Als ze minder dieselmotoren in het verkeer willen, dat ze die dan naar de toekomst toe ontmoedigen door bijvoorbeeld de belasting op de in verkeersstelling voor diesels te verhogen.
Toen ze geleidelijk in 2006-07 en definitief op 1/2008 de hogere pw-dieselverkeerstaks tot hetzelfde niveau verlaagd hadden als pw-benzine, heb ik geen klachten gehoord. Ik vind dit ook oneerlijk.

En dat de duurdere diesel -aan de bron- al jáárenlang goedkoper is aan de pomp als de benzine vind ik ook oneerlijk, het is gewoon absurd dat er op benzine veel meer, - zonder BTW > 26 cent accijns meer- geheven wordt als op diesel.
http://www.petrolfed.be/dutch/docs/samenstelling_maximumprijs_motorbrandstoffen.xls
Geldig vanaf 26.09.09 26.09.09 12.09.09
Benzine 95 oct 10ppm Benzine 98 oct 10ppm Diesel 10 ppm
Accijnzen + energiebijdrage 0,6136 0,6136 0,3529
Er zijn tijden geweest waar in de meeste Europese landen die diesel duurder was als de benzine aan de pomp, behalve in enkele diesellanden zoals Be.
Dus die dieselBelgen moeten zo niet van hunnen tak maken, we hebben thuis ook een diesel maar we rijden er wel 35.000 km/jaar mee, binnen 2 jaar definitief versleten met ca. 380.000 km...
Maar mensen die ze destijds aangelokt hebben om een diesel te kopen, er nu voor bestraffen, vind ik niet eerlijk.
Bestraffen zou ik dat niet noemen, diegene die voldoende kms/jaar rijden doen nog altijd hun voordeel, ze hebben sowieso hmm ca totaal 300 € extra-verkeerstaks gemiddeld cadeau gehad.
In D is het systeem beter, daar wordt de vervuiler geleidelijk meer en meer bestraft - of het nu benzine of diesel is - dmv hun
Kfz-steuer-reformen : gevolg het %-eel zuiverste wagenpark in Europa, en natuurlijk lijdt hun autoindustrie er niet onder.

Maar zoiets krijgen ze in Be "nooit" geregeld...
En die te weinig kms per jaar met hun diesel doen, daar mag domheid nog veel meer bestraft worden.

In NL - door hun geleidelijk stijgende dieselbelasting - moet een privé dieselrijder ondertussen minstens gemiddeld 45.000 km/j rijden vooraleer een diesel zich nog loont.
http://www.netpolis.nl/netpolis/nieuwsbrief_april_2009.html
Diesel loont pas vanaf 45.000 km
Rijden op diesel is nauwelijks nog voordeliger dan benzine. Het omslagpunt waarop diesel goedkoper is dan benzine ligt op zo’n 45.000 km per jaar. Dit schrijft De Telegraaf na een analyse van 27 courante automodellen. In 2007 was het prijsverschil tussen diesel en benzine nog 0,44. Nu is dat slechts 0,20. Begin 2008 lag het omslagpunt nog op 27.000 km per jaar. Nu moeten de meeste auto’s meer dan 45.000 km afleggen om met diesel voordeliger uit te zijn.
Naast de brandstofkosten bepaalt ook de aanschafprijs het omslagpunt. Een diesel is namelijk gemiddeld 2.500 tot 4.500 euro duurder dan de benzine-uitvoering. Bovendien is een diesel duurder in de verzekeringspremie. Tenslotte is de markt van tweedehands dieselauto’s ingestort waardoor je voor een diesel minder terugkrijgt dan in het verleden. Ook dat is van invloed op het omslagpunt.
In Be kan dat nu nog vanaf gemiddeld 15.000 km/jaar, ik heb zelfs al 10.000 km gelezen op sommige sites (naargelang prijzen aan de pomp)...
NL pakt het fijnstofprobleem aan en Be slaapt verder ? Of toch niet ?
Vergeet niet dat NL maar 25 % dieselpw hebben, en Be 60% en stijgend... en toch do€n de NL m€€r.
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1591.msg15242.html#msg15242Ik volg JC daarin.