Auteur Topic: Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts  (gelezen 13928 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts
« Reactie #30 Gepost op: zondag 29 maart 2009 - 09:11:07 »
De redenering van touring is dat de weggebruikers zouden beseffen dat vvr niet kan op brede wegen tov kleine zijstraatjes op wegen met 70 km uur.

De bestuurders beseffen dit NIET, ze zijn gewoon te lui om vvr te verlenen en dit op wegen van ALLE snelheden.
Misschien is 99% lichtjes overdreven, alhoewel we zijn ons gaan opstellen aan een vvr in Vlaanderen in de bbk dus 50 km uur om te zien hoeveel bestuurders vvr verlenen en hebben vastgesteld dat in één uur tijd geen enkele bestuurder vvr verleende.
 
Een vvr regeling is inderdaad niet aangeraden op wegen waar meer dan 50 gereden mag worden.

MAAR HET IS NIET AAN DE WEGGEBRUIKER OM ZOMAAR DE VVR TE NEGEREN( ik bedoel dan niet verlenen aan de van rechts komende bestuurder)
ALS ER PROBLEMEN ZIJN MOET DE WEGBEHEERDER DIE OPLOSSEN.
Michel spreekt over pakken tov een vrachtwagen, mijn probleem is niet dat men zijn voorrang niet neemt maar wel dat die vrachtwagen zijn voorrang niet verleent.
Als de vvr van toepassing is verleen je ALTIJD voorrang aan de van rechts komende bestuurder  (ABSOLUTE VVR).
Een regeling is een regeling, zo is dat in het buitenland ook.
En als de bussen van de lijn inderdaad aan elk zijstraatje voorrang zouden verlenen zoals het hoort en dit zou storend werken voor hun uurregeling dan had de lijn allang klacht moeten indienen bij de wegbeheerder ipv de bestuurder zelf te laten beslissen  om de regels te negeren.

VVR is VVR er zijn nu twee mogelijheden   - afschaffen of perfect toepassen
Als men de vvr laat bestaan binnen bbk MOET die gerespecteerd worden.

En ik spreek niet over het feit dat je u voor de anderen moet ingooien.
Het zijn vooral die anderen die niet vertragen en geen vvr verlenen die streng moeten aangepakt worden
Ik verleen ALTIJD VVR, ook als ik op die brede baan rijd met achter mij een hoop zotten die bijna op mijn achterbank zitten.
En dat Jozef op een volledig aanvaardbare manier gebruik heeft gemaakt van zijn voorrang tov die mevrouw met de fiets kan ik hem zeker niet kwalijk nemen.
Ze moesten die vrouw gewoon onmiddelijk een boete maken voor het niet respecteren van de geldende voorrangsregel dan zou ze wel minder noten op haar zang hebben.

Ik kan Michel zijn redenering niet volgen dat iedereen dit doet voor de veiligheid???????????
Ik denk dat hij op een andere golflengte zit, hij spreekt vooral over nemen en niet nemen.
Daar heb ik geen woord over geschreven.
Ik spreek alleen over diegenen die de voorrang niet verlenen en volgens Michel aan de wettelijke snelheidblijven rijden.
Wat is de wettelijke snelheid?  Als er 70 staat tegen 70 over een kruispunt scheuren waar je voorrang moet verlenen???
DIT KAN ECHT NIET
De belangrijkste regel is dat je je snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden.
Zal eens opzoeken wat de straffen in het buitenland zijn voor niet verlenen van voorrang.
De overheid MOET er voor zorgen dat op elk kruispunt een gepaste regeling is en ondertussen houden we ons aan de wegcode.
Als ik bij jou een gezelschapspel zou komen spelen en ik zou mijn eigen regels toepassen dan vraag ik mij af hoelang het spel zou duren.
« Laatst bewerkt op: zondag 29 maart 2009 - 10:22:55 door mazda »

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts
« Reactie #31 Gepost op: zondag 29 maart 2009 - 10:26:00 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts
« Reactie #32 Gepost op: zondag 29 maart 2009 - 12:01:08 »
Ik kan Michel zijn redenering niet volgen dat iedereen dit doet voor de veiligheid???????????
Iédereen / dé veiligheid ? waar schreef ik dat  ???
ik schreef toch:
Citaat van: Michel
Hoezo belachelijk, het is niet meer als logisch, de meesten doen het toch ook uit eigen veiligheid.
Ik probeer dus jouw "belachelijk" te relativeren en de "andere kant vd vvr" ook te bekijken, want men is niet verplicht zijn vvr te nemen, men mag er ook aan verzaken als men twijfels heeft aan diegene die van links komt wel zijn voorrangsverplichting naleeft of kent; dat is toch eigenlijk het probleem van de vvr, dat er zich weinig aan houden, zoals je zelf in cijfers uitdrukt.

Citaat
Ik denk dat hij op een andere golflengte zit, hij spreekt vooral over nemen en niet nemen.
Daar heb ik geen woord over geschreven.
Dat klopt, maar ik wou de algemene vvr-regel meer nuanceren "waarom" die vvr niet werkt of te weinig draagvlak heeft.

Jozef, heeft het nadien ook toegelicht als een ouderwetse regel van de 60-jaren toen er weinig auto´s reden, en toen de kptn veel overzichtelijker waren als nu.
Met het veel drukkere verkeer van tegenwoordig is die regel voorbijgestreefd, en werkt trouwens niet als er meer als 2 auto´s ongeveer gelijktijdig een kp-vvr naderen.

Ik zit idd wat op een andere golflengte.  :)
« Laatst bewerkt op: zondag 29 maart 2009 - 12:02:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts
« Reactie #33 Gepost op: zondag 29 maart 2009 - 17:23:15 »
Citaat van: mazda
Zal eens opzoeken wat de straffen in het buitenland zijn voor niet verlenen van voorrang.

Voor Duitsland vind je ze onderaan op deze pagina.

In Duitsland moet je als voorrangsplichtige aangeven dat je ook daadwerkelijk voorrang gaat verlenen door tijdig je snelheid te matigen. Dus niet pas op het laatste nippertje vol in de remmen gaan, want dat is al een overtreding (het is die eerste boete van 10 Euro in het tabelletje).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts
« Reactie #34 Gepost op: zondag 29 maart 2009 - 17:27:25 »
Ja Michel inderdaad je hebt geschreven uit eigen veiligheid, ik heb dit in mijn opwinding verkeerd overgenomen.

Maar uit eigen veiligheid kan je best uw vvr niet nemen.
Maar uit diezelfde eigen veiligheid kan je wel best vvr verlenen.

Nogmaals excuses voor het foute citaat.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts
« Reactie #35 Gepost op: zondag 29 maart 2009 - 17:56:31 »
Maar uit eigen veiligheid kan je best uw vvr niet nemen.
Maar uit diezelfde eigen veiligheid kan je wel best vvr verlenen.
Idd, goed uitgedrukt.

En zoals ge weet:
als men met 3 bijna tegelijkertijd een T-kp nadert (zo zijn de meeste kpn), en men wil daar links opdraaien laat men het verkeer dat enkel rechtdoor rijdt (horizontaal lijntje van de T ) het best passeren -van beide kanten- voor de vlotheid, dan staat men zijn vvr af aan het verkeer van links omdat men zelf vvr moet geven aan het verkeer van rechts, en men het kp niet mag blokkeren.

Hetzelfde kan natuurlijk ook voorkomen op een + - kruispunt waar men links / rechtdoor (vtg A in vb) wil , voorrang van links zou die dubbele regel "oplossen" :
Citaat
http://www.lab-nederland.nl/Lampe%20Logica/LAB%20LL%20hooddocument.htm
[....

Hiernaast een verkeerssituatie die je veelvuldig kunt tegenkomen. Een gelijkwaardige kruising waar drie voertuigen gelijktijdig deze kruising willen passeren. Volgens de regel "Rechts heeft voorrang" mag eerst voertuig B, daarna voertuig A en als laatste voertuig C. Omdat voertuig A bij het wachten op voertuig B de kruising niet mag blokkeren, moet hij voertuig C eigenlijk voor laten gaan. In de praktijk gebeurt dit maar zelden. Bovendien kan ik me voorstellen dat de combinatie van deze twee regels niet door een ieder direct wordt begrepen.
Onduidelijkheid dus.
-   -    -    -   -    -

Zie hier dezelfde situatie, maar dan met het toepassen van de regel "Links heeft voorrang". Voertuig A moet wel wachten omdat voertuig C voorrang heeft. Dit geeft voertuig B de gelegenheid gelijktijdig met C de kruising te passeren.


....  nog 2 tekeningen > ]
.... > Je ziet dat men vroeger niet nagedacht heeft over de vvr, vvL was namelijk de veel betere oplossing geweest.

Maar nu wijk ik af
  :)
« Laatst bewerkt op: zondag 29 maart 2009 - 18:31:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts
« Reactie #36 Gepost op: zondag 29 maart 2009 - 23:27:39 »
Frankrijk:

La priorité à droite
Quand on pense priorité, c'est la priorité à droite qui vient immédiatement à l'esprit. La règle, connue de tous les usagers de la route, est archi simple : quand deux conducteurs se présentent à une intersection par des voies différentes, celui qui arrive par la gauche doit laisser passer l'autre. Cette règle, qui prévaut lorsque les deux routes sont soumises à la circulation publique, est généralement signalée par un panneau triangulaire sur lequel figure une croix. Mais la présence de ce panneau n'est pas systématique et, en l'absence de toute signalisation, la priorité à droite doit donc être respectée. Ne pas s'y plier vous expose à une amende de 4e classe (135 €) assortie d'un retrait de 4 points et d'une suspension de permis pouvant aller jusqu'à trois ans.

 ( kort samengevat: geen vvr verlenen 135 euro boete en 4 punten kwijt van het rijbewijs met punten eventueel intrekking vh rijbewijs tot 3 jaar)
 

On ne plaisante pas avec le « stop »

Le signal « stop » annule toute priorité à droite. Il impose non seulement de s'arrêter à l'intersection mais aussi de marquer, ostensiblement, un temps d'arrêt à la limite de la chaussée abordée, matérialisée par une bande blanche.

Attention au capot qui dépasse !
Au stop, lors du temps d'arrêt à respecter impérativement, le capot de votre voiture ne doit pas dépasser la ligne blanche. Les forces de l'ordre peuvent considérer que vous êtes sur le point de « griller » le stop et vous infliger une amende de 4e classe (135 €), assortie d'un retrait de 4 points et d'une suspension de permis de trois ans maximum.
(Kort samengevat: volledig stoppen voor de stopstreep, de motorkap mag er niet overkomen.  Boete 135 euro, 4 punten kwijt, max 3 jaar intrekking rijbewijs.) 

Duitsland:

Als Wartepflichtiger an eine bevorrechtigte Straße nicht mit mäßiger Geschwindigkeit herangefahren 10 Euro
  
Vorfahrt nicht beachtet und dadurch einen Vorfahrtberechtigten wesentlich behindert 25 Euro
  
Vorfahrt nicht beachtet und dadurch einen Vorfahrtberechtigten gefährdet 100 Euro
 

( Kort samengevat: Snelheid niet matigen wanneer men voorrang moet verlenen 10 euro

                           Snelheid niet matigen en hinderen 25 euro

                           Snelheid niet matigen en in gevaar brengen 100 euro)

Nederland:
Het openbaar ministerie heeft voor u nog een paar bekeuringen op een rijtje gezet. Voor een totaaloverzicht verwijzen wij u naar de boetedatabase van het Openbaar Ministerie
 
Bumperkleven
 
 145 euro
 
 
Richtingaanwijzer niet gebruiken
 
 30 euro
 
 
Rechts inhalen
 
 95 euro
 
 
Links blijven rijden
 
 95 euro

 

 
Geen voorrang verlenen

---------------------   95 euro


In Frankrijk en Duitsland kan men er echt niet mee lachen als je geen voorrang verleent of kan verlenen.

Hier bij ons stelt men doodleuk vast dat vele bestuurders geen vvr verlenen en dat men misschien toch beter wat bordjes kan plaatsen.

Ik rijd zeer veel in Frankrijk en ook in Wallonie en Brussel, en de voorrangsregels worden daar door bijna alle bestuurders correct opgevolgd.

Het komt natuurlijk wel eens voor dat iemand zich vergist.

Maar als in Vlaanderen op een bepaalde plaats op een uur tijd geen enkele bestuurder vvr verleent kan men niet meer van een vergissing spreken.

 


 
« Laatst bewerkt op: zondag 29 maart 2009 - 23:31:16 door mazda »

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts
« Reactie #37 Gepost op: maandag 30 maart 2009 - 01:08:35 »
Moet je in Frankrijk en Duitsland ook op 1 kilometer afstand 10 keer stoppen voor incidenteel verkeer uit perifere zijstraatjes?

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts
« Reactie #38 Gepost op: maandag 30 maart 2009 - 01:27:48 »
Moet je in Frankrijk en Duitsland ook op 1 kilometer afstand 10 keer stoppen voor incidenteel verkeer uit perifere zijstraatjes?

Nee, tenzij misschien in grotere stadskernen soms.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts
« Reactie #39 Gepost op: maandag 30 maart 2009 - 17:08:50 »
In Frankrijk en Duitsland kan men er echt niet mee lachen als je geen voorrang verleent of kan verlenen.
Ik rijd zeer veel in Frankrijk en ook in Wallonie en Brussel, en de voorrangsregels worden daar door bijna alle bestuurders correct opgevolgd.
Vlaanderen is "het buitenland" niet. Daarnaast is hier praktisch geen controle op voorrangsregels (enkel roodlicht vanuit de hoofdweg door flitspalen).

En hoe ongeloofwaardiger het misbruik van de VVR als snelheidsremmer door de wegbeheerder hoe minder draagvlak van de weggebruiker om daar de vvr op te volgen, foert dus.  ;D .
En die foert kan zich soms vertalen op sommige kpn -binnen de bbk- waar de vvr wel enige reden van bestaan heeft. 

Citaat
Hier bij ons stelt men doodleuk vast dat vele bestuurders geen vvr verlenen en dat men misschien toch beter wat bordjes kan plaatsen.
Meer nuancerend:  bij ons maakt men doodleuk veldwegen evenwaardig met secundaire verbindingswegen waar *100-maal meer verkeer op zit, dit leidt tot burgelijke ongehoorzaamheid; dat komt ervan...
* zou bij ons in´t dorp (ca. 3000 inwoners / 30 boerderijen) ongeveer kunnen kloppen.

Hetzelfde verhaal met ongeloofwaardige vaste zone 30´s, die leiden ook daartoe dat ze algemeen maar door 4 % echt opgevolgd wordt; dat komt ervan... 

Hypothetisch: als ze morgen 80 op de snelweg invoeren voor een af andere drogreden, gaan ook maar 4 % die opvolgen.

Citaat van: Mazda
Maar als in Vlaanderen op een bepaalde plaats op een uur tijd geen enkele bestuurder vvr verleent kan men niet meer van een vergissing spreken.
Ik weet wie zich (bij dit misbruik van vvr) vergist heeft.  ;)    Weggebruikers zijn geen slaafse idioten...
« Laatst bewerkt op: maandag 30 maart 2009 - 17:27:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts
« Reactie #40 Gepost op: maandag 30 maart 2009 - 18:54:54 »
Alle reacties kloppen, die van BBB en die van Michel.

Dit betekent dat in eerste instantie de wegbeheerder er moet voor zorgen dat de voorrangsregels herbekeken worden en aangepast aan de situaties.

Maar ondertussen houden we ons wel aan de wegcode zodat men niet kan stellen dat er geen problemen zijn.

Als wij altijd vvr verlenen zoals het hoort zal men van hogerhand wel merken dat het niet klopt.
Als wij daarentegen ons niet houden aan de voorschriften  en de vvr negeren op bredere wegen  zal de wegbeheerder ervan uitgaan dat er geen problemen zijn met de toepassing van de vvr.

De oplossing voor de vvr is nog niet voor vandaag in Vlaanderen.

AKTIE

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts
« Reactie #41 Gepost op: maandag 30 maart 2009 - 18:58:32 »
Citaat van: BBB
Moet je in Frankrijk en Duitsland ook op 1 kilometer afstand 10 keer stoppen voor incidenteel verkeer uit perifere zijstraatjes?

In Duitsland hangt het, zoals Michel al aangaf, van de plaats af.

Hier in onze streek zijn kruispunten met voorrang van rechts grote uitzonderingen. Aan bijna alle kruispunten is één van beide wegen een voorrangsweg.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts
« Reactie #42 Gepost op: maandag 30 maart 2009 - 19:00:47 »
Citaat van: Michel
Hypothetisch: als ze morgen 80 op de snelweg invoeren voor een af andere drogreden, gaan ook maar 4 % die opvolgen.

Zou dat aantal niet verhogen naarmate de pakkans en het bedrag van de boete verhoogt, Michel?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe borden op gewestwegen met voorrang van rechts
« Reactie #43 Gepost op: maandag 30 maart 2009 - 20:28:30 »
Citaat van: Michel
Hypothetisch: als ze morgen 80 op de snelweg invoeren voor een af andere drogreden, gaan ook maar 4 % die opvolgen.

Zou dat aantal niet verhogen naarmate de pakkans en het bedrag van de boete verhoogt, Michel?
Idd, heel logisch.

Hoe absurder de snelheidsbeperking hoe hoger de pakkans/+ boete moet zijn om deze zoveel mogelijk af te dwingen.

Maar het zal heel slecht zijn voor de veiligheid, want als men de pakkans aldaar sterk verhoogt, zal dat de pakkans op bepaalde veel gevaarlijkere wegen/plaatsen zo minimaliseren, en op bepaalde wegen zal dan helemaal geen controle meer zijn, zodat men daar de verloren tijd vd snelweg weer gaat proberen goed te maken...  :P

Ik zou zeggen hoe groter het draagvlak voor een snelheidslimiet hoe minder controle er eigenlijk nodig is.

D heeft ca. 8000 km aanbevolen snelheid, daar hoeven ze dus niet op snelheid te controleren  ;)
Die snelheidscontroles zetten ze daar dan meer op bepaalde gevaarlijkere Landstrassen en natuurlijk meer in de Ortschaften (bbk).

Voor de geïnteresseerden: verkeersdoden per miljard vtgkilometer direct vergelijk Be - D:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Autobahn#Verkehrssicherheit
Nachfolgende Tabelle zeigt die Todesfälle pro Mrd. Fahrzeugkilometer1 im internationalen Vergleich für das Jahr 2005 [8] [Ref IRTAD]

Land           Autobahn   Alle Straßen   DTV Autobahn   Autobahn (Verkehr %)   Geschwindigkeitsbegrenzung (km/h)   
Belgien            4,8              9,3                 -                         -                                                             120
Deutschland     3,1              7,8             48 710                   31 %                      Richtgeschwindigkeit = 130
2005:
Be-snelweg : 9,3 /4,8 = 1,94 x veiliger als andere wegen qua verkeersdoden
D-autobahn : 7,8 /3,1 = 2,52 x veiliger als andere wegen qua verkeersdoden

*En elk jaar worden de Autobahnen relatief veiliger in direct vergelijk met hun andere wegen (in D toch  ;D).
In Be weet ik niet, men gaat er binnenkort nog meer flitsen of tenminste flitspalen zetten...;
gaan er dan meer mobiele controles naar de bbk ?  :-\
*
Citaat
http://www.focus.de/auto/unterwegs/unfallstatistik-autobahnen-immer-sicherer_aid_318491.html
Gefahrenschwerpunkt Landstraße

Im Vergleich zum Vorjahr nahm die Zahl der Getöteten auf Autobahnen stärker ab als in Ortschaften oder auf Landstraßen. Auf Autobahnen kamen 602 Menschen ums Leben, was einen Rückgang um 6,7 Prozent bedeutet. Auf den Landstraßen waren es 3012 (minus 1,6 Prozent) und auf Straßen in Ortschaften 1335 (3,5 Prozent). Die meisten Todesopfer im Straßenverkehr gibt es nach wie vor auf Landstraßen: 2007 waren es 61 Prozent aller Getöteten
.
Nu wijk ik alweer af  :P
« Laatst bewerkt op: maandag 30 maart 2009 - 20:37:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I