Auteur Topic: Politiecombi rijdt in op bromfietser (17) in Willebroek  (gelezen 9360 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Politiecombi rijdt in op bromfietser (17) in Willebroek
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 10 september 2009 - 13:52:45 »
@ Marc:

Ik scheer nooit alle politiebeamten over dezelfde kam. Maar dat er veel te veel rotte appels in de kist zitten, bewijzen de jaarverslagen van het Comité P, dat de werking van de politie ronduit slecht noemt.

In iedere discussie op dit forum gaan we er, net zoals op andere forums, van uit dat de feiten die de OP schrijft of aanhaalt, met de werkelijkheid stroken, zonder dat we telkens onze berichten overlasten door elke zin te laten voorafgaan met "Als het waar is dat ...". Anders kunnen we geen enkele discussie meer voeren, en kunnen we het forum sluiten.

Ik weet dat er in de pers onjuistheden verschijnen, maar we moeten er nu ook weer niet van uitgaan dat alles wat in de pers verschijnt, onjuist is.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 10 september 2009 - 15:07:16 »
@ Marc:

Ik scheer nooit alle politiebeamten over dezelfde kam. Maar dat er veel te veel rotte appels in de kist zitten, bewijzen de jaarverslagen van het Comité P, dat de werking van de politie ronduit slecht noemt.

In iedere discussie op dit forum gaan we er, net zoals op andere forums, van uit dat de feiten die de OP schrijft of aanhaalt, met de werkelijkheid stroken, zonder dat we telkens onze berichten overlasten door elke zin te laten voorafgaan met "Als het waar is dat ...". Anders kunnen we geen enkele discussie meer voeren, en kunnen we het forum sluiten.

Ik weet dat er in de pers onjuistheden verschijnen, maar we moeten er nu ook weer niet van uitgaan dat alles wat in de pers verschijnt, onjuist is.

Jozef,

Dan moet ik eerlijk bekennen en toegeven dat we in het Comité P ook geen vertouwen meer kunnen stellen. Want in de pers en de nieuwsjournaals verschenen ook ernstige wanpraktijken die binnen het Comité P te beurt vielen door Enquêteurs en de daarbinnen leidinggevende personen.

Nogthans een organisatie dat de politiediensten controleert en de wanpraktijken onderzoekt. Op eigen initiatief, op grond van klachten of in opdracht van parketten en de onderzoeksorganen binnen de rechtbanken van Eerste aanleg en/of bij de Hoven van Beroep.

Kortom, niemand zal de verziekte toestand binnen België nog kunnen recht trekken wat politie en justitie aangaat. Met regelmaat van de klok komen schandalen en wanpraktijken te voorschijn of worden in de openbaarheid gebracht.

Het spijtige is van al datgene wat aanvankelijk in de pers verschijnt nadien het verder gevolg daarop onbekend blijft of in zeer beperkte mate het daglicht bereikt.

Ik ken dan ook geen enkele overheidsinstantie waar men 100% vertrouwen kan in stellen, dat volledig waarheidsgetrouw, feilloos en 200% waterdicht is.

HELAAS...

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 10 september 2009 - 19:00:47 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: maandag 25 januari 2010 - 23:53:27 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 10 september 2009 - 20:23:01 »
Ik veronderstel dat wij met onze functie en de taken waarmee we gelast zijn, nog steeds het best geplaatst zijn om te weten en te ervaren met welke criminaliteit we dikwijls geconfronteerd worden. Ook al ben ik van de vliegende brigade... Men zou nog aardig versteld staan van wat er niet in de openbaarheid komt.

De bromfietsbestuurder een gevaar voor de maatschappij? Misschien wel een gevaar voor zichzelf. Wie weet... En ook dat is onbekend.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #34 Gepost op: donderdag 10 september 2009 - 20:57:52 »
« Laatst bewerkt op: maandag 25 januari 2010 - 23:53:50 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 11 september 2009 - 03:03:49 »
Sommige omstandigheden van ongevallen zijn nu eenmaal onvermijdelijk en dit zal het verder onderzoek moeten uitwijzen. En verder worden wapens en voorwerpen behorende tot de verboden wapentuigen niet alleen onder winterkledij aangetroffen. Indien er bepaalde codes radiofonisch worden gemeld weten politiediensten meer dan voldoende. Ook dit gegeven is onbekend met betrekking tot de onduidelijke feiten.   

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 11 september 2009 - 12:52:48 »
Sommige omstandigheden van ongevallen zijn nu eenmaal onvermijdelijk

Diane, een flik vermijden die als het donker is de autosnelweg te voet oversteekt  tegen een slakkengangetje, en dan ook nog met een sterk wit licht constant naar het aangezicht van de aankomende bestuurder schijnt, is niet eenvoudig.

Maar een vooroprijdende bromfietser aanrijden zonder zelfs maar te remmen, zoals maar liefst 4 getuigen het gezien hebben, dat ruikt naar heel wat anders dan naar een ongeval dat niet te vermijden viel.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 11 september 2009 - 16:32:12 »
Maar een vooroprijdende bromfietser aanrijden zonder zelfs maar te remmen, zoals maar liefst 4 getuigen het gezien hebben, dat ruikt naar heel wat anders dan naar een ongeval dat niet te vermijden viel.
niet voor het een of het ander, maar
aan de reacties hier kan ik mij al inbeelden wat de 'getuigen' zullen zeggen
"het is een flikkenkar, dus die kunnen nooit gelijk krijgen"
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 11 september 2009 - 17:38:37 »
Citaat van: Jozef
Diane, een flik vermijden die als het donker is de autosnelweg te voet oversteekt  tegen een slakkengangetje, en dan ook nog met een sterk wit licht constant naar het aangezicht van de aankomende bestuurder schijnt, is niet eenvoudig.

Jozef,

Zulke handeling en uitoefening van dienst noem ik eenvoudigweg misdadig. Zeker voor personen die opgeleid zijn inzake verkeer op autosnelwegen. Deze zouden het best moeten geplaatst zijn om te weten inzake de gevaren, de eventuele nadelen en de zware gevolgen die uit zulke feiten zouden kunnen voortspruiten.

Hier hoeft het geen betoog dat bij eventueel ongeval in zulke omstandigheden, de aansprakelijkheid volledig zou gelegd worden bij deze bevoegd persoon inzake uiltokking, onverantwoorde handeling en gedragingen.

Maar hier hebben we dan ook een bijna slachtoffer ooggetuige. Ik torn dan ook niet aan de geloofwaardigheid van uw verhaal en ervaringen.

Uit onze ongevalonderzoeken in het verleden, Jozef, bleek meer dan eens dat getuigenverklaringen niet overeenstemden of zelfs dat een getuige vanuit zijn positie die hij aanwees, het ongeval heel eenvoudig niet kon waargenomen hebben. En zoals nadien bleek na verdere onderzoeken en verhoren, de ooggetuige een kennis bleek te zijn van één der betrokken partijen.

Ik en Marc nemen dan ook alle voorzichtigheid in acht om op basis van niet sluitende gegevens een conclusie en uitspraken te vormen inzake het ongeval in huidige topic.

Wat gaan we doen indien in een later stadium toch aan het licht zou komen dat de achtervolgers volledig vrijuit zouden gaan en geen enkele verantwopordelijkheid zouden dragen met betrekking tot het tot stand komen van het ongeval? Dat in deze zin dan ook vonnis of arrest zou komen?

Wat mij betreft zou ik onder geen enkele beding aanvaarden dat berichten  en vooroordelen verschijnen op basis van een persbericht tengevolge een ernstig incident tijdens mijn dienstuitvoering. Waarbij  de pers dan ook over zeer summiere gegevens beschikt enkel van omstaanders. En het is dan ook nog opletten met ooggetuigen die zich in een openbare drankgelegenheid bevonden.

En zoals meermaals blijkt, iedereen heeft alles wel opgemerkt en waargenomen tot op het moment dat getuigenissen in een proces verbaal dient te komen. In de meeste gevallen trekken de grootste roepers zich dan ook terug en heeft men plots niets meer gezien of gehoord!

Dat is ook de harde realiteit....

Citaat van: sniper
niet voor het een of het ander, maar
aan de reacties hier kan ik mij al inbeelden wat de 'getuigen' zullen zeggen
"het is een flikkenkar, dus die kunnen nooit gelijk krijgen"

That's it, sniper.

Mij stoort het alvast niet en poog mijn taken zo eerlijk mogelijk te volbrengen zonder enige vorm van uitlokking of machtsgeilheid. Ik en velen van mijn collega's hebben dan ook geen abonnement bij het Comité P of de gerechtelijke politie. Hoewel onze hoofdtaak op de baan is.

Maar je hoeft eens te weten met welke afgunst en uitlokkingen we soms hebben te maken. O.a. kan je u al een beeld vormen aan de hand van sommige postings.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 september 2009 - 17:49:40 door diane »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #39 Gepost op: vrijdag 11 september 2009 - 18:13:25 »
Wat gaan we doen indien in een later stadium toch aan het licht zou komen dat de achtervolgers volledig vrijuit zouden gaan en geen enkele verantwopordelijkheid zouden dragen met betrekking tot het tot stand komen van het ongeval?

Dat zou ik zeer spijtig vinden voor het ziekenfonds, dat de kosten dan niet kan terugvorderen.

Wat ik dan zou doen? Naar buiten gaan, eens diep ademen, een deuntje fluiten, en bij mezelf denken: "Ook dit is België." Maar het deuntje zal beslist niet "I'm proud to be a Belgian" zijn.

Maar hoe denk je dat die jongen en zijn ouders zich dan zouden voelen? Kun je je in de plaats stellen van die jongen, die mogelijk voor de rest van zijn leven gevolgen zal dragen van zijn zware verwondingen, en van zijn ouders? En dat allemaal voor een bromfiets die sneller dan toegestaan kan rijden? Dan is Dutroux er veel beter vanaf gekomen; zijn fysieke integriteit werd ten minste niet aangetast, integendeel, hij kreeg zo nodig nog een kogelvrije vest.

Als je als politiebeamte een bromfietser achtervolgt die met hoge snelheid probeert te ontkomen, dan weet je dat je uiterst voorzichtig moet zijn, en alle vereiste maatregelen moet nemen om een aanrijding met hem te vermijden (hij kan bijvoorbeeld ten val komen). Want wat is op dat ogenblik het belangrijkste: dat hij heelhuids thuiskomt, of dat zijn bromfiets kan in beslag genomen worden en hij een boete moet betalen?

Draai het en keer je hoe je wil: als de bestuurder van dat politievoertuig voldoende afstand gehouden had en tijdig voldoende krachtig geremd had, dan had dit drama niet kunnen gebeuren.

En dergelijke achtervolgingen zouden niet nodig zijn als de bromfietsen, zoals hier in Duitsland, een kentekenplaat zouden hebben (wat niet wegneemt dat de Polizei een bromfietser zo nodig wél veilig aan de kant krijgt).

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #40 Gepost op: vrijdag 11 september 2009 - 18:36:06 »
Als je als politiebeamte een bromfietser achtervolgt die met hoge snelheid probeert te ontkomen, dan weet je dat je uiterst voorzichtig moet zijn,
dat mes snijdt langs twee kanten
als je aan hoge snelheid probeert de politie te ontlopen, weet je dat het fout gaat aflopen

hadden wij zo thuis gekomen hadden we er nog een pak slaag bijgekregen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #41 Gepost op: vrijdag 11 september 2009 - 19:28:41 »
Dat zou ik zeer spijtig vinden voor het ziekenfonds, dat de kosten dan niet kan terugvorderen.

Wat ik dan zou doen? Naar buiten gaan, eens diep ademen, een deuntje fluiten, en bij mezelf denken: "Ook dit is België." Maar het deuntje zal beslist niet "I'm proud to be a Belgian" zijn.

Dit bericht lag zowat binnen mijn normale verwachtingen, Jozef.

Maar hoe denk je dat die jongen en zijn ouders zich dan zouden voelen? Kun je je in de plaats stellen van die jongen, die mogelijk voor de rest van zijn leven gevolgen zal dragen van zijn zware verwondingen, en van zijn ouders? En dat allemaal voor een bromfiets die sneller dan toegestaan kan rijden?

Misschien dat de ouders zich mede verantwoordelijk voelen om niet ten gepaste tijde controle uit te oefenen op de snelheid dat de brofiets kon onwikkellen? In zulke omstandigheden van ongevallen heb ik echt geen medelijden, Jozef. Helaas weet ik hoe veel jongeren zich voelen als gevolg van hun spel op de openbare weg. Daarover hebben wij in het verleden al meer dan voldoende geschreven. Inclusief de getuigenissen van zulke slachtoffers.

Durf jij in huidig gekende omstandigheden te stellen dat de betrokken politieinspecteur-bestuurder geen psycho traumatisch gevolg heeft opgelopen tengevolge het ongeval? Ook dat is jullie onbekend maar geen haan die daarover kraait. Weet dat er onder politiediensten nog heel wat mensen zijn, Jozef. En nogmaals, ik blijf het herhalen, niemand van ons kent de juiste omstandigheden van het ongeval.

Maar eenieder spreekt over de jongeren en de vrije opvoeding. Een pets tegen de kaak bezorgen heel wat ouders heden ten dage regelrecht tot jeugdbeschermingen en dergelijke meer. Mijn inziens had de strengere opvoeding van vroeger veel meer soelaas. Toen hadden ouders ook nog vat op hun kinderen. De huidige tendens is dat ouders dikwijls het slachtoffer worden van de beschermingen die de jeugd aangeboden krijgt. Leerkrachten hadden vroeger nog vat op de leerlingen. Heden ten dage worden leerkrachten afgeranseld of blijven met depressies afwezig op school.

De moderne ouder verzet zich dan ook nog wat tegen de straf die een leerkracht meegeeft. Onderwerpen die onmiskenbaar bijdragen tot een verziekte maatschappij.

Dan is Dutroux er veel beter vanaf gekomen; zijn fysieke integriteit werd ten minste niet aangetast, integendeel, hij kreeg zo nodig nog een kogelvrije vest.

Er ontsnapt iets aan uw aandacht, Jozef. Hij was nog beter af omdat de politie hem niet vond. Maar uiteindelijk opgemerkt en gevat door een boswachter. :P :D ;D

Als je als politiebeamte een bromfietser achtervolgt die met hoge snelheid probeert te ontkomen, dan weet je dat je uiterst voorzichtig moet zijn, en alle vereiste maatregelen moet nemen om een aanrijding met hem te vermijden (hij kan bijvoorbeeld ten val komen). Want wat is op dat ogenblik het belangrijkste: dat hij heelhuids thuiskomt, of dat zijn bromfiets kan in beslag genomen worden en hij een boete moet betalen?

Wie heeft het gokspel ingezet? Wie heeft de feiten uitgelokt? Men zou dan ook bij voorbaat moeten weten dat een spel kan verloren worden.

Draai het en keer je hoe je wil: als de bestuurder van dat politievoertuig voldoende afstand gehouden had en tijdig voldoende krachtig geremd had, dan had dit drama niet kunnen gebeuren.

Had, had, had....

En had, onder alle voorbehoud, de bromfietsbestuurder het nodige gevolg gegeven aan de bevelen van de bevoegde overheid en zich gehouden aan de technische vereisten waaraan bromfietsen zijn onderworpen, had huidige topic ook niet tot stand gekomen. Had er ook niets aan de hand geweest.

En dergelijke achtervolgingen zouden niet nodig zijn als de bromfietsen, zoals hier in Duitsland, een kentekenplaat zouden hebben (wat niet wegneemt dat de Polizei een bromfietser zo nodig wél veilig aan de kant krijgt).

Jozef,

Wat de kentekenplaat betreft, daar kan ik uw strandpunt volledig delen. Maar kentekenplaten geven geen waarborg opdat achtervolgingen kunnen gestaakt worden. Denken we maar even aan de gestolen nummerplaten.

Ik ben aangesloten bij I.P.A. wat betekent voor International Police Association. O.a. in Duitsland heb ik van polizisten ook al andere verhalen gehoord over hun interventies met nare gevolgen hoor. En je weet maar al te goed dat men met een Duitse polizist(e) niet hoeft te proberen wat hier in ons Belgiëland allemaal mogelijk is. In Duitsland o.a. ga je met de handboeien om ook wat sneller van de grond. Aldaar worden de politiediensten dan ook op een gans andere wijze gesteund. Maar is de opleiding ook professioneler. Het zegt dan ook meer dan voldoende dat de opleiding aldaar 2 jaar en 3 maanden langer inbeslag neemt.

Citaat van: Jos
De verborgen wapens kunnen inderdaad niet opgemerkt worden met de dikke winterjas die die jongen deze tijd van het jaar droeg, veel kans dat die inderdaad een Uzi of zo verborgen had.... ???

Herinneren we even de feiten te Antwerpen die door een voetgnger teweeg werden gebracht. De verstrengde wapenwet kwam niet alleen in versneld tempo tot stand maar ook hier onschuldige dodelijke slachtoffers. Nogthans een voetganger met een lange lederen winterjas.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 september 2009 - 19:33:28 door diane »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #42 Gepost op: vrijdag 11 september 2009 - 20:01:20 »
« Laatst bewerkt op: maandag 25 januari 2010 - 23:54:24 door jo »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #43 Gepost op: vrijdag 11 september 2009 - 22:21:28 »
In zulke omstandigheden van ongevallen heb ik echt geen medelijden, Jozef.

Dat vind ik heel spijtig, Diane. Want dat de bromfiets sneller dan toegelaten kon rijden, heeft geen rechtstreeks oorzakelijk verband met het drama. De bromfietser heeft de politiecombi niet aangereden.

En we weten niet of het daadwerkelijk om een ongeval gaat. Wat we met zekerheid weten, is dat een politiebeamte een correctioneel misdrijf gepleegd heeft (veel zwaarder dus dan het opvoeren van een bromfiets, wat slechts een overtreding is). Dat misdrijf heet "slagen en verwondingen". Bij een aanrijding in het verkeer is het meestal zeer moeilijk om uit te maken of het daadwerkelijk om een ongeval gaat, dan wel om opzettelijke slagen en verwondingen, al dan niet met voorbedachten rade.

Citaat
Durf jij in huidig gekende omstandigheden te stellen dat de betrokken politieinspecteur-bestuurder geen psycho traumatisch gevolg heeft opgelopen

Het zou kunnen dat hij zo een trauma heeft opgelopen, en dan zal hij op de koop toe nog uitgebreide pschychologische bijstand krijgen op kosten van de overheid (lees: van ons allemaal). Want zo gaat dat in België: de dader, niet de slachtoffers, moet omringd worden met goede zorgen.

Citaat
Weet dat er onder politiediensten nog heel wat mensen zijn, Jozef.

Dat zijn ze allemaal. Maar wat voor mensen... er zit hier en daar inderdaad sporadisch nog een goede appel tussen de rotte.

Citaat
Een pets tegen de kaak bezorgen heel wat ouders heden ten dage regelrecht tot jeugdbeschermingen en dergelijke meer.

Zeker bij een 17-jarige, en hier in Duitsland zelfs al heel wat eerder. Terecht overigens.

Citaat
Dan is Dutroux er veel beter vanaf gekomen; zijn fysieke integriteit werd ten minste niet aangetast, integendeel, hij kreeg zo nodig nog een kogelvrije vest.

Er ontsnapt iets aan uw aandacht, Jozef. Hij was nog beter af omdat de politie hem niet vond. Maar uiteindelijk opgemerkt en gevat door een boswachter. :P :D ;D

Inderdaad. Ik zie een boswachter nog niet zo gauw een overtreder het ziekenhuis inrijden.

Citaat
Wie heeft het gokspel ingezet? Wie heeft de feiten uitgelokt?

Laten we hopen dat hier geen sprake is van een gokspel.

Wie heeft de feiten uitgelokt? De bromfietser heeft de poging tot interceptie uitgelokt. Hem voor een overtreding (= een misdrijf van de laagste graad) zwaar verwonden, daar heeft een politiebeamte voor gezorgd.

Citaat
Men zou dan ook bij voorbaat moeten weten dat een spel kan verloren worden.

Juist.

De politiebestuurder wist dat hij het spel kon verliezen als hij de bromfietser niet zou aanrijden.

De bromfietsbestuurder kon er rekening mee houden dat zijn ontsnappingspoging zou mislukken en hij tot staan gebracht zou worden. Maar hij diende er zich niet aan te verwachten dat de politie zover zou gaan om hem aan te rijden, indien al niet opzettelijk, dan toch door verregaande nalatigheid en onvoorzichtigheid.

Citaat
En had, onder alle voorbehoud, de bromfietsbestuurder het nodige gevolg gegeven aan de bevelen van de bevoegde overheid en zich gehouden aan de technische vereisten waaraan bromfietsen zijn onderworpen, had huidige topic ook niet tot stand gekomen. Had er ook niets aan de hand geweest.

De bromfietser heeft aanleiding gegeven tot een achtervolging. Een achtervolging hoeft echter niet gepaard te gaan met een aanrijding van de achtervolgde.

Citaat
En je weet maar al te goed dat men met een Duitse polizist(e) niet hoeft te proberen wat hier in ons Belgiëland allemaal mogelijk is.

Louter in de marge, om te vermijden dat je ze ongewild tegen de haren in zou strijken: de vrouwelijke collega van een Polizist is een Polizistin. Lager in graad is een Politesse (een vrouwelijke parkeerwachter).  ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 september 2009 - 22:24:22 door jozef »

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #44 Gepost op: vrijdag 11 september 2009 - 22:30:29 »
Citaat
De bromfietser heeft aanleiding gegeven tot een achtervolging. Een achtervolging hoeft echter niet gepaard te gaan met een aanrijding van de achtervolgde.

En als in dit geval die bromfietser eens gewoon op zijn snuit gevallen was en zwaargewond werd? hoe zou je dan reageren Jozef ?
Of als de bromfietser een kind omver gereden had in zijn vlucht (dood of zwaar gewond)?

Ik weet dat het 2 keer ALS is maar anderzijds heeft de bromfietser meer risico's genomen dan ondersteboven gereden te worden  :-\
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 september 2009 - 22:32:44 door benny stinkens »