Auteur Topic: "Zelfdenkende" auto houdt u wakker en voorkomt botsing  (gelezen 3649 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
"Zelfdenkende" auto houdt u wakker en voorkomt botsing
« Gepost op: woensdag 12 augustus 2009 - 15:51:47 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 00:19:30 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
Re: "Zelfdenkende" auto houdt u wakker en voorkomt botsing
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 13 augustus 2009 - 02:09:53 »
"Je hebt al de auto, nu nog ermee leren rijden" worden dus binnenkort loze woorden.
Als ze domweg tegen een boom rijden zullen ze dan zeggen "het is de schuld van de slimme auto".

Beangstigend.

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2009 - 19:14:29 »
Een paar zaken heeft Mercedes daar al van :

Attention Assist
Dankzij sensoren is de nieuwe E-Klasse in staat de mate van bewustzijn van de bestuurder vast te stellen. De sensoren monitoren onder andere het gedrag van de bestuurder en de huidige rijomstandigheden. Naast langs- en dwarsversnellingen worden bijvoorbeeld ook de clignoteurbediening en pedaalbediening bewaakt, evenals externe invloeden zoals zijwind en oneffenheden in het wegdek. Attention Assist is zodoende in staat concentratieverlies en de mate van slaperigheid van de bestuurder vast te stellen. Jarenlang onderzoek heeft uitgewezen dat het stuurgedrag van slaperige bestuurders veranderd; kleine stuurfouten die meestal snel en abrupt worden gecorrigeerd. Daarom beschikt Attention Assist ook over een stuuruitslag-sensor. Het systeem herkent op deze manier gedrag dat wijst op slaperigheid. Daarop volgt een geluidsignaal en een visuele waarschuwing op het display. Het systeem wordt standaard geleverd op de nieuwe E-klasse.

Lane Keeping Assist
Meer dan een derde van alle ongevallen met dodelijke afloop in Duitsland heeft te maken met auto’s die van rijbaan wisselen. Lane Keeping Assist is een feature die wederom door middel van een camera continu in de gaten houdt of de bestuurder tussen de wegmarkeringen blijft. Als de bestuurder een markering overschrijdt, gaat het stuurwiel voelbaar pulseren. Mercedes-Benz meldt met trots dat haar systeem verder gaat dan de traditionele oplossingen doordat het rekening houdt met het gedrag van de bestuurder. Het herkent namelijk bepaalde acties van de berijder. Zo geeft het bijvoorbeeld geen waarschuwing als er wordt geaccelereerd (inhalen, invoegen op de snelweg), bewust wordt ingestuurd of met kracht wordt geremd. Afhankelijk van de omstandigheden waarschuwt Lane Keeping Assist de bestuurder gedurende langere of kortere tijd. Bepalende factoren zijn daarbij van belang, zoals de breedte van de weg en of er een onderbroken of doorlopende markering wordt overschreden. Lane Keeping Assist wordt optioneel geleverd.

Dat laatste werd trouwens eerst getoond op een merk van Franse origine, al weet ik niet meer of het een Renault of een Peugeot was.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: zondag 16 augustus 2009 - 02:07:43 »
Ik heb mijn vraagtekens bij dergelijke systemen.

Ik ben voorstander van systemen zoals EPS, die de bestuurder helpen om de wagen in moeilijke omstandigheden onder controle te houden.

Deze systemen zijn evenwel bedoeld om manifeste tekortkomingen van de bestuurder het hoofd te bieden. Ik vrees dan ook dat ze de bestuurder een vals veiligheidsgevoel zullen geven.

Een bestuurder die bijvoorbeeld niet meer in staat is om zijn rijstrook te volgen, is eigenlijk niet meer in staat om zijn wagen nog verder te besturen. Hij zal, ondanks alle mogelijke systemen om zijn rijonbekwaamheid op te vangen, mogelijk niet meer heelhuids ter bestemming geraken. Als we zien dat een trein nog altijd niet zonder bestuurder kan, en de automatische piloot van een vliegtuig nog altijd niet de noodzakelijkheid van een alerte menselijke piloot kan vervangen, dan is het duidelijk dat auto's nog altijd een allerte bestuurder nodig hebben.

Dergelijke systemen hebben wellicht hun meerwaarde, doch leiden er tevens toe dat vele bestuurders van voertuigen die ermee uitgerust zijn, al te veel op deze systemen gaan vertrouwen, en aldus hun persoonlijke verantwoordelijkheid te licht gaan nemen.

We zijn nog ver af van auto's die, na ingave van hun bestemming, zonder enige verantwoordelijkheid van een bestuurder hun bestemming ongevalsvrij kunnen bereiken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zondag 16 augustus 2009 - 07:31:45 »
Ik ben het met Jozef eens.
Dus een "zelfdenkende" bestuurder die ook nog wakker is zou veel beter zijn, maar ook daar zijn we nog ver van af  :'(

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zondag 16 augustus 2009 - 09:59:55 »
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 00:20:22 door jozef »

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #6 Gepost op: zondag 16 augustus 2009 - 16:23:36 »
Ik vind de evolutie wel goed, en interessant.. Zeker voor onervaren chauffeurs, of oudere chauffeurs, die niet altijd het gevaar inschatten, lijkt het me een vooruitgang, en laat dat nou net de twee doelgroepen zijn, waar veel ongelukken mee gebeuren.

Maar we moeten natuurlijk altijd in gedachten houden dat het hulpmiddelen zijn, en geen wondermiddelen. Vergelijk het met de GPS, waardoor bepaalde mensen de auto van de trappen stuurde in Italië, of in het water reden, omdat ie zei dat ze moesten afslagen. Het zijn hulpmiddelen, en je moet er toch nog je kop bij houden :)

Een keerzijde is dan weer, dat het weer extra electronica is, waar weer wat mis mee kan gaan.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zondag 16 augustus 2009 - 23:59:49 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 01:34:53 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #8 Gepost op: maandag 17 augustus 2009 - 00:01:50 »
Haha noem ik twee Franse merken, dan is het toch nog de derde ;-)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 17 augustus 2009 - 02:09:09 »
Op mijn C5 staat het alleszins niet op. Ook de parkeerhulp wilde ik niet hebben, ook al was er nog ruimte in het budget. Ik heb nog altijd mijn trots als chauffeur.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #10 Gepost op: maandag 17 augustus 2009 - 18:28:46 »
Het lijkt me dan ook zeer aangenaam als deze techniek faalt en je richting een boom stuurt.

Benieuwd wat zoiets gaat doen als je bewust ergens opaan stuurt, om wat anders te vermijden ...

In mijn kar zit ook al aardig wat elektronica, en wat sommigen met eenzelfde model daarmee meemaken, is niet leuk meer.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder