Auteur Topic: Dubbel zoveel verkeersslachtoffers als geraamd  (gelezen 5241 keer)

Offline Rudi

• Expert
  • Geslacht: Man
Re: Dubbel zoveel verkeersslachtoffers als geraamd
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 28 mei 2009 - 15:24:02 »
Verlies niet uit het oog, Rudi, dat Kunde een prioriteit is op het vlak van o.a. verkeerskennis en verkeerswetgeving.

Dat was mij ondertussen ook duidelijk geworden.

Michel was mij voor en heeft er goed aan gedaan het krantenartikel van gisteren (27/05/2009) in deze draad bij op te nemen.

Zijn cijfers zijn vandaag iets moeilijker te lezen dan anders maar ik blijf hem dankbaar voor zijn opzoekwerk.

Meten is weten. Mijn verwijt naar veel media is dat ze bijna nooit de naakte cijfers geven, maar altijd door het beleid bijgekleurde. Met statistiek kan men veel trachten te bewijzen. ik trek liever zelf mijn conclusies, maar dan moet ik wel over neutrale telgegevens beschikken. En daar schort ook het een en ander aan.

Wordt er rekening gehouden met externe factoren bij de telling van verkeersdoden. Weersomstandigheden?, dag/nacht?, dag van de week?, type rijbaan?, dronkenschap en drugs?,...want als alle doden zaterdagnacht, op natte snelwegen vallen, dan zullen de flitspalen en 30 km/uur in mijn straatje er niet veel aan veranderen.

Ps : in verband met cijfers : Vele jaren geleden wist men al binnen de verzekeringswereld dat de BMW 3 reeks (lees model eind jaren 70, begin 80) meer dan andere voertuigen over de kop gingen, maar officieel zijn die tellingen er nooit  geweest. Druk van de constructeurs. (Wooter niks persoonlijks oppakken hé).

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 28 mei 2009 - 15:44:31 »
Citaat van: Rudi
Wordt er rekening gehouden met externe factoren bij de telling van verkeersdoden. Weersomstandigheden?, dag/nacht?, dag van de week?, type rijbaan?, dronkenschap en drugs?,...want als alle doden zaterdagnacht, op natte snelwegen vallen, dan zullen de flitspalen en 30 km/uur in mijn straatje er niet veel aan veranderen.

Dat zou toch moeten en daarvoor bestaan er formulieren die dienen ingevuld te worden. Maar het invullen van deze formulieren komt steeds op de laatste plaats. Bijgevolg, einde dienst en daaropvolgend dienstverlof en deze formulieren komen in de vergeethoek. Net zoals aanrijdingschetsen die soms heel wat ontbrekende informatie bevatten. 
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 28 mei 2009 - 21:27:04 »
Zijn cijfers zijn vandaag iets moeilijker te lezen dan anders maar ik blijf hem dankbaar voor zijn opzoekwerk.

Voor sommigen zijn cijfers wat moeilijker te "lezen", Rudi  ;)
Maar veel beter kan ik de samenhang echt niet presenteren. (ik zal me proberen te beteren  :) )

Qua uw externe factoren <> verkeersdoden:
Er is één poging geweest in 2002:
directe link : http://statbel.fgov.be/downloads/accidents2002_2NL.xls
 open de fiches onderaan, en ge vindt er ook weersomstandigheden enz....

Hoofdlink:  Verkeersongevallen
http://statbel.fgov.be/figures/download_nl.asp#acc  
onderaan:
Citaat
Verkeersongevallen (2002)
Eerste achtergrondbestand met onder meer cijfers volgens de dag van de week en de maand van het jaar en de evolutie van 1955 tot 2002
Tweede achtergrondbestand met o.m. cijfers volgens soort weggebruiker, gewest van ongeval en de licht- en weersomstandigheden
Derde achtergrondbestand met o.m. cijfers over de aard en de omstandigheden van de ongevallen en de leeftijd van de slachtoffers

Verder naarboven op de link Rudi, ziet ge het venster en het "rood vierkantje" onder de cijfers 2005-2007?
Citaat
Maak uw keuze in het menu hierboven en klik op het rode vierkantje

Indien ge dit opent kunt ge een veertigtal variabelen selecteren en openen (dus ze doen alweer een "poging" (enkel 2007-cijfers))

Of ze nu een doordachte opvolging doen van die cijfers betwijfel ik sterk, aangezien ze maar na 5 jaar deze cijfers tonen op het NIS.
Maar mss houden ze zulke cijfers wel geheim, ik zou begot niet weten waarvoor...   ???

Als ze voor 2002 en 2007 méér variabelen kunnen tonen, kunnen ze de rest van de jaren het ook op de fgov-site smijten, hé
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 mei 2009 - 21:48:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 30 mei 2009 - 00:20:59 »
Citaat
Maar mss houden ze zulke cijfers wel geheim, ik zou begot niet weten waarvoor...   
Om rooskleurige cijfertjes te hebben om te kunnen beweren dat het beleid verkeersveiligheid het goed doet terwijl het tegendeel de waarheid is.
Citaat
Mijn verwijt naar veel media is dat ze bijna nooit de naakte cijfers geven
De media geeft nooit de waarheid, ook niet over verkeersveiligheid. Zij zoeken alleen sensatie.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 30 mei 2009 - 00:34:01 »
De Vlaamse media. Het is niet overal zo hopeloos. ;)