Auteur Topic: Verkeersopvoeding  (gelezen 14378 keer)

Offline Bertje

• Gevorderde
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersopvoeding
« Reactie #30 Gepost op: maandag 18 september 2006 - 21:20:00 »
Toen ik nog dagelijks tussen huis en school fietste reed ik in enkelrichtingsstraten met één rijstrook en zonder fietspad altijd in het midden (en dat doe ik nu nog steeds). Dit om te verhinderen dat automobilisten mij zouden inhalen zonder rekening te houden met de minimumafstand van 1 meter die bij deze rijbeweging verplicht is.
Gezien ik daardoor automobilisten verhinderde om artikels 7.1, 7.2 en 40ter te schenden beschouw ik dit als een daad van hoffelijkheid. Spijtig genoeg delen de meeste autobestuurders deze mening niet.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #31 Gepost op: maandag 18 september 2006 - 23:36:29 »
Citaat
Maar niettemin een flagrante overtreding van je plaats op de openbare weg, die niet zelden verkeersagressie uitlokt, en jou bij een eventuele aanrijding op zijn minst een deel van de aansprakelijkheid zou kunnen opleveren. Ik hoop dat je daar goed voor verzekerd bent.
Dat valt nogal mee buiten het feit dat het officieel een overtreding is (who cares als het nodig is?).
Ik fietste niet zo veel midden op de weg dat ik demonstratief toonde 'jij zal mij niet inhalen' maar wel precies zo veel dat ze het uit zichzelf niet meer doen. De automobilist mag zoiezo niet inhalen vlak voor een onoverzichtelijke bocht. Ik heb nog nooit getoeter gehoord naar aanleiding daarvan en geen één keer hebben ze toch ingehaald terwijl als ik daar rechts hield ze wel inhaalden. Ik bewijs ze een dienst. Ofdat er nu wel of niet een fietser is, hoe veel mensen zie jij zo'n bocht fatsoenlijk nemen? De meesten die wijken uit naar links als ze een scherpe bocht naar rechts nemen en vice versa. Daar moet je ook bij bedenken dat daar geen wegmarkering is om je op te oriënteren.

Precies bij mijn kot is er een gelijkwaardig (voorrang aan rechts) kruispunt. Hier woont één idioot in de buurt die 's nachts consequent met 40 km/uur het kruispunt oversteekt zonder te kijken. Het hoeft maar één keer te zijn dat er een auto van rechts komt. Ik weet niet ofdat hij het was maar vorige week is er een klein ongeluk gebeurd 's avonds waarbij één auto tegen een andere botste (er lag veel glas van de voorste lampenkap of hoe dat ook heet.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 19 september 2006 - 08:56:52 »
Ik vraag mij af wat deze fietsers zouden zeggen wanneer de auto's in een file zich zo positioneren dat de fietsers niet meer tussen de geparkeerde voertuigen en je wagen kan. Dit bv. om te vermijden dat de fietsers zich in dergelijke nauwe gaatjes gaat proppen wat aanleiding kan geven tot schade aan het voertuig en valpartijen van de fietser.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 19 september 2006 - 14:31:06 »
Citaat van: JC
Ik vraag mij af wat deze fietsers zouden zeggen wanneer de auto's in een file zich zo positioneren dat de fietsers niet meer tussen de geparkeerde voertuigen en je wagen kan.

Dan krijg je een hoop gevloek en scheldwoorden te horen, en rijden ze de voetgangers van het trottoir.

Citaat
Dit bv. om te vermijden dat de fietsers zich in dergelijke nauwe gaatjes gaat proppen wat aanleiding kan geven tot schade aan het voertuig en valpartijen van de fietser.

En de fietser steekt een middenvinger op, rijdt gewoon verder en laat de autobestuurder achter met een kras van achteraan tot vooraan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 19 september 2006 - 16:19:58 »
Het verschil is dat je als fietser in een file voorbij kan rijden, terwijl een automobilist nooit[/u] mag inhalen vlak voor een onoverzichtelijke bocht. Ik hinder daarmee dus niet de automobilist. Ik voorkom alleen dat die 10% zotten mij inhalen op dat gevaarlijke punt, als er een tegenligger komt dan wijkt die zot naar rechts uit, ja, daar waar ik fiets.
Ik heb deze noodmaatregel genomen nadat het al een paar keer weinig had gescheeld, vanaf dat moment geen enkel probleem gehad; nooit ingehaald, nooit agressie.
De resultaten wijzen uit dat de methode goed is.

Citaat
Dan krijg je een hoop gevloek en scheldwoorden te horen, en rijden ze de voetgangers van het trottoir.
Hangt er van af hoe druk het is op het fietspad en hoe veel ruimte er nog is tussen de auto's  ;D

Citaat
En de fietser steekt een middenvinger op, rijdt gewoon verder en laat de autobestuurder achter met een kras van achteraan tot vooraan.
Aldus het stereoptype beeld ::)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 19 september 2006 - 18:51:07 »
Ik voorkom alleen dat die 10% zotten mij inhalen op dat gevaarlijke punt, als er een tegenligger komt dan wijkt die zot naar rechts uit, ja, daar waar ik fiets.

Ook als je niet rechts rijdt, zal zo een zot je inhalen als hij het wil. Als er dan een tegenligger komt, zal het kruisen zeker niet meer lukken. En wees gerust dat zo een zot dan niet op de tegenligger zal inrijden, maar toch naar rechts zal uitwijken, of er zich daar een fietser bevindt of niet.

Citaat
Citaat van: Jozef

Aldus het stereoptype beeld ::)

Inderdaad.

Enige tijd geleden stond ik met mijn wagen vóór een rood verkeerslicht. Een bromfietser stuurde met één hand (in de andere hand droeg hij een doos gebakjes) en probeerde tussen mijn wagen en het trottoir dit laatste op te rijden, doch kwam daarbij ten val. Ik sprong uiteraard direkt uit mijn wagen om hem te gaan helpen. Hij vloekte en tierde dat ik hem gerust moest laten, want dat het mijn schuld was dat hij gevallen was, omdat ik zo dicht bij de rand van het trottoir stond. Gelukkig was hij op het eerste gezicht niet ernstig gekwetst en kon hij verder zonder hulp.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 20 september 2006 - 10:05:34 »
Citaat
Het verschil is dat je als fietser in een file voorbij kan rijden, terwijl een automobilist nooit mag inhalen vlak voor een onoverzichtelijke bocht.

Even uitkijken hiermee !! het inhalen van een gespan of een voertuig met meer dan 2 wielen is verboden
Dus in een bocht mag ik wel een fietser inhalen als er geen tegenliggers aankomen!!

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 20 september 2006 - 15:21:33 »
Citaat
Het verschil is dat je als fietser in een file voorbij kan rijden, terwijl een automobilist nooit mag inhalen vlak voor een onoverzichtelijke bocht.

Even uitkijken hiermee !! het inhalen van een gespan of een voertuig met meer dan 2 wielen is verboden
Dus in een bocht mag ik wel een fietser inhalen als er geen tegenliggers aankomen!!
Als er geen tegenliggers aankomen, dat weet je nu juist niet bij een onoverzichtelijke bocht.
Enkel als er minstens 1 meter afstand is tov de fietser  ;)
Op een tweebaansweg waar net 2 auto's en één fietser passen betekent dat dat de auto deels op de linkerbaan moet gaan rijden en dat mag niet in een onoverzichtelijke bocht omdat hij/zij niet kan zien ofdat er op die andere baan een tegenligger is.  ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #38 Gepost op: woensdag 20 september 2006 - 15:41:11 »
Citaat van: Bertje
Gezien ik daardoor automobilisten verhinderde om artikels 7.1, 7.2 en 40ter te schenden beschouw ik dit als een daad van hoffelijkheid.

Ruikt dat niet een beetje naar de linksklevers-fractie op de autosnelweg, die daardoor zo hoffelijk zijn de achterliggers te beletten sneller dan 120 km/h te rijden?  ;)

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 20 september 2006 - 20:33:37 »
De smalle enkelrichtingsstraten waarover ik sprak liggen in de bebouwde kom of binnen een zone 30 en zijn vrij kort. Veel verkeershinder veroorzaak ik dus niet.
Op de autosnelweg rij ik tegenwoordig meestal 100km/h (anders stijgt mijn verbruik teveel) en dat op het eerste of tweede baanvak; behalve bij inhaalbewegingen, dan rij ik sneller (soms even 130 of 140km/h) op het meest linkse baanvak dat nodig is voor het inhalen.
Met de auto bleef ik vroeger soms te lang op het tweede baanvak rijden (vergeten in te voegen, teveel spoorvorming op het rechterbaanvak, ...); tegenwoordig ga ik veel sneller terug naar het rechterbaanvak (op de motor ben je alerter en heb je iets minder last van vrachtwagensporen).