http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/091006_fijn_stof
Geen uitstel meer voor norm voor fijn stof
Belga di 06/10/2009 - 20:47
Ons land krijgt geen uitstel meer van Europa voor de fijnstofnorm. België moet die norm halen in 2011 of er dreigen sancties. Dat heeft Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) gezegd in het Vlaams Parlement.
De belangrijkste reden waarom ons land van de Europese Commissie geen uitstel heeft gekregen voor het halen van de nieuwe normen voor luchtkwaliteit, is volgens Schauvliege dat de geraamde concentratieniveaus en de effecten van een aantal maatregelen niet grondig in kaart zijn gebracht.
Schauvliege kan zich daarin vinden, want "de tijd - twee maanden - was te kort om de invloed op de luchtkwaliteit van recente maatregelen te berekenen". De minister zei voorts dat er aan een methode wordt gewerkt voor die complexe berekening.
Verder verwijt de Europese Commissie België dat een aantal maatregelen nog niet is ingevoerd of pas na 2011 in werking zal treden. Zo gaat het onder andere over de lage-emissiezones en rekeningrijden. Ook wijst de Commissie erop dat ons land de nationale uitstootplafonds voor stikstofoxide (NOx) zal overschrijden, onder meer door de verdieseling van het Belgische wagenpark.
Voor uitstel is het echter hoe dan ook te laat en ons land moet de fijnstofnorm dus halen tegen 2011. Schauvliege rekent daarvoor op properder productiemethodes in de industrie, zuiniger gezinnen en het duurder maken van vervuilende auto's. De minister sluit echter niet uit dat Vlaanderen een boete zal moeten betalen.
18 aanvragen tot uitstel
Net als 17 andere lidstaten van de Europese Unie had Vlaanderen een afwijking op de richtlijn 2008/50/EG gevraagd.
Onder strikte voorwaarden hebben tot nu toe drie landen, Duitsland, Oostenrijk en Hongarije, uitstel gekregen voor de naleving van de grenswaarden voor fijn stof in bepaalde zones. Van zes lidstaten werd de aanvraag tot uitstel verworpen en het verzoek van negen lidstaten is nog in behandeling.
Er moet wat gebeuren aan de stijgende verdieseling ... ofwel blijven EU-boetes betalen,
en Be gaat ook nog de stikstofnorm overschrijden, alweer vooral diesel...
Kies:

- BIV voor dieselpw omhoog (voorstel Jozef)
- Accijnzen voor dieselpw omhoog
- bevoordelen van dieselauto´s door CO²-korting te geven (-3/ -15%) anders definiëren of afschaffen.
- andere ideeën ?
- combinatie van ...
Ik durf erop wedden dat Be het niet of mss nooit haalt, andere landen hebben wel uitstel gekregen.
Gewoon de "satellietbeelden" bekijken tov de oppervlakte vh land...
Fijnstof, bron: European Space Agency | Stikstof, bron: onderzoeksinstituut IIASA

http://www.milieudefensie.nl/verkeer/activiteiten/luchtkwaliteit/feitenNederland zit in hetzelfde schuitje, maar heeft al een heel tijdje geleden zijn maatregelen tegen een verdieseling van zijn voertuigpark getroffen, en steeds opnieuw verstrengd.
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1591.msg15242.html#msg15242gevolg:
NL: 25 % dieselpw´s
Be: 60 % dieselpw´s (die ook nog de meeste kms rijden zouden moeten rijden...)