Voor het Brusselse Weststation liggen tramsporen in eigen bedding. Autobussen (De Lijn + MIVB) richting stad gebruiken deze ook. In het midden en op de uiteinden van deze eigen bedding liggen zebrastrepen.
Om over te stappen op de metro moet de bus-gebruiker komende vanuit de voorstad de sporen oversteken. Men doet dit meestal op de zebrastrepen net achter de gestopte bus en halverwege "piept" men langs het koetswerk van bus om te zien of er geen bus (alleen MIVB) of tram aangereden komt.
Vanmorgen stapte een groep zo over tot er een (agressief) rinkelende tram aangestormd kwam, en de overstekende stroom voetgangers verbrak. Dit op een onverantwoord gevaarlijke manier (snelheid). Te gehaast om mijn metro aansluiting te halen vervloek ik mij nu het tramnummer NIET genoteerd te hebben.
Vraagstelling. De wegcode geldt niet voor spoorvoertuigen (of is het genuanceerder??). Moet een tram dan geen voorrang verlenen aan een in de zebra's overstekende voetganger? De tram heeft altijd voorrang wordt dikwijls gezegd.
Wat indien het een bus was geweest? Dat is dan geen spoorvoertuig, maar nog wel een toegelaten gebruiker van een eigen bedding.
Ik durf deze vraag te stellen want ik zit met twijfels. Dat bij een kruising een tram voorrang heeft op een auto is mij duidelijk, maar in geval van zebra's. Voor een gewoon rode licht moet een tram toch ook stoppen, maar wat dan met de speciale lichten (bolleke-driehoek-streepje?).
Wie helpt even opfrissen? thanks.