Auteur Topic: Lotus Elise gaat elektrisch  (gelezen 5058 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #15 Gepost op: maandag 17 augustus 2009 - 19:15:53 »
Dan is de Loremo EV vanaf 78 cent/100 km toch zuiniger (verbruik 6kWh/100 km x 13 cent/kWh nachtstroom)

Je gelooft toch niet dat vadertje staat zijn inkomsten uit brandstof gaat laten wegsmelten voor de nog "goedkope" stroom ?
Ik weet het niet, zolang  ze geen -big-brother- digitale verbruikscontrole hebben waarvoor ge uw huisstroom juist benut kunnen ze toch niets doen, denkt gij van wel ? Dan vertel me eens hoe, en hoelang dat nog kan duren (er zijn al electro-auto´s in Be)

Citaat
Bovendien kan ons nu almaar vaker overbelaste distributienet niet veel elektrische auto's aan zonder ingrijpende aanpassingen.
Dat is natuurlijk juist, het gaat geleidelijk moeten verlopen.
Maar of ik nu mijn huis-kWh gebruik voor mijn auto langzaam op te laden of voor stroomverbruikers die hetzelfde verbruiken...

Citaat
Reken maar op een verveelvuldiging van de distributiekost / Eliataks daarvoor.
Daar reken ik ook op.

Mss wordt het wel hetzelfde verhaal als de LPG-auto´s... over CNG spreken we dan nog niet...
Belgie en milieuvriendelijk...  :'(
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 18 augustus 2009 - 15:53:43 »
Ik weet het niet, zolang  ze geen -big-brother- digitale verbruikscontrole hebben waarvoor ge uw huisstroom juist benut kunnen ze toch niets doen, denkt gij van wel ? Dan vertel me eens hoe, en hoelang dat nog kan duren (er zijn al electro-auto´s in Be)
Hoe ze het gaan doen weet ik niet, wat ik wel weet is dat overheden zeer inventief zijn als het op nieuwe belastingsmechanismen en belastings redenen aankomt.

Citaat
Citaat
Bovendien kan ons nu almaar vaker overbelaste distributienet niet veel elektrische auto's aan zonder ingrijpende aanpassingen.
Dat is natuurlijk juist, het gaat geleidelijk moeten verlopen.
Maar of ik nu mijn huis-kWh gebruik voor mijn auto langzaam op te laden of voor stroomverbruikers die hetzelfde verbruiken...
Dat is het 'm net : het opladen van auto's wordt een aanzienlijk meerverbruik.
Want die andere stroomverbruikers ga je niet uitzetten of wegdoen omdat je een elektrische wagen hebt, dat zijn totaal verschillende gebruiken voor stroom.

Zolang het er een paar zijn is er uiteraard weinig of geen probleem.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 18 augustus 2009 - 20:56:09 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 18 augustus 2009 - 22:52:14 »
Als ik me niet vergis loopt er in enkele Mechelse deelgemeentes een proef (ik dacht in Leest) met dergelijke intelligente energiemeters.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 19 augustus 2009 - 11:05:07 »
Wat info over het Vlaamse net...

Citaat
http://www.vreg.be/nl/slimme%20meters/slimme%20meters.asp
WAT GEBEURT ER IN VLAANDEREN?

In de loop van 2007 heeft de VREG het overleg opgestart met de netbeheerders en leveranciers over de mogelijke invoering van slimme meters in het Vlaamse Gewest. Doel is om te bestuderen of de massale invoering van slimme meters wenselijk is vanuit technisch en financieel oogpunt.

In 2007 liet de VREG een eerste studie uitvoeren door de KUL waarin de communicatiemiddelen die gebruikt kunnen worden voor de gegevensoverdracht (communicatie over het elektriciteitsnet, communicatie over telefoon- en kabelnet en draadloze communicatie) onderling vergeleken worden qua kost en geschiktheid voor de vereiste functionaliteiten.

In 2008 werd door consultant KEMA een kosten-batenmodel ontwikkeld voor de Vlaamse markt, waarmee de kosten en baten van de invoering van de slimme meters kunnen worden geanalyseerd. Dit model gaat uit van een macro-economische benadering, maar de impact op de verschillende belanghebbenden (de netbeheerders, de leveranciers, de verbruikers, de overheid) kan eveneens worden onderzocht. Verschillende alternatieven kunnen worden bekeken (onder meer met betrekking tot de communicatiemedia en de functionaliteiten) binnen het kader van de huidige marktorganisatie. De lijst met functionaliteiten en de meeste gegevens voor het model werden aangeleverd door het Werktraject 4 van de Studie over het marktmodel die de VREG uitvoert. Een eerste rapport met resultaten werd in juli 2008 op de VREG-website geplaatst. Het model kan verder gebruikt worden als instrument om advies te verlenen en beslissingen over de invoering van slimme meters te onderbouwen.

In haar ondernemingsplan 2008 heeft de VREG zich ertoe geëngageerd op basis van deze analyse een eerste advies te verstrekken over de wenselijkheid van de aanpassing van het regelgevend kader inzake metering aan de Vlaamse minister van Energie. Op basis van de onderzoeksresultaten totnogtoe, adviseerde de VREG aan de Vlaamse minister van Energie om in samenwerking met de sector verder onderzoek te doen. Er is dus nog geen concrete beslissing genomen over het al dan niet invoeren van slimme meters in Vlaanderen.

Citaat
http://www.vreg.be/nl/slimme%20meters/kostenbatenanalyse.asp
Kosten-batenanalyse invoering slimme meters
....
Een belangrijke vraag is wat dit betekent voor de afnemer. Uit het model blijkt dat vooral de afnemer voordeel doet gezien de energiebesparing die hij kan realiseren. Maar anderzijds dragen de netbeheerders volgens het huidige marktmodel de grootste kosten voor de invoering van slimme meters. De vraag is hoe die kost versleuteld zal worden en wat de impact zal zijn op de distributienettarieven. Deze vragen kunnen op basis van het huidige rapport nog niet beantwoord worden.

Daarnaast is het logisch om een eventuele invoering van slimme meters niet enkel met studies te onderbouwen, maar ook te laten voorafgaan door concrete pilootprojecten om zowel de technische haalbaarheid als de in de studie aangenomen waarden te kunnen aftoetsen. Dit zal nader bestudeerd worden in samenwerking met de sector.

Het model zal nu verder gebruikt worden als instrument om in de toekomst advies te verlenen en beslissingen over de invoering van slimme meters te onderbouwen. De VREG plant om voor het einde van het jaar hierover een eerste advies aan de minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur over te maken.

Eventuele opmerkingen op de studie mag u overmaken aan jo.demeyere@vreg.be.

Tja, als er ook maar een gerucht is (en dat is er al...) dat ze de prijs/kWh gaan opdrijven om E-auto´s op te laden, gaan vele mensen afhaken en het risico niet nemen een (te dure) E-auto (in de aankoop) te kopen... kosten/baten na x-jaren moet kloppen...

In NL spreken ze al van hackers...:
Citaat
http://webwereld.nl/nieuws/56541/elektriciteitsnet-te-hacken-via--slimme--meters.html

Elektriciteitsnetwerken zijn plat te leggen via de draadloze, 'slimme' stroommeters die nu massaal worden ingevoerd, ook in Nederland.

Met vijfhonderd euro aan materiaal en voldoende kennis over de werking van de slimme stroommeters kunnen hackers delen van elektriciteitsnetwerken overnemen. Energiebedrijven installeren dergelijke stroommeters nu ook in Nederland.

Smart grids
De netwerken zijn ook plat te leggen door een stroomstoring te veroorzaken, meldt beveiligingsbedrijf IOACtive na een onderzoek. Het is mogelijk op afstand de energievoorziening lam te leggen. Bovendien kunnen die opgewekte stroomstoringen zich uitbreiden naar andere elektriciteitsnetwerken, aldus IOActive.

Slimme elektriciteitsnetwerken, die in Amerika 'smart grids' worden genoemd, hebben digitale energiemeters die hun meterstanden doorgeven via mobiel internet. Door kwetsbaarheden in hard- en software zijn de meters op afstand over te nemen. Sommige digitale elektriciteitsmeters hebben ook een mogelijkheid ingebouwd om de stroomlevering uit te schakelen.

Pwned
IOActive heeft verschillende stroommeters getest die in de Verenigde Statem al in de praktijk worden gebruikt. De onderzoekers hebben onder meer malware geschreven die zich snel kan verspreiden onder de apparaten bij mensen thuis. De onderzoekers is het ook gelukt de boodschap op de lcd-schermpjes van de meters te veranderen in 'pwned', hackersjargon voor 'overgenomen'.

IOActive heeft het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid (Homeland Security) op de hoogte gebracht van zijn bevindingen. Het bedrijf maakt niet zijn hele onderzoek openbaar, omdat dat een te groot gevaar zou opleveren. Energiebedrijven moeten de meters beter testen voordat ze ze installeren, vindt het bedrijf. In de VS zijn al zo'n 2 miljoen 'slimme' stroommeters in gebruik en er zijn plannen om nog eens 17 miljoen apparaten in te voeren.
...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 19 augustus 2009 - 12:31:49 »
Als ik me niet vergis loopt er in enkele Mechelse deelgemeentes een proef (ik dacht in Leest) met dergelijke intelligente energiemeters.

Niet alleen daar. Ik ben ooit gecontacteerd geweest om deel te nemen aan zo'n proefproject. Ik zou wel de kosten voor de installatie en een maandelijkse bijdrage voor de GSM-gebaseerde communicatie moeten betalen. Mijn voordeel zou zijn dat ik mijn verbruik van uur tot uur zou kunnen opvolgen en zo energie zou kunnen besparen ??? Nee, bedankt, daar heb ik geen cent voor over.

Micromanagen van het electriciteitsverbruik gaat niet veel opleveren. In de praktijk zijn er maar heel weinig verbruikers die zonder verlies van comfort of functionaliteit op zelf gekozen of door de leverancier/distributeur bepaalde momenten kunnen werken. Met (af)wasmachine en droogkast heb je het zowat gehad, en zelfs van deze apparaten wil je geen willekeurig gedrag. De uit energetisch oogpunt al weinig efficiënte electrische verwarming en/of boiler laten we maar buiten beschouwing. Wanneer de electrische wagen doorbreekt, zal die ook betrouwbaar geladen moeten worden.

De hele opzet van 'slimme meters' lijkt te zijn om verwarring te scheppen bij de consument (zoals bij de bizarre GSM tariefformules), zodat hij door het bos de bomen niet meer ziet, onderhevig wordt aan arbitraire kosten en prijzen en uiteindelijk meer betaalt. Op het eerste gezicht is het leuk de domme consument de slimme te laten subsidiëren, maar we weten allemaal waar dit toe leidt: dat je uiteindelijk als verstandig mens mee moet opdraaien.

Een andere verklaring is dat de productie en distributie op instorten staat door jaren wanbeheer, verkeerde "investeringen" in onbetrouwbare en wispelturige alternatieven, politieke incompetentie en corruptie. Dergelijk gepruts in de marge is geen goed teken.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 19 augustus 2009 - 13:01:49 »