Auteur Topic: Accijnzen op diesel stijgen meer dan waarschijnlijk  (gelezen 15763 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Accijnzen op diesel stijgen meer dan waarschijnlijk
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 29 september 2009 - 17:22:06 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 29 september 2009 - 18:09:28 »
Het dieselaandeel van nieuwe ingeschreven personenwagens moet ondertussen (1 aug 2009) meer als 80 % alhoewel de gemiddelde Belg ca. 15.000 km/jaar rijdt.
Het 1e semester van 2008 was het nog 79% ondanks dat toen de dieselbrandstof relatief zeer duur was.
De benzine was toen ook pokke-duur hoor  :)

Daarom schreef ik ook relatief zeer duur, ttz verschil dieselprijs <>benzineprijs  ;)

Maar als ge het heel juist wilt weten waarom ik dat schreef (offic. prijzen):

- benzine 95 oct was in 2008 (over 12 m) gemiddeld ~ 19 cent duurder als de diesel per liter:
http://www.petrolfed.be/dutch/docs/evolutiemaximumprijzen2008.xls

- benzine 95 oct was in 2009 (over 10 m) gemiddeld ~ 29 cent duurder als de diesel per liter: (~ = afgerond)
http://www.petrolfed.be/dutch/docs/evolutiemaximumprijzen2009.xls
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 29 september 2009 - 18:16:31 »
niet te verkrijgen met 5 versnellingen

Ach, met de aslmaar toenemende immobiliteit in België geraak je binnenkort toch nog maar af en toe eens heel even tot in 3de versnelling.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 29 september 2009 - 18:25:18 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 01:21:04 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 29 september 2009 - 18:47:43 »
Yep. Stel deze 3 maar eens samen:
- Seat Leon Style 1.9 TDI Ecomotive DPF: basisprijs zonder opties aan te duiden, 5 versnellingen: € 19.590
- Seat Leon Style 1.4 TSI: basisprijs zonder opties aan te duiden, 6 versnellingen: € 19.390 - zuinigste benzine motor, dus die zou een normaal mens toch voorkeur geven lijkt me - niet te verkrijgen met 5 versnellingen - meerprijs allicht?

In elk geval zit in die 6V al een beetje prijsverschil, maar de 20 PK meer van de TSI kan ook ergens verschillen geven qua aktieve veiligheid: soort remmen, ophanging/ schokdempers, mss velgenbreedte en banden. Dat moet je dus ook nader onderzoeken.

En qua prestaties én soepelheid is die TSI toch een "halve klasse" sterker, als ge daar belang aan hecht.
Het is een drukgevoede benzinemotor hé, zijn max koppel -wel iets lager- is er 400 t/min eerder.

Citaat
Motor - B 1.4l 92kW 125pk TSi
Max. vermogen (kW(pk)/omw./min.)  92(125) / 5000  
Koppel (Nm/omw./min.)  200 / 1500-4000  
Kenmerken  Zuiveringsniveau: EURO 4

Motor - TDI 1.9l 77kW 105pk DPF ECO
Max. vermogen (kW(pk)/omw./min.)  77(105)/4000  
Koppel (Nm/omw./min.)  250 / 1900  
Kenmerken  Zuiveringsniveau: EURO 5

In elk geval is die 1,4 TSI euro 4 een VW-motor maar met milieutechniek van 2006-07.
De Leon 1,4 TSI euro 5 zal vermoedelijk dit jaar nog op de markt komen, mss ten laatste 2010 want 1.1.2011 is de deadline voor de laatste nieuwe benzines Euro 4.
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 september 2009 - 18:54:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 29 september 2009 - 19:13:48 »

Ondertussen wordt de meest milieuvriendelijke brandstof - LPG - nog steeds bijkomend belast met extra belasting en controles.
Resultaat : nog minder LPGwagens ...

Welke controles?

Het eens in de zoveel tijd (volkomen nutteloos) eruitschroeven van de tank bijvoorbeeld...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 29 september 2009 - 19:28:03 »
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 01:20:46 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 29 september 2009 - 20:50:05 »
Een tank onder je auto hebben hangen maakt 'm roestgevoeliger, ja. Maar dan nog: Fatsoenlijk verzinkt metaal zal niet zo hard roesten; hooguit wat oppervlakteroest, En een gastank is niet van dat dunne spul zoals een benzinetank.

Maar het is toch een controle, zoals je vroeg. Of niet?
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 29 september 2009 - 22:19:09 »
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 01:20:26 door jo »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 30 september 2009 - 00:45:56 »
Citaat van: Inazuma
Ondertussen wordt de meest milieuvriendelijke brandstof - LPG - nog steeds bijkomend belast met extra belasting en controles.

Dat niet alleen. De voorwaarden om LPG te mogen aanbieden in een tankstation zijn in de loop van de tijd ook drastisch verstrengd.

Ik herinner me dat ik van 1981 tot 1984 met een Toyota Corolla reed, die uitgerust was met een Vialle LPG-installatie (de voorwaarde die Toyota stelde om de 3-jarige waarborg te behouden). Van de LPG-installateur had ik een boekje gekregen met tankstations waar LPG beschikbaar was in België. Eén van de erin vermelde tankstations bevond zich vlak bij mijn werk. Toen ik me ernaar begaf, merkte ik geen LPG pomp, en wendde ik me derhalve met dat boekje tot de uitbater.

"Ha ja," zei hij, "U werkt waarschijnlijk bij de [toenmalige, thans ING Belgium] BBL hiet in de buurt? Wel, het is sinds de oprichting van dat BBL gebouw hier, met 3.000 werknemers, dat ik mijn vergunning om LPG op te slaan verloren heb."

Ik had ook een BP-tankstation nabij mijn woning in Hoboken, die eveneens zijn vergunning voor LPG kwijtgeraakt is.
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 september 2009 - 00:49:25 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 30 september 2009 - 01:40:42 »
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 01:19:58 door jo »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 30 september 2009 - 01:59:45 »
niet te verkrijgen met 5 versnellingen

Ach, met de aslmaar toenemende immobiliteit in België geraak je binnenkort toch nog maar af en toe eens heel even tot in 3de versnelling.  :D

Toen ik indertijd met mijn eerste begrensde vrachtwagen reed aan 85km/u (en geen meter meer) was het nog ene met 16 versnellingen vooruit. Ik gebruikte van dan af maar 14 of 15 versnellingen meer want in 16e versnelling kon de motor van 350pk de 40 ton op een vlakke weg niet op snelheid houden.
Had zelfs al moeite met het leeggewicht van 15,5 ton.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 01 oktober 2009 - 16:55:31 »
Resultaat : nog minder LPGwagens ...
Welke controles?
Technische controles.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Diesel zou per liter maximaal vier cent duurder worden
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 02 oktober 2009 - 18:12:24 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 07 oktober 2009 - 13:59:41 »
Citaat
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/091006_fijn_stof

Geen uitstel meer voor norm voor fijn stof  

Belga di 06/10/2009 - 20:47

Ons land krijgt geen uitstel meer van Europa voor de fijnstofnorm. België moet die norm halen in 2011 of er dreigen sancties. Dat heeft Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) gezegd in het Vlaams Parlement.

De belangrijkste reden waarom ons land van de Europese Commissie geen uitstel heeft gekregen voor het halen van de nieuwe normen voor luchtkwaliteit, is volgens Schauvliege dat de geraamde concentratieniveaus en de effecten van een aantal maatregelen niet grondig in kaart zijn gebracht.

Schauvliege kan zich daarin vinden, want "de tijd - twee maanden - was te kort om de invloed op de luchtkwaliteit van recente maatregelen te berekenen". De minister zei voorts dat er aan een methode wordt gewerkt voor die complexe berekening.

Verder verwijt de Europese Commissie België dat een aantal maatregelen nog niet is ingevoerd of pas na 2011 in werking zal treden. Zo gaat het onder andere over de lage-emissiezones en rekeningrijden. Ook wijst de Commissie erop dat ons land de nationale uitstootplafonds voor stikstofoxide (NOx) zal overschrijden, onder meer door de verdieseling van het Belgische wagenpark.

Voor uitstel is het echter hoe dan ook te laat en ons land moet de fijnstofnorm dus halen tegen 2011. Schauvliege rekent daarvoor op properder productiemethodes in de industrie, zuiniger gezinnen en het duurder maken van vervuilende auto's. De minister sluit echter niet uit dat Vlaanderen een boete zal moeten betalen.

18 aanvragen tot uitstel
Net als 17 andere lidstaten van de Europese Unie had Vlaanderen een afwijking op de richtlijn 2008/50/EG gevraagd.

Onder strikte voorwaarden hebben tot nu toe drie landen, Duitsland, Oostenrijk en Hongarije, uitstel gekregen voor de naleving van de grenswaarden voor fijn stof in bepaalde zones. Van zes lidstaten werd de aanvraag tot uitstel verworpen en het verzoek van negen lidstaten is nog in behandeling.

Er moet wat gebeuren aan de stijgende verdieseling ... ofwel blijven EU-boetes betalen,
en Be gaat ook nog de stikstofnorm overschrijden, alweer vooral diesel...

Kies:   ;)
- BIV voor dieselpw omhoog (voorstel Jozef)
- Accijnzen voor dieselpw omhoog
- bevoordelen van dieselauto´s door CO²-korting te geven (-3/ -15%) anders definiëren of afschaffen.
- andere ideeën ?
- combinatie van ...

Ik durf erop wedden dat Be het niet of mss nooit haalt, andere landen hebben wel uitstel gekregen.
Gewoon de "satellietbeelden" bekijken tov de oppervlakte vh land...

Fijnstof, bron: European Space Agency        |     Stikstof, bron: onderzoeksinstituut IIASA

http://www.milieudefensie.nl/verkeer/activiteiten/luchtkwaliteit/feiten
Nederland zit in hetzelfde schuitje, maar heeft al een heel tijdje geleden zijn maatregelen tegen een verdieseling van zijn voertuigpark getroffen, en steeds opnieuw verstrengd.
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1591.msg15242.html#msg15242
gevolg:
NL: 25 % dieselpw´s
Be: 60 % dieselpw´s (die ook nog de meeste kms rijden zouden moeten rijden...)
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 oktober 2009 - 14:25:27 door Michel »
© Koning Willem I