Auteur Topic: Gordelplicht  (gelezen 3438 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Gordelplicht
« Gepost op: vrijdag 22 september 2006 - 09:15:28 »
Ik heb gisteren eens plaatsgenomen in het tuimelvoertuig van de politie. Dit is een Peugeot 206 die om zijn as kan draaien. Ik ben al zeer overtuigd van het nut van gordeldracht, maar ik was toch nog bijzonder onder de indruk. Ik zou het haast verplicht willen stellen voor alle beginnende chauffeurs, zodat men overtuigd is van het nut van die gordel.

Conclusie: prima initiatief van de politie en bovendien, er stonden agenten bij met de juiste ingesteldheid !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Gordelplicht
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 22 september 2006 - 14:16:02 »
Het is inderdaad een zeer goed initiatief.

Een probleem is de gebrekkige risicobeheersing van vele mensen:

  • Een ongeval overkomt alleen maar anderen.
  • Als je omkomt bij een ongeval, dan is het dat het zo moest zijn.
  • Het is maar voor een kort ritje, waarbij ik niet sneller dan 50 km/h ga rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Freddie

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 127
  • Geslacht: Man
Re: Gordelplicht
« Reactie #2 Gepost op: zondag 24 september 2006 - 22:01:17 »
die tuimelwagen is zelfs niet nodig voor beginnende chauffeurs. Laat ze maar eens hun koppeling te snel lossen:p.
Heb vanmiddag eerste keer gereden met m'n pa zodat ik niet heel uit de lucht val op m'n 1ste rijles woensdag. In't begin beetje stilgevallen doordat je nogal veel handelingen in 1 keer moet uitvoeren. Ook 1 keer willen vertrekken met handrem op... Had daar op ne moment m'n koppeling te snel laten komen en we vlogen in ne schok vooruit:p. Als je dan zonder gordel zit voel je direct hoe je naar voor 'gesmeten' wordt. Was op het oefenterrein aan de Colruyt te Sint-Pieters voor de mensen van Brugge. Hetgeen mij het meest opviel is dat het gaspedaal zo gevoelig is, je mag er amper aankomen of je vliegt vooruit bij wijze van spreken. (Toyota corolla verso, geen idee welke motorisatie).
En, tot slot: autorijden is fun, kan al niet meer wachten tot woensdag^^
Ben blij dak het al es gedaan heb, in't begin zit je echt gefocust op die pedalen enzo zodat je geen aandacht besteed aan hetgeen rondom je gebeurt. Woensdag kannek dus al beetje meer op de gebeurtenissen rondom me letten;)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Gordelplicht
« Reactie #3 Gepost op: zondag 24 september 2006 - 23:39:47 »
die tuimelwagen is zelfs niet nodig voor beginnende chauffeurs. Laat ze maar eens hun koppeling te snel lossen:p.

Als je eens een passagier hebt die de gordel niet wil dragen, moet je tegen 20 km/h maar eens krachtig het rempedaal induwen (kijk wel eerst in je achteruitkijkspiegel of je geen achterligger hebt). Hij zal dan wel begrijpen waarom hij beter zijn gordel draagt.

Citaat
Hetgeen mij het meest opviel is dat het gaspedaal zo gevoelig is, je mag er amper aankomen of je vliegt vooruit bij wijze van spreken. (Toyota corolla verso, geen idee welke motorisatie).

Ik vermoed dat die Toyota een benzinemotor heeft. Bij de rijschool zul je met een dieselmotor rijden. Het gaspedaal is daarbij gemakkelijker te doseren.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Gordelplicht
« Reactie #4 Gepost op: maandag 25 september 2006 - 10:01:11 »
Als je eens een passagier hebt die de gordel niet wil dragen, moet je tegen 20 km/h maar eens krachtig het rempedaal induwen (kijk wel eerst in je achteruitkijkspiegel of je geen achterligger hebt). Hij zal dan wel begrijpen waarom hij beter zijn gordel draagt.
Inderdaad, bovendien als het een passagier op de achterbank is, dan draagt hij niet alleen deze gordel voor zichzelf, maar ook voor de persoon in de zetel voor zich. Als je een ongeluk hebt dan gaat die persoon met zijn volle gewicht tegen de voorliggende zetel duwen. Die zetels zijn wel sterk maar niet sterk genoeg om een persoon tegen te houden tijdens een aanrijding.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Freddie

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 127
  • Geslacht: Man
Re: Gordelplicht
« Reactie #5 Gepost op: maandag 25 september 2006 - 17:54:23 »
die tuimelwagen is zelfs niet nodig voor beginnende chauffeurs. Laat ze maar eens hun koppeling te snel lossen:p.

Als je eens een passagier hebt die de gordel niet wil dragen, moet je tegen 20 km/h maar eens krachtig het rempedaal induwen (kijk wel eerst in je achteruitkijkspiegel of je geen achterligger hebt). Hij zal dan wel begrijpen waarom hij beter zijn gordel draagt.

Citaat
Hetgeen mij het meest opviel is dat het gaspedaal zo gevoelig is, je mag er amper aankomen of je vliegt vooruit bij wijze van spreken. (Toyota corolla verso, geen idee welke motorisatie).

Ik vermoed dat die Toyota een benzinemotor heeft. Bij de rijschool zul je met een dieselmotor rijden. Het gaspedaal is daarbij gemakkelijker te doseren.  ;)
inderdaad, benzinemotor:) Kzal dus mogen opletten als'k tijdens m'n L-periode met die wagen rijd ;D
ivm dat remmen aan 20km/u, ga da es proberen met m'n broerke vanachter (wel op een doodlopende weg of een terrein zonder verkeer). Hij wil soms ook z'n gordel niet aan doen, waarschijnlijk zal ie daarna z'n gordel nooit meer vergeten 8)

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Gordelplicht
« Reactie #6 Gepost op: maandag 25 september 2006 - 19:17:07 »
Wacht daar maar mee tot je de remkracht van je wagen weet te doseren, anders kan je grap weleens uitdraaien op ernstige kneuzingen of een gebroken neus of nek bij je broer.

Offline Freddie

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 127
  • Geslacht: Man
Re: Gordelplicht
« Reactie #7 Gepost op: maandag 25 september 2006 - 21:38:23 »
Wacht daar maar mee tot je de remkracht van je wagen weet te doseren, anders kan je grap weleens uitdraaien op ernstige kneuzingen of een gebroken neus of nek bij je broer.
jap. Was niet echt ernstig bedoeld;). Tegenwoordig doet hij z'n gordel wel om, vroeger durfde hij daar nogal es een probleem van maken. Allez ja, m'n ma of pa zouden er niet echt mee kunnen lachen dan. Ik doe het via de rijschool dus in principe mag ik zonder begeleider rijden maar toch zal m'n ma of pa er altijd bijzitten tijdens m'n L-periode. Zelfs als'k m'n definitief rijbewijs heb zallek nog niet direct alleen de baan op mogen van m'n ma. (heeft ze nu al gezegd). 'K versta dat wel, hoe zou je zelf zijn ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 25 september 2006 - 21:41:21 door Freddie »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Gordelplicht
« Reactie #8 Gepost op: maandag 25 september 2006 - 23:16:22 »
Citaat van: Freddie
Zelfs als'k m'n definitief rijbewijs heb zallek nog niet direct alleen de baan op mogen van m'n ma. (heeft ze nu al gezegd). 'K versta dat wel, hoe zou je zelf zijn

Je ouders hebben veel over voor jou. Ik vind het tof van jou dat je dat inziet. Niet alle kinderen hebben dat geluk.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Freddie

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 127
  • Geslacht: Man
Re: Gordelplicht
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 26 september 2006 - 14:27:41 »
Citaat van: Freddie
Zelfs als'k m'n definitief rijbewijs heb zallek nog niet direct alleen de baan op mogen van m'n ma. (heeft ze nu al gezegd). 'K versta dat wel, hoe zou je zelf zijn

Je ouders hebben veel over voor jou. Ik vind het tof van jou dat je dat inziet. Niet alle kinderen hebben dat geluk.
idd, kheb echt geluk dat m'n ouders willen betalen voor de rijschool enzo. Praktisch iedereen dak ken moet het zelf betalen