh- en ik zie daar ook een zebrapad.

Waar halen ze het te racen of zo misdadig snel te rijden  :o  vermoedelijk > 120 kmh in een bbk ?  >:( 

Mss omdat de flitsers vooral op de autosnelweg staan, waar zo´n snelheid meestal totaal ongevaarlijk is, maar de pakkans veel hoger is ?  ??? :-X

In D gaan zulke typetjes hun auto´s op de Autobahn eens uittesten, en gewoon rechtdoor langs mekaar eens "racen" , en na een paar maal uitgeraasd zijn...
Het is eruit.  :-\
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 maart 2009 - 17:31:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Remsporen, gereden snelheid
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 17:25:01 »
Het probleem met die weg is dat hier doorgaand verkeer in de mix is met een uit de kluiten gewassen lintbebouwing + aanpalende wijken.  Waarvan de Golf kwam is evenwel even geen drukke bebouwing en gaat het gaspedaal er vaak dieper in omdat je optisch uit het centrum rijdt.

Dit gezegd zijnde is 50 km/u gevoelsmatig daar vaak een trage snelheid, wat je niet hebt een kilometer terug waar wel een gevoel van dorpscentrum is.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Remsporen, gereden snelheid
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 17:25:50 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Remsporen, gereden snelheid
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 11 maart 2009 - 17:53:25 »
Iets gehoord van de andere slachtoffers ?

Ik hoorde iets van een bijzitter die nauwelijks wat had, maar wanneer ik het artikel bekijk is er geen sprake van een bijzitter in de Golf, dus ik denk dat die informatie al wat vervormd is aangekomen.

 
Citaat
In het aangereden voertuig liepen de bestuurder en een passagier lichte verwondingen op.
De inzittenden van de andere wagen schijnen veel geluk te hebben gehad, ik vermoed dat die Ford Mondeo ? niet dwars in de deuren getroffen is...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Remsporen, gereden snelheid
« Reactie #9 Gepost op: maandag 16 maart 2009 - 21:28:48 »
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.