Auteur Topic: Broodjes leveren : stilstaan of parkeren?  (gelezen 2444 keer)

Offline Rudi

• Expert
  • Geslacht: Man
Broodjes leveren : stilstaan of parkeren?
« Gepost op: woensdag 19 augustus 2009 - 09:13:55 »
Desinformatie alom. Gisteren en vandaag in de kranten (zelf de kwaliteitskrant van Mijnheer de Marketeer doet mee) artikel over de boete gegeven aan de broodjesleverancier van de politie van Wetteren.

Ik dacht dat een E3 (verboden parkeren) wel het in en uitstappen en het laden en lossen toestaat, dit in tegenstelling van de E3. Maar wat juist met een E9 *? Parking voorbehouden voor ..... in dit geval dienstvoertuigen of politie? Mag daarop stilgestaan worden om te lossen? staat "leveren" gelijk aan "lossen"?

Weerom een gemiste kans van onze kranten om een steentje bij te dragen bij verkeersopvoeding door even los van de sensatie en cafépraat, de regles ter zake even uit de doeken te doen. Mijn gedacht. Greetz.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Broodjes leveren : stilstaan of parkeren?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 19 augustus 2009 - 17:52:14 »
Het begrip "stilstaand voertuig" heeft al tot heel wat interpretatieproblemen geleid.

Citaat
AR 2.22. "Stilstaand voertuig": een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.

Een motorfiets die niet langer stilstaat dan nodig is voor het op- of afstappen van de bestuurder of de passagier zou dus geen stilstaand voertuig zijn.

Ga je geld uit een bankautomaat halen, dan beschouwt men je voertuig niet als een stilstaand, doch als een geparkeerd voertuig. Nochtans is dit louter het laden van zaken (in dit geval bankbriefjes).

De leverancier die even zijn neus snuit of zijn leveringsbon laat aftekenen, is op dat ogenblik niet aan het lossen, zodat zijn voertuig strikt genomen geen stilstaand voertuig meer is, doch een geparkeerd voertuig.

Als ik voortdurend een lucifersdoosje in mijn wagen leg en het er weer uithaal, ben ik voortdurend aan het laden en lossen, en ga ik er dus van uit dat mijn voertuig een stilstaand voertuig is.

Ook nog elders zorgt het begrip voor verwarring:

Citaat
AR 8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.

De ruiter en de boer die met zijn koe op stap gaat, zijn ook bestuurders, doch ze hebben geen voertuig bij dat kan stilstaan of parkeren.

Dient men derhalve uit dit artikel af te leiden dat die bestuurders niet onder dit artikel vallen? Of dient men er integendeel uit af te leiden dat dergelijke bestuurders nooit gebruik mogen maken van een draagbare telefoon die ze in de hand houden, omdat ze geen voertuig hebben dat kan stilstaan of parkeren?

Ter vergelijking: in Duitsland is het verschil tussen stilstaan en parkeren als volgt:

Citaat
StVO §12 (2). Wer sein Fahrzeug verläßt oder länger als drei Minuten hält, der parkt.

Hier gaan de discussies over het feit wanneer een bestuurder zijn voertuig verlaat. Bijvoorbeeld: heeft een bestuurder die 5 meter verder naar een geldautomaat gaat, al dan niet zijn voertuig verlaten?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 19 augustus 2009 - 23:36:08 »
Citaat
StVO §12 (2). Wer sein Fahrzeug verläßt oder länger als drei Minuten hält, der parkt.

Amaai toen ik naar jullie toe kwam heb ik 2 keren op de autosnelweg geparkeerd (file) ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 19 augustus 2009 - 23:39:36 »
Citaat

Amaai toen ik naar jullie toe kwam heb ik 2 keren op de autosnelweg geparkeerd (file) ;)

;D

Neen, dat is zoals in België, dan is je voertuig geïmmobiliseerd.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 22 augustus 2009 - 18:10:28 »
Ik dacht dat een E3 (verboden parkeren) wel het in en uitstappen en het laden en lossen toestaat, dit in tegenstelling van de E3. Maar wat juist met een E9 *? Parking voorbehouden voor ..... in dit geval dienstvoertuigen of politie? Mag daarop stilgestaan worden om te lossen? staat "leveren" gelijk aan "lossen"?
Bij een E9x met dergelijk onderbord is het parkeren enkel door de genoemde voertuigen toegelaten.
Maar dat is geen stilstandsverbod ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 26 augustus 2009 - 20:19:34 »
Bij een E9x met dergelijk onderbord is het parkeren enkel door de genoemde voertuigen toegelaten.
Maar dat is geen stilstandsverbod ...

Dank u wel. Indien die broodjesman alleen zijn koopwaar heeft afgegeven denk ik dat de rechtbank deze boete wel zal tegendraaien wegens stilstaan en niet parkeren. Maar weerom hebben de kranten er maar een zootje van gemaakt vol pseudo sensatie en halve waarheden. Thanks.