Auteur Topic: Korting voor jongeren die niet agressief rijden  (gelezen 11947 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Korting voor jongeren die niet agressief rijden
« Gepost op: donderdag 21 mei 2009 - 00:28:22 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ik begrijp hier geen bal van.

Ik moet van rijstrook veranderen, maar in de rijstrook waar ik naartoe moet, wordt sneller gereden dan in die waarin ik mij bevind. Even fors het gaspedaal intrappen om te versnellen, zodat ik de weggebruikers in de rijstrook waar ik naartoe wil niet hinder? NEEN, want dan registreert dat doosje een felle acceleratie. Dus maar gewoon opschuiven, de achterligger in de rijstrook waar ik naar verhuis moet maar afremmen.

Ik zie een oud menske dat buiten een oversteekplaats voor voetgangers oversteekt. Tijdig voldoende krachtig afremmen om dat menske niet de stuipen op het lijf te jagen? NEEN, want dan registreert dat doosje een felle deceleratie. Dus maar gewoon het gaspedaal loslaten, en dat menske de indruk geven dat ik het ga overrijden.

Ik zie een fietser die plots uitwijkt voor een gat in de rijbaan. Plots uitwijken om die fietser met een voldoende zijdelingse afstand in te halen? NEEN, want dan registreert dat doosje een snel genomen bocht. Dus maar rakelings naast die fietser inhalen.

Wat mij betreft dus nogmaals maar een organisatie die, zoals zovele andere in België, onder de dekmantel van de verkeersveiligheid, meer bijdraagt tot de verkeersonveiligheid dan tot de verkeersveiligheid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
Re: Korting voor jongeren die niet agressief rijden
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 21 mei 2009 - 00:46:46 »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 21 mei 2009 - 00:47:34 »
Lijkt mij ook bedenkelijk.
Aan 90km/u tijdens de week om 16.00u de schoolpoort voorbij rijden = niet remmen = betaal de boete wel met de kortingcheque. ::)
Anderzijds aan 30km/u op een autosnelweg = KASSAKASSA want daar wordt zelden of nooit tegen opgetreden.
Wie vlot en goed rijdt zonder ongevallen zal het stuntelig gedoe van anderen wel betalen. ???

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 21 mei 2009 - 09:46:26 »
Mss dat een bepaald aantal G-kracht-overschrijdingen toegelaten zijn om ongevallen te vermijden ? (naar Jozefs vbn)
 ???

Citaat
Daardoor kan het globale rijgedrag van de bestuurder op de weg worden bepaald. De gegevens worden dagelijks bijgehouden en de bestuurder kan ze raadplegen via een website.

Bestuurders met goede resultaten krijgen een vermindering van hun autoverzekeringspremie. Wie na 6 maanden een gemiddelde score heeft van meer dan 7 op 10 krijgt 20% van de verzekeringspremie terug. Voor de resultaten tussen 5 en 7 bedraagt de korting 10%.
Als ik dit lees is er misschien een 20%-  tot 40% - marge voor zulke bijna onvermijdelijke situaties ?

Indien men een ongeval vermeden heeft... dan bezwaarschrift indienen ?  ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 23 mei 2009 - 21:11:54 »
Citaat
Ik moet van rijstrook veranderen, maar in de rijstrook waar ik naartoe moet, wordt sneller gereden dan in die waarin ik mij bevind. Even fors het gaspedaal intrappen om te versnellen, zodat ik de weggebruikers in de rijstrook waar ik naartoe wil niet hinder? NEEN, want dan registreert dat doosje een felle acceleratie. Dus maar gewoon opschuiven, de achterligger in de rijstrook waar ik naar verhuis moet maar afremmen.

Ik zie een oud menske dat buiten een oversteekplaats voor voetgangers oversteekt. Tijdig voldoende krachtig afremmen om dat menske niet de stuipen op het lijf te jagen? NEEN, want dan registreert dat doosje een felle deceleratie. Dus maar gewoon het gaspedaal loslaten, en dat menske de indruk geven dat ik het ga overrijden.

Ik zie een fietser die plots uitwijkt voor een gat in de rijbaan. Plots uitwijken om die fietser met een voldoende zijdelingse afstand in te halen? NEEN, want dan registreert dat doosje een snel genomen bocht. Dus maar rakelings naast die fietser inhalen.
Met anticiperen los je heel wat op.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 23 mei 2009 - 22:47:45 »
Met anticiperen los je heel wat op.

Inderdaad, doch lang niet alles.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 24 mei 2009 - 00:52:07 »
[ :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 02:17:33 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zondag 24 mei 2009 - 01:44:18 »
Wat ik toch wel vreemd en bijzonder ergerlijk vind is dat de snelheidsboetes die ik tot nog toe gekregen heb altijd waren terwijl ik "op mijn dooie gemak" reed.
In het begin dacht ik "ach tis voor die keren dat ik wel over de schreef ga".
Die tijd is echter reeds een tijdje achter de rug en de tijd heeft ondertussen bewezen dat het traag rijden het gevaarlijkste is voor mij. De aandacht naar het verkeer valt voor een groot deel weg, dan begin ik stommiteiten doen of ondervinden van anderen die ik gelukkig tot op heden heb kunnen oplossen met goede reflexen zonder schade aan de wagen (ik spreek nu effe niet over vrachtwagens) en het is enkel en alleen op die momenten dat ik boetes aan mijn been heb.
Dus traag rijden is het gevaarlijkste, toch zeker in mijn geval.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zondag 24 mei 2009 - 09:38:05 »
Punt 1, waarom moet je voorbij steken?
Waarom moet je niét voorbij steken ?  Moeten we echt allemaal in een treintje achter elkaar rijden ?  't is al erg genoeg, er zijn al ik-weet-ni-hoeveel plaatsen waar je om god-weet-welke-reden nog slechts 70 mag ipv de vroegere 90 (kaarsrechte wegen zonder bebouwing noch kruispunten) en er zijn ook al plaatsen genoeg waar je niet meer voorbij mag steken

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zondag 24 mei 2009 - 12:46:31 »
Méér inhalen:
de overheid heeft het in grote mate zelf gezocht, door vele 90-wegen ondoordacht volledig naar 70 te degraderen, ipv enkel daar 70 waar het zin heeft (bepaalde lintbebouwing), en men dan een tijdje een beetje het gas lost (wat afwisselng mag  ;))

Daardoor wordt de zin van 70-"max" totaal ongeloofwaardig, gevolg veel minder draagvlak > meer maneuvers bij meer inhalen > meer kans op voorrangsnegaties > conflictverhogend.

Beter is 90 max met eigen verantwoordelijkheid naargelang omstandigheden (10.1.1), daardoor navenant langzamer te rijden of bvb "70 kmh-aangepast".

Ook onzin is de 90 max op vele 2+2-wegen+middenberm, volgens de wegcode mogen + 7,5 T en auto´s daar beide 90 kmh, hallo wat met inhalen dan ?  ::)

Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #10 Gepost op: zondag 24 mei 2009 - 20:24:38 »
Als je het inhalen op een autoweg of -snelweg tijdig voorbereidt moet je geen dot gas geven maar kan je vloeiend ritsen.
Van ver kan je al vermoeden dat een oud menske aan een oversteek van voetgangers zal willen oversteken en dat ze dat waarschijnlijk traag zal doen is geen verrassing; je zag ze immers al naar de oversteek schuifelen.
Het gat in de rijbaan is niet alleen voor de fietser zichtbaar maar ook voor de autobestuurder; deze kan er zich dan ook aan verwachten dat de fietser zal uitwijken.
Op een 2X2, buiten bebouwde kom en met middenberm wordt dikwijls 90 km/u opgelegd juist omdat de voertuigen en slepen, waarvan de MTM de 3.5 ton overschrijdt slechts 90 km/u mogen; daardoor wordt het inhalen niet meer uitgelokt door het snelheidsverschil. Daarom dat in Nederland, buiten de bebouwde kom, de vrachtwagens even snel mogen rijden als de personenwagens.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zondag 24 mei 2009 - 20:34:48 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zondag 24 mei 2009 - 20:52:36 »
Op een 2X2, buiten bebouwde kom en met middenberm wordt dikwijls 90 km/u opgelegd juist omdat de voertuigen en slepen, waarvan de MTM de 3.5 ton overschrijdt slechts 90 km/u mogen; daardoor wordt het inhalen niet meer uitgelokt door het snelheidsverschil. Daarom ... ]
Wat is nu dat voor een reden op 2x2 ? Op 1+1 wel, maar 2+2 niet hé.

Waarom dan dat 2e (inhaal) vak, Kunde ? Om niet te benutten ?  :-\
Om naast mekaar het dodehoekrijden uit te lokken ?  :-\

Citaat
Daarom dat in Nederland, buiten de bebouwde kom, de vrachtwagens even snel mogen rijden als de personenwagens.

Idd van nut op bepaalde 1+1-wegen (Be is daar te dom voor), op de 2+2-wegen in Nederland is meestal 100 kmh (autoweg-bord), dus wél logische inhaalmogelijkheid voor tot 100 kmh auto´s van aldaar "80 kmh-vrachtwagens en slepen" (Be is daar (alweer) te dom voor, en bevordert daar - door de 90-max -  dodehoekconflicten...)

Rafael heeft uw zin ook zo begrepen, Kunde  ;)
« Laatst bewerkt op: zondag 24 mei 2009 - 21:11:19 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: maandag 25 mei 2009 - 03:01:10 »
...

Ook onzin is de 90 max op vele 2+2-wegen+middenberm, volgens de wegcode mogen + 7,5 T en auto´s daar beide 90 kmh, hallo wat met inhalen dan ?  ::)

Ik weet nochtans veel vrachtwagenbestuurders (mezelf inbegrepen) die op dergelijke wegen niet sneller dan 60km/u durven rijden, laat staan een landbouwvoertuig inhalen.
Dit om te voorkomen weeral eens je inkomen te laten stelen door de staat.
Bovendien, hoe vaak kom je niet tegen dat vrachtwagens maar bvb. 70km/u mogen en auto's 90 km/u tijdens werken op de autosnelweg.................waar maar 1 rijstrook beschikbaar is. ???
Belgische logica?  ::)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: maandag 25 mei 2009 - 11:33:27 »
Ik weet nochtans veel vrachtwagenbestuurders (mezelf inbegrepen) die op dergelijke wegen niet sneller dan 60km/u durven rijden, laat staan een landbouwvoertuig inhalen.
Dit om te voorkomen weeral eens je inkomen te laten stelen door de staat.

De wegcode is nochtans heel duidelijk in in Art 11, ttz Art 11.3.2° onderaan zegt 60 kmh voor andere voertuigen en slepen met luchtbanden en met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen:
namelijk  - samengevat -op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.
Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art11

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :
tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

11.3. De snelheid van de voertuigen is volgens de aard van het voertuig, beperkt :
1° tot 75 km per uur voor de autobussen en autocars behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen;

2° tot 60 km per uur voor andere voertuigen en slepen met luchtbanden en met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, behalve op de onder 11.2. en 11.2.2° a) bedoelde wegen;

Dus op "bedoelde 2+2" blijft tot 90 kmh altijd toegelaten voor + 7,5 t, Bibi.

Vraagje Bibi, weet gij van snelheidscontroles op de algemene 60 kmh (11.3.2°), dus enkel op +7,5 T, op onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen  ???

Citaat
Belgische logica?
wie zegt ge het Bibi  ;)
Het land waar "de supersportwagen" aan 128 kmh geflitst wordt omdat hij op de E40 op het derde rijvak een "aftandse auto met sleurhut die 127 kmh rijdt" inhaalt, dewelke net niet geflitst wordt.

Snelheidsduivel en "gevaarlijke inhaalbeweging" van die snelheidsmaniak wegens het te traag inhalen van een "gevaarlijke hindernis" ...  ;D
« Laatst bewerkt op: maandag 25 mei 2009 - 12:27:55 door Michel »
© Koning Willem I