Ik zou wat extra input willen geven rond straatverlichting en andere signalisatie rond de weg. In België hebben we historisch zeer veel verlichting langs de wegen en zijn de rijstroken aangeduid met reflectoren, al dan niet reflecterende lijnen, reflectoren in het midden, ... Er zijn echter meer geavanceerde systemen beschikbaar.
Zo bestaat er led-verlichting die men in het wegdek kan inbouwen waarmee rijstroken kunnen aangeduid worden. Het is zelfs mogelijk om deze dynamisch aan en uit te schakelen. Op die manier kunnen ze gebruikt worden om rijstroken te openen te sluiten, tot het volledig herverdelen van rijstroken naar aanleiding van een ongeval. Ik heb het hier dus niet over LED-matrix borden boven de weg, maar verlichting in het wegdek. Men experimenteert zelfs met lasers om bepaalde zaken aan te geven (bv. fietspaden).
De verlichting van de wegen zelf kan ook efficiënter. Lampen kunnen ingeschakeld worden wanneer er auto's in de buurt zijn, op die manier wordt er een soort van lichtbubbel gecreëerd rond een voertuig. Misschien is het nog beter om niet of traag bewegend voertuigen 's nachts te detecteren en daar dan de verlichting aan te schakelen. Een donker voertuig op de snelweg dat panne heeft zal zo wel opvallen. Men weet immers, als de lichten aan zijn is het opletten. Combineer dit met de hierboven beschreven LED's en je kan de rijstroken uitzetten, omleiden, ...
Deze technologie is indertijd nog op tafel gelegd bij het ontwerp van de Oosterweelverbinding maar is toen weggelachen.
We moeten dus wat verder denken dan de klassieke reflector en verlichtingspaal. Er zijn ondertussen fantastische technologieën beschikbaar, maar ze worden helaas nog te weinig toegepast. Hier in België zie ik ze alvast niet snel toegepast worden.