Auteur Topic: Voorrang trams, hoe zit dat juist weer?  (gelezen 7570 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Voorrang trams, hoe zit dat juist weer?
« Gepost op: vrijdag 23 oktober 2009 - 10:57:02 »
Voor het Brusselse Weststation liggen tramsporen in eigen bedding. Autobussen (De Lijn + MIVB) richting stad gebruiken deze ook.  In het midden en op de uiteinden van deze eigen bedding liggen zebrastrepen.

Om over te stappen op de metro moet de bus-gebruiker komende vanuit de voorstad de sporen oversteken. Men doet dit meestal op de zebrastrepen net achter de gestopte bus en halverwege "piept" men langs het koetswerk van bus om te zien of er geen bus (alleen MIVB) of tram aangereden komt.

Vanmorgen stapte een groep zo over tot er een (agressief) rinkelende tram aangestormd kwam, en de overstekende stroom voetgangers verbrak. Dit op een onverantwoord gevaarlijke manier (snelheid). Te gehaast om mijn metro aansluiting te halen vervloek ik mij nu het tramnummer NIET genoteerd te hebben.

Vraagstelling. De wegcode geldt niet voor spoorvoertuigen (of is het genuanceerder??). Moet een tram dan geen voorrang verlenen aan een in de zebra's overstekende voetganger? De tram heeft altijd voorrang wordt dikwijls gezegd.

Wat indien het een bus was geweest? Dat is dan geen spoorvoertuig, maar nog wel een toegelaten gebruiker van een eigen bedding.

Ik durf deze vraag te stellen want ik zit met twijfels. Dat bij een kruising een tram voorrang heeft op een auto is mij duidelijk, maar in geval van zebra's. Voor een gewoon rode licht moet een tram toch ook stoppen, maar wat dan met de speciale lichten (bolleke-driehoek-streepje?).  

Wie helpt even opfrissen? thanks.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Voorrang trams, hoe zit dat juist weer?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2009 - 12:42:41 »
De tram heeft voorrang.
Een zebrapad verandert daar niets aan, de trambestuurder moet daar niet voor stoppen.
Op de meeste plaatsen worden zebrapaden over tramsporen weer weggehaald ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Voorrang trams, hoe zit dat juist weer?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2009 - 12:53:09 »
Ik vind het eigenlijk onverantwoord dat men zo een dingen in de wet toelaat, als duidelijk elke dag blijkt dat de heren van de MIVB met een moordwapen rondrijden, en elke 100 meter duidelijk maken dat ze gerust dat moordwapen willen gebruiken.  Zelfs taxichauffeurs of geïmporteerde buitenlanders rijden nog niet eens zo agressief.  En ik denk niet dat het tripleren van een tram met een gelede bus normaal is...

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Voorrang trams, hoe zit dat juist weer?
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2009 - 13:49:51 »
De tram heeft voorrang.
Een zebrapad verandert daar niets aan, de trambestuurder moet daar niet voor stoppen.
Op de meeste plaatsen worden zebrapaden over tramsporen weer weggehaald ...


Dank u wel. Heel gevaarlijk is dat wel en bovendien verwarrend. De autobussen gebruiken die eigen bedding ook, en zij moeten wel voorrang verlenen (aan de voetganger die oversteekt of aanstalten maakt om dit te doen)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Voorrang trams, hoe zit dat juist weer?
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2009 - 16:05:59 »
Een trambestuurder dient inderdaad geen voorrang te verlenen aan voetgangers op een oversteekplaats voor voetgangers.

Maar het is een fabeltje dat een trambestuurder altijd voorrang zou hebben, en het door Rudi beschreven rijgedrag van een trambestuurder is een overtreding die strafbaar is.

Voor de trambestuurder geldt het koninklijk besluit van 15 september 1976 houdende reglement op de politie van personenvervoer per tram, premetro, metro, autobus en autocar. Hij heeft onder meer volgende verplichtingen:

Citaat
Art. 27.

[...]
§ 2. De bestuurder moet zijn voertuig vertragen of stilhouden wanneer er gevaar dreigt.

De bestuurder van een spoorvoertuig moet vertragen en desnoods stoppen wanneer het ingevolge een verkeersopstopping gevaarlijk is de snelheid te behouden of verder te rijden.

§ 3. Behoudens speciale toelating is het de bestuurder verboden te breken :

a) door een afdeling van een militaire kolonne bestaande uit een op mars zijnde troep of een voertuigenkonvooi waarvan de gang geregeld wordt door bevoegde personen of daartoe gemachtigde militairen;

(b) door een groep kinderen of scholieren :

  - ofwel in rijen, vergezeld van een leider;
  - ofwel die de rijbaan oversteekt onder de controle van een jeugdverkeersbrigade, van een leider of van een gemachtigd opzichter.

c) door een lijkstoet;

d) door een stoet die uitgaat met de toestemming van de plaatselijke overheid;

e) door een groep renners die aan een wielerwedstrijd deelnemen.

f) door een groep deelnemers aan een wandel- of loopwedstrijd.

§ 4. Bij het naderen van groep deelnemers aan een wielerwedstrijd dient de bestuurder stil te houden.

§ 5. De bestuurder moet de aanwijzingen volgen die gegeven worden:

  1° ter vergemakkelijking van de beweging der legerkolonnes, door daartoe gemachtigde militairen;

  2° om de veiligheid te verzekeren :
  a) van de wielerwedstrijden en van de wandel- of loopwedstrijden, door daartoe gemachtigde signaalgevers;
  b) van de groepen wielertoeristen, door wegkapiteins;
  c) van de groepen ruiters, door groepsleiders.

§ 6. De stilstand van de voertuigen is verboden op de gedeelten van de openbare weg speciaal voorbehouden aan de voetgangers of aan andere gebruikers.

§ 7. De bestuurder dient de eigen signalisatie van de uitbater strikt in acht te nemen.

§ 8. De bestuurder dient zijn voertuig stil te houden op elk bevel van een bevoegd persoon, drager van het kenteken van zijn functies, en blijven stilstaan zolang deze het noodzakelijk acht voor de verkeersveiligheid of voor het uitvoeren van politiemaatregelen of toezicht waarvoor de bevoegde overheid verantwoordelijk is.

§ 9. De voertuigen mogen niet langer op de openbare weg stilstaan dan voor de dienst vereist is.

§ 10. Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet de bestuurder van een spoorwegvoertuig onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen, zo nodig moet hij stoppen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Voorrang trams, hoe zit dat juist weer?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2009 - 20:53:37 »
Citaat van: de wegcode
Artikel 1: Toepassingsgebied 
 
Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.   



Artikel 12: Verplichting voorrang te verlenen 
 
12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen.
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Voorrang trams, hoe zit dat juist weer?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2009 - 22:15:28 »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Voorrang trams, hoe zit dat juist weer?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2009 - 22:37:01 »
Even de ref erbij zetten , Jozef  ;)

http://www.cer-leuven.be/cerleuven/passiefroken/wetB/kb15september1976.htm

Dank je wel, Michel.

Ik had bij de FOD Justitie gekeken, maar als overheidsdienst hebben die natuurlijk niet het elementaire respekt voor de bezoeker om ervoor te zorgen dat je kunt linken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Voorrang trams, hoe zit dat juist weer?
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2009 - 22:41:31 »
Citaat van: de wegcode
Artikel 12: Verplichting voorrang te verlenen 
 
12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen.


Zo zie je maar dat beide koninklijke besluiten niet op elkaar afgestemd zijn.

Het verkeersreglement zegt dat elke weggebruiker voorrang moet verlenen aan de spoorvoertuigen.

Maar het andere KB zegt dan weer dat de trambestuurder niet mag breken door of moet stoppen voor een hele reeks van die weggebruikers.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Voorrang trams, hoe zit dat juist weer?
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 24 oktober 2009 - 00:26:02 »
De autobussen gebruiken die eigen bedding ook, en zij moeten wel voorrang verlenen (aan de voetganger die oversteekt of aanstalten maakt om dit te doen)
Inderdaad.
Maar niet iedereen kent dat onderscheid ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Voorrang trams, hoe zit dat juist weer?
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 24 oktober 2009 - 09:19:00 »
Heel die bult voorrangsregels zou je moeten kunnen vervangen door 1 regeltje:

De tram heeft gewoon voorrang. Het ding is zwaarder dan jij, lomper dan jij en remt slechter dan jij. En uitwijken kan hij ook al niet. Daarom.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Voorrang trams, hoe zit dat juist weer?
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 24 oktober 2009 - 20:17:08 »
Ik ken veel dingen die lomper en zwaarder zijn, niet goed kunnen remmen en niet willen/kunnen uitwijken maar daarom krijgen ze nog geen voorrang  ;D

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Voorrang trams, hoe zit dat juist weer?
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 24 oktober 2009 - 21:53:51 »
Benny, ik wist niet dat jij m'n ex-echtgenote zo goed kende ;)

Nee, even zonder dollen: Al zou de tram 100 keer geen voorrang hebben, ik stop voor zo'n ding. Dat scheelt deuken in m'n auto.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Voorrang trams, hoe zit dat juist weer?
« Reactie #13 Gepost op: zondag 25 oktober 2009 - 09:14:10 »
@ allen : dank voor de verwijzingen en duiding.

@ daffodil 31le :
Benny, ik wist niet dat jij m'n ex-echtgenote zo goed kende ;)

Nee, even zonder dollen: Al zou de tram 100 keer geen voorrang hebben, ik stop voor zo'n ding. Dat scheelt deuken in m'n auto.

Doe ik ook wel. Het voorval was wel op het spitsuur en de tram is inderdaad door de sliert overstekende voetgangers gebroken. Ik voorzie daar binnen het jaar een serieus ongeval en dan zal het weer zijn van "Wir haben es nicht gew....."