Auteur Topic: Antwerps parkeerbedrijf schrijft 16% meer retributies uit  (gelezen 2791 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Antwerps parkeerbedrijf schrijft 16% meer retributies uit
« Gepost op: dinsdag 15 september 2009 - 15:50:33 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ook veilige fietsenstallingen maken deel uit van de toekomstplannen van het parkeerbedrijf. Die zullen er onder meer komen in drukbevolkte woonwijken. Ook fietsenverhuur hoort tot de plannen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
Re: Antwerps parkeerbedrijf schrijft 16% meer retributies uit
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 15 september 2009 - 17:37:46 »
Kassakassa. :)

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #2 Gepost op: maandag 10 mei 2010 - 21:12:25 »
Vredegerecht te Antwerpen 9e Kanton – 19 november 2009
Een retributie is een vergoeding die de gebruiker betaalt voor het verlenen van een dienst, met name de mogelijkheid om kort of lang te parkeren op de openbare weg. Het innen van de vergoedingen werd toevertrouwd aan het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (GAPA).
Verwerende partij betwist terecht de mogelijkheid van eisende partijen om een retributie te vorderen, daar de stad Antwerpen een verbod oplegde aan lichte vrachtwagens om in de binnenstad te parkeren. Bijgevolg is er geen sprake van enige dienstverlening.
Immers, met of zonder het betalen van parkeergeld bleef de wagen van verwerende partij foutief geparkeerd.
Door de wijziging van de wet van 26 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer werd een deel van de controle van de regels genomen in uitvoering van het parkeergebied «gedepenaliseerd». Zo bepaalt art. 29, § 2, tweede lid, van deze wet: «Het in voormelde reglementen omschreven parkeren met beperkte parkeertijd, betalend parkeren en parkeren op plaatsen voorbehouden aan houders van een gemeentelijke parkeerkaart worden niet strafrechtelijk bestraft, behoudens het halfmaandelijks beurtelings parkeren, de beperking van het langdurig parkeren en bedrog met de parkeerschijf».
Verwerende partij voert terecht aan dat een overtreding van de beperking van het langdurig parkeren enkel strafrechtelijk kan worden beteugeld.
Eisende partij had bijgevolg niet de bevoegdheid om een vergoeding te vragen voor de verleende dienst, omdat deze laatste niet geleverd werd.
Een eventuele overtreding kan enkel door de politie worden vastgesteld.

Vredegerecht te Antwerpen 2e Kanton – 3 december 2009
Dat in deze omstandigheden dient te worden aangenomen dat gedaagde in haar stelling dient te worden gevolgd wanneer deze aanvoert dat volgens het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer er een parkeerverbod geldt op o.m. het stationeren voor een garagepoort, trottoirs, fietspaden, enz., en dat in deze omstandigheden het gebruik van een parkeerautomaat op dergelijke verboden plaatsen niet mogelijk is noch opgelegd kan worden.
Dat voor zover aanlegger echter aanvoert dat hij gemachtigd is om parkeergeld op langdurig parkeren te heffen, hiermede toch bedoeld wordt dat hij slechts gemachtigd is om op plaatsen waar het betalend parkeren van toepassing is op te treden, maar in geen geval voor plaatsen waar geen betaling voor het stationeren geldt.
Dat aangezien de in- en uitrit aan de garagepoorten van zowel publieke als privatieve eigendommen nooit kan of mag worden geëxploiteerd door aanlegger met toepassing van zijn parkeerbeleid, men niet goed inziet op welk argument eiser zich kan baseren om toch parkeergeld te vragen voor aldaar gestationeerde voertuigen.
Dat de eis om deze motieven dan ook als ongegrond voorkomt.

Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 12 mei 2010 - 00:46:18 »
Bedankt voor deze interessante vonnissen, Kunde.

Ze tonen eens te meer aan dat parkeerbedrijven zoals GAPA er geenszins voor terugdeinzen om regelrechte pogingen tot oplichting te ondernemen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 12 mei 2010 - 08:58:51 »
Het is een klassieker dat men voor verkeerd geparkeerde voertuigen met dubbel krijt wil schrijven - met geregeld zowel een retributie als PV.

De gemeentebesturen hebben maar al te vaak bepaald dat de retributie ook van toepassing is op plaatsen waar niet geparkeerd mag worden en op andere voertuigen dan diegene die mogen parkeren, maar overschijiden daarmee hun bevoegdheid en die van de parkeerwachters om vast te stellen, omdat het dan gaat om niet-gedepenaliseerde overtredingen van de wegcode.
Het opvragen van de DIV-gegevens door de gemeenten is in dit geval ook niet toegestaan ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zondag 16 mei 2010 - 13:06:28 »
Mijn schoonvader deze week nog, blauwe zone, hij parkeert zijn wagen voor de garage van zijn eigendom zonder parkeerkaart of schijf.
Ik vraag hem waarom zijn nr.plaat niet op de poort staat : wel antwoord hij 1é omdat ik nu Spaanse platen heb en 2é omdat ik hier nu niet mag staan, de parkeerwacht kan me dus niets maken.
Tja.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: zondag 16 mei 2010 - 16:45:08 »
Mijn schoonvader deze week nog, blauwe zone, hij parkeert zijn wagen voor de garage van zijn eigendom zonder parkeerkaart of schijf.
Ik vraag hem waarom zijn nr.plaat niet op de poort staat : wel antwoord hij 1é omdat ik nu Spaanse platen heb en 2é omdat ik hier nu niet mag staan, de parkeerwacht kan me dus niets maken.
Tja.

Wat die parkeerwacht betreft, heeft hij gelijk. Maar wat het feit dat zijn kentekenplaten Spaanse zijn ermee te maken heeft, dat ontgaat me.

Hij hoeft zelfs zijn kenteken niet op de poort aan te brengen:

Citaat
AR 25.1. Het is verboden te parkeren:
[...]
voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
[...]

Je kunt dus reglementair parkeren vóór de inrij van om het even welk eigendom door er (een copie van je) kentekenplaat leesbaar (= met de karakters zichtbaar) op de grond te leggen of te zetten.