Auteur Topic: Wanneer openbare aardgastankstations ?  (gelezen 4407 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Wanneer openbare aardgastankstations ?
« Gepost op: donderdag 18 juni 2009 - 13:51:37 »
In Duitsland zet aardgas als natuurlijke fossiele brandstof zich meer en meer door tov het olie-nevenprodukt LPG of Autogas.
De autoindustrie bouwt ook steeds meer en meer standaard-aardgasauto´s.

D heeft ondertussen ca. 1000 openbare aardgastankstations, stijgende lijn...  Be geen openbare, enkel een 5-10 tal privé.
Andere Europese landen ook, vooral I, A, CH, ...
Citaat
http://www.erdgasfahrzeuge.de/tanken-in-europa.html
Preiswert Tanken in Europa
In ganz Europa sind bereits Erdgastankstellen zu finden. Besonders Italien, Österreich und die Schweiz präsentieren ein dichtes Tankstellennetz.

In vielen Ländern wird derzeit sukzessive das Tankstellennetz erweitert in anderen Ländern gibt es wiederum  nur Erdgastankstellen, die ausschließlich für den öffentlichen Personennahverkehr zugänglich sind. Deshalb gilt es sich vor Reiseantritt über die Tankmöglichkeiten gut zu informieren.

Gaat Be alweer de "milieu-trein" missen ?

De milieuvoordelen van aardgas zijn alom bekend, ook betreft bepaalde kosten (voor Duitsland toch*)
* Ref: http://www.erdgasfahrzeuge.de/autogas-vs-erdgas.html
(aardgasauto´s zijn o.a. altijd in ondergrondse parkings toegelaten)

Het allereerste -en enige- 5-sterren auto in de ADAC Eco-test is een aardgasauto: (milieuvriendelijkst qua uitlaatgassen)
http://www.adac.de/Tests/Autotest/Ecotest/default.asp?Quereinstieg=EcoTest

Met 93 ptn beter als vorige beste een benzine-hybride (89 ptn)

Belgische media met wat technische uitleg:
Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Info ecotest:
http://www.adac.de/Tests/Autotest/Ecotest/Der_Test/default.asp?ComponentID=185549&SourcePageID=184633
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 00:27:37 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Wanneer openbare aardgastankstations ?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 18 juni 2009 - 14:08:09 »
We zullen hier inderdaad de boot weer missen. Er is nochtans een aardgas tankstation op enkele km afstand, maar helaas niet (volledig) openbaar. Ik vermoed dat de auto's van Natuurpunt er wel gaan tanken. Op hun parking zie ik een tiental aardgas voertuigen staan en die moeten toch ergens gaan tanken.

Het is trouwens maar normaal dat aardgasvoertuigen in een ondergrondse parking worden toegelaten. De reden waarom aardgasvoertuigen in België niet zijn toegelaten in ondergrondse parkings is het feit dat LPG zwaarder is dan lucht. Het zakt dus naar de bodem en hoopt zich op in een keldergarage. Aardgas is echter lichter dan lucht en stijgt dus uit de kelders op en kan niet accumuleren.
In Nederland mag je meestal wel in een keldergarage parkeren met een LPG-wagen. Deze garages zijn dan wel uitgerust met een gasmelder en een adequat luchtverversingssysteem. Nog een interessant detail: benzinedampen zijn ook zwaarder dan lucht en ontvlammen makkelijker dan LPG-dampen.
Ondertussen kan je wel met een LPG in een kelderparking parkeren als je een recente installatie hebt (en de groene stikker niet meer moet kleven).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 19 juni 2009 - 00:35:51 »
Het zal nog wel een flinke tijd gaan duren.

De gemiddelde Belg is doodsbang voor gas, gezien het hierbovenvermelde verhaal over parkeren in een parkeergarage. Ook de angst voor het huis te verwarmen met aardgas zit er nog diep in. Het zou maar eens kunnen ontploffen, meneer. En intuseen stoken ze mazout en rijden ze op precies hetzelfde (maar dan zonder het rode kleurtje).

Ach, en inderdaad, ALS een aardgasketel in België eens ploft, dan stort meteen het hele huis in. Want diegenen die hun mazoutketel hebben vervangen door een aardgasketel, hebben gemakshalve maar de ketel in de kelder gezet, want "daar stond de mazoutketel ook". Gezellig tegen de fundamenten van je huis.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 19 juni 2009 - 01:00:34 »
Ach, en inderdaad, ALS een aardgasketel in België eens ploft, dan stort meteen het hele huis in.

Ik zie een aardgasketel nog niet zo gauw ontploffen. Als er gas uitstroomt zonder dat het verbrandt, sluit een thermokoppel de gastoevoer af. En als het thermokoppel defect geraakt, is er sowieso geen gastoevoer meer mogelijk.

Diezelfde mensen die geen aardgasketel willen omwille van de veiligheid, hebben dikwijls wel een kookformuis op aardgas dat niet van een dergelijke beveiliging voorzien is. Een kind dat een branderknop opendraait, of de hond die dat doet terwijl hij eens een kijkje gaan nemen is en er met zijn voorpoten afschuift, en het hele huis wordt een gasbom. Een kleine elektrische vonk doordat de wijkagent aanbelt, en het dak vliegt van het huis.

Bij een ongeval is een LPG-tank veel veiliger dan een benzinetank, omdat ze vele malen steviger is. Ontstaat er brand, dan zal door de hoge temperatuur de druk in de LPG-tank zodanig oplopen, dat er LPG ontsnapt via het overdrukventiel, waardoor een steekvlam kan ontstaan. Maar de tank zal niet ontploffen. Bij een gescheurde benzinetank daarentegen kan de hele inhoud ontploffen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 19 juni 2009 - 01:28:06 »
Dat weet ik, Jozef. Maar ik ben dan ook geen Belg ;)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 19 juni 2009 - 09:53:34 »
In mijn dorp is er sinds 1997 overal aardgas voorzien, onbegrijpelijk dat er nog "domme" nieuwbouwers geld verspillen aan stookolieverwarming...

Ik ben op zoek gegaan naar statistieken... een paar oude heb ik nog gevonden  ???

Citaat
Aardgas haalt stookolie in

Aardgas zit in de lift voor de verwarming van de woningen. In 2001 wordt 44% van de woningen in België met aardgas verwarmd (tegenover 37,7% in 1991, dit is een stijging van +16%). In de 5 grootsteden loopt dit percentage op tot 64,6%. Ook het milieuonvriendelijke gebruik van elektriciteit om de woning te verwarmen is evenredig gestegen van 6,2% naar 7,2% (+16%). Ten opzichte van 1991 is vooral steenkool (-70%) achteruit gegaan zodat in 2001 nog slechts 2,8% van de woningen met steenkool verwarmd worden. Het aandeel van stookolie is evenwel nog lichtjes gestegen van 42,3% tot 43,1% (+1.9%).

De enquête en de grafieken (powerpoint) kunt u nalezen op de website van het NIS.
http://aps.vlaanderen.be/statistiek/nieuws/energie/2003-02_gas.htm
Dircte links (grafieken ppt) :
evolutie 1991-2001: http://statbel.fgov.be/press/pr071_nl.ppt#258,11,Vraag 9: Verwarming van de woning
Gewesten 2001: http://statbel.fgov.be/press/pr071_nl.ppt#266,12,Vraag 9: Verwarming van de woning - 2001

Op het NIS heb ik ook geen recentere cijfers gevonden, waarom verwondert mij dat niet...  ;)
 Niet voor niets zaten de Vlaamse Groenen 8 jaar in de regering, en hebben -ondanks klimaathysterie- nog stemmenverlies geleden in 2009... Tjonge tjonge   ;D

Tesamen met de huidige 60%-dieselpersonenwagens blaast dat al heel wat roet in de lucht...

En dan maar klagen dat de fijnstofnorm voor 2009 al overschreden is:   :-[
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1591.msg15242.html#msg15242

Wat gaat dat geven als de winters nog wat kouder worden (voorsmaakje 2009) en nog wat inversieweer erbij... SMOG 90 borden bijmaken ?
Ik denk dat ze bij de (nieuwe) aansturing van de dynamische borden SMOG-90 niet gaan vergeten...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 juni 2009 - 10:51:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 19 juni 2009 - 17:45:38 »

Ik helaas nog wel.  :(
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 19 juni 2009 - 18:28:28 »

Mijn welgemeende condoleances...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 19 juni 2009 - 19:58:16 »

Mijn welgemeende condoleances...

Dank je wel. Nog 9 jaar, dan kan ik eindelijk de Duitse nationaliteit bekomen.  :)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 20 juni 2009 - 15:31:51 »
Ik kan ook niet wachten voordat ik weg ben uit België, ik wil emigreren naar een land wat properder is, waar mensen beleefder en gedisciplineerder zijn en waar er nog meer natuur is.