Als ik me niet vergis loopt er in enkele Mechelse deelgemeentes een proef (ik dacht in Leest) met dergelijke intelligente energiemeters.
Niet alleen daar. Ik ben ooit gecontacteerd geweest om deel te nemen aan zo'n proefproject. Ik zou wel de kosten voor de installatie en een maandelijkse bijdrage voor de GSM-gebaseerde communicatie moeten betalen. Mijn voordeel zou zijn dat ik mijn verbruik van uur tot uur zou kunnen opvolgen en zo energie zou kunnen besparen
Nee, bedankt, daar heb ik geen cent voor over.
Micromanagen van het electriciteitsverbruik gaat niet veel opleveren. In de praktijk zijn er maar heel weinig verbruikers die zonder verlies van comfort of functionaliteit op zelf gekozen of door de leverancier/distributeur bepaalde momenten kunnen werken. Met (af)wasmachine en droogkast heb je het zowat gehad, en zelfs van deze apparaten wil je geen willekeurig gedrag. De uit energetisch oogpunt al weinig efficiënte electrische verwarming en/of boiler laten we maar buiten beschouwing. Wanneer de electrische wagen doorbreekt, zal die ook betrouwbaar geladen moeten worden.
De hele opzet van 'slimme meters' lijkt te zijn om verwarring te scheppen bij de consument (zoals bij de bizarre GSM tariefformules), zodat hij door het bos de bomen niet meer ziet, onderhevig wordt aan arbitraire kosten en prijzen en uiteindelijk meer betaalt. Op het eerste gezicht is het leuk de domme consument de slimme te laten subsidiëren, maar we weten allemaal waar dit toe leidt: dat je uiteindelijk als verstandig mens mee moet opdraaien.
Een andere verklaring is dat de productie en distributie op instorten staat door jaren wanbeheer, verkeerde "investeringen" in onbetrouwbare en wispelturige alternatieven, politieke incompetentie en corruptie. Dergelijk gepruts in de marge is geen goed teken.