Auteur Topic: Fietsverlichting die te fel is  (gelezen 1834 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Fietsverlichting die te fel is
« Gepost op: vrijdag 20 maart 2009 - 00:13:59 »
Straks was ik aan het wandelen op een landweggetje, ik zag ineens van vele honderden meters ver een enorm fel licht op me af komen waardoor ik moest wegkijken. Pas toen de bestuurder vlak bij was kon ik eindelijk zien met wat voor voertuig hij reed: een fiets (een amateur-wielrenner).
Ik heb die gast er maar al schreeuwende (hij reed te snel om er normaal tegen te kunnen praten) op gewezen dat zijn licht verblindt, hopelijk gaat hij zelf eens naar zijn eigen lampje kijken van voren. Niet alleen is dit verblindende effect uiterst hinderlijk voor de overige weggebruikers, ook zou het nog wel eens gevaarlijk kunnen zijn voor de gebruiker zelf aangezien het moeilijk is zo'n gast te ontwijken wanneer je hem niet kan zien.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 maart 2009 - 00:30:16 door BBB »

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Fietsverlichting die te fel is
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009 - 11:51:56 »
Ben blij DAT hij licht heeft. Je wil ze de kost niet geven die zonder licht wielerterroristje spelen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Fietsverlichting die te fel is
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009 - 12:35:07 »

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Fietsverlichting die te fel is
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009 - 17:58:29 »
Lampje wat lager richten, probleem opgelost. Terloops zijn alle lichten verblindend als je er in kijkt, en dat heb je gedaan in een poging te onderscheiden welk voertuig het was.
Dat snap ik. Het probleem lijkt mij vooral dat de fietsers niet gewend zijn om met zulke felle lichten om te gaan. Bij een auto wordt dit periodiek goed afgesteld of als ik het mij goed herinner zelfs automatisch geregeld door een chipje in die auto, de automobilist kan er gelukkig weinig aan verprutsen tenzij er sprake is van kwade wil of een defect.
Bij een fiets hoeft er maar een stoot plaats te vinden en het staat verkeerd. De lichten die fietsers vroeger tot hun beschikking hadden waren eerder te dof dan te fel, met die LEDjes is dat veranderd.