Auteur Topic: Korting voor jongeren die niet agressief rijden  (gelezen 11893 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Korting voor jongeren die niet agressief rijden
« Reactie #15 Gepost op: maandag 25 mei 2009 - 11:37:47 »
Wat doet zijn g-box als je door een aantal kuilen rijdt ? Nochtans kan je deze genoeg vinden in het Belgische wegennet. Je kan ze niet altijd voorzien en je zou maar in een gebied met slechte wegen wonen, dan ben je zo je korting kwijt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: maandag 25 mei 2009 - 19:25:21 »
of wegenwerken aan de gang hebben voor je deur  ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #17 Gepost op: maandag 25 mei 2009 - 20:35:26 »
Citaat van: Kunde
Als je het inhalen op een autoweg of -snelweg tijdig voorbereidt moet je geen dot gas geven maar kan je vloeiend ritsen.
Van ver kan je al vermoeden dat een oud menske aan een oversteek van voetgangers zal willen oversteken en dat ze dat waarschijnlijk traag zal doen is geen verrassing; je zag ze immers al naar de oversteek schuifelen.

Mooie theorie. Tot je op de weg komt.

Inhalen is geen probleem, dat kun je uitstellen. Ik had het over van rijstrook moeten veranderen, bijvoorbeeld op de E40 richting kust, omdat je niet naar Oostende wil, doch naar Veurne.

En ik had het over een oud menske dat buiten een oversteekplaats oversteekt. Ze volgt gewoon het trottoir, tot ze plots een bekende aan de overkant van de weg ziet. Terwijl ze even halvelings achteromkijkt, schat ze mijn afstand en snelheid verkeerd in, en staat ze al op de rijbaan. Dingen die gebeuren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: maandag 25 mei 2009 - 23:04:53 »
Wat doet zijn g-box als je door een aantal kuilen rijdt ? Nochtans kan je deze genoeg vinden in het Belgische wegennet. Je kan ze niet altijd voorzien en je zou maar in een gebied met slechte wegen wonen, dan ben je zo je korting kwijt.
Ik heb zo enige tijd rondgereden met een camera die net zoals deze groene box G-krachten registreerde... Hij ging steevast af op een putdeksel in een Brusselse straat dat er scheef bij lag...

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 26 mei 2009 - 04:49:14 »
Vraagje Bibi, weet gij van snelheidscontroles op de algemene 60 kmh (11.3.2°), dus enkel op +7,5 T, op onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen  ???

Specifiek op 2x2 met middenberm niet nee maar wat is het verschil in België. Honderd meter met middenberm 300 meter zonder, van het ene verkeerslicht naar het andere sprinten en tussendoor nog eens proberen niet de bocht te missen op 1 van de rotondes ertussen.
Of ze specifiek alleen vrachtwagens flitsen of beide combineren weet ik niet, wat ik echter wel weet is dat vrachtwagens ook geflitst worden op 90 wegen waar vrachtwagens maar 60 mogen. Zelf reeds ene gekregen van een flitspaal en de boetes (ene bij van 61km/u) van anderen gezien.

Enkele maanden terug geflitst geweest op de autosnelweg met mijn aanhangwagen met aparte nummerplaat voor zware aanhangwagens. Ik reed tussen de 100 en 105km/u op teller wat een reële snelheid heeft tussen de 95 en 100km/u (afwijking). Tot nu toe heb ik nog niets ontvangen maar toch heb ik duidelijk de flits gezien.

Ondertussen heb ik reeds een andere gekregen van in de bebouwde kom.
De ijking van het toestel is duidelijk aan vervanging toe ma soit de prijs voor 9km/u of 1 km/u blijft toch hetzelfde ook om 21.31u 's avonds dus heb ik die weer maar eens netjes betaald.
Je rijd dan al eens rustig 65km/u waar 90 mag over de hobbelige wegen omdat je een lawaaierige aanhangwagen mee hebt 's avonds laat en een pc met alle toebehoren in de koffer en de eerste 100 meter waar je eindelijk kan zeggen "oef geen hobbels meer", brede asfaltweg, je laat hem uitbollen maar het gaat zo snel niet omdat die aanhangwagen nog wat duwt (oplooprem werkt niet wanneer je niet effectief remt); je kijkt naar je teller...58km/u en tergelijkertijd zie je in je ooghoek in je spiegel een grijze Golf flitserke spelen want je zit blijkbaar in de bebouwde kom ondertussen.
Een paar dagen later een brief in de bus (tiens hoe weten zij al dat ik verhuisd ben ondertussen???) dat ik 59km/u gemeten snelheid reed, ja deuuuug mijn snelheidsmeter en mijn ervaring op snelheid was daar plots 10 seconden zoek oftewel was die gemeten snelheid niet juist.

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 26 mei 2009 - 09:40:30 »
Citaat van: Bibi585
Tot nu toe heb ik nog niets ontvangen maar toch heb ik duidelijk de flits gezien.

Wees ook voorzichtig op de Brusselse ring, nader bepaald de brug van Vilvoorde rijrichting Zaventem. Voor ons reed een vrachtwagen trekker oplegger combinatie. Plots werd het voertuig geflitst. En net op de afdaling. Bij nader toezien stond er een onbemande camera opgesteld. Nadien hebben wij deze dus niet meer opgemerkt. Men stelt daar dus wel degelijk een verplaatsbare camera op ter snelheidscontrole. Of dit nu echt om veiligheidsredenen is om 22.20 uur?
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 27 mei 2009 - 17:27:24 »
@ Rafael en Michel.
Oorspronkelijk zat de wetgeving redelijk goed in elkaar wat de snelheid van een vrachtwagen + 7.5 ton betreft. Buiten bebouwde kom op gewone wegen met een rijstrook in elke richting slechts 60 km/u omdat er geen scheiding is met het tegenliggend verkeer. In geval van een ongeval met tegenligger is de klap minder zwaar.
Buiten de bebouwde kom op wegen met minstens twee rijstroken in elke richting 90 km/u; dit is dan even snel als de personenwagens die aldaar ook maar 90 km/u mogen. Vermits al het verkeer dezelfde maximum snelheid mag rijden zal er minder ingehaald worden, wat omwille van het gebrek aan een scheiding tussen het tegenliggend verkeer veiliger is.
De nieuwe wetgever had oren naar de klachten van PW-bestuurders: op een autosnelweg met slechts twee rijstroken in elke richting is het toch zeer hinderlijk dat een vrachtwagen inhaalt. Dus verbieden wij het inhalen voor voertuigen voor vervoer van zaken van + 3.5 ton (en niet 7.5 ton) op alle wegen alwaar maar twee rijstroken in elke richting zijn. En de autocars en bussen mogen het nog steeds en iedereen mag het als er maar een rijstrook in elke richting is. Logisch? Veilig?
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 27 mei 2009 - 17:44:59 »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 27 mei 2009 - 18:18:36 »
Wat vooral ook hinderlijk is op die 2x2 wegen, al dan niet met scheiding ertussen, en het inhaalverbod voor vrachtwagens is niet alleen dat het erg onduidelijk is allemaal.
Ook landbouwvoertuigen en die karrekes zonder rijbewijs.
Mag je die nu inhalen of niet? Landbouwvoertuigen wel dacht ik maar die karrekes?
De ene durft, de andere niet, verwarring allom en dan begin je twijfelen en zo gebeuren er ongevallen. Je remt te laat of je let niet genoeg op om van rijstrook te wisselen doordat je twijfelt of het eigenlijk wel mag of niet.
Ook is het het grote snelheidsverschil. Het ene landbouwvoertuig haalt met moeite 5km/u en de anderen halen je in wanneer je de max. toegelaten snelheid op 2x2 zonder scheiding rijdt.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 27 mei 2009 - 22:13:52 »
Wat vooral ook hinderlijk is op die 2x2 wegen, al dan niet met scheiding ertussen, en het inhaalverbod voor vrachtwagens is niet alleen dat het erg onduidelijk is allemaal.
Ook landbouwvoertuigen en die karrekes zonder rijbewijs.
Mag je die nu inhalen of niet? Landbouwvoertuigen wel dacht ik maar die karrekes?

Daarover zegt de wegcode:

Citaat
17.2bis. In afwijking van artikel 17.2., 7°, is het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, toegelaten voor de bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton wanneer het verkeersbord F107 is aangebracht, behoudens bij neerslag voor voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.

F107

Met voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken, met een MTM van meer dan 7,5 ton, mag je dus nooit inhalen, zelfs geen kar die door een paard getrokken wordt.

Met voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken, met een MTM van meer dan 3,5 ton maar niet meer dan 7,5 ton, mag je, behoudens bij neerslag (regen, hagel, sneeuw), een gespan, een tweewielig motorvoertuig en een voertuig met meer dan twee wielen inhalen. Het enige voertuig dat je dus nooit mag inhalen is een fiets. (Een motorfiets met zijspan is een tweewielig motorvoertuig, het hulpwiel wordt niet meegerekend).

N.B. - Vallende sterren zijn geen vorm van neerslag.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 28 mei 2009 - 04:43:37 »
Toch mooi he die wetgeving.  ::)
Kzal het voortaan maar bij bakker houden. ;D :'(

Offline Kunde

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 30 mei 2009 - 00:14:53 »
@Rafael
Wanneer er geen materiele scheiding (middenberm of vangrail) tussen de rijrichtingen aanwezig is wordt de snelheid buiten de bebouwde kom op een 2X2 volgens de regels beperkt tot 90 km/u voor iedereen terwijl een materiele scheiding op dergelijke wegen verhoogd wordt tot 120 km/u voor personenwagens. De wegbeheerders denken er dikwijls anders over omdat snelheid volgens velen gevaarlijk is; zij zetten dan ook C43's met een beperking, soms belachelijk laag.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 30 mei 2009 - 00:35:02 »

Offline Kunde

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 30 mei 2009 - 22:16:40 »
Rafael, ik behoor tot de 'onaangepaste-snelheid-is-de-grootste-ongevallen-oorzaak' pot terwijl de snelheid misschien wel legaal maar idioot was.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 30 mei 2009 - 22:30:07 »
Rafael, ik behoor tot de 'onaangepaste-snelheid-is-de-grootste-ongevallen-oorzaak' pot terwijl de snelheid misschien wel legaal maar idioot was.
en wat doe je met voorrangnegatie  ???