Auteur Topic: Elektrische auto's zijn niet groen maar grijs  (gelezen 2994 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Elektrische auto's zijn niet groen maar grijs
« Gepost op: maandag 04 mei 2009 - 17:38:19 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 00:28:49 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
Re: Elektrische auto's zijn niet groen maar grijs
« Reactie #1 Gepost op: maandag 04 mei 2009 - 19:03:16 »

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 04 mei 2009 - 19:23:52 »
Blijkbaar nog nooit gehoord van kernenergie. Ach neen, dat was ook super slecht voor het milieu en wil niemand.
Een kerncentrale is niet echt geschikt om pieken op te vangen, of waarom denk je dat stroom 's nachts goedkoper is ?  Om de pieken een beetje af te vlakken dus

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 04 mei 2009 - 19:50:45 »
Zoals ik het begrijp zullen deze auto's vnl. 's nachts opgeladen worden. Je krijgt dus minder problemen met je netwerk dan nu. Nu heb je overdag een veel grotere vraag dan 's nachts. Bij het laden van de elektrische wagens wordt de vraag 's nachts ook groot waardoor een grote kerncentrale hier wel een degelijk een oplossing is.
Wellicht kan er gewerkt worden met slimme laders zodat niet elke lader op exact hetzelfde tijdstip opstart, maar dat is met de huidige technologie al prima te verwezenlijken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

• Meer dan expert

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 10 juni 2009 - 16:13:45 »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 10 juni 2009 - 16:55:12 »
Ik had daar ook al over nageacht. Je hebt dus batterijen en een kleine generator die de batterijen kan bijladen.

Voordelen:
- kleinere motor nodig, alleszins minder dan het piekvermogen van de elektrische motoren. Nu rijdt je met een wagen rond waarvan je het piekvermogen maar zelden gebruikt, waardoor de motor maar een klein gedeelte van zijn vermogen levert en hierdoor minder efficiënt is.
- een ontploffingsmotor werkt het efficiëntste bij een constant toerental, dat is met een dergelijke generator perfect mogelijk.
- minder afhankelijk van oplaadpunten, de batterijen kunnen nog via het stopcontact opgeladen worden, maar dit hoeft niet

Nadelen:
- de wagen wordt meer complex, één van de voordelen van een volledig elektrische wagen is net de mechanische simpliciteit. Elektromotoren zijn zeer onderhoudsvriendelijk in vergelijking met ontploffingsmotoren (minder (bewegende) onderdelen, relatief éénvoudig, ...)
- meer gewicht
- CO2-uitstoot (roet bij diesels)

Waarom denkt men dan niet aan brandstofcellen ? Er zijn brandstofcellen die wel wat anders slikken dan waterstof. Er zijn exemplaren die kunnen werken op aardgas, ethanol, methanol, ... Door een brandstofcel te gebruiken vallen toch al een paar van de nadelen weg.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 10 juni 2009 - 23:26:19 »
Volgens mij denken de wetenschappers wel aan brandstofcellen maar halen die gewoon minder de publiciteit.
Het nadeel van een combinatie van electrisch en een brandstofmotor is dat we dan altijd nog veel brandstof nodig hebben. Waar halen we die vandaan en willen we op de lange termijn zo de lucht blijven vervuilen? Vergeet niet dat we waarschijnlijk richting 9 miljard mensen of meer gaan en dat een steeds groter deel van de wereldbevolking auto's gebruikt (alleen al India en China zorgen voor een enorme toename).
Ik zet mijn geld op een combinatie van hoogrendements zonnecellen (60%?) en kernfusie aangevuld door nog wat duurzame technologieëne (stront, water etc.).

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 11 juni 2009 - 16:56:04 »
We kunnen er wel nog heel wat tijd mee kopen als een auto ineens maar 2.5l meer zou verbruiken; dat is minder dan de helft van het huidige verbruik voor de meeste auto's.

Ondertussen wordt misschien (waarschijnlijk) weer wat anders uitgevonden wat wél zonder verbrandingsmotor werkt en toch even praktisch blijft

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 11 juni 2009 - 17:02:36 »
We kunnen er wel nog heel wat tijd mee kopen als een auto ineens maar 2.5l meer zou verbruiken; dat is minder dan de helft van het huidige verbruik voor de meeste auto's.
Volgens veel voorspellingen maken wij het nog mee dat de bevolking minstens 1,5 keer zo groot is terwijl het percentage autogebruikers van de totale bevolking fors is gestegen.
Wat heb je er aan wanneer je nog 'maar' de helft van dat spul gebruikt per auto per kilometer wanneer het aantal auto's is verdubbeld en de voorraad van dat spul is gedecimeerd?
De enige manier waarop je dan aan voldoende brandstof kan geraken is bijvoorbeeld met algen of door kostbare landbouwgrond hiervoor te gebruiken met als gevolg dat de voedselprijzen belachelijk duur worden.
Laten we in godsnaam kiezen voor een DUURZAME oplossing en een einde maken aan onze verslaving aan fossiele brandstoffen.
Wanneer je met kernfusie, kernfissie, hoogrendements zonnecellen enz. voldoende energie kan verkrijgen dan moet je niet al die brandstoffen kweken, verbranden en de lucht zo onnodig vervuilen. Het is niet omdat we ooit voor de brandstofmotor hebben gekozen, louter omdat er nog veel olie aanwezig was, dat we dat daarom moeten blijven doen.
Als we met een combinatie van brandstofmotor en electrisch tijdelijk wat winst zouden kunnen behalen dan moeten we dat zeker niet nalaten maar het mag zeker niet ten koste gaan van het gevoel van urgentie om duurzame technologieën te ontwikkelen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 juni 2009 - 17:07:30 door BBB »

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 11 juni 2009 - 18:30:55 »
Als we met een combinatie van brandstofmotor en electrisch tijdelijk wat winst zouden kunnen behalen dan moeten we dat zeker niet nalaten maar het mag zeker niet ten koste gaan van het gevoel van urgentie om duurzame technologieën te ontwikkelen.
precies wat ik bedoelde  ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 11 juni 2009 - 23:59:07 »
Laten we in godsnaam kiezen voor een DUURZAME oplossing en een einde maken aan onze verslaving aan fossiele brandstoffen.

Verslaving? Neen, noodzaak.

Wij hebben hier in de Alpen een veel lagere gemiddelde temperatuur dan in België, en ons huis omvat 3 appartementen, is volledig onderkelderd, en heeft een zolder. Desondanks hebben we, dank zij de uitstekende isolatie van het huis, op een jaar tijd slechts 6.000 liter stookolie verbruikt (verwarming plus sanitair warm water, gelukkig was ze dit jaar maar ongeveer half zo duur als verleden jaar). Met onze beide wagens samen verbruiken we niet eens 1.000 liter diesel per jaar, en dat zal nog veel minder zijn over 3 jaar, als ik alleen nog voor een uitvaart van een naast familielid naar België zal moeten rijden, en geen 8.000 km meer zal moeten afleggen om een nieuwe identiteitskaart te bekomen, want dan kan het via de post bij de Belgische ambassade in Berlin, zoals Leslie het gedaan heeft).

Door wat moet ik die stookolie vervangen? Er ligt hier geen aardgasleiding. En met elektriciteit verwarmen kost een fortuin.

O ja, ik heb gelukkig een nog niet al te oude stookoliebrander. Want hier in Duitsland liggen de toegestane emissienormen beduidend lager als je appartementen verhuurt. En de schoorsteenveger, die jaarlijks de emissie komt controleren, heeft mij al gezegd dat mijn brander niet zal versleten zijn vooraleer hij zal moeten vervangen worden omdat hij de alsmaar lagere emissienormen niet meer zal kunnen halen.

Maar intussen zijn er hier wel velen die met hout stoken, waarbij de emissie beslist schadelijker is, doch daar bestaan geen normen voor.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 12 juni 2009 - 00:08:38 »
Het artikel waarnaar KV in zijn posting van 10.06.2009 - 13:41 verwezen heeft, vond ik niet alleen uitstekend, doch heeft mij bevestigd in mijn overtuiging dat het alvast momenteel nog geenszins vaststaat dat electrisch aangedreven auto's al een kans op doorbraak maken en een verbetering zullen brengen.

Ik hoop van wel en dat de huidige nadelen kunnen overbrugd worden. Maar ik ben er alleszins van overtuigd dat de elektrische auto, in het huidig stadium, nog geen schijn ven kans heeft. Vandaar ook dat ik alvast momenteel nog niet erg actief deelneem aan draden over de electrische auto: het is momenteel nog altijd niet meer dan een denkpiste en een fictie.