Auteur Topic: Extra flitspalen aan de overwegen  (gelezen 1335 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Extra flitspalen aan de overwegen
« Gepost op: woensdag 25 maart 2009 - 11:19:45 »
Minister Van Ackere van overheidsbedrijven plant een 200-tal flitspalen aan overwegen. Op zich is dit een zeer positieve maatregel. Er gebeuren immers jaarlijks een 60-tal ongevallen aan de overwegen, niet zelden met dodelijke afloop. In de media hoor je dat men met deze flitscamera's ook fietsers en voetgangers kan beboeten. Moeten fieters en voetgangers dan misschien met een nummerplaat uitgerust worden ? In de praktijk zullen dus enkel de auto's geflitst worden. Helaas zijn het meer de voetgangers en de fietsers die even snel door een gesloten overweg wandelen of fietsers. Zij kunnen immers onder de slagbomen doorkruipen. Voor auto's is dit onmogelijk als het gaat om een volledige slagboom. Bij een halve slagboom zou men tussen de slagbomen kunnen laveren.
Ik opteer eerder om de overwegen zo in te richten dat men een gesloten overweg fysiek niet kan passeren. Men zou alle slagbomen kunnen vervangen door volledige slagbomen (in veel gevallen is dat al zo). Voor de voetgangers en de fietsers moeten de slagbomen zo uitgerust worden dat men er niet onderdoor kan kruipen. Zo is het onmogelijk om nog deze levensgevaarlijke overtreding te begaan. Een flitspaal kan dan wel automobilisten afschrikken, bij fietsers zal het al veel minder zijn. Men kan misschien de boete voor de geregistreerde overtreding van de erfenis afhalen ! Zo blijven deze digitale jackpots nog altijd doen waarvoor ze in de eerste plaats worden ingezet, kassa, kassa, kassa, ...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Extra flitspalen aan de overwegen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 25 maart 2009 - 15:10:14 »
Citaat
Ik opteer eerder om de overwegen zo in te richten dat men een gesloten overweg fysiek niet kan passeren. Men zou alle slagbomen kunnen vervangen door volledige slagbomen (in veel gevallen is dat al zo).
Aangezien je geld maar 1 keer kan uitgeven ben ik benieuwd ten koste van wat je dat wil laten gaan?
Gezondheidszorg?
Onderwijs?
Wetenschap?
AOW?

De Nederlandse aanpak vind ik beter. Gedurende een voldoende lange tijd de spoorwegpolitie de overgangen stiekem laten bewaken (in burger, onopvallend) en mensen die oversteken door gesloten slagbomen een boete geven. In Nederland werkte dit prima. Ook zijn de spoorwegovergangen in Nederland duidelijk beter ingericht (waarschuwingsbordje, LED's). In hoeverre beide componenten er toe bijdragen weet ik niet maar feit is dat er in Nederland veel minder mensen verongelukken bij spoorwegovergangen (aangepast aan aantal spoorwegovergangen en aantal inwoners). Anderzijds kan dit ook mede veroorzaakt worden doordat in Belgiƫ een groter percentage van de bevolking zelfmoord pleegt.
Ik kan me niet herinneren dat ik in Nederland ooit lang heb moeten wachten bij een spoorwegovergang doordat een trein stil stond, dit kan toeval zijn of zou het met de inrichting te maken hebben? Nog een mogelijke oorzaak van de grotere onveiligheid aan de Vlaamse spoorwegovergangen.