Rudi, in het buitenland zijn zo een afgeschraapte stroken op snelwegen voor iedereen verboden zones. In de ons omringende landen zie je zo een stunts niet op de snelweg, maar hier sinds 2010 plots wel.
Dat is zeker niet sinds 2010 maar al veel langer.
Ik herinner me dat ik sinds vele jaren al wel vaker over afgeschraapt asfalt gereden ben, zowel op secundaire als op snelwegen.
Het gaat hier ook niet over de vrij fijne langsgroeven van het schrapen, dat geeft wat onstabiliteit, maar is zo'n erg nog niet omdat het zichzelf corrigeert, zowel met de auto als de moto.
Wat hier het probleem blijkbaar was, is de rand tussen een afgeschraapte en een niet-afgeschraapte rijstrook.
Dat is 1 destabiliserend punt, maar wel ineens een serieus want daar ligt 4-5 cm hoogteverschil (en volgens de familie in de krant zelfs 7cm )
Ik heb ooit mijn auto gecrasht omdat de verharde berm (kasseien naast betonplaten) 5-10 cm lager lag ... en daar weer proberen op te sturen in een bocht dan een verkeerde reactie is.
Daar zie je dat de signalisatie maar aan de rechterkant van de weg staat, onnodig lang blijft staan ook als er geen reden is en erg laat voor het afgeschraapte deel geplaatst is, waardoor je als motorrijder niet de kans krijgt om veilig naar een veilige rijstrook uit te wijken.
Dat is het eeuwige probleem bij de Belgische ziekte : er worden hopen nodeloze tot onwettige borden neergepoot die dan staan waar ze niet nodig zijn, of wanneer ze nog niet / niet meer nodig zijn.
Resultaat : geen kat kijkt er nog naar om , en dan ineens is het wél prijs natuurlijk.
Ik ben gisteren gepasseerd waar zondag de motorrijdster is overleden, en kan zeggen dat de signalisatie op maandagmiddag nog altijd niet klopte.
Had je toevallig je camera op ?
Ik wil wel eens bekijken wat er daar zoal staat.
En hoe wettelijk het is.
De reactie van MAG is om ronduit van te kotsen.
Die is liever salonfähig bij Crevits en de FOD Mob dan te wijzen op gevaarlijke toestanden voor motorrijders !
Ze hebben er natuurlijk net het oncontroleerbaar fileflitsen door gekregen, en verkregen dat er geen beschermende kledij verplicht wordt ...
Tijd om wat terug te doen zeker.